پایان نامه اثربخشی آموزش تاب آوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوای شهرستان رشت |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی عمومی
عنوان:
اثربخشی آموزش تابآوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوای شهرستان رشت
استاد راهنما:
دکتر بهمن اکبری
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
1ـ1ـ مقدمه…………………………………………………………………………………………. 2
1ـ2ـ بیان مساله…………………………………………………………………………………… 5
1ـ3ـ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق …………………………………………………………… 7
1ـ4ـ اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………. 8
1ـ4ـ1ـ هدف کلی ……………………………………………………………………………….. 8
1ـ4ـ2ـ اهداف جزئی ………………………………………………………………………………. 8
1ـ5ـ سوالات تحقیق……………………………………………………………………………. 8
1ـ6ـ فرضیههای تحقیق ………………………………………………………………………. 9
1ـ7ـ متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………… 9
1ـ7ـ1ـ متغیرهای مستقل………………………………………………………………………. 9
1ـ7ـ2ـ متغیر وابسته………………………………………………………………………….. 9
1ـ8ـ تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها……………………………………………………… 10
1ـ8ـ1ـ تعریف نظری……………………………………………………………………………. 10
1ـ8ـ2ـ تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………………….. 14
1ـ9ـ قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………… 15
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2ـ1ـ پیشدرآمد………………………………………………………………………………… 17
2ـ2ـ تعریف تابآوری……………………………………………………………………………. 18
2ـ3ـ تاریخچه بررسی تابآوری………………………………………………………………. 26
2ـ4ـ ویژگیهای فرد تابآور ……………………………………………………………………. 27
2ـ5ـ عوامل موثر بر ظرفیت تابآوری………………………………………………………….. 29
2ـ6ـ عوامل حمایتی تابآوری …………………………………………………………….. 31
2ـ7ـ راهکارهای عملی برای افزایش تابآوری………………………………………………. 33
2ـ8ـ کودکان ناشنوا…………………………………………………………………………… 34
2ـ9ـ تاریخچه کیفیت زندگی………………………………………………………………. 39
2ـ10ـ تعریف کیفیت زندگی……………………………………………………………….. 39
2ـ11ـ ابعاد کیفیت زندگی……………………………………………………………… 45
2ـ12ـ ابزارهای اندازهگیری عمومی (Generic) در مقابل ابزار خاص (Specific) …….. 47
2ـ13ـ ابزارهای اندازهگیری یگانه در مقابل ابزارهای اندازهگیری چندگانه …………… 48
2ـ14ـ ابزارهای با امتیاز خلاصه شده در مقابل ابزارهای اندازهگیری با امتیاز جدا برای هر بعد….. 49
2ـ15ـ ابزارهای مدولار در مقابل ساده…………………………………………………….. 49
2ـ16ـ استفاده از جانشین در مقابل پرسش از خود فرد…………………………………. 49
2ـ17ـ بررسی کمی در مقابل بررسی کیفی……………………………………………. 50
2ـ18ـ ابزارهای وابسته به سلامتی (Health related) در مقایسه با ابزارهای کلی (Overall)… 51
2ـ19ـ کیفیت زندگی و ارتباط آن با تندرستی…………………………………………… 52
2ـ20ـ شاخص ترکیبی عینی و ذهنی مفهوم کیفیت زندگی…………………………. 53
2ـ21ـ مدلهای تابآوری…………………………………………………………………….. 56
2ـ21ـ1ـ مدل جبرانی ……………………………………………………………………….. 57
2ـ21ـ2ـ مدل عامل محافظتی ………………………………………………………………. 57
2ـ21ـ3ـ مدل چالش ………………………………………………………………………… 58
2ـ22ـ نظریههای کیفیت زندگی……………………………………………………………. 59
2ـ22ـ1ـ نظریهپردازان بیهنجاری (آنومی) و کیفیت زندگی………………………… 59
2ـ22ـ2ـ نظریههای بیسازمانی اجتماعی………………………………………………. 59
2ـ22ـ3ـ نظریههای مکتب تضاد………………………………………………………… 61
2ـ22ـ4ـ نظریه یادگیری اجتماعی………………………………………………………… 62
2ـ23ـ امید به زندگی …………………………………………………………………….. 63
2ـ24ـ پیشینه تحقیق…………………………………………………………………. 63
فصل سوم: روش تحقیق
3ـ1ـ مقدمه………………………………………………………………………………. 92
3ـ2ـ روش تحقیق……………………………………………………………………….. 92
3ـ3ـ جامعه آماری،نمونه و روش نمونه گیری……………………………………. 93
3ـ4ـ معرفی ابزار ………………………………………………………………………… 94
3ـ5ـ معرفی برنامه مداخله………………………………………………………. 96
3ـ6ـ پایایی و روایی پرسشنامه امید به زندگی و کیفیت زندگی……………… 103
3ـ7ـ شیوه اجرای پژوهش………………………………………………………….. 104
3ـ8ـ روش تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………. 105
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4ـ1ـ مقدمه…………………………………………………………………………….. 107
4ـ2ـ توصیف متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق ……………………………… 107
4ـ2ـ1ـ توصیف وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان (گروه کنترل)………………… 108
4ـ2ـ2ـ توصیف وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان (گروه آزمایش)………………….. 109
4ـ2ـ3ـ توصیف سن پاسخ دهندگان (گروه کنترل)…………………………………… 110
4ـ2ـ4ـ توصیف سن پاسخ دهندگان (گروه آزمایش)…………………………………. 111
4ـ3ـ تحلیل یافتهها…………………………………………………………………….. 112
4ـ3ـ1ـ ضریب همبستگی بین متغیرهای وابسته……………………………………. 112
4ـ3ـ2ـ بررسی رابطهی خطی بین متغیرهای وابسته …………………………………. 113
4ـ3ـ3ـ بررسی همگنی شیبهای رگرسیون………………………………………… 114
4ـ3ـ4ـ بررسی یکسانی ماتریس واریانس ـ کواریانس………………………………… 115
4ـ3ـ5ـ بررسی یکسانی واریانسها ……………………………………………………. 116
4ـ3ـ6ـ نتایج تحلیل کوواریانس ………………………………………………………… 117
4ـ3ـ7ـ فرضیههای فرعی پژوهش……………………………………………………….. 121
فصل پنجم: خلاصه و نتیجهگیری
5ـ1ـ مقدمه…………………………………………………………………………….. 124
5ـ2ـ نتایج آمار توصیفی …………………………………………………………………. 124
5ـ3ـ بحث و نتیجهگیری………………………………………………………………. 124
5ـ4ـ محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………. 129
5ـ 5ـ پیشنهادات………………………………………………………………………… 129
5ـ6ـ پیشنهاد برای پژوهشهای آتی…………………………………………………. 130
5ـ7ـ نوآوری های پژوهش …………………………………………………………… 130
منابع………………………………………………………………………………….. 131
چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش تابآوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوای شهرستان رشت صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودکان ناشنوای میباشندکه در این پژوهش30 نفر از مادران که فرزندان آنها در سال 1393ـ1392 در مجتمع آموزشی باغچهبان رشت مشغول به تحصیل میباشند به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شد ند سپس افراد نمونه به دو گروه 15 نفری بعنوان گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند . ابزار اندازه گیری این پژوهش آزمون امید به زندگی اشنایدر و کیفیت زندگی[1] می-باشد.طرح تحقیق از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل وآزمایش میباشد به گروه آزمایش طی 10 جلسه 5/1 ساعته تابآوری آموزش داده شد سپس، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده گردید و نتایج تحقیق نشان داد که آموزش تابآوری می تواند باعث افزایش امید به زندگی و کیفیت زندگی مادران دارای کودک ناشنوا شود. باتوجه به نتایج بدست آمده از خروجی داده ها در تحلیل کو واریانس با استفاده از نرم افزار spss و عنایت به معناداری تفاوت میانگین ها و نیز معناداریF (635/4F=) و (05/0Sig<) ، با 95 درصد اطمینان می توان نتیجه گرفت که روش های آموزش بازتاب آوری بر افزایش کیفیت زندگی و همچنین بهبود امید به زندگی مادران کودکان ناشنوای شهرستان رشت موثر می باشد و فرضیه ی اصلی این پژوهش مبنی بر (تاثیر آموزش تاب آوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوا) تایید می شود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:36:00 ب.ظ ]
|