پایان نامه بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و ارزش بازار شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات کرمان
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری
عنوان:
بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
استاد راهنما:
دکتر فرزانه بیگزاده عباسی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل 1: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 3
1-2- تشریح و بیان مساله………………………………………………………………………………………………. 4
1-3- اهمیت مساله………………………………………………………………………………………………………. 5
1-4- پرسش اساسی تحقیق……………………………………………………………………………………………. 6
1-5- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 6
1-6- فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………. 7
1-7- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 7
1-8- قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 7
1-9- تعریف واژههای عملیاتی……………………………………………………………………………………….. 8
1-10- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………….. 8
فصل 2: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 10
2-2- حاکمیت شرکتی……………………………………………………………………………………………….. 11
2-3- اصول حاکمیت شرکتی……………………………………………………………………………………….. 13
2-4- چارچوب تئوری نمایندگی…………………………………………………………………………………… 15
2-5- مفروضات مهم تئوری نمایندگی…………………………………………………………………………….. 17
2-6- ساختار مالکیت…………………………………………………………………………………………………. 18
2-7- ترکیب مالکیت و سهامداری مدیران………………………………………………………………………… 21
2-8- ترکیب مالکیت و سهامداران نهادی و عمده……………………………………………………………….. 24
2-9- رابطه ساختار مالکیت با کارآیی بازار سرمایه…………………………………………………………….. 28
2-10- رابطه ترکیب مالکیت با نقدشوندگی بازار……………………………………………………………….. 29
2-11- فرضیه ثبات مدیریتی و همگرایی منافع:……………………………………………………………………… 35
2-12- مالکیت نهادی…………………………………………………………………………………………………. 36
2-13- انواع مالکیت نهادی (فعال و منفعل)…………………………………………………………………………… 37
2-14- مالکان خانوادگی…………………………………………………………………………………………….. 38
2-15- فرصتهای رشد و ساختار مالکیت :………………………………………………………………………….. 38
2-16- ساختار مالکیت و عملکرد شرکت………………………………………………………………………… 39
2-17- ارزش شرکت…………………………………………………………………………………………………. 41
2-18- ارزش با فرض تداوم فعالیت شرکت………………………………………………………………………….. 42
2-19- پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 53
2-20- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………… 66
فصل 3:روششناسی تحقیق
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 69
3-2- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 69
3-3- سؤالات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 69
3-4- فرضیههای پژوهش:……………………………………………………………………………………………. 70
3-5- جامعه، روش نمونهگیری و حجم نمونه…………………………………………………………………….. 70
3-6- روش جمع آوری دادهها………………………………………………………………………………………. 71
3-7- قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 71
3-8- متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………. 71
3-9- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 72
3-10- روش آزمون فرضیهها………………………………………………………………………………………… 73
3-11- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………… 74
فصل 4:تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 76
4-2- بررسی آماره های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق………………………………………………….. 76
4-3- نتایج آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………… 77
4-4- نتایج آزمون فرضیههای تحقیق………………………………………………………………………………. 79
4-5- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………….. 81
فصل 5: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 83
5-2- خلاصه فصول گذشته………………………………………………………………………………………….. 83
5-3- نتایج………………………………………………………………………………………………………………. 85
5-4- محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………. 86
5-5- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………….. 87
چکیده
تشکیل شرکتهای بزرگ و به دنبال آن، مسائل مربوط به تفکیک مالکیت از مدیریت و پیامدهای خوشایند و ناخوشایند آن در اواخر سدهی نوزدهم و اوایل دههی بیستم در سطح جهانی مطرح شد اما موضوع راهبری شرکتی به شکل کنونی، ابتدا در دههی 1990 در انگلستان، آمریکا و کانادا و در پاسخ به مشکلات مربوط به کارایی هیئتمدیرهی شرکتهای بزرگ مطرح گردید. پس از اندک مدتی، بحرانهای مالی سالهای اخیر منجر به تأکید بیشتری به برقراری مکانیزمهای راهبری شرکتی در این کشورها و سایر کشورهای دنیا شده است. مکانیزمهای راهبری شرکتی به علت تضاد منافع بین مالکان و مدیران و برای از بین بردن مشکلات نمایندگی و همچنین اطمینان خاطر سهامداران از این مسئله که وجوه آنها در اثر سرمایهگذاری بر روی فعالیتهای غیرسودآور به هدر نمیرود، بوجود آمدند. بهبود راهبری شرکتی در کاهش هزینههای نمایندگی موثر است و باعث افزایش ارزش شرکت میشود. رابطه بین ساختار مالکیت با ارزش بازار همواره از جمله موضوعات مطرح در حوزه ادبیات مالی بوده است. در این تحقیق به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت با ارزش بازار شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. در این تحقیق 3 فرض مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق از متغیرهای مالکیت نهادی، شرکتی و مدیریتی به عنوان شاخص ساختار مالکیت استفاده گردیده است. نتایج حاکی از وجود رابطه بین متغیرهای مالکیت نهادی، شرکتی و مدیریتی به عنوان شاخص ساختار مالکیت با ارزش بازار دارد
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 09:09:00 ب.ظ ]
|