بقه بندی و BF%، BMI، WHR آن ها اندازه گیریشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد، بین BF%، BMI، WHR سه گروه در نهاند تفاوت معنی داری وجود داشت در حالی که بین BF%، BMI، WHR سه گروه در کرمان تفاوت معنی داری وجود نداشت. با توجه به داده های حاصل از پژوهش می توان نتیجه گرفت که شرایط آب وهوایی مناطق گرمسیر بر وضعیت بالیدگی و در نتیجه میزان BF%، BMI، WHRدختران نوجوان غیر ورزشکار تأثیر متفاوتی دارد.
در یک تحقیق که واندروال (۲۰۱۲) انجام داد، هدف بررسی ارتباط ما بین اضافه وزن و چاقی نوجوان، شاخص های دریافت حمایت اجتماعی خانواده و همتایان، تعامل استفاده از رفتارهای کنترل وزن ناسالم بود. آزمودنی ها شامل ۴۵۹۸ نوجوان دختر و پسر پایه نهم و دهم بود. یافته های حاصل از رگرسیون نشان داد که پسران و دختران چاق نسبت به همتایان با وزن طبیعی بیش تر تمایل به استفاده از رفتارهای کنترل وزن ناسالم دارند. نتایج نشان داد که نوجوانان ریسک بیش تری در استفاده از رفتارهای کنترل وزن ناسالم دارند و از مداخلات افزایش دانش و حمایت اجتماعی برای دستیابی به وزن طبیعی و حفظ آن استفاده می کنند.
در تحقیقی که گروپر، آرسیوالا، لرد، هوگینز، سیمونز و الریچ (۲۰۱۳) با عنوان ارتباط ما بین مقررات خوردن و شاخص توده بدن، وزن و درصد چربی بدن در دانش آموزان کالج با میانجی گری نقش جنسیت انجام شد، آزمودنی ها شامل ۳۲۸ دانش آموز کالج (۲۱۵ دختر و ۱۱۳ پسر) بود. در زنان بیش تر ارتباط معنی داری ما بین مقررات خوردن و شاخص توده بدنی، وزن و یا درصد چربی بدن نشان داده شد. رابطه منفی معنی داری ما بین شاخص توده بدن و مقررات خودمختار خوردن ، انگیزش درونی و مقررات مشخص خوردن در دختران یافت شد در حالی که هیچ یک از این رابطه ها در پسران یافت نشد.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق

 

۳- ۱ مقدمه

 

نقطه شروع هر تحقیقی سوألی است که در ذهن محقق حاصل میشود و سعی میکند تا راهحلی برای سوأل مورد نظر پیداکند. ممکن است سوأل چندان مشکل نباشد و با کمی جستجو در منابع علمی و یا انجام آزمایش ساده و یا رجوع به متخصصین فن، حل شود. اما اگر پاسخ به آسانی یافت نشود و یا نیاز به تفحص بیشتری داشته باشد، اینجاست که کار برای یافتن پاسخ باید منسجمتر و سازمانیافتهتر دنبال شود و مناسبترین طرح تحقیق برای حل مسئله انتخاب گردد. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه شاخص توده بدنی با توانایی چرخش ذهنی در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی است.
در این فصل در ارتباط با روشتحقیق، جامعه آماری و نمونه ، مراحل انجام پژوهش، ابزاراندازهگیری، روشهای آماری تحقیق و توضیحاتی ارائه میشود.

 

۳-۲ روش تحقیق

 

در این پژوهش به بررسی رابطه شاخص توده بدنی با چرخش ذهنی پرداخته شد. با توجه به ماهیت پژوهش، تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود.

 

۳-۳ جامعه و نمونه آماری

 

در این تحقیق جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر ارومیه که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تشکیل دادند که از بین آن ها ۲۰۰ نفر به صورت هدفمند۱۰۰ نفر فعال و ۱۰۰ نفر غیرفعال انتخاب شدند.

 

۳-۴ ابزار اندازه گیری

 

ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق شامل آزمون چرخش ذهنی، ترازوی دیجیتال، قدسنج،چربی سنج

 

۳-۴-۱آزمون چرخش ذهنی (MRT)[156]

 

این آزمون از اعداد ارائهشده از سوی شفارد و متزلر[۱۵۷] (۱۹۷۸) تشکیل شده است، و در اصل، از نسخه نقشهکشی اتوکد و آزمون چرخشذهنی وندربرگ و کیوس میباشد . شما در ادبیات، آزمون چرخشذهنی را به دو شکل V و K، یکی ۲۰ سؤالی و دیگری ۲۴ سؤالی پیدا میکنید. آزمون چرخش ذهنی (MRT) مورد استفاده در این تحقیق، مجموعهای ۲۴ سؤالی است. هر مسئله شامل یک شکل هدف در سمت چپ و چهار شکل محرک در سمت راست میباشد. دو شکل از چهار شکل محرک، نسخه چرخیده شده شکل هدف میباشد و دو شکل دیگر نمیتواند با شکل هدف یکسان باشد (شکل۳-۱).
شکل۳-۱ .نمونهای از آزمون چرخشذهنی (پترز وهمکارانش،۱۹۹۵)
آزمون شامل یک چکلیست اطلاعات شخصی محققساخته، مقدمه (صفحه اول و دوم) برای آشنایی با آزمون و صفحات سوم تا ششم که آزمون اصلی را دربرمیگرفت، بود. در دو صفحه مقدمه، روش نمرهدهی و طریقه انجام آزمون به همراه چند نمونه مسئله مشابه با آزمون اصلی آورده شدهبود. آزمون اصلی ۲۴ مسئله داشت که به صورت دو آزمون ۱۲ مسئلهای گرفته شد. مدت زمان برای حل هر آزمون ۴ دقیقه با زمان استراحت ۲ دقیقه بین دو آزمون بود.دو روش برای نمرهگذاری در ادبیات وجود دارد. اولین روش این است که برای هر پاسخ صحیح یک نمره ثبت شود و به ازای هر پاسخ نادرست یک نمره کسر شود. در این صورت حداکثر امتیاز ۴۸ نمره میباشد. یک توصیف مناسب از عملکرد چرخشذهنی و فرایندهای آن را میتوان درکار وویر (وویر و بریدن، ۱۹۹۵) پیدا کرد ، و اطلاعات ویژه برای آزمون V و K تجدید نظر شده، که در اینجا شرح داده شده است، را میتوان در کار پترز، چیشولم و لینگ[۱۵۸] (۱۹۹۵)، یافت.
اینکه آیا آزمون به فرد خاص داده میشود یا به گروه، و روشی که در آن آزمونگر به معرفی آزمون میپردازد بسیار مهم است. در حالت ایده آل، معرفی اولیه به صورت جدی و نسبتاً شخصی انجام میشود، به طوری که افراد در موقعیت آزمونی جدی قرار میگیرند. در این زمان، و بهویژه هنگامیکه آزمون برای یک جمعیت ناآشنا با این نوع آزمون اجرا میشود، میتواند برای جلوگیری از هرگونه تهدیدی مؤثر باشد.
برخی از روشهای اجرایی میتواند نت
ایج غیرمنتظرهای داشته باشد. به عنوان مثال، طراحان آزمون دریافتند آزمون گروهی منجر به عملکرد بهتری نسبت به آزمون انفرادی میشود، چون تا اندازه ای حس رقابتجویی عادلانه در گروههای آزمایشی وجود دارد. البته هنگامیکه گروههای متفاوت با فرایند مشابهی آزمون شوند، مشکلی نیست، اما هنگامیکه فرایندهای متفاوتی استفاده شود، مقایسه بین گروهها بسیار دشوار میشود.
نکته اینکه آزمون چرخشذهنی مورد استفاده، شامل سه نسخه A، B و C‌ است که کاملترین و جامعترین نسخه آن، یعنی نسخه A، نسخهای است که از آن استفاده شد. تفاوت این سه نسخه میزان چرخش اشکال و درجه دشواری آن است که همانطور که اشاره شد این نسخه نسبت به دو نسخه دیگر ارجحتر است.
با توجه به این توضیحات فوق، آزمون به صورت گروهی اجرا شد و نمونهها توجیح شده و همه به صورت هماهنگ آزمون را انجام دادند، بدینصورتکه جزوه آزمون به پشت کنار صندلیها گذاشته شده بود. آزمونگر از آنها خواست تا جزوه را برداشته و تنها صفحه اول یعنی صفحه چک لیست اطلاعاتشخصی را بادقت و صراحت تکمیل نمایند. تا زمانی که تمامی نمونهها صفحه را تکمیل نکرده بودند، به صفحه بعدی نمیرفتند. بعد از بررسی و اطمینان از اینکه تمامی نمونهها اطلاعاتشخصی خود را واردکردند نوبت به صفحه بعدی که مقدمهای برای آشنایی با آزمون بود میرسید. وقت کافی برای مطالعه و توضیحات کافی و مناسب به شرکتکنندگان داده شد و باز هم پس از اطمینان از اینکه نمونهها از این صفحه مشکلی ندارند به صفحه دوم آزمون با سه مسئله مشابه با آزمون رفتند. برای حل این سه مسئله، ۵ دقیقه زمان داده شد که نهایتاً جوابهای درست نیز به شرکتکنندگان گفته شد و آنها به بررسی دلیل اشتباهات خود در انتخاب گزینهها پرداختند. صفحه بعدی شامل آزموناصلی بود که باید انجام میگرفت. به سؤالات و اشکالات شرکتکنندگان رسیدگی شد و آنها نسبت به زمان آزمون، تعداد سؤالات و صفحات که ۴دقیقه برای ۱۲ مسئله در هر دو آزمون بود، توجیح شدند و گفته شد که در طول آزمون اصلی، جای هیچ سؤال و پرسشی نیست و تمامی شرکتکنندگان برای آزمون اصلی اعلام آمادگی کردند. جزوهها بسته و به پشت کنار صندلی قرار گرفت. با گفتن کلمه “شروع” آزمودنیها جزوه را برداشته و به مدت ۴ دقیقه به حل مسئلههای دو صفحهی سه و چهار برای آزمون اول که شامل ۱۲ مسئله بود، پرداختند. پس از اتمام زمان، مجدداً جزوهها به پشت کنار صندلی گذاشته شد. دو دقیقه استراحت و بعد از آن دوباره ۴ دقیقه زمان برای صفحات پنج و شش (آزمون دوم) که شامل ۱۲ مسئله بود، در نظر گرفته شد و با گفتن کلمهی “پایان”، شرکتکنندگان جزوه را بسته و کنار صندلی قراردادند. در یک تحقیق مقدماتی، این آزمون روی گروهی از دانشجویان دانشکده ادبیات به غیر از نمونه تحقیق اصلی انجام و پایایی آزمون با استفاده از روش آزمون مجدد ۷۸٪ محاسبه شد.
چند نکته:
شرایط گفته شده برای هر دو گروه ها یکسان بود.همانطور که گفته شد آزمون چرخشذهنی شامل دو آزمون ۱۲ مسئلهای است. هنگامیکه آزمون اول به پایان میرسید شرکتکنندگان دیگر حق برگشت به آزمون اول را نداشتند و تنها می توانستند به ۱۲ مسئله موجود در آزمون دوم بپردازند، حتی اگر برای پاسخگویی به آنها زمان لازم را در اختیارداشتند.
شرکتکنندگان توجیح شده بودند که با گفتن کلمه پایان حتی اگر در حال حل یک مسئله هستند، جزوه را بسته و از ادامه کار صرف نظر نمایند.
تذکر:آزمونهای چرخشذهنی به دوصورت کلی ارائه شدهاند. همانطور که اشاره شد، اولین آزمون ساخته شده توسط شفارد و متزلر (۱۹۷۱)، به صورت دوبعدی و از اعداد تشکیل شده بود. یعنی یکسری اعداد در جهتها و با زوایای مختلف از هم چرخیدهشدهاند که شرکتکنندگان باید یکسانی یا تفاوت بین آنها را بیابند. در آزمونهای دوبعدی بیشتر از اعداد، حروفانگلیسی، اشکال جذاب برای کودکان (مثل آدمک و اشکال حیوانات) استفاده میشود. نوع دیگر آزمونهای چرخشذهنی، آزمونهای سهبعدی است که به مانند آنچه در این پژوهش مورد استفادهقرارگرفت، از اشکال مکعبی سهبعدی در جهتها و زوایای مختلف استفاده میگردد (برای مشاهده نمونههایی از این آزمونها و اشکال، به پیوست ب و ج نگاه کنید).

 

۳-۴-۲ اندازه گیری شاخص توده بدنی

 

اﻧﺪازهﮔﻴﺮی وزن ﺑﺎ ﻟﺒﺎس ﺳﺒﻚ، ﺑﺪون ﻛﻔﺶ و ﺑﺎ ﺗﺮازوی ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻣﺪل SOEHNLE و دقت ۱۰۰ ﮔﺮم اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻗﺪ دانش آﻣﻮزان ﺑﺪون ﻛﻔﺶ، در ﺣﺎﻟﻲﻛﻪ ﭘﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭼﺴﺒﻴﺪه ﺑﺎﺳﻦ و ﺷﺎﻧﻪﻫﺎ و ﭘﺲ ﺳﺮ در ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ﻧﻤﺎﻳﻪی ﺑﻮد، ﻗﺪﺳﻨﺞ اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﺷﺪ .ﺑﺮای ﻫﺮ داﻧﺶآﻣﻮز شاخصتوده ﺑﺪنی به ﺻﻮرت ﻧﺴﺒﺖ وزن ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺑﻪ ﻣﺠﺬور ﻗﺪ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻣﺘﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﺑـﺮ ﻃﺒـﻖ آﻣﺎرﻫـﺎی ﺑـﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠـﻲ ﭼﻬـﺎر ﻃﺒﻘﻪ ﺑﺮای وزن در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ﺑﻪ اﻳن ﺗﺮتیبﻛﻪ ﻛﻤﺘﺮ از۱۸٫۵ در گروه لاغر یا کموزن، بین ۱۸٫۵تا۲۴٫۹ در گروه وزن نرمال، بین ۲۴٫۹تا ۲۹ در گروه دارای اضافه وزن و بالاتر از ۳۰در گروه چاق طبقه بندی شدند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت