پایان نامه بررسی تطبیقی الگوریتمهای ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران با استفاده فازی |
دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی
پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری
بررسی تطبیقی الگوریتمهای ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد فازی
استاد راهنما
دکتر شکراله خواجوی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
عنوان ………………………………………………………………………………………………………….. …………….. صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش…………………………………………………………………… 8-1
1-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….. 2
1-2- مسأله پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………….. 4
1-4- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-5- سؤالهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 5
1-6- فرضیههای پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 6
1-7- روش انجام پژوهش………………………………………………………………………………………………….. 6
1-7-1- نوع روش پژوهش………………………………………………………………………………………………… 6
1-7-2- روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………… 6
1-7-3- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………… 6
1-7-4- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………… 7
1-9- استفادهکنندگان از نتایج پژوهش…………………………………………………………………………… 7
1-10- ساختار پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش………………………………………….. 39-9
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 10
2-2- مبانی نظری…………………………………………………………………………………………………………… 12
2-2-1- نظریه ارزیابی: اساس اقتصادی ارزیابی عملکرد………………………………………………. 12
2-2-2- ارزیابی عملکرد و معیار ارزیابی عملکرد………………………………………………………….. 14
2-2-3- مالکیت و تضاد منافع……………………………………………………………………………………….. 15
2-2-4- محدودیتهای اساسی پژوهشهای پیشین در رابطه با ارزشیابی…………………… 15
2-2-5- پیش بینی ارزش شرکت با استفاده از متغیرهای حسابداری ………………………. 16
2-2-6- مدیریت مبتنی بر ارزش…………………………………………………………………………………… 17
2-2-7- تصمیمگیری چند شاخصه (MADM)……………………………………………………….. 18
2-2-8- شاخصهای ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………….. 19
عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-2-8-1- معیارهای سنتی حسابداری……………………………………………………… 19
2-2-8-1-1 بازده داراییها………………………………………………………………. 19
2-2-8-1-2- بازده حقوق صاحبان سهام………………………………………. 20
2-2-8-1-3- نسبت P/E……………………………………………………………….. 20
2-2-8-1-4- سود هر سهم…………………………………………………………….. 21
الف) نقاط قوت سود حسابداری……………………………………………………………………. 22
ب) نقاط ضعف سود حسابداری……………………………………………………………………. 22
2-2-8-2- معیارهای مبتنی بر ارزش…………………………………………………………. 22
2-2-8-2-1- ارزش افزوده اقتصادی (EVA)……………………………….. 23
انتقادات وارد بر EVA ……………………………………………………………………… 24
انتقاد ساختاری و مفهومی (پائولو استانلیف)……………………………………… 24
انتقاد محاسباتی (روبن اسکالونا)…………………………………………………………. 25
2-2-8-2-2- ارزش افزوده بازار (MVA)………………………………………………… 26
2-2-8-2-3- ارزش افزوده نقدی (CVA)……………………………………………….. 27
2-2-9- منطق فازی……………………………………………………………………………………………………….. 31
2-3- پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 34
2-3-1- پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………….. 35
2-3-2 پژوهشهای داخلی………………………………………………………………………………. 37
2-4- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………….. 39
فصل سوم: روششناسی پژوهش…………………………………………………….. 62-41
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 42
3-2- فرضیههای پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 43
3-3- متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 44
3-3-1- معیارهای مالی سنتی حسابداری……………………………………………………………………. 44
3-3-2- معیارهای مالی مبتنی بر ارزش……………………………………………………………………….. 44
3-4- روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………….. 45
3-4-1- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………… 46
3-4-2- پرسشنامه وزندهی به معیارهای ارزیابی عملکرد…………………………………………. 46
3-4-3- روش تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها…………………………………………………………. 48
3-4- 3-1 تصمیمگیری چند شاخصه (MADM)………………………………….. 48
3-5- تاپسیس…………………………………………………………………………………………………………………. 49
عنوان ………………………………………………………………………………………………………….. …………….. صفحه
3-6- روش ویکور…………………………………………………………………………………………………………….. 50
3-7- تکنیک فازی………………………………………………………………………………………………………….. 56
3-8- روش آنالیز توسعه CHANG…………………………………………………………………………… 58
3-9- الگوریتم فرآیند FAHP به روش آنالیز توسعه CHANG …………………………. 60
3-10- خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………….. 62
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش…………………………………. 95-63
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 64
4-2- معیارهای مالی پژوهش…………………………………………………………………………………………. 64
4-3- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………….. 64
4-4- فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………… 65
4-5- طرح کلی مدل پژوهش…………………………………………………………………………………………. 66
4-5-1- مشخص کردن وزن معیارها با استفاده از FAHP…………………….. 67
4-5-1- 1- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی……………………………………………… 67
4-5-1- 2- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی گروهی………………………………….. 67
4-5-1- 3- FAHP………………………………………………………………………………… 68
4-5-2- روش آنالیز توسعه CHANG……………………………………………………… 68
4-5-3- الگوریتم فرآیند FAHP به روش آنالیز توسعه CHANG…….. 70
4-5-4- تاپسیس………………………………………………………………………………………….. 71
4-6- روش ویکور………………………………………………………………………………………….. 72
4-7- یافتههای پژوهش………………………………………………………………………………… 73
4-8- ماتریس مقایسات زوجی…………………………………………………………………….. 74
4-9- نتایج رتبهبندی با استفاده از تاپسیس………………………………………………. 89
4-9-1- صنعت دارویی…………………………………………………………………………. 89
4-9-2- صنعت فلزات اساسی……………………………………………………………… 89
4-9-3- صنعت گروه خودرو و ساخت قطعات…………………………………… 89
4-10- نتایج رتبهبندی با استفاده از ویکور………………………………………………… 89
4-10-1- صنعت دارویی……………………………………………………………………….. 89
4-10-2- صنعت فلزات اساسی…………………………………………………………….. 90
4-10-3- صنعت گروه خودرو و ساخت قطعات………………………………….. 90
4-11- بررسی فرضیه دوم…………………………………………………………………………… 90
4-12- آزمون دو جملهای……………………………………………………………………………. 91
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه
4-12-1- آزمون آماری در سطح 5…………………………………………………………… 91
4-12-2- آزمون آماری در سطح 10………………………………………………………… 92
4-13 رتبهبندی نهایی………………………………………………………………………………….. 93
4-14- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………….. 94
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادهات پژوهش……………………………… 108-96
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 97
5-2- مروری بر نتایج به دست آمده از پژوهش……………………………………………………………. 98
5-2-1- نرخ ناسازگاری پرسشنامهها……………………………………………………………. 99
5-2-2- بحث و نتیجهگیری حاصل از فرضیه اول……………………………………… 99
5-2-3- بحث و نتیجهگیری حاصل از فرضیه دوم………………………………….. 100
5-3- مدل FAHP- تاپسیس……………………………………………………………………………………. 102
5-4- مدل FAHP- ویکور………………………………………………………………………………………… 102
5-5- تحلیل نتایج آزمون دوجملهای………………………………………………………………………….. 103
5-6- پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………… 104
5-6-1- پیشنهادهای حاصل از یافتههای پژوهش…………………………………….. 104
5-6-2- پیشنهاد برای پژوهشهای آینده……………………………………………………. 106
5-7- محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………….. 106
5-8- خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………….. 108
منابع و مآخذ………………………………………………………………………….. …116-109
الف- منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………. 109
ب- منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………… 112
فهرست جدولها
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………….. صفحه
جدول 3-1 جدول ماتریس تصمیم………………………………………………………………………………… 52
جدول 3-2.جدول نرمال شده ماتریس تصمیم……………………………………………………………… 53
جدول 3-3. جدول نهایی نرمال شده ماتریس تصمیم…………………………………………………. 53
جدول 3-4. وزندار کردن ماتریس نرمال………………………………………………………………………. 54
جدول 3-5. محاسبه بالاترین و پایینترین ارزش نرمال ماتریس تصمیم…………………….. 55
جدول 3-6 تعیین شاخص مطلوبیت (S) و شاخص نارضایتی ®……………………………. 55
جدول 3-7 محاسبه مقدار Q و رتبهبندی نهایی………………………………………………………….. 56
جدول 3-8. متغیرهای زبانی و اعداد فازی مثلثی مربوط …………………………………………… 61
جدول 4-1. متغیرهای زبانی و اعداد فازی مثلثی مربوط…………………………………………….. 73
جدول 4-2. ماتریس مقایسات زوجی شاخصهای سنتی…………………………………………….. 75
جدول 4-3. ماتریس مقایسات زوجی شاخصهای مبتنی بر ارزش…………………………….. 75
جدول 4-4. ماتریس مقایسات زوجی شاخصهای سنتی و مبتنی بر ارزش……………… 75
جدول 4-5. ارزش کل AFP برای شرکتهای دارویی……………………………………………….. 77
جدول 4-6. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکتهای دارویی……………………. 78
جدول 4-7. محاسبه کل شاخص اصلی AFP برای شرکتهای گروه فلزات اساسی. 79
جدول 4-8. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکتهای گروه فلزات اساسی. 80
جدول 4-9. محاسبه کل شاخص اصلی AFP برای شرکتهای گروه خودرو و قطعات خودرو 81
جدول 4-10. محاسبه کل شاخص اصلی VFP برای شرکتهای گروه خودرو و قطعات خودرو 82
جدول 4-11. رتبهبندی شرکتهای گروه دارویی با استفاده از تاپسیس ………………….. 83
جدول 4-12. رتبهبندی شرکتهای گروه فلزات اساسی با استفاده از تاپسیس………… 84
جدول 4-13. رتبهبندی شرکتهای خودرو و قطعات خودرو با استفاده از تاپسیس .. 85
جدول 4-14. رتبهبندی شرکتهای گروه دارویی با استفاده از ویکور………………………… 86
جدول 4-15. رتبهبندی شرکتهای گروه فلزات اساسی با استفاده از ویکور…………….. 87
جدول 4-16. رتبهبندی شرکتهای خودرو و قطعات خودرو با استفاده از ویکور……… 88
جدول 4-17. نتایج آزمون دو جملهای در سطح اختلاف رتبهای 5…………………………… 92
جدول 4-18. نتایج آزمون دو جملهای در سطح اختلاف رتبهای 10………………………… 93
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………… صفحه
جدول 4-19. رتبهبندی نهایی……………………………………………………………………………………….. 94
چکیده:
در دنیای رقابتی امروز ایجاد یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد شرکتها امری ضروری است. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات با استفاده از روشی نوین است. از فازی AHP برای وزندهی به شاخصهای ارزیابی عملکرد و از فازی تاپسیس و فازی ویکور برای رتبهبندی شرکتهای مورد مطالعه استفاده میشود. در این پژوهش از ترکیبی از معیارهای سنتی ارزیابی عملکرد و معیارهای مبتنی بر ارزش برای ارزیابی عملکرد و رتبهبندی شرکتهای دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات در سال ۱۳۸۸ استفاده میشود. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع دارویی، گروه فلزات اساسی و گروه خودرو و ساخت قطعات است. استفاده از رویکرد فازی در رتبهبندی شرکتهای بورس دقت اطلاعات ورودی به نرم افزارهای رتبهبندی را به شکل محسوسی بالا میبرد. نتایج این پژوهش که به ارائه دو مدل نوین و با دقت بالا در ارزیابی عملکرد مالی شرکتها منتج شد، میتواند برای گروههای مختلف اعم از سرمایهگذار، سازمان بورس و دیگر استفاده کنندهگان، مفید واقع میشود.
کلید واژهها: ارزیابی عملکرد مالی، تاپسیس، ویکور، فازی AHP، معیارهای مالی.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 03:27:00 ب.ظ ]
|