دانشگاه اصفهان

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی (علم اطلاعات و دانش شناسی)

گرایش مدیریت اطلاعات

عنوان:

     بررسی سلامت سازمانی در کتابخانه­ های شهرداری اصفهان بر اساس مولفه ­های مایلز

استاد راهنما:

دکتر احمد شعبانی

 فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات تحقیق

  • شرح و بیان مسئله پژوهش …………………………………………………………………………………………………….. 2
  • اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….. 5

1-3.     اهمیت و ارزش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………… 6

  • کاربرد نتایج پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………. 6

1-5.  سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………… 7

  • تعاریف مفهومی و عملیاتی ……………………………………………………………………………………………………… 7

فصل دوم: ادبیات تحقیق

2-1. سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………………………………. 12

2-1-1. تعریف سلامت سازمانی …………………………………………………………………………………………………….. 12

2-1-2. ویژگی های سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………… 15

2-1-2-1. نمایی از سازمان سالم …………………………………………………………………………………………………… 15

2-1-2-2. ویژگی های سازمان های سالم ……………………………………………………………………………………….. 18

2-1-3. سازمان ناسالم ………………………………………………………………………………………………………………….. 18

2-1-3-1. پیامدهای ضعف سلامت ………………………………………………………………………………………………… 19

2-1-3-2. شیوه های مقابله با ضعف سلامت …………………………………………………………………………………… 20

2-1-4. منابع سلامت سازمانی ………………………………………………………………………………………………………. 20

2-1-5. نظریه های سازمان سالم …………………………………………………………………………………………………… 21

2-1-6. مولفه های سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………….. 24

2-1-7. ارزش های سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………….. 25

2-1-8. ابعاد سازمان سالم ……………………………………………………………………………………………………………. 25

2-1-9. شرح مولفه های سازمان سالم از نظر مایلز ………………………………………………………………………….. 27

2-1-9-1. تمرکز بر اهداف ……………………………………………………………………………………………………………. 28

2-2-9-1-1- ویژگی های اهداف …………………………………………………………………………………………………… 30

2-1-9-1-2. تعیین اهداف در کتابخانه ها ……………………………………………………………………………………… 30

2-1-9-1-3. مدیریت بر مبنای هدف در کتابخانه ها ………………………………………………………………………. 32

2-1-9-2. کفایت ارتباطات …………………………………………………………………………………………………………… 33

2-1-9-2-1. مفهوم ارتباط …………………………………………………………………………………………………………… 33

2-1-9-2-2. شیوه های ارتباط ……………………………………………………………………………………………………… 34

2-1-9-2-3- ارتباطات در کتابخانه ها …………………………………………………………………………………………… 36

2-1-9-2-4. ضرورت های اساسی ارتباط سازمانی …………………………………………………………………………… 37

2-1-9-2-5. موانع سازمانی ارتباط ………………………………………………………………………………………………… 38

2-1-9-2-6. جریان های ارتباطی ………………………………………………………………………………………………….. 38

2-1-9-3. توزیع بهینه قدرت ………………………………………………………………………………………………………… 40

2-1-9-3-1. مدیریت مشارکتی ……………………………………………………………………………………………………. 41

2-1-9-3-2. اهداف مدیریت مشارکتی ………………………………………………………………………………………….. 42

2-1-9-3-3. مدیریت مشارکتی در کتابخانه ………………………………………………………………………………….. 42

2-1-9-4. کاربرد منابع ………………………………………………………………………………………………………………… 43

2-1-9-4-1. شرح اصل پیتر …………………………………………………………………………………………………………. 45

2-1-9-4-2. کاربرد منابع در کتابخانه …………………………………………………………………………………………… 46

2-1-9-5. اتحاد و همبستگی ………………………………………………………………………………………………………… 47

2-1-9-5-1. اتحاد و همبستگی در کتابخانه ها ………………………………………………………………………………. 48

2-1-9-6. روحیه …………………………………………………………………………………………………………………………. 49

2-1-9-7. نوآوری ………………………………………………………………………………………………………………………… 50

2-1-9-7-1. خلاقیت و نوآوری …………………………………………………………………………………………………….. 50

2-1-9-7-2. تفکر تحلیلی و تفکر خلاق …………………………………………………………………………………………. 51

2-1-9-7-3. خلاقیت در سازمان …………………………………………………………………………………………………… 51

2-1-9-7-4. تسهیل خلاقیت و نوآوری در سازمان ………………………………………………………………………….. 52

2-1-9-7-5. خودنوسازی سازمان ………………………………………………………………………………………………….. 53

2-1-9-8. خودمختاری …………………………………………………………………………………………………………………. 53

2-1-9-9. سازگاری با محیط ………………………………………………………………………………………………………… 54

2-1-9-9-1. سازماندهی ………………………………………………………………………………………………………………. 55

2-1-9-9-2- سازگاری با محیط در کتابخانه ها ……………………………………………………………………………… 55

2-1-9-9-3. اصلاح بوروکراسی کتابخانه ای …………………………………………………………………………………… 57

2-1-9-10. کفایت حل مشکلات …………………………………………………………………………………………………… 58

2-1-9-10-1. تصمیم گیری ………………………………………………………………………………………………………… 58

2-1-9-10-2. تعاریف تصمیم گیری ……………………………………………………………………………………………… 59

2-1-9-10-3. تصمیم گیری در کتابخانه ها …………………………………………………………………………………… 59

2-1-9-10-4. شیوه های تصمیم گیری …………………………………………………………………………………………. 60

2-1-9-10-5. مراحل تصمیم گیری ………………………………………………………………………………………………. 61

2-1-10. اعمال، ارزیابی و کنترل سلامت سازمانی …………………………………………………………………………… 62

2-1-10-1. اعمال سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………….. 62

2-1-10-2. ارزیابی سلامت سازمانی ………………………………………………………………………………………………. 62

2-1-10-3- کنترل سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………… 63

2-2. کتابخانه عمومی …………………………………………………………………………………………………………………… 64

2-2-1. اهداف کتابخانه عمومی ……………………………………………………………………………………………………… 65

2-2-2. ویژگی های کتابخانه ها …………………………………………………………………………………………………….. 65

2-2-2-1. کتابخانه عمومی به مثابه نهادی اجتماعی ……………………………………………………………………….. 65

2-2-2-2- کتابخانه ها به عنوان سازمان ………………………………………………………………………………………. 66

2-2-2-3. کتابخانه به منزله سازمان دیوانسالارانه …………………………………………………………………………… 69

2-3. پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………. 71

2-3-1. تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………………………………………………….. 71

2-3-2. تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………………………………………………. 72

2-3-3. جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………………. 73

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

3-1. روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….. 75

3-2. جامعه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………… 76

3-3. برآورد حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………………………… 76

3-4. روش و طرح نمونه­‌گیری ………………………………………………………………………………………………………… 76

3-5. ابزار گردآوری داده‌ها ……………………………………………………………………………………………………………… 77

3-5-1. روایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………….. 77

3-5-2. پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………… 77

3-6. شیوه جمع آوری اطلاعات و رعایت جنبه­های اخلاقی ……………………………………………………………….. 78

3-7. روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها …………………………………………………………………………………………….. 78

3-8. جمع بندی فصل ………………………………………………………………………………………………………………….. 79

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته­ها

4-1. بررسی وضعیت جمعیت­شناختی …………………………………………………………………………………………….. 80

4-1-1. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر اساس جنسیت ……………………………………………………………… 80

4-1-2. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر حسب رشته تحصیلی …………………………………………………….. 81

4-1-3. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر­حسب سابقه خدمت ……………………………………………………….. 81

4-1-4. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر­حسب میزان تحصیلات …………………………………………………… 82

4-1-5. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر­حسب نوع کار در کتابخانه ………………………………………………. 83

4-2. بررسی سؤال‌های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. 84

فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری

5-1. خلاصه موضوع و روش‌ها ……………………………………………………………………………………………………….. 99

5-2. بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………….. 100

5-3. محدودیت‌های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. 103

5-4. پیشنهادهای کاربردی …………………………………………………………………………………………………………… 103

5-5. پیشنهادهایی جهت پژوهش‌های آتی ……………………………………………………………………………………… 104

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 105

پیوست………………………………………………………………………………………………………………………………………… 111

 

فهرست نمودار ها

نمودار 2-1. مدل ایجاد و استقرار نظام اداری سالم…………………………………………………………………………….. 21

نمودار 2-2. شاخص های سلامت سازمانی با رویکرد فرایندی……………………………………………………………… 24

نمودار 2-3. عناصر سلامت سازمانی…………………………………………………………………………………………………. 27

نمودار 4-1. درصد فراوانی آزمودنی­‌ها برحسب جنسیت……………………………………………………………………… 81

نمودار 4-2. درصد فراوانی آزمودنی­‌ها برحسب رشته تحصیلی…………………………………………………………….. 81

نمودار 4-3. درصد فراوانی آزمودنی­‌ها برحسب سابقه خدمت………………………………………………………………. 82

نمودار 4-4. درصد فراوانی آزمودنی­‌ها برحسب میزان تحصیلات…………………………………………………………… 83

نمودار 4-5. درصد فراوانی آزمودنی­‌ها برحسب نوع شغل…………………………………………………………………….. 83

فهرست جداولها

جدول2 -1. منابع تاثیرگذار بر سلامت سازمانی…………………………………………………………………………………. 63

جدول 3-1. تعداد جامعه، حجم نمونه و بازگشت پاسخنامه……………………………………………………………….. 76

جدول 3-2. تناظر سوال­های پرسشنامه بر اساس ابعاد سلامت سازمانی……………………………………………….. 77

جدول 3-3. ضریب پایایی مولفه‌های سلامت سازمانی……………………………………………………………………….. 78

جدول 4-1. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر­حسب جنسیت………………………………………………………….. 80

جدول 4-2. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر­حسب رشته تحصیلی…………………………………………………. 81

جدول 4-3. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر­حسب سابقه خدمت…………………………………………………… 81

جدول 4-4. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر­حسب میزان تحصیلات………………………………………………. 82

جدول 4-5. توزیع فراوانی و درصد آزمودنی­‌ها بر­حسب نوع کار در کتابخانه…………………………………………. 83

جدول 4-6. نتایج آزمون کولموگروف ـ اسمیرنف………………………………………………………………………………. 84

جدول 4-7. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه اول………………………………………………… 84

جدول 4-8. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)………………………………… 85

جدول 4-9. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه دوم……………………………………………….. 85

جدول 4- 10. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)…………………………….. 85

جدول 4-11. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه سوم…………………………………………….. 86

جدول 4- 12. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)…………………………….. 86

جدول 4-13. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه چهارم………………………………………….. 86

جدول 4- 14. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)…………………………….. 87

جدول 4-15. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه پنجم…………………………………………… 87

جدول 4-16. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)………………………………. 87

جدول 4-17. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه ششم…………………………………………… 88

جدول 4-18. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)……………………………… 88

جدول 4-19. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه هفتم…………………………………………… 89

جدول 4-20. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)……………………………… 89

جدول 4-21. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه هشتم………………………………………….. 89

جدول 4-22. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)……………………………… 90

جدول 4-23. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه نهم……………………………………………… 90

جدول 4-24. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)……………………………… 90

جدول 4-25. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویه­‌های مؤلفه دهم…………………………………………….. 91

جدول 4-26. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)………………………………. 91

جدول 4-27. مقایسه میانگین نمرات مولفه‌های سلامت سازمانی در کتابخانه‌های عمومی شهرداری اصفهان 92

جدول 4-28. آماره آزمودنی‌‌ها برحسب جنسیت با توجه به مؤلفه­‌های پژوهش…………………………………….. 92

جدول 4-29. آماره آزمودنی‌‌ها برحسب رشته تحصیلی با توجه به مؤلفه­‌های پژوهش……………………………. 93

جدول 4-30. آماره آزمودنی‌‌ها برحسب سابقه خدمت با توجه به مؤلفه­‌های پژوهش……………………………… 94

جدول 4-31. مقایسه زوجی اختلاف میانگین نمره مولفه توزیع بهینه قدرت با توجه به سابقه خدمت……. 95

جدول 4-32. آماره آزمودنی‌‌ها برحسب میزان تحصیلات با توجه به مؤلفه­‌های پژوهش…………………………. 95

جدول 4-33. آماره آزمودنی‌‌ها برحسب نوع کار با توجه به مؤلفه­‌های پژوهش………………………………………. 97

جدول 4- 34. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی (3X=)……………………………. 98

چکیده

 برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت