پایان نامه بررسی تاثیر هوش معنوی برکیفیت مراقبت پرستاری بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر بندرعباس |
دانشگاه آزاد اسلامی
پردیس علوم و تحقیقات هرمزگان
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : M.A
گرایش: استراتژیک
موضوع:
بررسی تاثیر هوش معنوی برکیفیت مراقبت پرستاری بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر بندرعباس
استاد راهنما:
دکتر علی علیزاده
سال تحصیلی: ١٣٩3 – ١٣٩2
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
عنوان صفحه
چکیده ………………………………………………………………………………………………………………..١
فصل اول : کلیات تحقیق
١-١-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………. 3
١-٢-بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………. 4
١-٣-اهمیت پژوهش …………………………………………………………………………………………….۶
١-۴-اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………… ٧
١-۵-سئوالات پژوهش…………………………………………………………………………………………. 7
1-6-فرضیات پژوهش …………………………………………………………………………………………. 8
١-7-تعریف مفاهیم ………………………………………………………………………………………….. ٨
فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده
٢-١-مفهوم هوش …………………………………………………………………………………………….. ١١
٢-٢-معنویت …………………………………………………………………………………………………… 12
٢-٣-انواع هوش ………………………………………………………………………………………………. 13
٢-4-مفهوم هوش معنوی ……………………………………………………………………………………..١5
٢-5- اندازه گیری هوش معنوی ………………………………………………………………………….. 18
٢-6- مولفه های هوش معنوی ………………………………………………………………………… 19
٢-7- مولفه های هوش معنوی در اسلام …………………………………………………………… 22
٢-8-ابعاد هوش معنوی …………………………………………………………………………………….. 23
٢-9-رشد هوش معنوی …………………………………………………………………………………….. 24
٢-10-کاربرد هوش معنوی ……………………………………………………………………………. 25
٢-11-مدل های هوش معنوی ………………………………………………………………………….. 26
٢-12-مفهوم کیفیت ………………………………………………………………………………………… 29
٢-13-مفهوم مراقبت در پرستاری ………………………………………………………………………. 30
٢-14-مفهوم کیفیت مراقبت پرستاری و ابعاد آن …………………………………………………… 30
٢-15-مروری بر مطالعات انجام شده ………………………………………………………………… 31
٢-16-مدل مفهومی تحقیق ………………………………………………………………………………. 38
فصل سوم : روش تحقیق
٣-١-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………40
3-2-روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………40
٣-3-جامعه مورد مطالعه …………………………………………………………………………………… 40
٣-4-نمونه پژوهش ………………………………………………………………………………………….. 41
٣-5-ابزار و روش گردآوری داده ها……………………………………………………………………. ۴1
٣-6-پایایی و روایی …………………………………………………………………………………………. 42
٣-7-روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………… ۴4
٣-٨-ملاحظلات اخلاقی …………………………………………………………………………………… 44
فصل چهارم : نتایج
۴-١-مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. 46
۴-٢-آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………… 47
۴-٣-آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………56
۴-۴-نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………… 65
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… 67
5-2- بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………. 67
5-3-محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………….. 69
5-4-پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………….. 69
منابع ……………………………………………………………………………………………………………….. 70
عنوان صفحه
جدول 1: تعارف هوش ………………………………………………………………………………………16
جدول 2: ابعاد هوش معنوی ……………………………………………………………………………….24
جدول 3: مدل هوش معنوی سیندی ویگلسورث …………………………………………………..27
جدول 4- جامعه و نمونه آماری …………………………………………………………………………41
جدول5- سوالات مورد استفاده برای سنجش متغیرهای هوش معنوی ……………………..42
جدول6- پایایی پرسشنامه ها ……………………………………………………………………………..44
جدول 7- آمار توصیفی سوالات پرسشنامه هوش معنوی ………………………………………52
جدول 8- : آمار توصیفی سوالات پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری ……………………..53
جدول9- آزمون کولموگروف-اسمیرنوف متغیرها ………………………………………………..57
جدول 10- سطح معناداری تاثیرمتغیر تفکر انتقادی ………………………………………………61
جدول11-. سطح معناداری تاثیر متغیر ایجاد معنای شخصی…………………………………..62
جدول 12- سطح معناداری تاثیر متغیر آگاهی متعالی …………………………………………… 62
جدول13- سطح معناداری تاثیر متغیر آگاهی توسعه موقعیت هوشیاری ……………………63
جدول 14- بررسی همبستگی بین ابعاد کیفیت مراقبت و هوش معنوی ……………………64
فهرست نمودار ها
عنوان صفحه
نمودار شماره 1- الگوی ارتباطی سطوح هوش معنوی …………………………………………..24
نمودار شماره 2- تفکیک نمونه ها بر حسب جنسیت……………………………………………..48
نمودار شماره 3- تفکیک نمونه ها بر حسب تحصیلات………………………………………….49
نمودار شماره 4- تفکیک نمونه ها بر حسب وضعیت استخدام…………………………………49
نمودار شماره 5- تفکیک نمونه ها بر حسب وضعیت تاهل…………………………………….50
نمودار شماره 6- تفکیک نمونه ها بر حسب سابقه کار……………………………………………51
نمودار شماره 7- تفکیک نمونه ها بر حسب سن…………………………………………………….58
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل شماره 1- مولفه های هوش معنوی ……………………………………………………………..28
شکل شماره 2- مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………….38
شکل شماره 3- نتیجه اجرای مدل پیشنهادی تحقیق با ضریب استاندارد …………………..59
شکل شماره 4- نتیجه اجرای مدل پیشنهادی تحقیق با مقادیر معناداری (T) …………….60
پیوست ها
عنوان صفحه
پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک …………………………………………………………………………..73
پرسشنامه هوش معنوی ……………………………………………………………………………………..74
پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری ………………………………………………………………………75
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر هوش معنوی بر کیفیت مراقبت های پرستاری بیمارستانهای آموزشی درمانی شهر بندرعباس اجرا گردید.روش این پژوهش از لحاظ نوع هدف، توصیفی-همبستگی، برحسب نتیجه کاربردی است است. پرستاران شاغل در این بیمارستانها جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند.
ازمیان این جامعه آماری 215 نفر پرستار به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و ازطریق فرمول کوکران انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ و پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری پرسشنامه QUALPAC مورد آزمون واقع شدند.داده های گردآوری شده با استفاده از دو نرم افزار PLS و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تاثیر چهار مولفه هوش معنوی (تفکر انتقادی وجودی، توسعه موقعیت هوشیاری، ایجاد معنای شخصی، آگاهی متعالی) بر کیفیت مراقبت های پرستاری معناداری نبوده و در نهایت بین هوش معنوی و کیفیت مراقبت پرستاری همبستگی ضعیفی وجود دارد.
کلمات کلیدی : هوش معنوی , کیفیت مراقبت, پرستار
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:05:00 ب.ظ ]
|