واحد علوم تحقیقات گلستان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

عنوان:

بررسی ارتباط بین قدرت بازار تولید، ساختار صنعت ومدیریت سود
در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

استاد راهنما:

دکتر منصور گرکز

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

چکیده: 1

فصل اول : 2

1-1- مقدمه. 3

2-1- بیان مسئله. 5

3-1- مدیریت سود. 8

4-1- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق : 14

5-1- اهداف تحقیق : 14

6-1- فرضیه های تحقیق: 15

7-1- سئوالات تحقیق: 15

8-1- تعاریف واژگان.. 15

1-8-1- قدرت بازار تولید. 15

2-8-1- رقابت صنعت… 16

3-8-1- مدیریت سود. 16

فصل دوم : 18

1-2- مقدمه. 19

2-2- مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن : 24

3-2- مفهوم سود در سطح ساختار ( قواعد و تعاریف): 26

4-2- مفهوم سود در سطح معانی ( ارتباط با واقعیت های اقتصادی ): 26

5-2- مفهوم سود در سطح عمل( نحوه استفاده از آن توسط استفاده کنندگان): 27

6-2- ثبات و پایداری سود : 28

1-6-2- ثبات سود (سود دائمی) 28

2-6-2- اجزای دائمی در مقابل اجزاء موقتی سود. 29

3-6-2- ابزارهای مدیریت سود. 31

7-2- پیشینه تحقیق.. 36

8-2- تحقیقات در زمینۀ مدیریت سود در ایران.. 43

9-2- تعریف مدیریت سود. 44

1-9-2- عوامل موثر در قیمت گذاری کالا : 44

2-9-2- کشف مدیریت سود. 47

10-2- چارچوب نظری مدیریت سود. 49

1-10-2- اجزای دستکاری سود. 49

2-10-2- بررسی و ارزیابی ادبیات تعریف مدیریت سود. 51

فصل سوم : 54

1-3- مقدمه. 55

2-3- نوع پژوهش…. 55

3-3- جامعه آماری.. 56

4-3- قلمرو موضوعی،  زمانی و مکانی تحقیق.. 56

1-4-3- قلمرو موضوعی.. 56

2-4-3- قلمرو زمانی.. 56

3-4-3- قلمرو مکانی.. 56

5-3- روش نمونه گیری.. 57

6-3- تعیین حجم نمونه. 57

2-4- بررسی شرکت های مورد استفاده در این تحقیق.. 59

8-3- روش جمع آوری اطلاعات… 62

9-3- کیفیت ابزار اندازه گیری پژوهش…. 62

10-3- روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها 62

1-10-3- آزمون t مستقل.. 63

2-10-3- بررسی پایایی و ناپایایی داده ها 63

3-10-3-هسیتوگرام و آزمون نرمال بودن.. 64

11-3- تعریف متغیرها و روش تجزیه و تحلیل.. 64

1-11-3- اندازه گیری قدرت بازار تولید. 64

2-11-3- اندازه گیری رقابت صنعت… 65

3-11-3- اندازه گیری مدیریت سود. 66

4-11-3- تعریف متغیرهای کنترلی پژوهش…. 67

5-11-3- مدل تحقیق.. 69

فصل چهارم : 71

1-4- مقدمه. 72

3-4- آمار توصیفی.. 73

4-4- آزمون فرضها: 75

4-4-4- فرضیه اول : 75

5-4-4- فرضیه دوم : 77

فصل پنجم.. 79

1-5- مقدمه: 80

2-5- خلاصه پژوهش…. 80

3-5- تشریح نتایج آزمونها: 82

4-5- محدودیت های پژوهش: 85

5-5- پیشنهادات: 85

1-5-5- پیشنهادات کاربردی: 85

2-5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 86

6- منابع و مآخذ: 87

چکیده:
موقعیت قوی یک تولید،  قدرت ماندن زیادی را به شرکت اعطا می کند به عبارت دیگر،  شرکت در هنگام پاسخ به تغییرات غیر منتظره در نیازهای مصرف کننده تولید،  انعطاف پذیری بیشتری دارد. قدرت قیمت گذاری به این شرکت ها سود بیشتری می دهد و به آنها اجازه می دهد تا موقعیت عالیشان را حفظ کنند. ایمنی بالای این شرکت ها در مقابل کمبود پول نقد، توانایی آنها برای مواجه شدن با موقعیت اقتصادی نامناسب را افزایش می دهد.رقابت پیشرفته،  خطر انحلال شرکت را افزایش می دهد بنابراین،  ممکن است رقابت شدید،  مدیران را وادار کند تا برای رفع خطر انحلال با شدت بیشتری سود را دستکاری کنند. در مقابل،  انعطاف پذیری مالی بالاتر شرکت ها، به موفقیت های بازار تولیدات قوی اشاره می کند که فشارهای وارد آمده بر مدیران برای درگیر شدن در مدیریت سودرا بیان میکند.

جامعه آماری شامل تمام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که 110 شرکت بعنوان  نمونه  انتخاب گردید . فرضیات اصلی تحقیق،  در دو دسته (قدرت قیمت گذاری بازار تولید شرکت ومدیریت سود- شرکتهای موجود در صنایع رقابتی تر و مدیریت سود) مورد آزمون قرار گرفته است.

نتایج تحقیق،  روش آماری استفاده شده به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها،  روش توصیفی- پیمایشی می باشد. همچنین جهت بررسی وجود ناهمسانی واریانس از آزمون tاستفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1387 الی1391است. نتایج بررسی نشان داد که در دوره های زمانی بررسی شده در این پژوهش، طبق فرضیه یک بین قدرت قیمت گذاری و مدیریت سود و نقش مدیریت سود در شکل گیری قیمت گذاری کالاها رابطه معنی داری وجود دارد. و طبق فرضیه دوم نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که هر چه شرکت ها در بازار رقابتی تری باشند مدیریت سود بیشتری به منظور قیمت گذاری کالاها و خدمات خود به منظور دستیابی به بازار هدف اعمال می کنند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت