اگر تجارت الکترونیکی را بعنوان یک پدیده در نظر بگیریم باید اجزاء آن را شناسائی کرد. میلر (۱۹۹۶)[۳۲]، اجزاء تجارت الکترونیکی را سه قسمت می داند.

 

  1. سازمان: مسئولیت حمایت از فرآیندهای تجاری را بر عهده دارد و کالاها و خدمات را تولید نموده و منابع مالی لازم را تدارک می بیند.۲٫ بانک: بانکها از فرآیند واریز و پرداخت حمایت می کنند و سیستمهای پرداخت الکترونیکی را تسهیل میکنند.۳٫ بازاریابی: بازاریابی، اطلاعات مربوط به بازار و مشتریان را جمعآوری می کند و قراردادهای خرید و فروش را منعقد می کند.

کازیر (۱۹۹۷)[۳۳]، نیز تجارت الکترونیکی را حاصل تعامل سه جزء می داند .این سه جزء عبارتند از:

 

  1. فرآیندها: شامل فرآیندهای بازاریابی، فروش، پرداخت، تامین سفارشات و پشتیبانی.۲٫ نهادها: شامل دولت، واسطهها، مصرفکنندگان و تأمینکنندگان. ۳٫ شبکهها: شامل شبکههای داخلی شرکت، اینترنت و شبکه های بازرگانی.

در یکی از تعاریف، تجارت الکترونیک به صورت تعامل سیستمهای ارتباطی[۳۴]، سیستمهای مدیریت اطلاعات[۳۵] و امنیت[۳۶] که بواسطه آنها امکان مبادله اطلاعات تجاری در رابطه با فروش محصولات و یا خدمات میسر می گردد، تعریف شده است. بر اساس این تعریف، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای مدیریت اطلاعات و امنیت؛ اجزاء اصلی تجارت الکترونیک هستند.
۲-۲-۱۵-۶ ابزار اصلی تجارت الکترونیکی
ابزار اصلی تجارت الکترونیکی شامل کد میلهای یا بارکد، پست الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی است.(عزیزی ودیگران ،۱۳۸۷)
۲-۲-۱۵-۷ چارچوب تجارت الکترونیکی
بسیاری از افراد تجارت الکترونیکی را صرفاً داشتن حضور فعال روی وب میدانند. اگر چه حضور فعال و تبلیغات روی وب لازمه تجارت الکترونیکی است، این مفهوم دارای ابعاد بسیار وسیعی میباشد. شکل(۲-۴) چارچوب و دامنه تجارت الکترونیکی و اجزاء آن ونیز رابطه این اجزاء با همدیگر را نشان میدهد.قسمت بالای این شکل کاربردهای اصلی تجارت الکترونیکی را نشان میدهد. این فعالیتها عبارتند از: بازاریابی، انجام عملیات بانکی از خانه[۳۷]،خرید از فروشگاههای الکترونیکی ، انجام مناقصهها و مزایدههای الکترونیکی، تشریک مساعی با همتایان تجاری در سراسر جهان، و ارائه خدمات به مشتریان. این کارکردها با چهار مقولهای که در قسمت پایین شکل نشان داده شده پشتیبانی میگردد:
۱ – انسانها و سازمانهای شریک ۲- سیاستهای عمومی، استانداردها و مقررات، شامل امنیت و پروتکلها ۳- بازاریابی و تبلیغات، شامل بررسی و تحقیق در زمینه بازاریابی ۴- واسطهها
در تجارت الکترونیکی چندین نوع زیر ساخت مورد نیاز است(پایین شکل). بالاخره مدیریت تجارت الکترونیکی جهت هماهنگی و همکاری موارد بالا و تصمیمگیری در زمینه استراتژیها، تخصیص کارها به مشاورین و پیمانکاران خارجی، ارتباط و همکاری و اتصال با سایر شرکتها و غیره به کار میرود.( ای.توربن و دیگران ، ۱۳۸۶ )
کاربردهای تجارت الکترونیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت