پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر دانش آموزان |
دانشگاه بوعلی سینا
دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
گروه آموزشی روان شناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی
عنوان:
بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر دانش آموزان
استاد راهنما:
دکتر مسیب یارمحمدی واصل
استاد مشاور:
دکتر خسرو رشید
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات
1-1 مقدمه……………………………………. 3
2-1 بیان مسأله…………………………………… 5
3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………… 9
4-1 اهداف پژوهش……………………………………… 11
5-1 فرضیه های پژوهش……………………………………… 11
6-1 متغیرهای پژوهش……………………………………… 11
7-1 تعریف مفهومی متغیرها …………………………………..12
8-1 تعریف عملیاتی متغیر ها………………………………….. 13
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
1-2 تاب آوری……………………………………. 17
2-2 احساس انسجام( مفهوم نزدیک به تاب آوری) ……………20
3-2 سرسختی روانی……………………………………. 20
4-2 مؤلفههای تاب آوری……………………………………. 22
1-4-2 مهارت حل مسأله……………………………………. 22
2-4-1-1 نظریههای حل مسأله…………………………………… 23
2-4-2 خودکارآمدی……………………………………… 26
1-2-4-2 نظریه خودکارآمدی بندورا………………………………….. 27
3-4-2 معناداری زندگی……………………………………… 27
4-4-2 دوستی……………………………………… 29
5-4-2 ارتباط مؤثر……………………………………. 31
6-4-2 خودآگاهی……………………………………… 33
7-4-2 عزت نفس………………………………………… 35
8-4-2 کنترل هیجان ها………………………………….. 37
9-4-2 مسئولیت پذیری……………………………………… 40
10-4-2 هدف گرایی……………………………………… 43
5-2 کیفیت زندگی……………………………………. 44
1-5-2 رویکردهای نظری راجع به کیفیت زندگی…………….. 47
6-2 ابعاد کیفیت زندگی……………………………………. 51
1-6-2 بعد روانی کیفیت زندگی……………………………………… 51
2-6-2 بعد اجتماعی کیفیت زندگی……………………………….. 52
3-6-2 بعد محیطی کیفیت زندگی…………………………………. 53
7-2 نظریههای رفتارهای پرخطر…………………………………… 55
8-2 علل انجام رفتارهای پرخطر…………………………………… 56
9-2 انواع رفتارهای پرخطر…………………………………… 57
1-9-2 مصرف مواد……………………………………. 57
2-9-2 رفتار پرخطر جنسی……………………………………… 60
3-9-2 خشونت………………………………………. 62
10-2 تفاوتهای جنسیتی در رفتارهای پرخطر……………….. 64
11-2 تحقیقات مرتبط خارجی……………………………………. 65
12-2 تحقیقات مرتبط داخلی……………………………………. 68
13-2 جمع بندی فصل دوم…………………………………..75
فصل سوم: روش پژوهش
1-3 مقدمه…………………………………… 73
2-3 روش پژوهش……………………………………… 73
3-3 جامعه آماری……………………………………. 74
4-3 حجم نمونه و روش نمونه گیری……………….. 74
5-3 ابزارهای پژوهش……………………………………… 74
1-5-3 آزمون کیفیت زندگی (SF-36)……………………… 74
2-5-3 مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)(CD-RIS)……… 76
3-5-3 آزمون رفتارهای پرخطر……………………………………. 77
6-3 شیوه اجرای پژوهش……………………………………… 77
7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………….. 80
8-3 ملاحظات اخلاقی……………………………………. 78
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4مقدمه…………………………………… 83
2-4 شناسایی دادههای پرت و بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها……85
3-4 آمار توصیفی……………………………………. 91
1-3-4 آمارهای توصیفی نمرات تاب آوری……………………. 92
2-3-4 آمارهای توصیفی نمرات کیفیت زندگی و مؤلفه های آن……. 92
3-3-4 آمارهای توصیفی نمرات ابعاد کیفیت زندگی…………………. 93
4-3-4 آمارهای توصیفی نمرات رفتارهای پر خطر………………….. 96
4-4 آمار استنباطی و بررسی فرضیه های تحقیق……………… 97
1-4-4 بررسی تأثیر تاب آوری بر افزایش تاب آوری دانش آموزان دختر………….. 97
2-4-4 آموزش تاب آوری بر افزایش کیفیت زندگی دانش آموزان دختر مؤثر است……… 101
3-4-4 آموزش تاب آوری بر کاهش رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختر مؤثر است….. 118
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5 مقدمه…………………………………… 129
2-5 بحث و نتیجه گیری…………………………… 130
1-2-5 فرضیه اول: آموزش مؤلفههای تاب آوری بر افزایش کیفیت زندگی دانش آموزان دختر مؤثر است……..130
2-2-5 فرضیه دوم: آموزش مؤلفههای تاب آوری بر کاهش رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر مؤثر است……138
3-5 محدودیت ها………………………………….. 143
4-5 پیشنهادات پژوهشی……………………………………. 144
5-5 پیشنهادات کاربردی……………………………………. 144
منابع فارسی……………………………………. 147
منابع لاتین……………………………………. 162
پیوست…………………………………….. 201
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی«آموزش تاب آوری» بر کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع راهنمایی صورت گرفته است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی شهر همدان بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شرکت کننده در این پژوهش 30 نفر بودند، که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این نمونه 30 نفری به صورت گمارش تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل تقسیم شدند، به این ترتیب 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون، آزمون کیفیت زندگی(SF-36)، آزمون رفتارهای پرخطر می باشند. به منظور تجزیه و تحلیل نتایج نیز علاوه بر استفاده از شاخص های آمار توصیفی، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش تاب آوری بر افزایش کیفیت زندگی (سلامت جسمانی، سلامت روان، کاهش مشکلات جسمانی، کاهش درد جسمانی، افزایش سلامت عمومی) و کاهش رفتارهای پرخطر( خشونت، مصرف مواد) مؤثر بود، اما بر برخی از مؤلفه های کیفیت زندگی مانند عملکرد جسمانی، سرزندگی، مشکلات هیجانی، و یکی از مولفه های رفتارهای پرخطر مانند، رابطه جنسی ناایمن تأثیر معنی داری نداشت. بطور کلی، آموزش تاب آوری بر روی برخی از مولفه های کیفیت زندگی و رفتارهای پر خطر تاثیر مناسبی دارد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:35:00 ب.ظ ]
|