پایان نامه بررسی تاثیر راهبردهای حل مسأله بر کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین |
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده روانشناسی علوم تربیتی
پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
گرایش آموزش و پرورش ابتدایی
عنوان:
بررسی تاثیر راهبردهای حل مسأله بر کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین
استاد راهنما:
دکتر جمال الدین کولایی نژاد
فهرست مطالب:
(1) فصل اول (کلیات)………………………………………………………………………………………………………………………………………….1
(1-1)مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………2
(1-2)بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………………………2
(1-3) اهمیت و ضرورت موضوع……………………………………………………………………………………………………………………………4
(1-4)اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………..5
(1-4-1) هدف کلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………..5
(1-4-2) اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..5
(1-5) فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….6
(1-5-1) فرضیه کلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………6
(1-5-2) فرضیه های جزئی………………………………………………………………………………………………………………………………………..6
مفاهیم تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..6
مفاهیم نظری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………6
مفاهیم عملیاتی………………………………………………………………………………………………………………………………………..7
(2) فصل دوم ( ادبیات تحقیق) ………………………………………………………………………………………………………………………….8
(2-1)مبانی نظری اضطراب……………………………………………………………………………………………………………………………………9
(2-1-1) اضطراب………………………………………………………………………………………………………………………………………………..9
(2-1-2) نظریه های اضطراب………………………………………………………………………………………………………………………………..10
(2-1-3) نظریه روان تحلیل گری………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
(2-1-4) نظریه رفتار گرا……………………………………………………………………………………………………………………………………..10
(2-1-5) نظریه شناختی……………………………………………………………………………………………………………………………………10
(2-1-6) نظریه انسان گرایی……………………………………………………………………………………………………………11
(2-1-7) مراحل اضطراب…………………………………………………………………………………………………………………………………….11
(2-2)مبانی نظری اضطراب امتحان………………………………………………………………………………………………………….12
(2-2-1) اضطراب امتحان……………………………………………………………………………………………………………………………..12
(2-2-2) رابطه اضطراب ریاضی و اضطراب امتحان………………………………………………………………………………………………………………13
(2-2-3) اضطراب ریاضی و اضطراب امتحان، سازه های جدا……………………………………………………………………………………………….15
(2-2-4) ابعاد اضطراب امتحان…………………………………………………………………………………………………………………………..16
(2-2-5) اضطراب صفت و حالت…………………………………………………………………………………………….18
(2-3) مبانی نظری اضطراب ریاضی………………………………………………………………………………………………………………………………20
(3-2-1) رفتارگرایی……………………………………………………………………………………………………………………………………..22
(3-2-2) نظریه کارآمدی پردازش………………………………………………………………………………………………………………………………………22
(3-2-3) نظریه بازداری…………………………………………………………………………………………………………………………….22
(3-2-4) نظریه کنترل انگیزش…………………………………………………………………………………………………………………………………………..23
(2-4)مبانی نظری حل مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………………………24
(2-4-1) دیدگاه تداعی گرایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….25
(2-4-2) تئوری گشتالت دیگاه تجدید ساختار ادراکی………………………………………………………………………………………………………25
(2-4-3) رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………….26
(2-4-4) طرح جورج پولیا پیرامون حل مسأله…………………………………………………………………………………………………………………..28
(2-4-5) راهبردهای روش تدریس حل مسأله…………………………………………………………………………………………………………………….29
(2-4-6) مراحل اجرای الگوی حل مسأله جورج پولیا ……………………………………………………………………………………………………….30
(2-4-7) مهارت ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………32
(2-4-8) اشتباهات……………………………………………………………………………………………………………………………………………….33
(2-5)تحقیقات انجام شده در زمینه موضوع پژوهش…………………………………………………………………………………………………34
(2-5-1) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور………………………………………………………………………………………………………………….34
(2-5-2) اضطراب ریاضی علت ها و پیامدها……………………………………………………………………………………………………………………….34
(2-5-3)جنسیت و اضطراب ریاضی……………………………………………………………………………………………………….35
(2-5-4)حل مسأله و اضطراب ریاضی…………………………………………………………………………………………………………….37
(3) فصل سوم (روش اجرای تحقیق)……………………………………………………………………………………………………….38
(3-1) روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..40
(3-2) جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………40
(3-3) گروه نمونه و شیوه نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………..40
(3-4) ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………….41
(3-4-1) مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان…………………………………………………………………………………………………………………41
(3-5) شیوه اجرا…………………………………………………………………………………………………………………………………….42
(3-6) روش های آماری………………………………………………………………………………………………………………………….43
(4) فصل چهارم ( تجزیه و تحلیل )…………………………………………………………………………………………………………45
(4-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………..45
(4-2) تجزیه و تحلیل داده های کمی………………………………………………………………………………………………………………………45
(4-2-1) بخش توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………………45
(4-2-2) بخش استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………48
(5) فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری)…………………………………………………………………………………………………….58
(5-1)بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………..59
(5-1-1) فرضیه کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………59
(5-1-2) فرضیه فرعی اول ………………………………………………………………………………………………………………………..60
(5-1-3) فرضیه فرعی دوم…………………………………………………………………………………………………………..61
(5-1-4) فرضیه فرعی سوم ……………………………………………………………………………………………………………………………..63
(5-1-5) فرضیه فرعی چهارم ……………………………………………………………………………………………………………………………..64
(5-2) محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….66
(5-3) پیشنهادهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………66
(5-3-1) پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………66
(5-3-1) پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………………………………….66
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………….68
پیوست ها…………………………………………………………………
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 12:53:00 ق.ظ ]
|