دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی

گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی

عنوان:

بررسی تحلیلی رویکرد آموزشی رجیو امیلیا و سنجش میزان آگاهی مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی آن

استاد راهنما:

دکتر فرخنده مفیدی

 

 

فهرست مطالب:

1-1مقدمه . 2

1-2 بیان مساله………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 4

1-3 اهمیت وضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………. 5

1-4 اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8

1-5 سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………… 8

1-6 تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق………………………………………………………………………………………….. 9

فصل دوم : مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین

2-1 آراء تربیتی پیشگامان تعلیم و تربیت…………………………………………………………………………………………………… 11

ژان ژاک روسو ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  14

فردریک ویلهلم فروبل  …………………………………………………………………………………………………………………………………..  19

لوسمنویچ  ویگوتسکی …………………………………………………………………………………………………………………………………..  24

ماریا مونته سوری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………  27

جروم اس. برونر………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 33

جان دیویی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 37

ژان پیاژه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 39

2-2 مدل های برنامه درسی در دوره پیش از دبستان………………………………………………………………………………… 45

الف- مدل های غیر رسمی…………………………………………………………………………………………………………………………….  45

ب- مدل های مهارت محور……………………………………………………………………………………………………………………………. 46

ج- مدل های رشدی شناختی……………………………………………………………………………………………………………………….  46

الگوی فروبل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 48

الگوی مک میلان……………………………………………………………………………………………………………………………………………..  51

الگوی مونته سوری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 57

الگوی والدورف…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 65

الگوی گاردنر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 74

الگوی بانک استریت………………………………………………………………………………………………………………………………………… 83

الگوی اونتاریو…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 92

الگوی  های اسکوپ … 99

2-3 نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی در ایران……………………………………………………………………………. 111

تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی در ایران…………………………………………………………………………………….. 111

اهداف آموزش و پرورش پیش از دبستان:……………………………………………………………………………………………………. 112

2-4 نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی در ایتالیا…………………………………………………………………………… 115

2-5 نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی در آمریکا…………………………………………………………………………. 117

2-6 نگاهی به رویکرد رجیوامیلیا………………………………………………………………………………………………………………….. 120

مروری بر زندگینامه «لوریس مالاگازی» بنیانگذار رویکرد رجیو امیلیا 122

تاریخچه ی رویکرد رجیو امیلیا……………………………………………………………………………………………………………………….. 122

منابع اندیشه و مبانی نظری و روان شناختی رویکرد رجیو امیلیا 124

عناصراساسی الگوی آموزشی رجیو امیلیا…………………………………………………………………………………………………….. 127

اهداف………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 127

محتوا و سازماندهی آن…………………………………………………………………………………………………………………………………… 127

محیط یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 128

روش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 131

ارزشیابی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 138

کارکنان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 140

نقش مربیان……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 141

آموزش مربیان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 142

مشارکت والدین………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 143

2-7 سوابق و پیشینه تحقیق در سطح ملی………………………………………………………………………………………………… 147

2-8 سوابق  پژوهشی در سطح جهانی…………………………………………………………………………………………………………. 152

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

3-1 جامعه مورد پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. 159

3-2 نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………………….. 159

3-3 ابزار اندازه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 159

2- اعتبار وپایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………… 160

الف )محاسبه ضریب پایایی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 160

ب )محاسبه روایی صوری ومحتوایی……………………………………………………………………………………………………………… 161

3-4 روش جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………………………………………. 161

3-5  روش اجرا پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………… 161

3-6 روش تحلیل یافته ها 161

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل آماری یافته های تحقیق

4-1 تجزیه وتحلیل توصیفی داده ها…………………………………………………………………………………………………………….. 163

4-2 بررسی سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 163

5-1 بحث پیرامون سوال های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 177

5-1-1  بررسی سوال اول……………………………………………………………………………………………………………………………… 177

5-1-2  بررسی سوال دوم…………………………………………………………………………………………………………………………….. 177

5-2 نتایج کلی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….. 178

5-3 محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………. 183

5-4 پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 183

5-4-1 پیشنهادهای راهبردی مبتنی بر یافته های پژوهش………………………………………………………………………. 183

5-4-2  پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………………. 184

منابع وماخذ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 186

ب) منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 189

پیوست ها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 190
فهرست جداول

جدول 2-1 مقایسه سه مدل اساسی در برنامه ریزی آموزشی مراکز پیش دبستانی………………………………… 48

جدول2-2عناصر اساسی برنامه درسی الگوی فروبل……………………………………………………………………………………. 51

جدول 2-3 عناصراساسی برنامه درسی الگوی مک میلان………………………………………………………………………….. 57

جدول 2-4 عناصر اساسی برنامه درسی الگوی مونته سوری……………………………………………………………………… 64

جدول 2-5 عناصر اساسی برنامه درسی الگوی والدورف…………………………………………………………………………….. 73

جدول 2-6 هوش هشتگانه نظریه گاردنر……………………………………………………………………………………………………… 83

جدول2-7 عناصر اساسی برنامه درسی الگوی بانک استریت …………………………………………………………………….  91

جدول2-8 عناصر اساسی برنامه درسی الگوی انتاریو …………………………………………………………………………………  98

جدول2-9 عناصر اصلی برنامه درسی های اسکوپ…………………………………………………………………………………….. 110

جدول2-10عناصر اصلی برنامه درسی رویکرد رجیو امیلیا…………………………………………………………………………. 145

جدول 2-11خلاصه شاخص های اصلی رویکرد رجیو امیلیا……………………………………………………………………… 146

جدول4-1 شاخص های مرکزی و پراکندگی آگاهی مربیان………………………………………………………………………. 164

جدول 4-2 میزان آگاهی مربیان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی…………………………………………………… 164

جدول4-3 شاخص های مرکزی و پراکندگی آگاهی مدیران……………………………………………………………………… 166

جدول4-4میزان آگاهی مدیران نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی……………………………………………………… 167

جدول 4-5 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر اهداف………………………………………………………………………. 168

جدول 4-6  شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محتوا………………………………………………………………………. 169

جدول  4-7 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر روش……………………………………………………………………….. 170

جدول  4-8  شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محیط یادگیری…………………………………………………….. 171

جدول  4-9 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر کارکنان…………………………………………………………………… 172

جدول 4-10 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر ارزشیابی……………………………………………………………….. 174

جدول4-11 مقایسه میزان آگاهی مدیران  و مربیان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی رویکرد رجیو امیلیا 175

 

فهرست نمودار

نمودار 4-1   میزان آگاهی مدیران از عناصر اساسی برنامه درسی (اهداف، محتوا وسازماندهی، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی) 165

نمودار 4-2  میزان آگاهی مربیان از عناصر اساسی برنامه درسی (اهداف، محتوا وسازماندهی، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی) 167

نمودار4-3 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر اهداف… 169

نمودار 4-4 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محتوا 170

نمودار 4-5  شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر روش…. 171

نمودار4-6 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محیط یادگیری.. 172

نمودار4-7 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر کارکنان.. 173

نمودار4-8 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر ارزشیابی.. 174

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت