3-2- تهیه عصاره پوست خرمالو

خرمالو از باغات شهرستان بابل واقع در استان مازندران از یک نوع واریته تهیه گردید و بلافاصله پس از تمییز کردن، پوست گیری از آن انجام شده و سپس پوست آن در آون تحت خلا در دمای 60 درجه سانتی گراد خشک گردیده و پس از خشک کردن باآسیاب پودر شده و پودر حاصل با حلال متانول و آب مقطر(به نسبت 1:1 ) به نسبت 4:1 وزنی/حجمی مخلوط گردیده و در شیکر با 250 دور در دقیقه به مدت 48 ساعت قرار گرفته و پس از آن توسط کاغذ صافی واتمن شماره 1 صاف گردیده، برای تبخیر حلال در اواپراتور تحت خلا در دمای 50 درجه سانتی گراد قرار گرفت. و خصوصیات آنتی اکسیدانی آن از بعد ترکیبات کل فنلیک و ترکیبات توکوفرولی مورد بررسی قرار گرفت.

واین عصاره در دو غلظت 400 و 800 پی پی ام  به نمونه روغن آفتابگردان اضافه شده و نمونه های روغن آفتابگردان فرموله شده با آنتی اکسیدان تحت شرایط دمایی 30 درجه سانتیگراد، طی 60 روز در آون تحت خلا ذخیره سازی میشوند.و پایداری اکسایشی نمونه ها، توسط پارامترهای عدد پراکسید،OSI ،اندیس اسیدی و شاخص رنگ در دمای ذخیره سازی در زمانهای 0 ، 15 ، 30، 45، 60 روز  بررسی گردید.و بر مبنای این پارامترها مناسبترین فرمولاسیون آنتی اکسیدان طی شرایط ذخیره سازی معرفی گردید.

در قسمت بعدی:

مناسبترین غلظت عصاره پوست خرمالو که  در  شرایط ذخیره سازی تعیین گردید به روغن آفتابگردان افزوده شده و روغن آفتابگردان به مدت 24 ساعت در دمای 180 درجه سانتیگراد (2.5 لیتر نمونه روغن در سرخکن (Tefal model 1250, Paris, France) قرار داده شد.) قرار گرفت و در فواصل زمانی 4 ساعت (0و4و8و12و16و20و24 ) نمونه برداری انجام گرفت و پارامترهای عدد کربنیل،ترکیبات قطبی،عدد کونژوکه ،شاخص رنگی ،عدد اسیدی وشاخص پایداری اکسایشی تعیین گردید و با روغن حاوی TBHQ مورد مقایسه قرار گرفت.

در کلیه آزمایشات فوق نمونه ها با نمونه روغن آفتابگردان که حاوی 100 پی پی ام آنتی اکسیدان سنتتیک TBHQ است مورد مقایسه قرار گرفت. کلیه آزمایشات اعم از دستگاهی و غیر دستگاهی مطابق روش AOCS انجام گرفت.

 

ساختار اسید چرب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت