۳-۱- محل اجرای طرح

 

این آزمایش در سال ۱۳۹۲ در گلخانه تحقیقاتی مرکز آموزش کشاورزی شهرستان سمنان به اجرا درآمد.

 

۳-۲- اجرای طرح

 

۳-۲-۱ مشخصات طرح آزمایشی

 

این طرح آزمایشی به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار انجام گرفت عوامل مورد آزمایش در این طرح عبارتند از:
الف : تنش در ۳ سطح
سطح۱ – رطوبت ظرفیت مزرعه (FC)
سطح۲ –رطوبت ۵۰ درصد ظرفیت مزرعه
سطح۳ – رطوبت ۲۵ درصد ظرفیت مزرعه
ب : کود زیستی میکوریزا در ۳ سطح
سطح۱ – بدون مصرف کود میکوریزا
سطح۲ – گونه mosseae Glomus
سطح۳ – گونه Glomus intradices

 

۳-۲-۲- تهیه و آماده سازی نمونه های خاک

 

از آنجایی که آزمایش به صورت گلدانی انجام گرفته است لذا نیاز به خاکی با بافت متوسط رو به سبک بوده است. در محیط کشت از اختلاط خاک محلی با بافت ماسه ای استفاده شد این اختلاط به نسبت ۱:۱ بوده است . لذا برداشت نمونه های خاک محلی از اراضی کشاورزی اطراف شهر سمنان انجام گردیده است.
تهیه نمونه های خاک به صورت تصادفی و به روش زیگزاک، از عمق ۳۰-۰ سانتی متری سطح خاک انجام شد. خاک انتقال یافته به محل گلخانه قبل از هر مرحله ای ابتدا از الک ۲ میلی متری عبور داده شد. بدین منظور قطعات غیر خاکی مانند انواع گراول و سنگریزه و … از آن جدا شد.
برای تعیین اثر متقابل میکروارگانیسمهای مورد استفاده در خاک بر خصوصیات رشدی گیاه باید تا حد ممکن نسبت به عدم وجود میکروارگانیسمهای خاکزی به منظور جلوگیری از ایجاد رقابت منفی بین میکروارگانیسمها خود داری نمود.
برای از بین بردن میکروارگانیسمهای خاکزی یکی از روشهای مورد استفاده استریل کردن خاک با استفاده از اتوکلاو می باشد. با تنظیم اتوکلاو در دما و فشار مورد نیاز می توان برای این منظور اقدام نمود.
این مرحله با استفاده از امکانات بخش خصوصی مرکز تحقیقات در منطقه سمنان انجام گردید. دمای مورد نیاز در این مرحله ۱۲۰ درجه و به مدت ۲ ساعت و در فشار ۱۵ اتمسفر انجام گرفت. لازم به ذکر است زمان مورد نظر برای رسیدن دما و فشار اتوکلاو به حد ذکر شده منظور نمی گردد و ۲ ساعت زمان ذکر شده پس از رسیدن دستگاه به دما و فشار مورد نظر در نظر گرفته شده است.
نمونه های خارج شده از دستگاه به منظور انتقال به گلدانها می بایست خشک شوند لذا نمونه ها در روی سطوح نایلونی که از قبل آماده سازی شده بودند پهن شدند. نمونه ها در این مدت چندین بار به هم خوردند تا کاملاً خشک شوند.
پس از خشک شدن خاک و پس از اختلاط کامل یک نمونه ۳ کیلوگرمی برای تعیین مشخصات اولیه خاک برداشت شد.
آنالیز اولیه خاک به منظور تعیین حد ظرفیت زراعی خاک و مقدار موجود عناصر پرمصرف و کم مصرف موجود در خاک لازم می باشد.
تعیین حد ظرفیت زراعی به منظور ایجاد تنش مورد نیاز در تیمارها مورد نیاز است که با استفاده از روش تعیین حد اشباع و روابط موجود بین حد ظرفیت زراعی و حد اشباع تعیین می شود. روابط موجود نشان دهنده این است که حد ظرفیت زراعی خاک در حدود نصف حد اشباع خاک است که با استفاده از این رابطه حد ظرفیت زراعی تعیین و در ایجاد تنش در خاک مورد استفاده قرار گرفت.
حد اشباع تعیین شده نمونه خاک ۳۰ درصد بوده است که با احتساب رابطه ذکر شده حد ظرفیت زراعی خاک ۱۵ درصد می باشد. با توجه به میزان مورد نظر، میزان آب مورد نیاز جهت رساندن ۳ کیلوگرم خاک در حد ظرفیت زراعی ۳۶۰ گرم می باشد. بدیهی است مابقی تیمارها نیز به تناسب نیاز آب متفاوتی دارند که با استفاده از توزین روزانه گلدان ها توسط ترازوی دیجیتال تا برداشت گیاهان تنش ها به طور دقیق اعمال شدند.

 

۳-۲-۳- تهیه و آماده سازی گلدانها

 

در طول این مدت گلدانهای مورد استفاده تهیه، شستشو و ضدعفونی شدند. گلدانهای ۶ کیلویی تهیه شده ابتدا کاملا با استفاده از آب معمولی شسته شدند. با استفاده از پودرهای ظرفشویی نسبت به شستشوی کامل آنها اقدام شد. پس از شستشو با آب نسبت به ضدعفونی نهایی گلدانها با وایتکس نیز اقدام شد. این کار به از بین بردن میکروارگانیسمهای احتمالی باقیمانده در گلدانها کمک می نماید.
برای زهکشی آب اضافی در گلدانها لازم است که زیر هر گلدان توسط گراول پر شود. این کار با استفاده از گراول تهیه شده که کاملاً شسته و ضدعفونی شدند انجام گردید. از آنجایی ک

 

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

ه برای نگهداشت گیاه در تنشهای خشکی تا انتهای مرحله برداشت از روش توزین نمونه ها استفاده می شود، لازم است وزن خاک به همراه گراول ته آن در مورد همه گلدانها ثابت شود.
این کار با استفاده از توزین میزان ثابتی از گراول در کف هر گلدان در مرحله اول و توزین میزان خاک مساوی برای هر گلدان در مرحله بعدی انجام گردید.
با توجه به اینکه گراول استفاده شده باید در حدی باشد که کف گلدان را به اندازه کافی بپوشاند، با توزینهای مکرر نسبت به تعیین میزان مورد نیاز گراول در هر گلدان اقدام شد. برای این منظور ۹۰۰ گرم گراول شسته و ضدعفونی شده و ۵ کیلوگرم خاک آماده شده برای هر گلدان استفاده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت