پایان نامه بررسی رابطه نا سازگاری های زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهرستان رفسنجان |
دانشگاه آزاداسلامی
واحدعلوم وتحقیقات هرمزگان
پایان نامه کارشناسی ارشدرشته: M.A))
رشته : روانشناسی گرایش بالینی
موضوع:
بررسی رابطه نا سازگاری های زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهرستان رفسنجان
استادراهنما:
دکتراقبال زارعی
استادمشاور:
دکترکورش محمدی
سال تحصیلی : 1393-1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ل
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
1-2- بیانمسئله……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
1-3- اهمیتوضرورت……………………………………………………………………………………………………………………………………. 5
1-4- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….. 7
1-5- فرضیههای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-6- تعاریف نظری واژهها و اصطلاحات …………………………………………………………………………………………………… 8
1-7- تعاریف عملیاتی واژه و اصطلاحات…………………………………………………………………………………………………….. 8
فصلدوم: پیشینهپژوهش
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 9
2-2- هوشهیجانی………………………………………………………………………………………………………………………………………… 10
2-2-1-سیرتاریخیهوشهیجانی………………………………………………………………………………………………………………………. 11
2-2-2-مفهومهوشهیجانی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
2-2-3- ویژگیهایهوشهیجانی……………………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-2-3-1- آگاهیازهیجانهایخود…………………………………………………………………………………………………………………… 18
2-2-3-2-.بیانهیجانها…………………………………………………………………………………………………………………………………… 19
2-2-3-3- آگاهیازهیجانهایدیگران……………………………………………………………………………………………………………….. 19
2-2-3-4- مدیریتهیجانهاست………………………………………………………………………………………………………………………. 20
2-2-4- چگونگیتقویتهوشهیجانیدرفرزندان…………………………………………………………………………………………………… 20
2-2-5- نقشهوشهیجانیدریادگیریدانشآموزان………………………………………………………………………………………………… 21
2-2-6- نقشمعلمدریادگیریدانشآموزان…………………………………………………………………………………………………………. 22
2-2-7- پیشنهاداتیبرایدبیراندرراستایاثربخشبودندررابطهباهوشهیجانی……………………………………………………………. 22
2-3- سیرتاریخیعلومتجربی………………………………………………………………………………………………………………………….. 24
2-4- عملکردتحصیلی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 30
2-4-1-مفهومعملکردتحصیلی………………………………………………………………………………………………………………………. 31
ادامه فهرست مطالب
2-4-2- عواملموثربرعملکردتحصیلی…………………………………………………………………………………………………………… 31
2-4-3- شاخصهایشکستتحصیلی…………………………………………………………………………………………………………………. 35
2-4-4-عواملمرتبطباپیشرفتتحصیلی……………………………………………………………………………………………………………… 36
2-4-5-عمدهتریندلایلافتتحصیلی………………………………………………………………………………………………………………… 38
2-5- مروریبرتحقیقاتداخلیوخارجی……………………………………………………………………………………………………………… 38
فصلسوم: روشپژوهش
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 40
3-2- روشپژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………… 41
3-3- جامعهآماری،نمونهوشیوهنمونهگیری……………………………………………………………………………………………………. 41
3-4- ابزارهایپژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………… 41
3-5- روشاجرا……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 42
3-6- روشتجزیهوتحلیلدادهها……………………………………………………………………………………………………………………….. 42
3-7- ملاحظاتاخلاقیپژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 42
فصلچهارم: یافتههایپژوهش
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 44
4-2- قسمتاول: جداولفراوانیوشاخصهایتوصیفیمتغیرهایپژوهش…………………………………………………………………… 44
4-3- قسمتدوم: یافته هایمربوطبههمبستگیهایساده……………………………………………………………………………………….. 48
4-4- بخشسوم: یافتههایمربوطبهفرضیههایپژوهش (تحلیلرگرسیون)……………………………………………………………… 49
فصلپنجم: بحثونتیجهگیری
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 51
5-2- بحثونتیجهگیریپیرامونفرضیههایتحقیق………………………………………………………………………………………………….. 52
5-3- محدودیتهایپژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….. 54
5-4- پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 54
5-4-1- پیشنهاداتکاربردی……………………………………………………………………………………………………………………………. 55
5-4-2- پیشنهاداتپژوهشی……………………………………………………………………………………………………………………………. 55
فهرستمنابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 56
پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 59
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول(4-1) فراوانیودرصدفراوانیگروهنمونهپژوهشبرحسبشغلپدرومادر…………………………………………………………. 45
جدول (4-2) وضعیتگروهنمونهپژوهشبرحسبتحصیلاتپدرومادر……………………………………………………………………… 46
جدول (4-3) شاخصهایتوصیفیمربوطبهمتغیرهایپژوهش…………………………………………………………………………………. 47
جدول (4-4) ماتریسهمبستگیبینهوشهیجانیومولفههاباپیشرفتتحصیلیدرسعلوم……………………………………………………. 48
جدول (4-5) ضریبهمبستگیچندگانهبینمولفههایهوشهیجانیباپیشرفتتحصیلیعلومبهشیوهگامبهگام……………………….. 49
جدول (4-6) رگرسیونچندگانه (گامبهگام) پیشبینیپیشرفتتحصیلیعلومازطریقمولفههایهوشهیجانی……………………… 50
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل(4-1)فراوانیگروهنمونهپژوهشبرحسبشغلپدرومادر…………………………………………………………………………………. 45
شکل(4-2) درصدفراوانیگروهنمونهپژوهشبرحسبتحصیلاتپدرومادر……………………………………………………………….. 46
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود . روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شاما دانش آموزان پسر ارجاع داده شده از طرف مشاور تحصیلی دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 92 – 1391 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش که تعداد 200 نفر را تشکیل داده اند و با استفاده ار روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جدول نمونه مورگان و کرجسی تعداد 140 نفر نمونه انتخاب شدند . ابزارهای گرد آوری داده ها ، پرسشنامه مشکلات رفتاری آشنباخ (1991) ، پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق میانگین نمرات ترم اول و دوم کسب شد . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل و برسی قرار گرفت . نتایج نشان داد که بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری رابطه مثبت و معنادار (01/0 p ) و بین ناسازگاری زناشویی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنی دار (01/0 p ) وجود دارد . علاوه بر این تحلیل رگرسیون نشان داد ناسازگاری زناشویی قادر به پیش بینی مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. بنا بر این پژوهش حاضر نشان داد که بین ناسازگاری زناشویی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد .
واژگان کلیدی : ناسازگاری زناشویی ، مشکلات رفتاری ، پیشرفت تحصیلی
فصل اول :
کلیات تحقیق
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:27:00 ب.ظ ]
|