دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده روانشناسی علوم تربیتی

پایان ­نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

گرایش آموزش و پرورش ابتدایی

عنوان:

بررسی تاثیر راهبردهای حل مسأله بر کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین

استاد راهنما:

دکتر جمال الدین کولایی نژاد

 

 

فهرست مطالب:

(1) فصل اول (کلیات)………………………………………………………………………………………………………………………………………….1

(1-1)مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………2

(1-2)بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………………………2

(1-3) اهمیت و ضرورت موضوع……………………………………………………………………………………………………………………………4

(1-4)اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………..5

(1-4-1) هدف کلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………..5

(1-4-2) اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..5

(1-5) فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….6

(1-5-1) فرضیه کلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………6

(1-5-2) فرضیه های جزئی………………………………………………………………………………………………………………………………………..6

مفاهیم تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..6

مفاهیم نظری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………6

مفاهیم عملیاتی………………………………………………………………………………………………………………………………………..7

(2) فصل دوم ( ادبیات تحقیق) ………………………………………………………………………………………………………………………….8

(2-1)مبانی نظری اضطراب……………………………………………………………………………………………………………………………………9

(2-1-1) اضطراب………………………………………………………………………………………………………………………………………………..9

(2-1-2) نظریه های اضطراب………………………………………………………………………………………………………………………………..10

(2-1-3) نظریه روان تحلیل گری………………………………………………………………………………………………………………………………………..10

(2-1-4) نظریه رفتار گرا……………………………………………………………………………………………………………………………………..10

(2-1-5) نظریه شناختی……………………………………………………………………………………………………………………………………10

(2-1-6) نظریه انسان گرایی……………………………………………………………………………………………………………11

(2-1-7) مراحل اضطراب…………………………………………………………………………………………………………………………………….11

(2-2)مبانی نظری اضطراب امتحان………………………………………………………………………………………………………….12

(2-2-1) اضطراب امتحان……………………………………………………………………………………………………………………………..12

(2-2-2) رابطه اضطراب ریاضی و اضطراب امتحان………………………………………………………………………………………………………………13

(2-2-3) اضطراب ریاضی و اضطراب امتحان، سازه های جدا……………………………………………………………………………………………….15

(2-2-4) ابعاد اضطراب امتحان…………………………………………………………………………………………………………………………..16

(2-2-5) اضطراب صفت و حالت…………………………………………………………………………………………….18

(2-3) مبانی نظری اضطراب ریاضی………………………………………………………………………………………………………………………………20

(3-2-1) رفتارگرایی……………………………………………………………………………………………………………………………………..22

(3-2-2) نظریه کارآمدی پردازش………………………………………………………………………………………………………………………………………22

(3-2-3) نظریه بازداری…………………………………………………………………………………………………………………………….22

(3-2-4) نظریه کنترل انگیزش…………………………………………………………………………………………………………………………………………..23

(2-4)مبانی نظری حل مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………………………24

(2-4-1) دیدگاه تداعی گرایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….25

(2-4-2) تئوری گشتالت دیگاه تجدید ساختار ادراکی………………………………………………………………………………………………………25

(2-4-3) رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………….26

(2-4-4) طرح جورج پولیا پیرامون حل مسأله…………………………………………………………………………………………………………………..28

(2-4-5) راهبردهای روش تدریس حل مسأله…………………………………………………………………………………………………………………….29

(2-4-6) مراحل اجرای الگوی حل مسأله جورج پولیا ……………………………………………………………………………………………………….30

(2-4-7) مهارت ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………32

(2-4-8) اشتباهات……………………………………………………………………………………………………………………………………………….33

(2-5)تحقیقات انجام شده در زمینه موضوع پژوهش…………………………………………………………………………………………………34

(2-5-1) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور………………………………………………………………………………………………………………….34

(2-5-2) اضطراب ریاضی علت ها و پیامدها……………………………………………………………………………………………………………………….34

(2-5-3)جنسیت و اضطراب ریاضی……………………………………………………………………………………………………….35

(2-5-4)حل مسأله و اضطراب ریاضی…………………………………………………………………………………………………………….37

(3) فصل سوم (روش اجرای تحقیق)……………………………………………………………………………………………………….38

(3-1) روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..40

(3-2) جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………40

(3-3) گروه نمونه و شیوه نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………..40

(3-4) ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………….41

(3-4-1) مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان…………………………………………………………………………………………………………………41

(3-5) شیوه اجرا…………………………………………………………………………………………………………………………………….42

(3-6) روش های آماری………………………………………………………………………………………………………………………….43

(4) فصل چهارم ( تجزیه و تحلیل )…………………………………………………………………………………………………………45

(4-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………..45

(4-2) تجزیه و تحلیل داده های کمی………………………………………………………………………………………………………………………45

(4-2-1) بخش توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………………45

(4-2-2) بخش استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………48

(5) فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری)…………………………………………………………………………………………………….58

(5-1)بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………..59

(5-1-1) فرضیه کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………59

(5-1-2) فرضیه فرعی اول ………………………………………………………………………………………………………………………..60

(5-1-3) فرضیه فرعی دوم…………………………………………………………………………………………………………..61

(5-1-4) فرضیه فرعی سوم ……………………………………………………………………………………………………………………………..63

(5-1-5) فرضیه فرعی چهارم ……………………………………………………………………………………………………………………………..64

(5-2) محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….66

(5-3) پیشنهادهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………66

(5-3-1) پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………66

(5-3-1) پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………………………………….66

فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………….68

پیوست ها…………………………………………………………………

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت