پایان نامه بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانشآموزان با اختلالهای یادگیری |
دانشگاه شیراز
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه ی کارشناسی ارشد در رشته
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
بررسی ابعاد پردازش شناختی در
دانشآموزان با اختلالهای یادگیری
استاد راهنما
دکتر سیما شهیم
دکتر قربان همتی علمدارلو
شهریور 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1- کلیات…………………………………………………………………………………………………………………………….. 2
1-2- بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………………….. 3
1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 7
1- 4- اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………… 9
1-4-1- هدف کلی……………………………………………………………………………………………………………. 9
1-4-2- اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………………….. 9
1-5- سوالهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 9
1-6- تعریف مفهومی متغیرها………………………………………………………………………………………………. 10
1-6-1- پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………….. 10
1-6-2- اختلال یادگیری………………………………………………………………………………………………… 10
فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشهای پیشین
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-2- سیرتحولی تاریخی اختلالات یادگیری………………………………………………………………………. 12
2-3- تعاریف اختلال یادگیری……………………………………………………………………………………………… 15
2-4- مشکلات ویژه اختلال یادگیری………………………………………………………………………………… 18
2-4-1- نقص توجه…………………………………………………………………………………………………………. 18
عنوان صفحه
2-4-2- پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………….. 18
2-4-3- مشکلات هماهنگی حرکتی……………………………………………………………………………… 20
2-4-4- مشکلات اجتماعی…………………………………………………………………………………………….. 20
2-4-5- اختلال خواندن………………………………………………………………………………………………… 21
2-4-6- مشکلات زبان شفاهی……………………………………………………………………………………….. 22
2-4-7- اختلال نوشتن…………………………………………………………………………………………………… 23
2-4-8- اختلال حساب…………………………………………………………………………………………………… 23
2-4-9- مشکلات حافظه………………………………………………………………………………………………… 24
2-5- سبب شناسی اختلال یادگیری………………………………………………………………………………….. 25
2-5-1- عوامل عصب شناسی………………………………………………………………………………………… 26
2-5-2-عوامل ژنتیکی……………………………………………………………………………………………………… 26
2-5-3- عوامل محیطی…………………………………………………………………………………………………… 27
2-5-4- تاخیر در تحول………………………………………………………………………………………………….. 27
2-6- شیوع اختلال یادگیری ویژه……………………………………………………………………………………….. 28
2-7- نظریات پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………. 28
2-7-1- نظریه اتیکنسون و شفرین……………………………………………………………………………….. 29
2-7-2- نظریه سطوح پردازش……………………………………………………………………………………….. 31
2-7-3- نظریه رمز دو گانه……………………………………………………………………………………………… 32
2-7-4- مدل پردازش توزیع موازی……………………………………………………………………………….. 33
2-7-5- مدل پیوندگرایی………………………………………………………………………………………………… 34
2-8- پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 35
2-8-1- پردازش اطلاعات در افراد با اختلال یادگیری………………………………………………… 35
2-8-2- پردازش اطلاعات در افراد با نیازهای ویژه……………………………………………………….. 39
2-9- نتیجهگیری از تحقیقات پیشین…………………………………………………………………………………. 40
عنوان صفحه
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 42
3-2- طرح تحقیق و بیان متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………….. 42
3-3- جامعه آماری، نمومنه و روش نمونهگیری…………………………………………………………………. 43
3-4- تعاریف عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………………….. 44
3-4-1- پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………….. 44
3-4-2- اختلال یادگیری………………………………………………………………………………………………… 44
3-5- ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. 44
3-5-1- پرسشنامه پردازش شناختی…………………………………………………………………………….. 44
3-6- شیوه اجرای پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 52
3-7- روش تجزیه و تحلیل پژوهش…………………………………………………………………………………….. 53
فصل چهارم: نتایج پژوهش
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 55
4-2- یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………… 55
4-3- یافتههای مربوط به سوالات پژوهش…………………………………………………………………………… 56
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………. 68
5-2- تحلیل سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 68
5-3- جمع بندی…………………………………………………………………………………………………………………… 73
5-4- محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………………………… 74
5-5- پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………….. 74
5-6- پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………… 75
عنوان صفحه
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………. 76
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………… 80
پیوستها……………………………………………………………………………………………………………………………………. 85
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول شماره 3-1: توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت……………………………… 43
جدول شماره 3-2: توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک مقطع تحصیلی………………….. 43
جدول شماره 4-1: یافتههای توصیفی ابعاد پرسشنامه پردازش شناختی………………………………. 56
جدول شماره 4-2: میانگین و خطای استاندارد کل ابعاد پردازش شناختی…………………………… 56
جدول شماره 4-3: تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر ابعاد مقیاس پردازش شناختی………….. 57
جدول شماره 4-4: نتایج مقایسه میانگینها بر اساس آزمون t وابسته
با تصحیح بون فرونی……………………………………………………………………………………………………………………. 58
جدول شماره 4-5: ضرائب همبستگی بین ابعاد مقیاس پردازش شناختی و سوالات هر بعد.. 59
جدول شماره 4-6: شاخص پایایی همسانی درونی ابعاد و کل مقیاس پردازش شناختی………. 62
جدول شماره 4-7: معناداری تعامل جنسیت و پایه تحصیلی در بعد شنوایی……………………….. 63
جدول شماره 4-8: نتایج تحلیل واریانس دو سویه در بعد پردازش شنوایی…………………………… 63
جدول شماره 4-9: نتایج تحلیل واریانس دو سویه (جنسیت و پایه تحصیلی پایه تحصیلی)
در بعد پردازش بینایی…………………………………………………………………………………………………………………. 64
جدول شماره 4-10: نتایج تحلیل واریانس دو سویه (جنسیت و پایه تحصیلی) در بعد پردازش متوالی 64
جدول شماره 4-11: معناداری اثر جنسیت و پایه تحصیلی در بعد پردازش مفهومی…………… 65
جدول شماره 4-12: نتایج تحلیل واریانس دو سویه(جنسیت و پایه تحصیلی)در بعد پردازش مفهومی 65
عنوان صفحه
جدول شماره 4-13: نتایج تحلیل واریانس دو سویه(جنسیت و پایه تحصیلی)در بعد سرعت پردازش 66
جدول شماره 4-14: نتایج تحلیل واریانس دو سویه (جنسیت و پایه تحصیلی) در بعد توجه. 66
فصل اول
مقدمه
1-1-کلیات
تمام دانشآموزان در سنین و دورههای تحصیلی مختلف از نظر سطح یادگیری یکسان نبوده و بعضی از آنها به ویژه در سالهای اول تحصیل، شرایط همگون با گروه خود را از دست داده و رفتار آنها آموزگاران را مجبور به ارجاع به متخصصان میکند (برادری، 1377؛ به نقل از محمدی، بهنیا و فرهبد، 1388). اگرچه این کودکان دارای ظاهر و هوش طبیعی هستند، لیکن در مدرسه هنگام آموزش خواندن، نوشتن و حساب دچار مشکلات جدی میشوند. واژه ” اختلالات یادگیری ” برای تبیین چنین مواردی، اولین بار توسط ساموئل کرک[1] در سال 1963 بکار برده شد. تقریبا نیمی از کودکانی که خدمات آموزش و پرورش ویژه دریافت میکنند و حدود 5 درصد از کل جمعیت مدارس دولتی به عنوان اختلال یادگیری شناخته شدهاند (لیون[2]، 1996). و معمولا نسبت آن در پسران بیشتر از دختران و سه تا چهار برابر بیشتر است. مشکل هر فرد دارای اختلال یادگیری منحصر به فرد است که ترکیب و سطوح مختلفی از مشکلات و سختیها را نشان میدهد. یکی از ویژگیهای مشترک افرادی که در یادگیری دچار اختلال هستند، حوزههای نابرابر تواناییهاست. اصطلاح اختلال یادگیری به یک اختلال نوروبیولوژیکی در یک یا بیشتر فرایندهای روانشناختی پایه مربوط به فهم یا کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری گفته میشود. این شرایط که ممکن است بر توانایی شخص در صحبت کردن، گوش دادن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی تاثیر بگذارد، به علت کارکرد نابهنجار مغز بوجود میآید (لرنر و جونز[3]، 2008). به دلیل کارکرد بد مغز، کودکان مبتلا به اختلال یادگیری اطلاعات را به شیوهای متفاوت از کودکان عادی دریافت و پردازش میکنند (بشرپور، عیسی زادگان و احمدیان، 1391).
یکی از بارزترین ویژگیهای انسان و متمایز کننده وی از حیوانات، شناخت و تفکر اوست. انسان نه تنها به ادراک مستقیم از جهان دست میزند بلکه دارای تواناییهایی برای دریافت و پردازش اطلاعات است و این توانایی نیز به مدد تحول و تکامل ساختمان عصبی بسیار منظم و در عین حال پیچیده انسان است، که در جریان تکوین فرد حاصل شده است (مقدم، استکی، سعادت و کوشکی، 1389). وجود هر گونه نارسایی یا نقص در پردازش اطلاعات می تواند منجر به رفتارهای ناسازگارانه، مشکلات تحصیلی و دشواری در پرداختن به امور روز مره شود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:31:00 ب.ظ ]
|