پایان نامه ارزیابی رابطه بین هزینه های ورودی شرکتها و نسبت سودآوری آنها در شرکتهای منتخب پذیرفته شده |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کاشان
دانشکده تحصیلات تکمیلی و علوم انسانی
گروه حسابداری
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد حسابداری(M.A)
عنوان:
ارزیابی رابطه بین هزینه های ورودی شرکتها و نسبت سودآوری آنها در شرکتهای منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
استاد راهنما:
دکتر حسین جباری
استاد مشاور:
دکتر محمد سیرانی
مهر ماه 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول. 2
ا-کلیات تحقیق.. 2
1-1) مقدمه. 2
1-2) بیان مسأله. 4
1-3) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5
1-4) اهداف مشخص تحقیق.. 7
1-5) سوالات تحقیق.. 7
1-6) فرضیههای تحقیق.. 8
1-7) قلمرو تحقیق.. 8
1-8) روش انجام تحقیق.. 8
1-9) تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی.. 9
فصل دوم. 12
2-مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 12
2-1) مقدمه. 12
2-2) تاریخچه مختصری از بورس در جهان. 12
2-3) تاریخچه مختصری از بورس ایران. 13
2-3-1) دوره نخست(1357-1346) 13
2-3-2) دوره دوم (1367- 1358) 14
2-3-3) دوره سوم(1383-1368) 14
2-3-4) دوره چهارم (از سال 1384 تاکنون) 15
2-4) تعریف بورس…. 16
2-5) موجودی مواد و کالا. 18
2-6) ارزشیابی موجودی کالا. 18
2-6-1) صورتهای مالی برای مقاصد عمومی.. 19
2-7) مبانی ارزیابی موجودیها 22
2-8) گردش موجودی کالا. 24
2-9) دوره گردش موجودیها 25
2-10) دوره وصول مطالبات… 26
2-11) نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام. 29
2-12) دوره واریز بستانکاران. 29
2-13) هزینههای قابل قبول مالیاتی.. 31
2-14) هزینههای توزیع و فروش و اداری و عمومی.. 33
2-15) سرمایه در گردش…. 35
2-16) مدیریت سرمایه در گردش…. 36
2-17) پیشینه تحقیق.. 38
2-17-1) تحقیقات داخلی.. 38
2-17-2) تحقیقات خارجی.. 40
2-18 ) خلاصه و جمع بندی.. 45
فصل سوم. 49
3- روش شناسی تحقیق.. 49
3-1) مقدمه. 49
3-2) روش کلی و چارچوب تحقیق.. 49
3-3) جامعه آماری.. 51
3-4) حجم نمونه و کفایت آن. 51
3-5) روش نمونه گیری.. 52
3-6) ابزار جمعآوری دادههای تحقیق و کاربرد آن ها 53
3-7) روش های گردآوری داده های تحقیق و کاربرد آن ها 53
3-8) اعتبار و پایایی ابزارتحقیق: 54
3-9) روش های تجزیه و تحلیل دادهها 56
3-9-1) روش های آماری: 56
3-9-2) مدل تحقیق و اجزای آن : 57
3-9-3) روش های رایانه ای: 59
3-9-4 ) تحلیل پیش فرض ها: 59
فصل چهارم. 63
4-یافتههای تحقیق.. 63
4-1) مقدمه. 63
4-2) توصیف دادههای تحقیق.. 63
4-2-1) توصیف جامعه و نمونه آماری.. 63
4-3) تحلیل یافتههای تحقیق.. 66
4-4) سایر یافتههای پژوهش…. 67
4-5) تحلیل روابط بین متغیرها 69
4-6) جمع بندی.. 71
فصل پنجم. 73
5-تلخیص، نتیجهگیری و پیشنهادها 73
5-1) مقدمه. 73
5-2) خلاصه یافتههای تحقیق.. 73
5-3) نتیجه گیری.. 74
5-4) پیشنهادهای تحقیق.. 82
5-4-1) پیشنهادهای کاربردی حاصل از تحقیق.. 82
5-4-2) پیشنهادها برای تحقیقات آتی.. 83
5-5) محدودیتهای تحقیق.. 83
منایع و مآخذ. 86
مقدمه
همیشه شکوفایی و پویایی یک بنگاه اقتصادی مرهون بهرهبرداری از دامنه وسیعی از اطلاعات میباشد. لذا اطلاعات و دادهها نیز بهعنوان یک ثروت ملی میباشند و تجارب همیشه نشاندهنده این است که چه در اقتصاد خرد و چه در اقتصاد کلان، اطلاعات مالی نقش اساسی و بنیادی داشته و مدیران نیز با هر درجه از توانایی و کفایت، نیازمند اطلاعات برای تصمیمگیری، هدایت، کنترل و برنامهریزی هستند. لذا در این رابطه سیستم حسابداری بهعنوان یک سیستم اطلاعاتی، تامینکننده قسمت عمدهای از نیازها بوده چون که معمولا مدیریت مطلوب و کارآمد بدون استفاده از دانش حسابداری و بدون اتکا به اطلاعات مالی، غیر ممکن و یا لااقل کم نتیجه خواهد بود و نهایتاً اینکه این سیستم حسابداری منجر به تهیه و تنظیم صورتهای مالی میباشد که استفاده کنندگان اعم از داخلی و خارجی را در اخذ تصمیمات منطقی و آگاهانه یاری میرساند.
البته در سال های اخیر تعاریف حسابداری نسبت به قبل تفاوت اساسی داشته و بیشتر این تعریفها ضمن اهمیت دادن به ویژگی مربوط بودن و قابل فهم بودن اطلاعات مالی، بر قابل استفاده بودن آن درتصمیم گیری های مالی و اقتصادی تاکید دارند . به هر حال برای اینکه بتوان فعالیت ها و عملکرد یک واحد اقتصادی را تجزیه و تحلیل نمود باید در مرحله اول اطلاعات و داده های مالی را انتخاب و در مرحله بعد روابط بین این ارقام و اطلاعات را مشخص نمود، که این دو مرحله، اتفاق نظر را فراهم می کند و اطلاعات مالی نیز همیشه در هنگام تجزیه و تحلیل و در مقام مقایسه معنی و مفهوم واقعی پیدا می کنند. از جمله روش هایی که برای تجزیه و تحلیل وضعیت و عملکرد یک شرکت پیشنهاد می شود، استفاده از روش نسبت یابی می باشد، چون که این عمل درک اطلاعات را تسهیل نموده و تقریبا راه حل مناسبی برای تصمیم گیری ها می باشد. یک تحلیلگر باید فقط آن نسبت هایی را انتخاب و محاسبه نماید که اطلاعات مفید و مناسبی را در مورد شرکت ارائه نماید. زیرا موفقیت در تجزیه و تحلیل مالی نیز کاملا به انتخاب صحیح نسبت های مالی مناسب توسط تحلیلگر بستگی دارد. باید توجه داشت که صورت های مالی، خلاصه معاملات و رویدادهای گذشته را نشان می دهد در حالی که تصمیم گیری مربوط به مسائلی می شود که با آینده در ارتباط است و در تجزیه و تحلیل مالی نیز فرض بر این است که گذشته زمینه ساز آینده بوده لذا تلاش هایی که در گذشته انجام شده مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بدست آمده، راهنمایی است برای اخذ تصمیمات آینده (بررسی های حسابداری، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، شماره2، پاییز 71، صفحه 32). چراکه هدف های حسابداری و گزارشگری مالی از نیازها و خواسته های اطلاعاتی استفاده کنندگان سرچشمه می گیرد (عالی ور، نشریه 76، صورت های مالی اساسی، مرکز تحقیقات حسابرسی، ص 3). هدف اصلی گزارشگری مالی، بیان اثرات اقتصادی رویدادها و عملیات مالی موثر بر وضعیت و عملکرد واحد تجاری برای اشخاص جهت کمک به آنان در اتخاذ تصمیمات مالی در ارتباط با واحد تجاری است و ابزار اصلی انتقال اطلاعات به اشخاص، صورت های مالی است که محصول نهایی فرآیند حسابداری و گزارشگری مالی محسوب می شود. پس از تهیه صورت های مالی ، تجزیه و تحلیل آن ها مطرح می شود که برای این امر مهم از نسبت های مالی استفاده می شود که نسبت نیز وسیله ای برای تعیین رابطه بین دو رقم است که بصورت جزئی و کلی و یا به شکل درصدی نشان داده می شود. از همین رو امکان مقایسه اطلاعات مالی شرکت های مختلف را به منظور ارزیابی واحد تجاری فراهم می آورد. بطورکلی تجزیه و تحلیل نسبت های مالی، امروزه ابزار خوبی برای ارزیابی عملیات مالی، تجزیه و تحلیل وضعیت اعتباری و تعیین ارزش اوراق بهادار و قیمت سهام شرکت ها است که این نسبت ها توسط سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و شرکت های مشاوره مدیریت در تعیین ارزش اوراق بهادار بکار برده می شود که می تواند برای اندازه گیری کارآیی، ریسک و سوداوری مفید باشد، اما نمی توان از آن ها با مفاهیم واحدی در تمام شرکت ها استفاده نمود. به عبارت دیگر کاربرد آن ها در تمام کشورها یکسان نیست و با یکدیگر متفاوت است که اختلاف در کاربرد نسبت های مالی در کشورهای گوناگون، ناشی از قوانین و مقررات موجود و مجاز بودن حسابدارن به انتخاب رویه های مختلف حسابداری و گوناگونی و ساختار تامین مالی شرکت ها است که البته اصول و اساس حسابداری در تمام کشورها مشابه است(بررسیهای حسابداری، سال دوم، شماره 5، پاییز 72، صفحه 5، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران).
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 06:54:00 ب.ظ ]
|