پایان نامه بررسی تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار |
دانشگاه ملایر
دانشکده ادبیات و علوم انسانی – گروه علوم تربیتی
پایان نامه کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
بررسی تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی ازدیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر علی ایمان زاده
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر احمد سلحشوری
اردیبهشت 94
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اهمیت و جایگاه چالش برانگیز و مغفول تربیت معنوی و سپس بررسی مفهوم و جایگاه تربیت معنوی و رابطه آن با دین است، از آن جهت که تربیت معنوی با مورد توجه قرار دادن ساحت روحانی انسان (که در پیوند با ساحت ربوبی است) باب مناسبی برای گفت و گو در عصر جهانی شدن فرهنگ هاست و می تواند پیروان ادیان توحیدی را به وحدت نظر در حوزه تربیت انسان رهنمون سازد،حائز اهمیت است.این پژوهش به بررسی تطبیقی مفهوم و اهداف تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی به عنوان فیلسوف و دانشمند مسلمان با دیدگاه دیوید کار که یک فیلسوف تربیتی است در یک مطالعه کیفی که با روش تطبیقی انجام شده است ، به پرسش های پژوهش پاسخ داده است . مفهوم تربیت معنوی از نگاه طباطبایی جهت دهی به فرآیند تجرد نفس ، متناسب با فطرت ربوبی او معنا می یابد که در پی تقویت میل ،تفصیل معرفت و انجام عمل متناسب با آن است و اهداف از نظر وی سه جنبه شناختی ،گرایشی و عملی دارد . دیوید کار تربیت معنوی را بخش متمایزی از تعلیم وتربیت ، و جدا از تربیت دینی و شامل تجربه و درک سئوالات بزرگ می داند . اهداف تربیت معنوی از نظر وی آموزش حقایق و پرورش فضایل معنوی از راه دو روش تربیت در یک گرایش معنوی و تربیت در یک فعالیت معنوی است.
کلید واژه ها:
تربیت ، تربیت معنوی ، علامه طباطبایی، دیوید کار
1-5- تعریف مفاهیم و اصطلاحات… 6
مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش… 8
2-2-2ریشه یابی معنای لغوی تربیت… 10
2-2-4- دیدگاههای اندیشمندان در باب تربیت… 12
2-3-2-معنای اصطلاحی معنویت… 18
2-3-10- رابطه ی دین و معنویت… 29
2-5-1- معنای لغوی و اصطلاحی تربیت معنوی.. 38
2-5-3- تربیت معنوی و رابطه ی آن با تربیت دینی و تربیت اخلاقی.. 40
2-6-پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور. 42
2-6-1-پیشینه ی پژوهش های داخلی.. 42
2-6-2-پیشینه ی پژوهش های خارجی.. 46
3-2مفهوم ،اهداف و روش های تربیت از دیدگاه علامه. 53
3-2-4-1انسان شناسی علامه طباطبایی.. 59
3-2-4-2ارزش شناسی علامه طباطبایی.. 60
3-2-4-3معرفت شناسی علامه طباطبایی.. 62
3-2-5-اهداف و اصول و روش های معنوی.. 64
3-2-5-1- اصول و روش های ناظر به هدف شناختی.. 64
3-2-5-2اصول و روش های ناظر برهدف میلی.. 67
3-2-5-3- اصول و روش های ناظر برهدف فرایندی عمل.. 70
3-2-6-1-عزم قاطع و اراده جدی.. 78
3-3-4-1-اهمیت روح به عنوان مخالفت جسم. 86
3-3-4-2-معنویت یا چیز های مذهبی و مقدس… 87
3-3-4-3-یک روح حساس و پاک.. 88
3-3-5-1-بحران تجدید معنوی.. 89
3-3-7-روش های تربیت معنوی.. 98
فصل پنجم پیشنهادات کاربردی.. 107
5-2-توصیههایی به محققان بعدی.. 108
فهرست جدول ها
جدول 2- 1- تفاوت های دین و معنویت 47
جدول 2- 2- را بطه تربیت معنوی ، تربیت دینی و تربیت اخلاقی52
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:04:00 ب.ظ ]
|