پایان نامه ابطه ی بین شیوه فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی فرزندان آنها – مورد مطالعه: والدین پایه دوم(هشتم) دورهاول |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم تحقیقات ایلام
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی (M. A)
گرایش: عمومی
عنوان:
رابطه ی بین شیوه فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی فرزندان آنها – مورد مطالعه: والدین پایه دوم(هشتم) دورهاول مقطع متوسطه ی شهر ایلام
استاد راهنما:
دکتر شهرام مامی
استاد مشاور:
دکتر جهانشا محمدزاده
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 5
1-3-ضرورت پژوهش… 7
1-4-اهداف تحقیق. 8
1-4-1- هدف اصلی.. 8
1-4-2- اهداف جزیی.. 8
1-5-فرضیههای تحقیق. 8
1-6- تعریف مفاهیم و متغیرها 9
1-7-قلمرو تحقیق. 10
فصل دوم: پیشینه نظری و تجربی پژوهش
2-1- مقدمه: 12
2-2-تعلیم و تربیت، تعاریف و مفاهیم مربوط به آن. 12
2-3- تاریخچه ارتباط والدین و فرزندان. 14
2-4- فرزندپروری.. 15
2-5-سبک های فرزندپروری.. 17
2-6- انواع سبک های فرزندپروری.. 19
2-6-1- سبک قاطعانه. 19
2-6-2- سبک آزادمنشانه. 21
2-6-3- سبک مستبدانه. 22
2-7- پیشینه نظری.. 23
2-7-1- نظریه اریکسون. 23
2-7-2- نظریه مورای.. 24
2-7-3- نظریه شیفر. 25
2-7-4- نظریه زیگلمن.. 27
2-7-5- نظریه پیشرفت اتکینسون. 29
2-7-6- نظریه انگیزه پیشرفت مک کله لند. 30
2-8- پیشینه تجربی.. 32
2-8-1- تحقیقات داخلی.. 32
2-8-2- تحقیقات خارجی.. 36
2-9-پیشنه ی نظری تحقیق. 38
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 41
3-2- طرح تحقیق. 41
3-3- جامعه ی آماری.. 41
3-4- روش نمونه گیری و روش برآورد حجم نمونه. 42
3-5- ابزار اندازه گیری.. 42
3-6- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 43
3-7- پایایی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری.. 43
فصل چهارم: توصیف و تحلیل اطلاعات (یافته های پژوهش)
4-1 – مقدمه 46
4 -2- آمار توصیفی 46
4-3- توصیف داده ها 47
4 -4 آمار استنباطی.. 48
4-5- بررسی مدل علیتحقیق. 55
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 57
5-2- بحث و نتیجه گیری پیرامون یافته های پژوهش… 57
5-3- پیشنهادها 62
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی.. 62
5-3-2- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 62
5-4- محدودیت های پژوهش… 63
منابع و مآخذ. 64
پیوست ها 71
چکیده انگلیسی.. 75
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 3-1: پایایی پرسشنامهی سبکهای فرزندپروری.. 44
جدول 4-1- انواع سبکهای فرزندپروری در بین نمونه آماری.. 47
جدول 4-2 اولویتبندی انواع سبکهای فرزندپروری و آمارههای مربوط به آنها 47
جدول 4-3- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری قاطعانه و عملکرد تحصیلی فرزندان. 49
جدول 4-4- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری سهل گیرانه و عملکرد تحصیلی فرزندان. 49
جدول 4-5- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری استبدادی و عملکرد تحصیلی فرزندان. 50
جدول 4-6 – آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار قاطعانه در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار مستبدانه. 51
جدول 4-7- آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار استبدادی در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار سهلگیرانه. 52
جدول 4-8- آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار سهلگیرانه در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار قاطعانه. 53
جدول 4-9-نتایج تحلیل واریانس متغیرهای مستقل و وابسته وارد شده در معادلهی رگرسیون. 54
جدول 4-10- میزان ضرایب استاندارد رگرسیون متغیرهای مستقل بر عملکرد تحصیلی.. 55
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1 بررسی توزیع انواع سبک های فرزندپروری.. 48
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین شیوه فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال دوم دوره اول مقطع متوسطه شهر ایلام میباشد. برای دستیابی به این هدف، سوالات و فرضیاتی مطرح و از طریق پیمایشی به گردآوری اطلاعات اقدام گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان سال دوم دوره متوسطه اول به همراه والدین آنها تشکیل داده که از میان آنها و بر اساس فرمول کوکران تعداد 340 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی شیوههای فرزندپروری دیاناباومریند استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که2/65 درصد خانواده ها دارای سبک فرزندپروری قاطعانه، 4/22 درصد دارای سبک فرزندپروری استبدادی و 4/12 درصد نیز سهلگیر هستند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها بیانگر رابطه مثبت و معنادار بین سبک فرزندپروری قاطعانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان بوده اما بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و سبک مستبدانه والدین با عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین عملکرد تحصیلی فرزندانی که والدین آنها از سبک فرزندپروری قاطعانه استفاده میکنند بهتر از سبکهای سهلگیرانه و استبدادی بوده است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره، نشان داد که 2/42 از کل تغییرات متغیر عملکرد تحصیلی، وابسته به 3 متغیر ذکر شده در این معادله میباشد.بیشترین میزان اثر بر متغیر وابسته، مربوط به سبک مستبدانه با اندازه اثر 446/0- و کمترین میزان اثر، مربوط به متغیر سبک سهلگیرانه با اندازه اثر 076/0- است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که غیر موثرترین سبک فرزندپروری، روش مستبدانه است.
کلیدواژهها: فرزندپروری – سبک قاطعانه – سبک سهلگیرانه – سبک استبدادی – عملکرد تحصیلی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:15:00 ب.ظ ]
|