دانلود پایان نامه ارشد: بررسی رفتار تصادفی ظرفیت عملی بزرگراه وتاثیر آن در کنترل رمپ |
دانشگاه شمال
دانشکده فنی و مهندسی
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته عمران – برنامه ریزی حمل و نقل
عنوان پایان نامه:
بررسی رفتار تصادفی ظرفیت عملی بزرگراه وتاثیر آن در کنترل رمپ
استاد راهنما:
دکتر سعید حسامی
استاد مشاور:
مهندس رضا بهزاد
چکیده
کنترل رمپ، یکی از موثرترین استراتژیهای مدیریت بزرگراه است و مزایای زیادی در مواردی مانند افزایش خروجی در گلوگاهها، کاهش زمان سفر، تعداد تصادفات و … ایجاد کرده است. کنترل رمپ شامل دو محدودیت درحال رقابت با هم است: ظرفیت بزرگراه و صف رمپ. اجرا و ارزیابی کنترل رمپ نشان میدهد که این دو محدودیت با توجه به فرض نادرست ثابت بودن ظرفیت و برآورد نادرست طول صف نمیتوانند موفق عمل کنند. در این پایان نامه، دو روش بهبود یافته برای برطرف کردن این مشکلات در بحث ظرفیت پیشنهاد شده است. روش اول، برآوردی است از ظرفیت لحظهای که برای پرداختن به کاستیهای ظرفیت که به طور ثابت در نظر گرفته شده است، مناسب است. هنگامی که تراکم شروع میشود، استفاده از ظرفیت عملی متغیر با زمان توصیه شده است. این موضوع با روش میانگین متحرک بر اساس ترافیک لحظهای محاسبه شده است. روش ترکیبی روی استراتژی کنترل ناحیه طبقه بندی شده[1] از طریق نرم افزار شبیهسازی میکروسکوپیک AIMSUNمورد آزمایش قرار گرفت. روش دوم یک استراتژی پیشنهادی برای کنترل رمپ، با محدود کردن احتمال است. این موضوع ابتدا با مطالعه تابع چگالی احتمال برای ظرفیت در شرایط متفاوت جریان در طول دوره انجام شد. بررسیها نشان داد که توزیع ظرفیت لحظهای در محدودهی سطح اشغال و تراکم به صورت توزیع احتمال نرمال است. در این روش، مقدار ظرفیت بر اساس شرایط لحظهای ترافیک و احتمال قابل قبول در سطح ریسک تعیین شده به صورت پویا تغییر میکند. جهت ارزیابی بهرهوری محدودیت ظرفیت تصادفی پویا، یک متدلوژی برای الگوریتم ZONEبه کار گرفته شد و از طریق شبیهسازی میکروسکوپیک مورد آزمایش قرار گرفت.
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 02:16:00 ق.ظ ]
|