دانشگاه مازندران

دانشکده علوم اقتصادی و اداری

 

پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

 

بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش در شرکت توزیع برق منطقه­ای شهر اصفهان

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

فرهنگ اشاره به دانش اعضای یک گروه معین دارد که تصور می شود کم و بیش مشترک است. فرهنگ فعالیت های موسوم به فعالیت های تکراری و غیر تکراری اعضای فرهنگ را تحت تأثیر قرار داده، درون آن ها رسوخ کرده و به آن ها شکل می دهد. تسهیم دانش نیز به عقاید جمعی یا عادات اخلاقی مربوط به توسعه­ی آموزش در میان افراد و یا واحدهای درون و برون سازمان بر می­گردد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش در شرکت توزیع برق منطقه­ای شهر اصفهان می باشد.

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی می باشد؛ جامعه آماری مورد مطالعه کلیه کارکنان شرکت توزیع برق منطقه­ای شهر اصفهان شامل 290 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه­بندی احتمالی تعداد 165 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، در این پژوهش از دو پرسش­نامه فرهنگ سازمانی دنیسون و مدیریت دانش لین و لی استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و سازه مورد تأیید قرار گرفت و آلفای کرونباخ برای پایایی کل پرسشنامه 889/0 محاسبه گردید. در پژوهش حاضر با استفاده از روشهای آمار توصیفی(جداول توزیع فراوانی مطلق، میانگین) و آزمون های آمار استنباطی(t تک نمونه ای و آزمون فریدمن) بوسیله نرم افزار SPSS به تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی یافته های جانبی پژوهش پرداخته شد. همچنین با استفاده از متدولوژی ساختار یافته خطی بوسیله نرم­افزار LISREL فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفته اند.

نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ مشارکتی با ضریب 31 درصد، فرهنگ سازگاری با 25 درصد، فرهنگ انطباق­پذیری با 22 درصد و فرهنگ ماموریتی نیز با 21 درصد بر تسهیم دانش تاثیر­ داشته­اند. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که فرهنگ سازگاری با میانگین 2.64 دارای بالاترین رتبه و فرهنگ مشارکتی با میانگین 2.34 دارای پایین ترین رتبه در نمونه مورد بررسی می باشند.

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی، فرهنگ مشارکتی، فرهنگ سازگاری، فرهنگ انطباق پذیری، فرهنگ مأموریتی، تسهیم دانش.

 

فصل اول

کلیات پژوهش

مقدمه

در این فصل پس از بیان‌ مسأله، اهمیت موضوع بیان‌ خواهد شد. سپس چارچوب مفهومی به عنوان مبنای انجام این مطالعه و تحقیق تشریح می­گردد و سپس اهداف، سوال­ها، فرضیه ها، قلمرو تحقیق و در پایان تعریف مفهومی و عملیاتی واژه­ها و اصطلاحات تشریح خواهند شد.

 

1-1- شرح و بیان مسأله پژوهش

به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی در اقتصادهای جهانی، سازمان های امروزی باید به طور مؤثری به سمت منابع دانش حرکت کنند (ونگ و چنگ[1]، 2007؛ لیبوویتز و همکاران [2]، 2007). این جهان گرایی و رقابت موجب شد تا امروزه دانش به یک منبع استراتژیک و مطمئن مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ها تبدیل شود و سازمان ها را بر آن داشته است تا توجه بیشتری به مدیریت دانش[3] مبذول داشته و از دانش کارکنان در راستای بقا سازمان، به نحو مطلوب تری بهره برداری نمایند.

برایان کوئین[4] این چنین بیان می کند که :” سه چهارم ارزش افزوده ایجاد شده در هر سازمانی به واسطه در اختیار داشتن دانش خاص آن سازمان می باشد. ” با توجه به اهمیتی که دانش در دنیای امروزی پیدا کرده است، روش و نوع استفاده از دانش و برقراری زمینه هایی جهت انجام گرفتن این مهم ضروری به نظر می رسد. در حال حاضر مدیریت دانش بطور گسترده به عنوان یک مزیت رقابتی شناخته شده است و سازمان های زیادی از آن به عنوان یک استراتژی اساسی در راستای دستیابی به مزیت رقابتی استفاده می نمایند. درصد بالایی از سازمان­هایی که مدیریت دانش را به عنوان استراتژی اصلی خود برگزیده اند، به اهداف موردنظر خود دست نیافته و احساس می کنند که تحقق آن امری غیر عملی است.

از اوایل دهه 1990 مدیریت دانش در راستای افزایش بهره وری و اثربخشی به صورت یک عامل حیاتی درآمده است (دلونگ و فاهی[5] ،2000). مدیریت دانش یک استراتژی حیاتی تجاری می باشد که یک سازمان را به استفاده بهینه از منابع در اختیار، دانش جمعی، استعدادها و تجارب قادر می سازد و بدین وسیله نرخ استفاده از فرصت ها و برخورد مناسب با چالش ها را بسرعت بالا می برد. در واقع مدیریت به عنوان راهی جهت استفاده بهینه از دانش (ضمنی و آشکار) شناخته شده است (کلوپلوس و فراپالو[6]، 2000).

مدیریت دانش با تمام سطوح و جهات سازمانی در ارتباط می باشد، بنابراین فرهنگ، افراد، فرآیندها و تکنولوژی همه باید در راستای پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش مد نظر قرار بگیرند. به عبارت دیگر مدیریت دانش تنها به تکنولوژی بستگی ندارد بلکه به افراد نیز وابسته است. در مسیر پیاده سازی فرایندهای مدیریت دانش موانع و مشکلات بسیاری قد علم می کنند. در این میان فرهنگ سازمانی[7] از جمله مهمترین موانع به حساب می آید. مدیران و رهبران امروزی می دانند که فرهنگ سازمانی مانعی بر سر راه تسهیم دانش است. با نگاهی گذرا بر سیستم دانشی سازمانها، دیده می شود که چون افراد دانش خود را به عنوان وسیله ای برای امنیت شغلی می پندارند، از تسهیم دانش طفره می روند و در نتیجه  فقدان فرهنگی حامی از روح همکاری احساس می­شود (چین لوی[8]،2004).

در تحقیقی از ارنست و یانگ[9] در مجله دنیای کامپیوتر (1998-2001) فرهنگ به عنوان بزرگترین مانع در سر راه انتقال دانش شناخته شده است که باعث عدم توانایی تغییر رفتار افراد شده و نیز بزرگترین مانع در مسیر اداره دانش است ) کی وورد و لیدنر[10]،2003). در مطالعه دیگری بر روی کارکنان 453 شرکت، بیش از نیمی از آنان ابراز داشتند که فرهنگ سازمانی، مانع اصلی موفقیت راهکارهای مدیریت دانش است ( راگلز[11]،1998).

با توجه به اهمیت فرهنگ، فاهی و پراسک[12](1998) این چنین بیان می کنند که:  ” یک سری ابزارهایی چون اینترانت، اینترنت، لوتوس نوتز[13] و غیره وجود دارند که برای دانش محور بودن به آنها نیاز است و اما تکنولوژی تنها 20% از پاسخ این معما را تشکیل می دهد. 80% باقی مانده افراد هستند. شما باید فرهنگ خاصی را انتخاب کنید. ”

استراتژی مدیریت دانش، منابع مختلف سازمان را به قابلیت مبدل نموده و از این طریق بقای بلند مدت سازمان را تضمین می نماید(داروچ[14]، 2005). نکته قابل توجه این است که در راستای پیاده سازی مدیریت دانش، مسئله تسهیم دانش از اهمیت بسزایی برخوردار است. تسهیم دانش مهارت ها و مزایای رقابتی سازمان را توسعه داده و از این طریق برای سازمان ایجاد ارزش افزوده می نماید(رنزل[15]، 2006).

لذا  با توجه به مدل مفهومی پژوهش که در شکل (1-1) به صورت شماتیک ارائه شد است، در پژوهش حاضر تلاش می گردد فرهنگ سازمانی برتر در زمینه ارتقاء سطح تسهیم دانش در بین کارکنان شرکت توزیع برق منطقه ای شهر اصفهان شناسایی و تأثیر هر یک از مؤلفه های فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت