پایان نامه بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر قزوین |
وزارت علوم تحقیقات و فناوری
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
دانشکده علوم اجتماعی
پایان نامه
جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی عمومی
موضوع:
بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر قزوین
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
چکیده 1
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. به همین منظور از دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر قزوین در سال تحصیلی 88- 87 ، نمونه ای به حجم 324 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. متغیر های پژوهش به وسیله پرسشنامه های، سبک هویت برزونسکی، مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید و سلامت عمومی گلدبرگ سنجیده شد، و از معدل ترم اول آزمودنی ها به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی استفاده شد.از روش آماری رگرسیون چند متغیره برای تحلیل داده ها استفاده شد، نتایج نشان دادند که : بین نمره سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود داشت (05/0p <). بین سبک هویت سردرگم و سلامت روان رابطه معنادار وجود نداشت و رابطه سبک هویت سردرگم با پیشرفت تحصیلی منفی معنادار بود(05/0p <). بین سبک های دلبستگی و سلامت روان رابطه وجود داشت(001/0(p <. بدین صورت که با افزایش نمرات سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی، سلامت روان افزایش یافت. رابطه بین سبک های دلبستگی و پیشرفت تحصیلی معنادارنبود. همچنین، بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت رابطه وجود داشت. رابطه بین سبک دلبستگی ایمن با سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری و تعهد هویت مثبت معنا دار بود(001/0(p <. رابطه بین سبک دلبستگی اجتنابی با سبک هویت هنجاری مثبت معنادار(05/0p <) و رابطه بین سبک دلبستگی دوسوگرا با تعهد هویت منفی معنادار بود(05/0p <).
واژگان کلیدی: سبک های دلبستگی، سبک های هویت، سلامت روان، پیشرفت تحصیلی
چکیده 2
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. به همین منظور از دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر قزوین در سال تحصیلی 88- 87 ، نمونه ای به حجم 324 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. متغیرهای پژوهش به وسیله پرسشنامه های،سبک هویت برزونسکی، مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید و سلامت عمومی گلدبرگ سنجیده شد، و از معدل ترم اول آزمودنی ها به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی استفاده شد. از روش آماری رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که : بین سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت معنادار وجود داشت (05/0p <). بین سبک هویت سردرگم و سلامت روان همبستگی معنادار وجود نداشت و همبستگی سبک هویت سردرگم با پیشرفت تحصیلی منفی معنادار بود (05/0p <). بین سبک های دلبستگی و سلامت روان همبستگی معنادار وجود داشت (001/0(p <. بدین صورت که با افزایش نمرات سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی، سلامت روان افزایش یافت. همبستگی بین سبک های دلبستگی و پیشرفت تحصیلی معنادار نبود. همچنین، بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت همبستگی معنادار وجود داشت. همبستگی بین سبک دلبستگی ایمن با سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری و تعهد هویت مثبت معنا دار بود (001/0(p <. همبستگی بین سبک دلبستگی اجتنابی با سبک هویت هنجاری مثبت معنادار(05/0p <) و همبستگی بین سبک دلبستگی دوسوگرا با تعهد هویت منفی معنادار بود (05/0p <).
واژگان کلیدی: سبک های دلبستگی، سبک های هویت، سلامت روان، پیشرفت تحصیلی
فصل اول
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2
بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………. 4
ضرورت و اهمیت تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….. 11
اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. 13
فرضیه های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………. 13
متغیر های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………… 13
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر های پژوهش ……………………………………………………………………………… 14
تعریف نظری سبک دلبستگی …………………………………………………………………………………………………….. 14
تعریف عملیاتی سبک دلبستگی …………………………………………………………………………………………………. 14
تعریف نظری سبک هویت ………………………………………………………………………………………………………….. 15
تعریف عملیاتی سبک هویت ………………………………………………………………………………………………………. 15
تعریف نظری سلامت روان ………………………………………………………………………………………………………….. 16
تعریف عملیاتی سلامت روان ………………………………………………………………………………………………………. 16
تعریف نظری پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………………………………………….. 17
تعریف عملیاتی پیشرفت تحصیلی ……………………………………………………………………………………………… 17
فصل دوم
تعریف هویت ……………………………………………………………………………………………………………………………. 19
تقسیم بندی کلی نظریه های هویت ……………………………………………………………………………………………. 22
دیدگاه های نظری درباره شکل گیری هویت ……………………………………………………………………………….. 23
نظریه لوینگر …………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
نظریه هارتر ………………………………………………………………………………………………………………………………. 24
نظریه کیگان …………………………………………………………………………………………………………………………….. 25
نظریه بلوز ………………………………………………………………………………………………………………………………… 25
نظریه گلاسر …………………………………………………………………………………………………………………………….. 26
نظریه جیمز ………………………………………………………………………………………………………………………………. 27
نظریه کلبرگ …………………………………………………………………………………………………………………………… 27
نظریه اریکسون ………………………………………………………………………………………………………………………… 28
عواقب عدم شکل گیری هویت مناسب ……………………………………………………………………………………….. 31
پیامد شکل گیری هویت مناسب …………………………………………………………………………………………………. 31
تثبیت هویت و آشفتگی هویت ………………………………………………………………………………………………….. 32
رشد هویت نوجوانی از دیدگاه اریکسون …………………………………………………………………………………….. 33
نظریه جیمز مارسیا …………………………………………………………………………………………………………………… 37
نظریه برزونسکی ………………………………………………………………………………………………………………………. 39
مدل برزونسکی …………………………………………………………………………………………………………………………. 40
فرایند هویت ……………………………………………………………………………………………………………………………… 40
محتوای هویت …………………………………………………………………………………………………………………………… 42
ساختار هویت : تعهد هویت ……………………………………………………………………………………………………….. 44
انواع سبک های پردازش هویت ………………………………………………………………………………………………….. 46
سبک هویت اطلاعاتی ……………………………………………………………………………………………………………….. 46
سبک هویت هنجاری ………………………………………………………………………………………………………………… 47
سبک هویت سردرگم/ اجتنابی ………………………………………………………………………………………………….. 47
رابطه بین سبک های پردازش هویت و پایگاه هویتی ………………………………………………………………….. 48
بحران هویت …………………………………………………………………………………………………………………………….. 50
رابطه هویت و ازدواج ( صمیمیت و دوستی ) ……………………………………………………………………………….. 52
خود پنداره و هویت ………………………………………………………………………………………………………………….. 53
هویت و جنس ………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
گام اصلی در رشد هویت ……………………………………………………………………………………………………………. 54
عوامل موثر بر شکل گیری هویت ………………………………………………………………………………………………. 54
هویت در طول چرخه عمر …………………………………………………………………………………………………………. 57
تثبیت هویت …………………………………………………………………………………………………………………………… 58
تعریف دلبستگی ………………………………………………………………………………………………………………………. 59
نظریه های دلبستگی ………………………………………………………………………………………………………………… 60
نظریه یادگیری اجتماعی ……………………………………………………………………………………………………………. 61
نظریه های رفتارگرایی ……………………………………………………………………………………………………………….. 61
نظریه رفتار شناسی طبیعی ……………………………………………………………………………………………………….. 62
نظریه روانکاوان ………………………………………………………………………………………………………………………… 63
نظریه اینسورث ………………………………………………………………………………………………………………………… 65
نظریه بالبی ……………………………………………………………………………………………………………………………… 67
مراحل ایجاد وابستگی ……………………………………………………………………………………………………………… 72
علایم دلبستگی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 73
ارزیابی دلبستگی ……………………………………………………………………………………………………………………… 74
طبقه بندی کیفیت دلبستگی نوزاد …………………………………………………………………………………………….. 74
همبستگی رفتار در موقعیت ناآشنا با سایر متغیرها ……………………………………………………………………. 76
نظام دلبستگی ………………………………………………………………………………………………………………………… 77
مدل های فعال ساز درونی …………………………………………………………………………………………………………. 78
نظام کاوشی ……………………………………………………………………………………………………………………………… 79
اهمیت رفتار حساس …………………………………………………………………………………………………………………. 79
عوامل موثر بر دلبستگی ایمن …………………………………………………………………………………………………… 80
ادراکات مشترک غلط درباره نظریه دلبستگی …………………………………………………………………………….. 81
خلق و خوی طفل و دلبستگی ……………………………………………………………………………………………………. 81
دلبستگی های متعدد ……………………………………………………………………………………………………………….. 82
وابستگی در طول چرخه عمر …………………………………………………………………………………………………….. 83
دلبستگی در بزرگسالی …………………………………………………………………………………………………………….. 84
سبک های دلبستگی در بزرگسالان ………………………………………………………………………………………….. 85
رابطه جنسی و دلبستگی …………………………………………………………………………………………………………… 86
روش های فرزند پروری و دلبستگی کودک …………………………………………………………………………………. 86
اشتغال مادر و مهد کودک ………………………………………………………………………………………………………….. 86
افسردگی مادر و تاثیر آن بر دلبستگی فرزندان ………………………………………………………………………….. 88
دلبستگی و رفتارهای بعدی ……………………………………………………………………………………………………….. 89
نشانه های مشکلات دلبستگی …………………………………………………………………………………………………… 90
اضطراب جدایی ………………………………………………………………………………………………………………………… 90
علل دلبستگی توام با ایمنی و مضطربانه …………………………………………………………………………………….. 91
دلبستگی و آسیب شناسی روانی ……………………………………………………………………………………………….. 92
استرس و مقابله با آن ………………………………………………………………………………………………………………… 93
نظریه اختلال دلبستگی …………………………………………………………………………………………………………….. 94
اختلالات وابستگی ……………………………………………………………………………………………………………………. 95
طبقه بندی دلبستگی در راهنمای تشخیص ICD ……………………………………………………………………….. 95
تعریف سلامت روان …………………………………………………………………………………………………………………… 96
رویکردهای مختلف سلامت روان
رویکرد زیستی نگری ………………………………………………………………………………………………………………… 100
رویکرد تحلیل روانی …………………………………………………………………………………………………………………. 100
رویکرد رفتار گرایی ………………………………………………………………………………………………………………….. 100
رویکرد انسان گرایی ………………………………………………………………………………………………………………… 101
رویکرد بوم شناسی ………………………………………………………………………………………………………………….. 102
نظریه گلدشتاین ………………………………………………………………………………………………………………………. 102
رویکرد هستیگرایی ………………………………………………………………………………………………………………… 103
رویکرد شناختی ………………………………………………………………………………………………………………………. 103
نظریه یونگ …………………………………………………………………………………………………………………………….. 104
نظریه اریکسون ……………………………………………………………………………………………………………………….. 104
تاریخچه بهداشت روان …………………………………………………………………………………………………………….. 105
اهمیت موضوع بهداشت روانی …………………………………………………………………………………………………… 106
اصول بهداشت روانی ………………………………………………………………………………………………………………… 106
خصوصیات افراد سالم ………………………………………………………………………………………………………………. 107
مدرسه و سلامت روانی …………………………………………………………………………………………………………….. 107
بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه در مدارس ……………………………………………………………………. 108
تعریف پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………………………………………………… 109
پیشینه پژوهش
دلبستگی و سلامت ………………………………………………………………………………………………………………….. 110
دلبستگی و هویت ……………………………………………………………………………………………………………………. 114
هویت و سلامت روان ………………………………………………………………………………………………………………… 117
هویت و پیشرفت تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………….. 120
دلبستگی و پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………………………………………….. 120
جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………………………. 122
فصل سوم : روش پژوهش
طرح تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. 125
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………….. 125
روش اجرای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………. 126
ابزارهای جمع آوری دادهها
پرسشنامه سبک هویت برزونسکی ……………………………………………………………………………………….. 127
روایی و پایایی پرسشنامه سبک هویت …………………………………………………………………………………. 128
پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید ………………………………………………………………………………. 129
روایی و پایایی پرسشنامه سبک دلبستگی ……………………………………………………………………………. 130
پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ……………………………………………………………………………………….. 131
روایی و پایایی پرسشنامه سلامت عمومی ……………………………………………………………………………… 132
روش های آمار توصیفی و استنباطی …………………………………………………………………………………….. 133
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 135
توصیف داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………….. 136
تحلیل داده ها
فرضیه 1: بین سبک های هویت و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد …………………………. 138
فرضیه 2: بین سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد …………………. 142
فرضیه 3: بین سبک های دلبستگی و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد ……………………. 145
فرضیه 4: بین سبک های دلبستگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد …………… 149
فرضیه 5: بین سبک های هویت و سبک های دلبستگی دانش آموزان رابطه وجود دارد …………….. 150
خلاصه نتایج . …………………………………………………………………………………………………………………………. 152
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………. 155
محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………. 164
پیشنهادهای پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………… 164
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………… 166
منابع لاتین ……………………………………………………………………………………………………………………………… 171
فهرست جداول
شماره جدول عنوان شماره صفحه
1-4 شاخصهای توصیفی نمرات سلامت روان و خرده مقیاسهای آن …………………….. 136
2-4 شاخصهای توصیفی نمرات سبک های دلبستگی ………………………………………….137
3-4 شاخصهای توصیفی نمرات سبک های هویت ………………………………………………. 137
4-4 شاخصهای توصیفی نمرات پیشرفت تحصیلی …………………………………………….. 138
5-4 نتایج ضرایب همبستگی برای رابطه سبک های هویت و سلامت روان …………….. 139
6-4 خلاصه نتایج معنی داری مدل رگرسیون برای پیش بینی سلامت روان ……………. 140
7-4 ضرایب رگرسیون ……………………………………………………………………………………….. 141
8-4 نتایج ضرایب همبستگی برای رابطه سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی …….. 142
9-4 خلاصه نتایج معنی داری مدل رگرسیون برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی ……… 144
10-4 ضرایب رگرسیون ……………………………………………………………………………………….. 144
11-4 نتایج ضرایب همبستگی برای رابطه سبک های دلبستگی و سلامت روان ………. 145
12-4 خلاصه نتایج معنی داری مدل رگرسیون برای پیش بینی سلامت روان …………… 147
13-4 ضرایب رگرسیون ……………………………………………………………………………………….. 149
14-4 نتایج ضرایب همبستگی برای رابطه سبکهای دلبستگی با پیشرفت تحصیلی .. 150
15-4 خلاصه ماتریس ضرایب همبستگی بین سبکهای دلبستگی باسبکهای هویت. 151
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:39:00 ب.ظ ]
|