دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

عنوان:

اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان مبتلا به سرطان

استاد راهنما:

دکتر احمد برجعلی

 

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….. 2

1-2. بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………… 5

1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………… 6

1-4. اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 7

1-5. فرضیه ی پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 8

1-6. تعریف نظری و عملی مفاهیم……………………………………………………………………………………… 8

فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش(پیشینه نظری و تجربی پژوهش)

2-1. سرطان کودک…………………………………………………………………………………………………….. 11

2-2. اضطراب بیمارستانی در کودکان……………………………………………………………………………….. 12

2-3. مروری بر مداخلات رفتاری برای کودکان مبتلا به سرطان………………………………………………… 13

2-3-1. عوامل موثر در واکنش های کودکان………………………………………………………………………. 16

2-3-2. رویه های استرس زای تشخیص و درمان و نقش مداخلات رفتاری…………………………………… 18

2-3-4. عوارض جانبی درمان و مداخلات رفتاری…………………………………………………………………. 19

2-3-5. تنظیم مجدد بعد از درمان و مداخلات رفتاری……………………………………………………………. 21

2-4. بازی درمانی شناختی رفتاری……………………………………………………………………………………. 22

2-4-1. مروری بر شکل گیری CBPT…………………………………………………………………………….. 22

2-4-2. پیشنه های نظری برای CBPT……………………………………………………………………………… 25

2-4-3. فرایند ارزیابی کودک در بازی درمانی شناختی-رفتاری……………………………………………….. 26

2-4-4. مداخله در CBPT……………………………………………………………………………………………. 27

2-4-4-1. شرح برخی از فنون رفتاری و شناختی بهنگام مداخله……………………………………………….. 27

2-5. پیشیه تجربی پژوهش……………………………………………………………………………………………… 32

2-5-1. پژوهش های خارجی…………………………………………………………………………………………. 32

2-5-2. پژوهش ها در داخل کشور…………………………………………………………………………………… 36

2-6. جمع بندی…………………………………………………………………………………………………………… 39

فصل سوم: روش اجرای پژوهش

3-1. روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 43

3-2. جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………….. 43

3-3. نمونه تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 43

3-4. روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………. 44

3-5. معیارهای انتخاب گروه…………………………………………………………………………………………… 44

3-6. ابزار پژوهش……………………………………………………………………………………………………….. 44

3-7. فرآیند  اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………… 45

3-8. روش گرد آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………. 47

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1. تحلیل توصیفی…………………………………………………………………………………………………….. 49

4-2. تحلیل استنباطی…………………………………………………………………………………………………….. 50

4-3. جمع بندی یافته ها…………………………………………………………………………………………………. 55

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1. بررسی فرضیه اصلی پژوهش……………………………………………………………………………………. 58

5-1-1. «بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان مبتلا به سرطان 4 تا 8 ساله تاثیر دارد.»          58

5-1-2. تبیین نتایج پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 59

5-2. بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………….. 62

5-3. محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………. 63

5-4. پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده…………………………………………………………………………. 64

منابع

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………… 67

منابع غیرفارسی……………………………………………………………………………………………………………. 69
فهرست جداول

جدول1-2.چکیده مداخلات رفتاری در رهایی از اضطراب و پریشانی (برگرفته از رد، مونتگومری، دو-هامیل، 2001)     33

جدول 2-3. طرح جلسات درمانی…………………………………………………………………………………….. 46

جدول 3-3. دیاگرام طرح تحقیق……………………………………………………………………………………… 43

جدول 2-4. شاخص های میانگین، انحراف معیار، و دامنه نمرات در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری  در دو گروه آزمایش و کنترل……………………………………………………………………………………………………………………….. 49

جدول 3-4.  آزمون آنوا با اندازه گیری های مکرر………………………………………………………………… 50

جدول 4-4. ماتریس همبستگی نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری…………………………………… 52

جدول 5-4. ماتریس کوواریانس نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگری………………………………….. 52

جدول 6-4.  ماتریس بررسی چند اثری برای کوواریانس درون آزمودنی ساختار نایافته xtmixed……. 52

جدول 7-4. آزمون اثر تعاملی (درجه آزادی چندگانه)……………………………………………………………. 53

جدول 8-4.  اثر تعاملی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با مداخله………………………………………….. 54

جدول 9-4.مقایسه دوبه‌دو میان نمرات مراتب مختلف آزمون در گروه آزمایش…………………………….. 54

جدول 10-4.مقایسه دوبه‌دو میان نمرات مراتب مختلف آزمون در گروه کنترل……………………………… 55

جدول 11-4.میانگین و انحراف معیار گروه ها در پرسشنامه اضطراب زانک…………………………………. 55

جدول 12-4.آزمون contrast و simple effect برای مقایسه تفاوت های معنادار میانگین ها………… 56

شکل 1-4.نیمرخ نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری برای گروه های آزمایش و کنترل………….. 50

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت