پایان نامه اثر بخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی |
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
عنوان:
اثر بخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی
استاد راهنما:
دکتر معصومه پورمحمدرضای تجریشی
استاد مشاور:
دکتر علی زاده محمدی
خرداد 1390
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
کاستی توجه یکی از شایعترین مشکلات در کودکان کم توان ذهنی است و این مسئله به آسیب های روانشناختی، تحصیلی و اجتماعی منجر می شود. کمک به کودک کم توان ذهنی جهت افزایش فراخنای توجه بسیاری از مشکلات اساسی آنان را تعدیل می کند. از بین روش های درمانی متعدد که برای مداخله در این کاستی معرفی شده اند، نمایش درمانی به عنوان شیوه ای نزدیک با طبیعت کودکان و هماهنگ با ویژگی آنان جایگاه خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر میزان فراخنای توجه پسران کمتوانذهنی آموزشپذیر در مقطع ابتدایی اجرا شد.در این مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل 30 نفر (هر یک از گروههای آزمایش و کنترل 15 نفر) از بین مدارس پسرانه دانشآموزان کمتوانذهنی با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. سپس، با استفاده از آزمون تولوز- پیرون و خرده آزمون فراخنای توجه آزمون شناختی- تشخیصی کی فراخنای توجه دانشآموزان اندازهگیری شد. گروه آزمایش به دوگروه 7 و 8 نفری تقسیم شد و در 12 جلسه نمایش درمانی 45 دقیقهایبه مدت 6 هفته شرکت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. در پایان جلسات درمانی مجدداً آزمون تولوز- پیرون و خرده آزمون فراخنای توجه آزمون شناختی- تشخیصی کی بر روی هر دو گروه اجرا شد.داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از فراخنای توجه در آزمون تولوز پیرون (049/0=p) و خرده آزمون فراخنای توجه مجموعه کی (002/0=p) بیانگر تفاوت معنادار در گروه های آزمایش و کنترل بوده است. بر مبنای یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که نمایش درمانی به عنوان روش مؤثر بر بهبود فراخنای توجه در کودکان کم توان ذهنی به شمار می رود.
کلید واژه ها: نمایش درمانی، فراخنای توجه، کم توانی ذهنی،مقطع ابتدایی
فهرست مطالب
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………… صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1مقدمه…………………………………………………………………………………………….2
2-1بیان مسأله……………………………………………………………………………………….5
3-1اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………9
4-1اهداف پژوهش……………………………………………………………………………….10
الف) هدف کلی …………………………………………………………………………………10
ب) اهداف کاربردی……………………………………………………………………………..11
فرضیه……………………………………………………….……………………………………….11
متغیرها …………………………………………………………………………………………………………………11
الف) تعاریف نظری………………………………………………………………………………12
ب) تعاریف عملی ………………………………………………………………………………..13
فصل دوم: گستره نظری و پیشینه پژوهش
1-2کم توانی ذهنی …………………………………………………………………………..15
1-1-2شیوع ……………………………………………………………………………………..17
2-1-2طبقه بندی کم توانی ذهنی ………………………………………………………… 18
1-2-1-2طبقه بندی انجمن امریکایی کم توانی ذهنی………..………………………18
2-2-1-2طبقه بندی بر اساس انتظارهای آموزش پذیری……………………………..20
3-1-2ویژگی های شناختی دانش آموز کم توان ذهنی………………………………………21
4-1-2ویژگی های عاطفی و روانی کودکان کم توان ذهنی…………………………….24
2-2 فراخنای توجه………………………………………………………………………………26
1-2-2فیزیولوژی توجه………………………………………………………………………..27
2-2-2عوامل موثر در توجه…………………………………………………………………..30
3-2-2انواع توجه……………………………………………………………………………….31
4-2-2عملکردهای توجه………………………………………………………………………33
5-2-2کمبود توجه……………………………………………………………………………………………..38
6-2-2درمان ………………………………………………………………………………………………………40
7-2-2کم توانی ذهنی و اهمیت توجه……………………………………………………42
3-2نمایش درمانی……………………………………………………………………………………………….44
1-3-2تاریخچه نمایش درمانی …………………………………………………………………………..45
1-2-3-2انجمن نمایش درمانگران بریتانیا………………………………………………………….47
2-2-3-2انجمن ملی نمایش درمانی امریکا……………………………………………..50
3-3-2ابزار نمایش درمانی…………………………………..………...………………………52
4-3-2اهداف نمایش درمانی………………………………………..………………………..58
5-3-2رویکردهای نمایش درمانی……………………………………………………………58
1-5-3-2دیدگاه انسان شناسی/آیینی جنینگز……………………………………………..59
2-5-3-2نظریه نقش رابرت لندی……………………………………………………………60
3-5-3-2دیدگاه پنج مرحله ای امونا……………………………………………………….61
6-3-2روان نمایش درمانی و نمایش درمانی………………………………………………62
7-3-2نمایش درمانی برای کودکان…………………………………………………………64
8-3-2نمایش درمانی در آموزش ویژه…....……………………………………………….65
9-3-2استفاده از نمایش درمانی برای افراد دارای مشکلات یادگیری…...………..67
10-3-2توجه در نمایش درمانی………………………………………………………………68
11-3-2اجزاء جلسات نمایش درمانی………………………………………………………..69
4-2بررسی متون…………………………………………………………………………………..72
1-4-2تحقیقات انجام شده داخلی……………………………………………………………72
2-4-2تحقیقات انجام شده خارجی………………………………………………………….73
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
1-3نوع مطالعه و طرح پژوهشی……………....……………………………………………78
2-3جامعه آماری …………………………………………………………………………………78
3-3روش نمونه گیری و گروه نمونه ………………………………………………………..78
1-3-3معیارهای ورود به مطالعه ………………………………………………………………79
2-3-3معیارهای خروج از مطالعه …………………………………………………………….79
4-3ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………79
1-4-3آزمون مربعات دنباله دار تولوز- پیرون……………………………………………79
1-1-4-3نمره گذاری و تفسیر نتایج…………………………………………………………80
2-4-3آزمون شناختی تشخیصی کی………………………………………………………..81
1-2-4-3نمره گذاری و تفسیر نتایج…………………………………………………………82
5-3روش اجرا……………………………………………………………………………………..82
1-5-3ساختار جلسات نمایش درمانی………………………………………………………..84
6-3ملاحظات اخلاقی……………………………………………………………………………85
7-3روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………….85
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های آماری
1-4توصیف داده ها……………………………………………………………………………..87
2-4استنباط از داده ها …………………………………………………………………………91
فصل پنجم:بحث وتفسیر
1-5بحث در چهارچوب یافته ها……………………………………………………………95
2-5نتیجه گیری نهایی ……………………………………………………………………….103
3-5محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………….105
4-5پیشنهادات پژوهش………………………………………………………………………..106
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………107
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………122
پیوست:
محتوای جلسات نمایش درمانی……………………………………………………………..124
آزمون تولوز- پیرون…………………………………………………………………………..125
خرده آزمون فراخنای توجه مجموعه شناختی- تشخیصی کی……………………..126
فهرست جداول
عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه
جدول1-4 مقایسه میانگین سن در گروه های آزمایش و کنترل ……………………………………….87
جدول 2-4 مقایسه فراوانی سطوح کم توانی ذهنی در گروه های آزمایش و کنترل……………………..87
جدول 3-4مقایسه میانگین فراخنای توجه در آزمون تولوز- پیرون در گروه های آزمایش و کنترل………..88
جدول4-4مقایسه میانگین فراخنای توجه با توجه به آزمون تشخیصی کی در گروه های آزمایش و کنترل .. ……………………………………………………………………………………………………………………...89
جدول 5-4 بررسی نرمالیته متغیرهای پیوسته پژوهش…………………………………………………………91
جدول 6-4 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای مقایسه میانگین فراخنای توجه (آزمون تولوز-پیرون) گروه های کنترل و آزمایش……………………………………………………………………………………………..92
جدول 7-4 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای مقایسه میانگین فراخنای توجه (آزمون کی) گروه های کنترل و آزمایش…………………………………………………………………………………………………..92
فهرست نمودارها
عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه
نمودار 1-4 نمایش درصد سطوح کم توانی ذهنی در گروه های آزمایش و کنترل………………………..89
نمودار 2-4نمایش میانگین فراخنای توجه گروه های آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون آزمون تولوز- پیرون…………………………………………………………………………………………………………….89
نمودار 3-4نمایش میانگین فراخنای توجه گروه های آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون آزمون تشخیصی کی……………………………………………………………………………………………………………90
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:50:00 ب.ظ ]
|