دانشگاه پیام نور تهران

مرکز تحصیلات تکمیلی

 

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی(Ph.D)

رشته روان شناسی سلامت

 

اثربخشی مداخلات روانشناختی بر شاخصهای سلامت جسمی و روانی بیماران دیابتی نوع2  

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

 

چکیده

به منظور بررسی اثر بخشی مداخلات روان شناختی بر شاخص­های سلامت جسمی و روانی در بیماران دیابتی، در سال 1390 از مرکز تحقیقات دیابت یزد،80 نفر بیمار زن مبتلا به دیابت نوع2 انتخاب شدند. میانگین سنی پاسخگویان 91/43 و انحراف معیار 96/2 بود،حداقل مدت ابتلاء به دیابت نیز شش ماه و تحصیلات نیز در سطح متوسطه بود. ابتدا شرکت­کنندگان پرسشنامه­­های پژوهش را تکمیل کردند و سپس آزمایش خون جهت انجام آزمایش های هموگلوبین گلیکوزیله و کورتیزول سرم، از آنها گرفته شد. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند؛4 گروه مداخله شامل؛ مداخله ی گروهی روانی اجتماعی، مداخله­­ی گروهی افزایش انگیزه، مداخله­ی گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، مداخله­ی گروهی رفتاری شناختی و یک گروه کنترل. پس از اتمام مداخلات(پس آزمون) ویک ماه بعد(پی گیری) پرسشنامه­ها تکمیل شد و صرفا در مرحله­ی پس آزمون آزمایش خون گرفته شد. در این پژوهش شاخص­های روانی در قالب پرسشنامه­های خودکارآمدی، بهزیستی روانی، تیپ شخصیتیD، کیفیت زندگی ویژه­ی افراد دیابتی، رفتار مراقبت از خود، مشکلات مرتبط با دیابت، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس چند وجهی کانون کنترل سلامت و شاخص­های بهزیستی جسمانی از طریق فشار خون و آزمایش خون (کورتیزول و هموگلوبین گلیکوزیله) سنجیده شد.

داده های تحقیق با استفاده از روش آماری مانوا و آزمون های  تعقیبی مناسب تجزیه و تحلیل شد. جهت بررسی توزیع متغیرها نیز از آزمون کلموگورف- اسمیرنوف استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان داد که به ترتیب مداخله­ی گروهی روانی اجتماعی، شناختی رفتاری، ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و افزایش انگیزه تأثیر بیشتری در بهبود شاخص­های کیفیت زندگی و نگرانی­های ناشی از دیابت داشته­اند. در بهبود شاخص بهزیستی روانی مداخله­ی گروهی روانی اجتماعی، ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، شناختی رفتاری و افزایش انگیزه به ترتیب تأثیر بیشتری داشته­اند. مداخله­ی گروهی روانی اجتماعی، ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، شناختی رفتاری و افزایش انگیزه تأثیر بیشتری در بهبود شاخص قند خون داشته­اند، در بهبود شاخص کورتیزول مداخله­ی شناختی رفتاری، ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، گروهی روانی اجتماعی و افزایش انگیزه تأثیر بیشتری داشته­اند و نیز مداخله­ی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، شناختی رفتاری، گروهی روانی اجتماعی و افزایش انگیزه تأثیر بیشتری در بهبود شاخص فشار خون داشته­اند.

بر اساس نتایج پژوهش به نظر می رسد که مداخلات روان شناختی با گذشت زمان باعث بهبودی شاخص های روان شناختی و نیز افزایش رفتار مراقبت از خود در بیماران مبتلا به دیابت می شود. توصیه می شود جهت افزایش رفتار مراقبت از خود و نیز بهزیستی روانی در بیماران دیابتی، آموزش ها و مداخله های گروهی روان شناختی در دستور کار درمان این بیماران قرار گیرد.

کلمات کلیدی: دیابت نوع دو، کیفیت زندگی، خودکارآمدی، بهزیستی روانی، کورتیزول، فشارخون، هموگلوبین گلیکوزیله

 

 

فهرست مطالب

فهرست جداول/س

فهرست نمودارها/ظ

فصل اول:کلیات تحقیق

  • بیان مساله /2
  • ضرورت و اهمیت پژوهش/5
  • هدف های پژوهش/8
  • فرضیه­های پژوهش/9
  • معرفی متغیرهای پژوهش و تعاریف عملیاتی آنها /10

1-5-1- آموزش گروهی شناختی-رفتاری/10

1 -5-2- آموزش شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی/11

1-5-3- مداخله ی گروهی افزایش انگیزه/11

1-5-4- مداخله­ی گروهی روانی اجتماعی/12

1-5-5- هموگلوبین گلیکوزیله/12

1-5-6- کورتیزول/14

1-5-7- فشارخون

1-5-8- بهزیستی/15

1-5-9- کیفیت زندگی /15

1-5-10- تیپ شخصیتی  D/16

1-5-11- خودکارآمدی /16

1-5-12- رفتار مراقبت از خود/16

1-5-13- استرس /16

1-5-14- مشکلات مرتبط با دیابت /17

1-5-15- کانون کنترل سلامت /17

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1- مداخلات روان شناختی گروهی مربوط به دیابت /19

2-1-1- ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت­درمانی /20

2-1-1-1- تعریف ذهن­­آگاهی /20

2-1-1-2- تاریخچه­ی درمان ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت­درمانی /22

2-1-1-3– نسخه­های گوناگون درمان ذهن­آگاهی /23

2-1-1-4– مکانیسم عمل ذهن­آگاهی /25

2-1-1-5- اثر بخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی /26

2-1-2- درمان گروهی شناختی­ رفتاری /27

2-1-2-1- تعریف درمان شناختی رفتاری /27

2-1-2-2- اصول و مولفه‌های درمان شناختی رفتاری /28                                 

2-1-2-3- هدف درمانگری شناختی رفتاری /29

2-1-2-4- کاربردهای درمان شناختی رفتاری /30                                         

2-1-2-5- اثر بخشی درمان گروهی شناختی رفتاری در بیماران دیابتی/31

2-1-3- مصاحبه­ی انگیزشی /32

2-1-3-1- تعریف مصاحبه­ی انگیزشی /32

2-1-3-2- اصول و فنون مصاحبه­ی انگیزشی/32

2-1-3-3- شواهد تجربی از کاربرد مصاحبه­ی انگیزشی در بیماران دیابتی /35

2-1-3-4- درمان افزایش انگیزه(MET) /36

2-1-4- مداخله­ی گروهی روانی اجتماعی /37

2-1-4-1- پیشینه­ی مداخلات گروهی روانی اجتماعی /37

2-1-4-2- اثربخشی مداخلات روانی اجتماعی /39

2-1-4-3- مداخلات روانی اجتماعی گروهی در بیماران دیابتی /40

2-2-دیابت /42

2-2-1- مقدمه /43

2-2-2- تعریف دیابت /43

2-2-3- انواع دیابت /44

2-2-3-1- دیابت نوع1/44

2-2-3-2- دیابت نوع2 /44

2-2-3-4- دیابت حاملگی /45

2-2-3-5- دیابت همراه با بیماری های دیگر /45

2-2-3-6- پری دیابت /45

2-2-4- همه­گیر شناسی دیابت /46

2-2-5- سبب شناسی دیابت /47

2-2-6- عوارض دیابت 47

2-2-6-1- عوارض زودرس 47

2-2-6-2- عوارض دیررس دیابت /49

2-2-7- عوامل خطر در دیابت نوع دو و مراقبت از خود /52

2-2-7-1- چاقی و دیابت /52

2-2-7-2- فعالیت بدنی و دیابت /53

2-2-7-3- تغذیه و دیابت /54

  • 2-2-7-4- فشارخون و دیابت /55
  • 2-2-7-5- استرس و دیابت /56
  • 2-2-8- همبسته های روانی دیابت /57
  • 2-2-8-1- تیپ شخصیتی D/57

2-2-8-2- خودکارآمدی /59

2-2-8-3- حمایت اجتماعی ادراک شده /61

2-2-8-4- کانون کنترل سلامت /63

فصل سوم: روش تحقیق

3-1-نوع و طرح پژوهش  /70

3-2- شرکت کنندگان /70

3-2-1- جامعه­ی آماری /70

3-2-2- نمونه و نحوه­ی انتخاب آن /70

3-3- شیوه ی اجرا  /72

3-4- روش تجزیه و تحلیل داده ها /76

3-5- ابزارهای اندازه گیری /76

3-5-1- پرسشنامه­ی بهزیستی روانی /77

3-5-2- پرسشنامه­ی خود کارآمدی عمومی /78

3-5-3- پرسشنامه­ی تیپ شخصیتیD /78

3-5-4- پرسشنامه­ی کیفیت زندگی ویژه ی افراد دیابتی /79

3-5-5- پرسشنامه­ی رفتار مراقبت از خود /79

3-5-6- پرسشنامه­ی مشکلات مرتبط با دیابت /80

3-5-7- پرسشنامه­ی افسردگی، اضطراب و استرس /81

3-5-8-  مقیاس چند وجهی کانون کنترل سلامت /82

فصل چهارم: یافته های تحقیق

4-1- مقدمه /84

4-2- توصیف آماری متغیرها و شاخص­های پژوهش /85

4-2-1- آماره­های توصیفی شاخص­های سلامت روانی /85

4-2-1-1- کیفیت زندگی /85

4-2-1-2- بهزیستی /86

4-2-1-3- خودکارآمدی /87

4-2-1-4- نگرانی­های ناشی از دیابت /89

4-2-1-5- استرس /90

4-2-2- آماره­های توصیفی شاخص­های سلامت جسمی /91

4-2-2-1- قند­خون /91

4-2-2-2- کورتیزول /92

4-2-2-3- فشار خون /94

4-2-3- آماره­های توصیفی شاخص­های کانون کنترل سلامت /95

4-2-3-1- درونی /95

4-2-3-2- منبع قدرت /96

4-2-3-3- شانس /97

4-2-4- آماره­های توصیفی سایر متغیرها /98

4-2-4-1- سن /98

4-2-4-2- میزان مراقبت از خود /99

4-2-4-3- تیپ شخصیتی /100

4-3- آزمون تجزیه و تحلیل فرضیه­ها /101

فصل پنجم: جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه­ی پیشنهادات

5-1-  بحث /171

5-1-1- اثر بخشی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی /171

5-1-2- اثربخشی آموزش گروهی روانی اجتماعی /173

5-1-3- اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری /174

5-1-4- اثربخشی آموزش گروهی افزایش انگیزه 176

5-1-5- مقایسه اثربخشی مداخلات روان شناختی /176

5-2-نتیجه گیری /178

5-3- محدودیت­ها /180

5-4- پیشنهادها /181

منابع /184

پیوست­ها  /201

 

 

فهرست جداول

جدول3-1. زمان بندی و محتوای جلسات مداخله ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی /74

جدول3-2. زمان بندی و محتوای جلسات مداخله­ی روانی اجتماعی /74

جدول3-3. زمان بندی و محتوای جلسات مداخله­ی شناختی-رفتاری /75

جدول3-4. زمان بندی و محتوای جلسات مداخله­ی افزایش انگیزه /75

جدول4-1. آماره­های توصیفی شاخص کیفیت زندگی در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی /86

جدول4-2. آماره­های توصیفی شاخص بهزیستی در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی /87

جدول4-3. آماره­های توصیفی شاخص خودکارآمدی در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی /89

جدول4-4. آماره­های توصیفی شاخص نگرانی­ ناشی از دیابت در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی / 90 جدول4-5. آماره­های توصیفی شاخص استرس در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی /91

جدول4-6. آماره­های توصیفی شاخص قند خون در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی /93

جدول4-7. آماره­های توصیفی شاخص کورتیزول در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی /94

جدول4-8. آماره­های توصیفی شاخص فشار خون در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی /95

جدول4-9. آماره­های توصیفی شاخص کانون کنترل سلامت (درونی) به تفکیک گروه­های پژوهشی /96

جدول4-10. آماره­های توصیفی شاخص کانون کنترل سلامت (منبع قدرت) به تفکیک گروه­های پژوهشی / 97

جدول4-11. آماره­های توصیفی شاخص کانون کنترل سلامت (شانس) به تفکیک گروه­های پژوهشی / 98

جدول4-12. آماره­های توصیفی سن پاسخگویان به تفکیک گروه­های پژوهشی / 99

جدول4-13. آماره­های توصیفی متغیر مراقبت از خود در سنجش اول به تفکیک گروه­های پژوهشی /100

جدول4-14. آماره­های توصیفی متغیر تیپ شخصیتی به تفکیک گروه­های پژوهشی /101

جدول4-15. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت جسمی در میان دو گروه ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل (تفاضل سنجش اول با دوم و سوم) از نظر طبیعی بودن توزیع /103

جدول4-16. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت جسمی در گروه­های ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل / 104

جدول4-17. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت جسمی در میان دو گروه شناختی رفتاری و کنترل (تفاضل سنجش اول با دوم و سوم) از نظر طبیعی بودن توزیع / 106

جدول4-18. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت جسمی در گروه­های شناختی رفتاری و کنترل / 107

جدول4-19. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت جسمی در میان دو گروه، گروهی روانی اجتماعی و کنترل (تفاضل سنجش اول با دوم و سوم) از نظر طبیعی بودن توزیع /  108

جدول4-20. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت جسمی در گروه­های گروهی روانی اجتماعی و کنترل /  109

جدول4-21. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت روانی در میان دو گروه گروهی روانی اجتماعی و کنترل(تفاضل سنجش اول و دوم) از نظر طبیعی بودن توزیع /111

جدول4-22. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در گروه­های مداخله روانی اجتماعی و کنترل/112

جدول4-23. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت روانی در میان دو گروه گروهی روانی اجتماعی و کنترل(تفاضل سنجش اول و سوم) از نظر طبیعی بودن توزیع / 113

جدول4-24. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در گروه­های گروهی روانی اجتماعی و کنترل / 115

جدول 4-25. مقایسه­ی نتایج توصیفی دو مرحله تحلیل به لحاظ تأثیرگذاری مطلوب مداخله گروهی روانی اجتماعی بر شاخص­های سلامت روانی /116

جدول 4-26. مقایسه­ی نتایج استنباطی دو مرحله تحلیل به لحاظ معناداری آزمون­های چندمتغیری و تک متغیری و اندازه اثر / 117

جدول4-27. وضعیت توزیع متغیر میزان مراقبت از خود (سه سنجش) در میان دو گروه گروهی روانی اجتماعی و کنترل از نظر طبیعی بودن توزیع / 118

جدول4-28. نتایج توصیفی متغیر میزان مراقبت از خود (سه سنجش) در گروه­های گروهی روانی اجتماعی و کنترل / 119

جدول 4-29. آزمون اثرات درون آزمودنی مراقبت از خود و گروه­های گروهی روانی اجتماعی و کنترل / 120

جدول 4-30. آزمون مقایسه­های درون آزمودنی مراقبت از خود و گروه­های روانی اجتماعی و کنترل /121

جدول4-31. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت جسمی در میان دو گروه افزایش انگیزه و کنترل (تفاضل سنجش اول با دوم و سوم) از نظر طبیعی بودن توزیع /122

جدول4-32. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت جسمی در گروه­های افزایش انگیزه و کنترل / 123

جدول4-33. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت روانی در میان دو گروه افزایش انگیزه و کنترل (تفاضل سنجش اول و دوم) از نظر طبیعی بودن توزیع / 125

جدول4-34. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در گروه­های مداخله­ی افزایش انگیزه و کنترل /126

جدول4-35. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت روانی در میان دو گروه افزایش انگیزه و کنترل (تفاضل سنجش اول و سوم) از نظر طبیعی بودن توزیع / 127

جدول4-36. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در گروه­های افزایش انگیزه و کنترل /129

جدول 4-37. مقایسه­ی نتایج توصیفی دو مرحله تحلیل به لحاظ تأثیرگذاری مطلوب مداخله افزایش انگیزه بر شاخص­های سلامت روانی / 130

جدول 4-38. مقایسه­ی نتایج استنباطی دو مرحله تحلیل به لحاظ معناداری آزمون­های چندمتغیری و تک متغیری و اندازه اثر /130

جدول4-39. وضعیت توزیع متغیر میزان مراقبت از خود (سه سنجش) در میان دو گروه افزایش انگیزه و کنترل از نظر طبیعی بودن توزیع / 131

جدول4-40. نتایج توصیفی متغیر میزان مراقبت از خود (سه سنجش) در گروه­های افزایش انگیزه و کنترل/132

جدول 4-41. آزمون اثرات درون آزمودنی مراقبت از خود و گروه­های افزایش انگیزه و کنترل / 133

جدول 4-42. آزمون مقایسه­های درون آزمودنی مراقبت از خود و گروه­های افزایش انگیزه و کنترل /134

جدول4-43. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه شاخص کیفیت زندگی /135

جدول4-44. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه شاخص خودکارآمدی / 136

جدول4-45. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه شاخص نگرانی­های ناشی از دیابت / 136

جدول4-46. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه شاخص استرس / 137

جدول4-47. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه شاخص قند خون /137

جدول4-48. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه شاخص کورتیزول / 138

جدول4-49. متغیرهای پیش­بین معنادار شاخص­های سلامت (روانی و جسمی) و میزان مراقبت از خود / 139

جدول4-50. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت روانی در میان دو گروه ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل (تفاضل سنجش اول و دوم) از نظر طبیعی بودن توزیع / 140

جدول4-51. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در گروه­های مداخله­ی ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل / 142

جدول4-52. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت روانی در میان دو گروه ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل (تفاضل سنجش اول و سوم) از نظر طبیعی بودن توزیع /143

جدول4-53. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در گروه­های ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل / 144

جدول4-54. مقایسه­ی نتایج توصیفی دو مرحله تحلیل به لحاظ تأثیرگذاری مطلوب مداخله­ی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر شاخص­های سلامت روانی / 146

جدول 4-55. مقایسه­ی نتایج استنباطی دو مرحله تحلیل به لحاظ معناداری آزمون­های چندمتغیری و تک متغیری و اندازه اثر / 146

جدول4-56. وضعیت توزیع متغیر میزان مراقبت از خود (سه سنجش) در میان دو گروه ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل از نظر طبیعی بودن توزیع/ 147

جدول4-57. نتایج توصیفی متغیر میزان مراقبت از خود (سه سنجش) در گروه­های ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل / 148

جدول 4-58. آزمون اثرات درون آزمودنی مراقبت از خود و گروه­های ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل / 149

جدول 4-59. آزمون مقایسه­های درون آزمودنی مراقبت از خود و گروه­های ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل /150

جدول4-60. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت روانی در میان دو گروه شناختی رفتاری و کنترل (تفاضل سنجش اول و دوم) از نظر طبیعی بودن توزیع /151

جدول4-61. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در گروه­های مداخله­ی شناختی رفتاری و کنترل / 152

جدول4-62. وضعیت توزیع متغیرهای شاخص­های سلامت روانی در میان دو گروه شناختی رفتاری و کنترل (تفاضل سنجش اول و سوم) از نظر طبیعی بودن توزیع / 153

جدول4-63. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در گروه­های شناختی رفتاری و کنترل /154

جدول 4-64. مقایسه­ی نتایج توصیفی دو مرحله تحلیل به لحاظ تأثیرگذاری مطلوب مداخله­ی شناختی رفتاری بر شاخص­های سلامت روانی / 155

جدول 4-65. مقایسه­ی نتایج استنباطی دو مرحله تحلیل به لحاظ معناداری آزمون­های چندمتغیری و تک متغیری و اندازه اثر/ 156

جدول4-66. وضعیت توزیع متغیر میزان مراقبت از خود (سه سنجش) در میان دو گروه شناختی رفتاری و کنترل از نظر طبیعی بودن توزیع / 157

جدول4-67. نتایج توصیفی متغیر میزان مراقبت از خود (سه سنجش) در گروه­های شناختی رفتاری و

کنترل / 158

جدول 4-68. آزمون اثرات درون آزمودنی مراقبت از خود و گروه­های شناختی رفتاری و کنترل / 159

جدول 4-69. آزمون مقایسه­های درون آزمودنی مراقبت از خود و گروه­های شناختی رفتاری و کنترل / 159

جدول4-70. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت روانی در چهار نوع مداخله / 160

جدول4-71. نتایج آزمون آنوا در میان چهار نوع مداخله /161

جدول4-72. نتایج آزمون همگنی واریانس­ها /162

جدول4-73. نتایج آزمون تعقیبی دانت C برای شاخص­های کیفیت زندگی و نگرانی­های ناشی از دیابت /163

جدول4-74. نتایج آزمون تعقیبی شفه برای شاخص بهزیستی /164

جدول4-75. نتایج توصیفی شاخص­های سلامت جسمی در چهار نوع مداخله / 165

جدول4-76.نتایج آزمون آنوا در میان چهار نوع مداخله / 166

جدول4-77. نتایج آزمون همگنی واریانس­ها / 167

جدول4-78. نتایج آزمون تعقیبی دانت C برای شاخص قند خون /167

جدول4-79. نتایج آزمون تعقیبی دانت C برای شاخص کورتیزول / 168

جدول4-80. نتایج آزمون تعقیبی دانت C برای شاخص فشار خون  /169

 

فهرست نمودارها

نمودار4-1. میانگین کیفیت زندگی گروه­های پژوهشی/87

نمودار 4-2. میانگین بهزیستی گروه­های پژوهشی/88

نمودار 4-3. میانگین خودکارآمدی گروه­های پژوهشی/89

نمودار 4-4. میانگین نگرانی­های ناشی از دیابت گروه­های پژوهشی/91

نمودار 4-5. میانگین استرس گروه­های پژوهشی/92

نمودار 4-6. میانگین قند خون گروه­های پژوهشی/93

نمودار 4-7. میانگین کورتیزول گروه­های پژوهشی/94

نمودار 4-8. میانگین فشار خون گروه­های پژوهشی/95

نمودار 4-9. میانگین کانون کنترل سلامت (درونی) گروه­های پژوهشی/97

نمودار 4-10. میانگین کانون کنترل سلامت (منبع قدرت) گروه­های پژوهشی/98

نمودار 4-11. میانگین کانون کنترل سلامت (شانس) گروه­های پژوهشی/99

نمودار 4-12. میانگین سنی گروه­های پژوهشی/100

نمودار4-13. میانگین مراقبت از خود گروه­های پژوهشی/101

نمودار4-14. میانگین تیپ شخصیتی گروه­های پژوهشی/102

نمودار 4-28. مقایسه­ی میانگین­های متغیر مراقبت از خود (سنجش اول تا سوم)در گروه­های گروهی روانی اجتماعی و کنترل/120

نمودار 4-40. مقایسه­ی میانگین­های متغیر مراقبت از خود (سنجش اول تا سوم)در گروه­های افزایش انگیزه و کنترل/133

نمودار4-57. مقایسه­ی میانگین­های متغیر مراقبت از خود (سنجش اول تا سوم)در گروه­های ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و کنترل/149

نمودار 4-67. مقایسه­ی میانگین­های متغیر مراقبت از خود (سنجش اول تا سوم)در گروه­های شناختی رفتاری و کنترل/158

 

 

فصل اول

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت