دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات کرمان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

عنوان:

بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و ارزش بازار شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

استاد راهنما:

دکتر فرزانه بیگزاده عباسی

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فصل 1: کلیات پژوهش

1-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 3

1-2- تشریح و بیان مساله………………………………………………………………………………………………. 4

1-3- اهمیت مساله………………………………………………………………………………………………………. 5

1-4- پرسش اساسی تحقیق……………………………………………………………………………………………. 6

1-5- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 6

1-6- فرضیه­های پژوهش………………………………………………………………………………………………. 7

1-7- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 7

1-8- قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 7

1-9- تعریف واژه­های عملیاتی……………………………………………………………………………………….. 8

1-10- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………….. 8

فصل 2:  مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 10

2-2- حاکمیت شرکتی……………………………………………………………………………………………….. 11

2-3- اصول حاکمیت شرکتی……………………………………………………………………………………….. 13

2-4- چارچوب تئوری نمایندگی…………………………………………………………………………………… 15

2-5- مفروضات مهم تئوری نمایندگی…………………………………………………………………………….. 17

2-6- ساختار مالکیت…………………………………………………………………………………………………. 18

2-7- ترکیب مالکیت و سهامداری مدیران………………………………………………………………………… 21

2-8- ترکیب مالکیت و سهامداران نهادی و عمده……………………………………………………………….. 24

2-9- رابطه ساختار مالکیت با کارآیی بازار سرمایه…………………………………………………………….. 28

2-10- رابطه ترکیب مالکیت با نقدشوندگی بازار……………………………………………………………….. 29

2-11- فرضیه ثبات مدیریتی و همگرایی منافع:……………………………………………………………………… 35

2-12- مالکیت نهادی…………………………………………………………………………………………………. 36

2-13- انواع مالکیت نهادی (فعال و منفعل)…………………………………………………………………………… 37

2-14- مالکان خانوادگی…………………………………………………………………………………………….. 38

2-15- فرصتهای رشد و ساختار مالکیت :………………………………………………………………………….. 38

2-16- ساختار مالکیت و عملکرد شرکت………………………………………………………………………… 39

2-17- ارزش شرکت…………………………………………………………………………………………………. 41

2-18- ارزش با فرض تداوم فعالیت شرکت………………………………………………………………………….. 42

2-19- پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 53

2-20- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………… 66

فصل 3:روش­شناسی تحقیق

3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 69

3-2- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 69

3-3- سؤالات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 69

3-4- فرضیه­های پژوهش:……………………………………………………………………………………………. 70

3-5- جامعه، روش نمونه­گیری و حجم نمونه…………………………………………………………………….. 70

3-6- روش جمع آوری داده­ها………………………………………………………………………………………. 71

3-7- قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 71

3-8- متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………. 71

3-9- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 72

3-10- روش آزمون فرضیه­ها………………………………………………………………………………………… 73

3-11- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………… 74

فصل 4:تجزیه و تحلیل داده­ها

4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 76

4-2- بررسی آماره های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق………………………………………………….. 76

4-3- نتایج آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………… 77

4-4- نتایج آزمون فرضیه­های تحقیق………………………………………………………………………………. 79

4-5- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………….. 81

فصل 5: نتیجه­گیری و پیشنهادات

5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 83

5-2- خلاصه فصول گذشته………………………………………………………………………………………….. 83

5-3- نتایج………………………………………………………………………………………………………………. 85

5-4- محدودیت­های تحقیق…………………………………………………………………………………………. 86

5-5- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………….. 87

چکیده

تشکیل شرکت­های بزرگ و به دنبال آن، مسائل مربوط به تفکیک مالکیت از مدیریت و پیامدهای خوشایند و ناخوشایند آن در اواخر سده­ی نوزدهم و اوایل دهه­ی بیستم در سطح جهانی مطرح شد اما موضوع راهبری شرکتی به شکل کنونی، ابتدا در دهه­ی 1990 در انگلستان، آمریکا و کانادا و در پاسخ به مشکلات مربوط به کارایی هیئت­مدیره­ی شرکت­های بزرگ مطرح گردید. پس از اندک مدتی، بحران­های مالی سال­های اخیر منجر به تأکید بیشتری به برقراری مکانیزم­های راهبری شرکتی در این کشورها و سایر کشورهای دنیا شده است. مکانیزم­های راهبری شرکتی به علت تضاد منافع بین مالکان و مدیران و برای از بین بردن مشکلات نمایندگی و همچنین اطمینان خاطر سهامداران از این مسئله که وجوه آنها در اثر سرمایه­گذاری بر روی فعالیت­های غیرسودآور به هدر نمی­رود، بوجود آمدند. بهبود راهبری شرکتی در کاهش هزینه­های نمایندگی موثر است و باعث افزایش ارزش شرکت می­شود. رابطه بین ساختار مالکیت  با ارزش بازار همواره از جمله موضوعات مطرح در حوزه ادبیات مالی بوده است. در این تحقیق به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت با ارزش بازار شرکت­های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. در این تحقیق 3 فرض مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق از متغیرهای مالکیت نهادی، شرکتی و مدیریتی به عنوان شاخص ساختار مالکیت استفاده گردیده است. نتایج حاکی از وجود رابطه بین متغیرهای مالکیت نهادی، شرکتی و مدیریتی به عنوان شاخص ساختار مالکیت با ارزش بازار دارد

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت