پایان نامه اثر تعدیل کننده تغییرات فروش دوره های قبل بر رفتار نامتقارن هزینه ها |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده اقتصاد و حسابداری
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
رشته:حسابداری
گرایش : حسابداری
عنوان :
اثر تعدیل کننده تغییرات فروش دوره های قبل بر رفتار نامتقارن هزینه ها
استاد راهنما :
دکتر آزیتا جهانشاد
استاد مشاور :
دکتر علی نعمتی
زمستان 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-10- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری 10
1-12- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 10
1-13- متغیرها و واژه های کلیدی 11
فصل دوم: الف) مبانی نظری، ب) پیشینه تحقیق 13
2-2-1- اهمیت و تعریف پیش بینی فروش 14
2 -2 -2 – روش های پیش بینی فروش 18
2-3-2 – انگیزه های مدیریت سود 20
2-4- فرضیه تصمیمات سنجیده مدیران 24
2-5 – تأثیر پیش بینی مدیریت بر چسبندگی هزینه ها 25
2-7- طراحی و استفاده از سیستمهای هزینه یابی 28
2-8-2- طبقه بندی کلی هزینه ها 30
2-8-5- تغییر ساختار هزینه ها در طول زمان 32
2-9-1- مفروضات اصلی الگوی رفتار هزینه 34
2-9-2 – انواع دیدگاه ها درباره رفتار هزینه 35
2-10-مبانی نظری چسبندگی هزینه ها 36
2-10-2- اهمیت در کاهش چسبندگی هزینه 38
2-10-3- تاثیر چسبندگی هزینه بر پیشبینی تحلیلگران 38
2-10-4- اهمیت چسبندگی هزینه ها برای سرمایه گذاران 39
2-10-5- اهمیت چسبندگی هزینه در روشهای تحلیل حسابرسی 40
2-10-6- دلایل چسبندگی هزینه ها 40
2-10-7- عوامل موثر بر چسبندگی هزینه 41
3-4 جامعه و نمونه آماری تحقیق 55
3-5 ابزار جمع آوری داده های تحقیق 58
3-7 مدل ها و متغیرهای تحقیق 59
3-8 روش تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیات 61
3-8-6 آزمون معنی دار بودن مدل 66
3-8-7 آزمون معنی دار بودن متغیرهای تحقیق 67
3-8-8 آزمون های مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی 67
3-8-9 فرض نرمال بودن متغیرها و باقیمانده ها 68
3-8-10 فرض عدم وجود همخطی بین متغیرهای مستقل 68
3-8-11 فرض مستقل بودن باقیمانده ها 69
3-8-12 فرض همسانی واریانس باقیمانده ها 69
3-8-13 تصمیم گیری برای رد یا پذیرش فرضیه ها 71
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 72
4-2 آمار توصیفی متغیرهای تحقیق 73
4-3 آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای وابسته تحقیق 76
4-4 بررسی همبستگی میان متغیرهای تحقیق 78
4-5 بررسی همخطی بین متغیرهای مستقل تحقیق 79
4-6 نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق 80
4-6-1 نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول تحقیق 80
4-6-2 نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم تحقیق 83
4-6-3 نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم تحقیق 87
فصل پنجم: نتیجه گیری، بحث و پیشنهادات 92
5-4 بررسی تطبیقی یافته های تحقیق 97
5-5-1 پیشنهادات منتج از نتایج تحقیق 98
5-5-2 پیشنهادات برای تحقیق های آتی 98
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1) روند انتخاب نمونه آماری پژوهش 56
جدول 3-2) توزیع فراوانی شرکت های نمونه بر حسب صنعت 57
جدول 4-1) آمار توصیفی متغیرهای تحقیق 74
جدول 4-2) نتایج آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای وابسته تحقیق 76
جدول 4-3) نتایج آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای وابسته تحقیق بعد از فرآیند نرمال سازی 77
جدول 4-4) ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق 78
جدول 4-5) نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (1) تحقیق 81
جدول 4-6) نتایج برآورد مدل (1) تحقیق 81
جدول 4-7) نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (2) تحقیق 84
جدول 4-8) نتایج برآورد مدل (2) تحقیق 85
جدول 4-9) نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (3) تحقیق 88
جدول 4-10) نتایج برآورد مدل (3) تحقیق 89
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1) روند متوسط لگاریتم طبیعی هزینه های اداری، عمومی و فروش و هزین های عملیاتی 75
نمودار 4-3) توزیع فراوانی باقیمانده های مدل (1) تحقیق 82
نمودار 4-4) توزیع فراوانی باقیمانده های مدل (2) تحقیق 86
نمودار 4-5) توزیع فراوانی باقیمانده های مدل (3) تحقیق 90
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1 مهمترین اجزاء سیستم کنترل بصورت متوالی……………………………………………………..27
شکل 2-2 طبقبندی کلی هزینه…………………………………………………………………………..32
شکل 2-3 عدم تقارن هزینه ها………………………………………………………………………………………..38
مقدمه
آگاهی از چگونگی رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیم گیری مدیران درخصوص برنامه ریزی و بودجه بندی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سربه سر و سایر موارد مدیریتی است) نمازی و دوانی پور 1389).
در مرحله برنامه ریزی مدیران به اطلاعات مربوط به هزینه ها جهت پیش بینی هزینه های آتی نیاز دارند. با توجه به آن که تغییرات هزینه های آتی را می توان در ارتباط با تغییرات درآمد فروش تعیین کرد با مشخص شدن این ارتباط می توان میزان هزینه ها را با توجه به ارتباط آنها با درآمد فروش پیش بینی کرد. بنابراین تحلیل ارتباط درآمد فروش با هزینه های یک شرکت ضروری به نظر
می رسد.
در مدل های سنتی رفتار هزینه ها در حسابداری مدیریت، هزینه های متغیر نسبت به تغییرات حجم فعالیت به طور متناسب افزایش یا کاهش می یابند؛ به این معنا که بزرگی تغییرات در هزینه ها تنها به بزرگی تغییرات در حجم فعالیت وابسته است و جهت تغییرات )افزایش یا کاهش ( در حجم فعالیت تأثیری روی بزرگی تغییرات در هزینه ها ندارد. اما نتایج پژوهش های برخی از پژوهشگران در سالهای اخیر بیانگر آن است که میزان افزایش در هزینه ها هنگام افزایش در سطح فعالیت، بیشتر از میزان کاهش در هزینه ها هنگام کاهش درحجم فعالیت است. چنین رفتار هزینه ها را “چسبندگی هزینه ها ” می نامیم. چسبندگی هزینه ها یکی از ویژگیهای رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت است و بیانگر آن است که بزرگی افزایش در هزینه ها هنگام افزایش سطح فعالیت، بیشتر از بزرگی کاهش هزینه ها در هنگام کاهش در سطح فعالیت است.
بنابراین در پژوهش حاضر ” اثر تعدیل کننده تغییرات فروش دوره قبل بر رفتار نا متقارن هزینه ها ” مورد بررسی قرار می گیرد.
در این فصل به کلیات تحقیق می پردازیم. بدین منظور پس از بیان مسئله و ضرورت و دلایل توجیهی تحقیق، اهداف تحقیق و فرضیه ها بیان می شوند. سپس به ترتیب: مدل , روش ,جامعه آماری , روش گردآوری اطلاعات , روش تجزیه و تحلیل اطلاعات , قلمرو و تعریف متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. و در انتهای این فصل، ساختار تحقیق آورده می شود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 02:46:00 ب.ظ ]
|