پایان نامه بررسی تحلیلی رویکرد آموزشی رجیو امیلیا و سنجش میزان آگاهی مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان |
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی
گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی
عنوان:
بررسی تحلیلی رویکرد آموزشی رجیو امیلیا و سنجش میزان آگاهی مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی آن
استاد راهنما:
دکتر فرخنده مفیدی
فهرست مطالب:
1-1مقدمه . 2
1-2 بیان مساله………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 4
1-3 اهمیت وضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………. 5
1-4 اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-5 سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………… 8
1-6 تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق………………………………………………………………………………………….. 9
فصل دوم : مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین
2-1 آراء تربیتی پیشگامان تعلیم و تربیت…………………………………………………………………………………………………… 11
ژان ژاک روسو ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 14
فردریک ویلهلم فروبل ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 19
لوسمنویچ ویگوتسکی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 24
ماریا مونته سوری …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 27
جروم اس. برونر………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 33
جان دیویی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
ژان پیاژه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 39
2-2 مدل های برنامه درسی در دوره پیش از دبستان………………………………………………………………………………… 45
الف- مدل های غیر رسمی……………………………………………………………………………………………………………………………. 45
ب- مدل های مهارت محور……………………………………………………………………………………………………………………………. 46
ج- مدل های رشدی شناختی………………………………………………………………………………………………………………………. 46
الگوی فروبل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 48
الگوی مک میلان…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 51
الگوی مونته سوری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 57
الگوی والدورف…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 65
الگوی گاردنر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 74
الگوی بانک استریت………………………………………………………………………………………………………………………………………… 83
الگوی اونتاریو…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 92
الگوی های اسکوپ … 99
2-3 نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی در ایران……………………………………………………………………………. 111
تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی در ایران…………………………………………………………………………………….. 111
اهداف آموزش و پرورش پیش از دبستان:……………………………………………………………………………………………………. 112
2-4 نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی در ایتالیا…………………………………………………………………………… 115
2-5 نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی در آمریکا…………………………………………………………………………. 117
2-6 نگاهی به رویکرد رجیوامیلیا………………………………………………………………………………………………………………….. 120
مروری بر زندگینامه «لوریس مالاگازی» بنیانگذار رویکرد رجیو امیلیا 122
تاریخچه ی رویکرد رجیو امیلیا……………………………………………………………………………………………………………………….. 122
منابع اندیشه و مبانی نظری و روان شناختی رویکرد رجیو امیلیا 124
عناصراساسی الگوی آموزشی رجیو امیلیا…………………………………………………………………………………………………….. 127
اهداف………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 127
محتوا و سازماندهی آن…………………………………………………………………………………………………………………………………… 127
محیط یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 128
روش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 131
ارزشیابی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 138
کارکنان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 140
نقش مربیان……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 141
آموزش مربیان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 142
مشارکت والدین………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 143
2-7 سوابق و پیشینه تحقیق در سطح ملی………………………………………………………………………………………………… 147
2-8 سوابق پژوهشی در سطح جهانی…………………………………………………………………………………………………………. 152
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 جامعه مورد پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. 159
3-2 نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………………….. 159
3-3 ابزار اندازه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 159
2- اعتبار وپایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………… 160
الف )محاسبه ضریب پایایی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 160
ب )محاسبه روایی صوری ومحتوایی……………………………………………………………………………………………………………… 161
3-4 روش جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………………………………………. 161
3-5 روش اجرا پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………… 161
3-6 روش تحلیل یافته ها 161
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل آماری یافته های تحقیق
4-1 تجزیه وتحلیل توصیفی داده ها…………………………………………………………………………………………………………….. 163
4-2 بررسی سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 163
5-1 بحث پیرامون سوال های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 177
5-1-1 بررسی سوال اول……………………………………………………………………………………………………………………………… 177
5-1-2 بررسی سوال دوم…………………………………………………………………………………………………………………………….. 177
5-2 نتایج کلی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….. 178
5-3 محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………. 183
5-4 پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 183
5-4-1 پیشنهادهای راهبردی مبتنی بر یافته های پژوهش………………………………………………………………………. 183
5-4-2 پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………………. 184
منابع وماخذ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 186
ب) منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 189
پیوست ها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 190
فهرست جداول
جدول 2-1 مقایسه سه مدل اساسی در برنامه ریزی آموزشی مراکز پیش دبستانی………………………………… 48
جدول2-2عناصر اساسی برنامه درسی الگوی فروبل……………………………………………………………………………………. 51
جدول 2-3 عناصراساسی برنامه درسی الگوی مک میلان………………………………………………………………………….. 57
جدول 2-4 عناصر اساسی برنامه درسی الگوی مونته سوری……………………………………………………………………… 64
جدول 2-5 عناصر اساسی برنامه درسی الگوی والدورف…………………………………………………………………………….. 73
جدول 2-6 هوش هشتگانه نظریه گاردنر……………………………………………………………………………………………………… 83
جدول2-7 عناصر اساسی برنامه درسی الگوی بانک استریت ……………………………………………………………………. 91
جدول2-8 عناصر اساسی برنامه درسی الگوی انتاریو ………………………………………………………………………………… 98
جدول2-9 عناصر اصلی برنامه درسی های اسکوپ…………………………………………………………………………………….. 110
جدول2-10عناصر اصلی برنامه درسی رویکرد رجیو امیلیا…………………………………………………………………………. 145
جدول 2-11خلاصه شاخص های اصلی رویکرد رجیو امیلیا……………………………………………………………………… 146
جدول4-1 شاخص های مرکزی و پراکندگی آگاهی مربیان………………………………………………………………………. 164
جدول 4-2 میزان آگاهی مربیان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی…………………………………………………… 164
جدول4-3 شاخص های مرکزی و پراکندگی آگاهی مدیران……………………………………………………………………… 166
جدول4-4میزان آگاهی مدیران نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی……………………………………………………… 167
جدول 4-5 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر اهداف………………………………………………………………………. 168
جدول 4-6 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محتوا………………………………………………………………………. 169
جدول 4-7 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر روش……………………………………………………………………….. 170
جدول 4-8 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محیط یادگیری…………………………………………………….. 171
جدول 4-9 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر کارکنان…………………………………………………………………… 172
جدول 4-10 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر ارزشیابی……………………………………………………………….. 174
جدول4-11 مقایسه میزان آگاهی مدیران و مربیان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی رویکرد رجیو امیلیا 175
فهرست نمودار
نمودار 4-1 میزان آگاهی مدیران از عناصر اساسی برنامه درسی (اهداف، محتوا وسازماندهی، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی) 165
نمودار 4-2 میزان آگاهی مربیان از عناصر اساسی برنامه درسی (اهداف، محتوا وسازماندهی، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی) 167
نمودار4-3 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر اهداف… 169
نمودار 4-4 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محتوا 170
نمودار 4-5 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر روش…. 171
نمودار4-6 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محیط یادگیری.. 172
نمودار4-7 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر کارکنان.. 173
نمودار4-8 شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر ارزشیابی.. 174
[جمعه 1399-01-08] [ 12:57:00 ق.ظ ]
|