T8

 

 

۳٫ ۸۴۸

 

 

۱

 

جمع

 

 

 

منبع: محاسبات نگارنده
استنتاج نهایی از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی مربوط به توسعه گردشگری ورزشی و قایقرانی در آبهای خروشان مراغه (مجموع نمره نهایی ۳٫ ۸۴۸) آن است که فرصت‌های فرا روی گردشگری ورزشی و قایقرانی در آبهای خروشان منطقه بیشتر از تهدیدات پیرامون آن بوده و در نتیجه راهبردهای کلان برای گردشگری ورزشی و قایقرانی در آبهای خروشان منطقه باید به گونهای تدوین شود که بتوان ازانواع فرصتها، قابلیتها و پتانسیلهای در زمینههای محیطی وجغرافیایی، مدیریتی، مشارکتی و. . . به نحو احسن استفاده نمود.
با توجه به اینکه در فرآیند مدل سوات و طیف لیکرت اوزان هر عامل با توجه به نظر متخصصین بدون در نظر گرفتن امتیاز نسبی هر عامل نسبت به اهداف پژوهش و مقایسات زوجی مربوط به مزایای هر عامل نسبت به عامل دیگر و میزان تاثیرگذاری آن در توسعه قایقرانی مراغه و گردشگری ورزشی در این شهرستان محاسبه میگردد لذا در راستای تعیین دقیق تر وزن هر یک از عوامل خارجی در توسعه قایقرانی و گردشگری ورزشی در شهرستان مراغه، اقدام به تشکیل ساختار درختی پژوهش و مقایسات زوجی و محاسبات اهمیت هر عامل بر اساس مدل سلسله مراتبی(AHP) از طریق نرم افزار اکسپرت چویس گردید.
بدین منظور اقدام به تشکیل ساختار سلسله مراتبی گردید و تاثیر گذاری و تاثیرپذیری هر یک از عوامل با توجه به هدف نهایی پژوهش گردید. پس از نرمالیزه کردن اوزان اختصاصی به عوامل، اوزان نهایی و میزان تاثیرگذاری هر یک از عوامل خارجی بدست آمد.
لازم به ذکر است که این مرحله از پژوهش در راستای اهداف آن و تعیین میزان تاثیرگذاری هر یک از عوامل و رتبه بندی آنها در توسعه قایقرانی در آبهای خروشان مراغه و در نهایت رتبه بندی انجام میگردد.
به طوری که در پایان با توجه به اوزان نسبی و مقایسات زوجی و بر اساس نظر متخصصین معین شود که هر یک از عوامل داخلی و خارجی به چه میزان در وصول به اهداف پژوهش موثر میباشند.
ساختار سلسله مراتبی پژوهش در رتبه بندی عوامل داخلی و خارجی به طور کلی شماتیک شماره (۲٫۴) قابل مشاهده میباشد
شکل ۲٫۴: ساختار سلسله مراتبی پژوهش جهت تعیین میزان تاثیرگذاری هر عامل در تحقق اهداف آن
ماخذ: نگارنده
جدول ۲٫۴: ماتریس مقایسات زوجی عوامل بیرونی تاثیر گذار در قایقرانی آبهای خروشان شهرستان مراغه و توسعه توریسم ورزشی بر اساس نظر متخصصین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T8 T7 T6 T5 T4 T3 T2 T1 O5 O4 O3 O2 O1  
 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت