الف : شباهت های ازدواج دائم و موقت:

 

 

۱- در هر دو ایجاب و قبول لازم است؛

 

 

۲- در هر دو شرایط صحت عقد لازم است: هر دو باید عاقل و رشید باشند؛

 

 

۳- هر دو، عقد لازم هستند یعنی بعد از تحقق، دیگر نمی توان آنرا بهم زد مگر با شرایط حقوقی خاص؛

 

 

۴- اثر هر دو حلیت استمتاع و بهره مندی از یکدیگر است.

 

 

۵- در هر دو افرادی که محرم می شوند یکسان هستند.

 

 

۶- هر دو دارای مهر هستند.

 

 

۷- در هر دو اگر زوجه مسلمان باشد زوج هم باید مسلمان باشد.

 

 

 

 

 

ب- تفاوت های ازدواج دائم و موقت:

 

 

در ازدواج موقت باید مدت معین شود و در ازدواج دائم تعیین مدت نیست.
در ازدواج موقت اگر مهریه معین نشود عقد باطل است. اما در ازدواج دائم اگر مهریه معین نشود عقد صحیح است و تبدیل به مهر المثل می شود.
در ازدواج موقت، زن حق هم خوابی با شوهر را ندارد. ولی در ازدواج دائم حق هم خوابی برای زن محفوظ است
ازدواج موقت با تمام شدن مدت، یا بخشیدن مدت توسط شوهر عقد باطل می شود و صیغه طلاق ندارد. اما در ازدواج دائم تازمانی که صیغه طلاق با رعایت شرایط خوانده نشود زوجیت انها باقی است.
جدائی زن و شوهر در ازدواج موقت با بخشیدن مدت توسط شوهر نیاز به شاهد و یا پاک بودن زن از عادت ماهیانه نمی باشد. ولی در ازدواج دائم جدا شدن زن از شوهر باید با طلا ق باشد و برای طلاق دادن پاک بودن زن از عادت ماهیانه و نیز حضور دو شاهد در هنگام صیغه طلاق لازم است.
در ازدواج موقت، زن نفقه ندارد، مگر آنکه در ضمن عقد شرط کند ولی در ازدواج دائم نفقه زن برشوهر واجب است.
در ازدواج موقت، زن و شوهر از همدیگر ارث نمی برند. ولی در ازدواج دائم از همدیگر ارث می برند.
در ازدواج موقت زن می تواند بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود مگر آنکه حق شوهر از بین برود، ولی در ازدواج دائم مطلقا بدون اجازه شوهر خارج شدن زن از منزل جایز نیست.
زن در عقد موقت می تواند شرط کند که شوهر با او نزدیکی نکند و لذت های دیگر ببرد، اما در عقد دائم این شرط صحیح نیست.

 

 

ج – تفاوت عقد موقت باروابط جنسی آزاد
عقد متعه با فحشا وروابط جنسی تفاوت های اساسی دارد که به برخی از آن ها اشاره می گردد:
صیغه موقّت یک نوع ازدواج است؛ همان طور که ازدواج دائم نوع دیگرى از ازدواج است و هر دو شرایط و احکام خاص خود را دارد که از جمله آن ذکر صیغه عقد، مهریه و مدت است. اما در زنا بدون توجه به این شرایط (مثل نخواندن صیغه عقد) کارى صورت مى‏گیرد.
در ازدواج موقّت نسبت به دختر باکره، اجازه پدر و یا جد پدرى او لازم است؛ در نتیجه این کار با اطلاع خانواده و به دور از احساسات و پنهان‏کارى‏ها صورت مى‏پذیرد.
در ازدواج موقت، زن باید بعد از تمام شدن مدت عقد، عده( ومدت عده بستگی به موارد خاص دارد و حداقل از دو ماه کمتر نیست) نگه داردیعنی بعد از هر صیغه موقت باید مدت نسبتا تقریبا طولانی را از صیغه شدن خودداری کند ؛ ولى در زنا این قانون وجود ندارد.
در ازدواج موقت، مرد مسئولیت‏پذیر است و توابع این ارتباط را از جهت فرزنددار شدن احتمالى مى‏پذیرد؛ در حالى که در عمل نامشروع این امر وجود ندارد.
در ازدواج موقت «روابط» براساس «ضوابط» شکل مى‏گیرد و ارضاى جنسى به صورتى نظام‏مند و قانونى، پاسخ داده مى‏شود، در حالى که در زنا ضابطه‏اى وجود ندارد و غیرقانونى است.
اعتبار زن در زنا از بین می رودواو به موجودی بی ارزش ودر دسترس تبدیل می گردد در حالی که ازدواج موقت شرایط خاص را دارد که این شرایط موجب آبرومندی زن می گردد
در زنا فرزند نا مشروع به وجود می آید ولی در صیغه فرزند حلال زاده است
در زنا فرزندی اگر متولد شد والدین مسئولیت تربیت او را عهده دار نمی شود مگر اینکه او را نیز وسیله ای برای شهوت های بعدی خود قرار دهند درحالی که فرزند حاصل از صیغه در خانواده ای پاک قابل تربیت است
احتمال بیمار بودن فرزند حاصل از زنا بیشتر از صیغه است
در زنا چون احساس گناه وجود دارد پرده های حائل میان انسان وخداوند از بین می رود وانسان شقی می گردد در حالی که در ازدواج موقت چون این عمل مطابق با قوانین الهی است این خطر وجود ندارد
صیغه چون محدودیت هائی دارد باعث جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده می گردد در حالی که زنا بنیان خانواده را متزلزل می کند
بدین ترتیب متعه با فحشا تفاوت مى‏یابد که تنها کار فحشاء برآوردن نیاز جنسى است بدون هیچ گونه التزامى نسبت به وظایف‏ مترتب بر آن که مهمترین آن، سرنوشت نسل است کما اینکه دوستى میان دخترها وپسرهاى‏جوان که معمولاً در حاشیه زندگى، آن هم به صورت پنهان صورت‏مى‏پذیرد (با ازدواج متعه، تفاوت ریشه‏اى دارد، زیرا رفیق بازى به‏هیچ روى تابع قانونى نیست که زیر نظر نظام اجتماعى باشد و دوطرف بدان متعهّد باشند، همچون دوستیهاى دیگر، وبه همین‏سبب، به دلیل در پى داشتن مفاسد بزرگ اجتماعى، دوستى درزمینه امور جنسى مردود است.«درست است که در مسئله فحشا و متعه هر دوی این ها در برابر پرداختن مبلغی تن خود را عرضه می کنند . اما ازدواج موقت تنها با گفتن دو جمله تمام نمی شود. بلکه همانند ازدواج دائم مقرراتی دارد .
در ازدواج موقت ، صیغه ی عقد بین زن و مرد خوانده می شود ، که نشاندهنده تسلیم بودن آنها در برابر خداوند است ، اما در زنا عشوه گری و چشم چرانی مقدمه کار است. ازدواج موقت در بعضی از موارد ، زمینه ازدواج دائم می شود ، اما یک مرد هیچ گاه حاضر نیست با زنی که زنا کرده است ، پیمان وفاداری ببندد و بر عکس. کسی که ازدواج موقت می کند ، هم ثواب می کند و هم خود را از گناه نجات می دهد ، اما کسی که زنا می کند ، زشتی گناه از چشم او می افتد و نفس او برای پذیرش گناهان دیگر نیز آماده می شود .
شرایطی را که اینک یادآور می شویم در نکاح «متعه» بسان «ازدواج دائم» معتبر است:
۱ ـ زن و مرد باید مانع شرعی در ازدواج; از قبیل نسب و سبب و دیگر موانع شرعی، نداشته باشند و گرنه عقد آنان باطل است.
۲ ـ مهریه مورد رضایت طرفین باید در عقد ذکر شود.
۳ ـ مدت ازدواج معین باشد.
۴ ـ عقد شرعی اجرا گردد.
۵ ـ فرزندی که از آنان متولد می شود، فرزند مشروع آنان است.همانگونه که برای فرزندان متولد شده بانکاح دائم، شناسنامه گرفته می شود، باید برای فرزندی که درنتیجه نکاح موقت متولد می گردد، شناسنامه اخذ گردد و دراین مورد نیز تفاوتی بین عقدا دائم و موقت وجود ندارد.
۶ ـ نفقه فرزندان، بر پدر است و اولاد از پدر و مادر ارث می برند.
۷ ـ آنگاه که مدت ازدواج به پایان رسید، اگر زن در حد یائسه نباشد، باید عده شرعی نگه دارد و اگر در اثنای عده روشن شود که باردار است، باید از هر نوع ازدواج خودداری کند تا وضع حمل نماید.
همچنین، سایر احکام ازدواج دائم باید درمورد متعه رعایت شود تنها تفاوت این است که چون ازدواج متعه برای رفع ضرورت ها تشریع شده است، هزینه زن بر عهده شوهر نیست و در صورتی که زن به هنگام عقد، شرط میراث ننماید، از شوهر خود ارث نمی برد. و روشن است که این دو تفاوت، تأثیری درماهیت نکاح ندارند.

 

 

لیست پایان نامه ها (فایل کامل موجود است) در مورد ازدواج و طلاق :
 

 


 

 

 

پایان نامه بررسی منابع و ادله فقهی افزایش مهریه بعد از عقد نکاح
 

 

پایان نامه فسخ نکاح در حقوق مدنی ایران و مذاهب خمسه
 

 

پایان نامه بررسی شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح
 

 

پایان نامه کیفیت ابراز قصد انشاء معتبر در عقد نکاح
 

 

پایان نامه حقوق درباره:بررسی جراحی زیبایی و تدلیس در نکاح در حقوق ایران و فقه اسلامی
 

 

پایان نامه ارشد حقوق:بررسی فقهی حقوقی امکان تغییر و تعدیل مهریه بعد از وقوع نکاح
 

 

پایان نامه ارشد:بررسی تحلیلی تعهدات غیر مالی طرفین عقد نکاح در فقه و حقوق موضوعه
 

 

دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:تحلیل فقهی حقوقی جرم تدلیس در نکاح
 

 

دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:مطالعه تطبیقی حقوق زنان در ازدواج موقت و نکاح مسیار،با تمرکز بر فقه شیعه و فقه اهل سنت
 

 

دانلود پایان نامه ارشد: نکاح و طلاق در فقه حنفی و امامیه
 

 

پایان نامه حقوق : بررسی مقایسه ای احکام نکاح از دیدگاه قرآن کریم وکتاب مقدس
 

 

پایان نامه حقوق: جایگاه نظم عمومی در باب نکاح و طلاق در نظام حقوقی ایران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت