لطفا صفحه را ببندید
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
1-3. اهمیت و ارزش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………… 6
1-5. سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………… 7
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1. سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………………………………. 12
2-1-1. تعریف سلامت سازمانی …………………………………………………………………………………………………….. 12
2-1-2. ویژگی های سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………… 15
2-1-2-1. نمایی از سازمان سالم …………………………………………………………………………………………………… 15
2-1-2-2. ویژگی های سازمان های سالم ……………………………………………………………………………………….. 18
2-1-3. سازمان ناسالم ………………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-1-3-1. پیامدهای ضعف سلامت ………………………………………………………………………………………………… 19
2-1-3-2. شیوه های مقابله با ضعف سلامت …………………………………………………………………………………… 20
2-1-4. منابع سلامت سازمانی ………………………………………………………………………………………………………. 20
2-1-5. نظریه های سازمان سالم …………………………………………………………………………………………………… 21
2-1-6. مولفه های سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………….. 24
2-1-7. ارزش های سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………….. 25
2-1-8. ابعاد سازمان سالم ……………………………………………………………………………………………………………. 25
2-1-9. شرح مولفه های سازمان سالم از نظر مایلز ………………………………………………………………………….. 27
2-1-9-1. تمرکز بر اهداف ……………………………………………………………………………………………………………. 28
2-2-9-1-1- ویژگی های اهداف …………………………………………………………………………………………………… 30
2-1-9-1-2. تعیین اهداف در کتابخانه ها ……………………………………………………………………………………… 30
2-1-9-1-3. مدیریت بر مبنای هدف در کتابخانه ها ………………………………………………………………………. 32
2-1-9-2. کفایت ارتباطات …………………………………………………………………………………………………………… 33
2-1-9-2-1. مفهوم ارتباط …………………………………………………………………………………………………………… 33
2-1-9-2-2. شیوه های ارتباط ……………………………………………………………………………………………………… 34
2-1-9-2-3- ارتباطات در کتابخانه ها …………………………………………………………………………………………… 36
2-1-9-2-4. ضرورت های اساسی ارتباط سازمانی …………………………………………………………………………… 37
2-1-9-2-5. موانع سازمانی ارتباط ………………………………………………………………………………………………… 38
2-1-9-2-6. جریان های ارتباطی ………………………………………………………………………………………………….. 38
2-1-9-3. توزیع بهینه قدرت ………………………………………………………………………………………………………… 40
2-1-9-3-1. مدیریت مشارکتی ……………………………………………………………………………………………………. 41
2-1-9-3-2. اهداف مدیریت مشارکتی ………………………………………………………………………………………….. 42
2-1-9-3-3. مدیریت مشارکتی در کتابخانه ………………………………………………………………………………….. 42
2-1-9-4. کاربرد منابع ………………………………………………………………………………………………………………… 43
2-1-9-4-1. شرح اصل پیتر …………………………………………………………………………………………………………. 45
2-1-9-4-2. کاربرد منابع در کتابخانه …………………………………………………………………………………………… 46
2-1-9-5. اتحاد و همبستگی ………………………………………………………………………………………………………… 47
2-1-9-5-1. اتحاد و همبستگی در کتابخانه ها ………………………………………………………………………………. 48
2-1-9-6. روحیه …………………………………………………………………………………………………………………………. 49
2-1-9-7. نوآوری ………………………………………………………………………………………………………………………… 50
2-1-9-7-1. خلاقیت و نوآوری …………………………………………………………………………………………………….. 50
2-1-9-7-2. تفکر تحلیلی و تفکر خلاق …………………………………………………………………………………………. 51
2-1-9-7-3. خلاقیت در سازمان …………………………………………………………………………………………………… 51
2-1-9-7-4. تسهیل خلاقیت و نوآوری در سازمان ………………………………………………………………………….. 52
2-1-9-7-5. خودنوسازی سازمان ………………………………………………………………………………………………….. 53
2-1-9-8. خودمختاری …………………………………………………………………………………………………………………. 53
2-1-9-9. سازگاری با محیط ………………………………………………………………………………………………………… 54
2-1-9-9-1. سازماندهی ………………………………………………………………………………………………………………. 55
2-1-9-9-2- سازگاری با محیط در کتابخانه ها ……………………………………………………………………………… 55
2-1-9-9-3. اصلاح بوروکراسی کتابخانه ای …………………………………………………………………………………… 57
2-1-9-10. کفایت حل مشکلات …………………………………………………………………………………………………… 58
2-1-9-10-1. تصمیم گیری ………………………………………………………………………………………………………… 58
2-1-9-10-2. تعاریف تصمیم گیری ……………………………………………………………………………………………… 59
2-1-9-10-3. تصمیم گیری در کتابخانه ها …………………………………………………………………………………… 59
2-1-9-10-4. شیوه های تصمیم گیری …………………………………………………………………………………………. 60
2-1-9-10-5. مراحل تصمیم گیری ………………………………………………………………………………………………. 61
2-1-10. اعمال، ارزیابی و کنترل سلامت سازمانی …………………………………………………………………………… 62
2-1-10-1. اعمال سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………….. 62
2-1-10-2. ارزیابی سلامت سازمانی ………………………………………………………………………………………………. 62
2-1-10-3- کنترل سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………………………… 63
2-2. کتابخانه عمومی …………………………………………………………………………………………………………………… 64
2-2-1. اهداف کتابخانه عمومی ……………………………………………………………………………………………………… 65
2-2-2. ویژگی های کتابخانه ها …………………………………………………………………………………………………….. 65
2-2-2-1. کتابخانه عمومی به مثابه نهادی اجتماعی ……………………………………………………………………….. 65
2-2-2-2- کتابخانه ها به عنوان سازمان ………………………………………………………………………………………. 66
2-2-2-3. کتابخانه به منزله سازمان دیوانسالارانه …………………………………………………………………………… 69
2-3. پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………. 71
2-3-1. تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………………………………………………….. 71
2-3-2. تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………………………………………………. 72
2-3-3. جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………………. 73
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1. روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………….. 75
3-2. جامعه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………… 76
3-3. برآورد حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………………………… 76
3-4. روش و طرح نمونهگیری ………………………………………………………………………………………………………… 76
3-5. ابزار گردآوری دادهها ……………………………………………………………………………………………………………… 77
3-5-1. روایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………….. 77
3-5-2. پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………… 77
3-6. شیوه جمع آوری اطلاعات و رعایت جنبههای اخلاقی ……………………………………………………………….. 78
3-7. روشهای تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………………….. 78
3-8. جمع بندی فصل ………………………………………………………………………………………………………………….. 79
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها
4-1. بررسی وضعیت جمعیتشناختی …………………………………………………………………………………………….. 80
4-1-1. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها بر اساس جنسیت ……………………………………………………………… 80
4-1-2. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها بر حسب رشته تحصیلی …………………………………………………….. 81
4-1-3. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب سابقه خدمت ……………………………………………………….. 81
4-1-4. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب میزان تحصیلات …………………………………………………… 82
4-1-5. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب نوع کار در کتابخانه ………………………………………………. 83
4-2. بررسی سؤالهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. 84
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1. خلاصه موضوع و روشها ……………………………………………………………………………………………………….. 99
5-2. بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………….. 100
5-3. محدودیتهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. 103
5-4. پیشنهادهای کاربردی …………………………………………………………………………………………………………… 103
5-5. پیشنهادهایی جهت پژوهشهای آتی ……………………………………………………………………………………… 104
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 105
پیوست………………………………………………………………………………………………………………………………………… 111
فهرست نمودار ها
نمودار 2-1. مدل ایجاد و استقرار نظام اداری سالم…………………………………………………………………………….. 21
نمودار 2-2. شاخص های سلامت سازمانی با رویکرد فرایندی……………………………………………………………… 24
نمودار 2-3. عناصر سلامت سازمانی…………………………………………………………………………………………………. 27
نمودار 4-1. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب جنسیت……………………………………………………………………… 81
نمودار 4-2. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب رشته تحصیلی…………………………………………………………….. 81
نمودار 4-3. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب سابقه خدمت………………………………………………………………. 82
نمودار 4-4. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب میزان تحصیلات…………………………………………………………… 83
نمودار 4-5. درصد فراوانی آزمودنیها برحسب نوع شغل…………………………………………………………………….. 83
فهرست جداولها
جدول2 -1. منابع تاثیرگذار بر سلامت سازمانی…………………………………………………………………………………. 63
جدول 3-1. تعداد جامعه، حجم نمونه و بازگشت پاسخنامه……………………………………………………………….. 76
جدول 3-2. تناظر سوالهای پرسشنامه بر اساس ابعاد سلامت سازمانی……………………………………………….. 77
جدول 3-3. ضریب پایایی مولفههای سلامت سازمانی……………………………………………………………………….. 78
جدول 4-1. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب جنسیت………………………………………………………….. 80
جدول 4-2. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب رشته تحصیلی…………………………………………………. 81
جدول 4-3. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب سابقه خدمت…………………………………………………… 81
جدول 4-4. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب میزان تحصیلات………………………………………………. 82
جدول 4-5. توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها برحسب نوع کار در کتابخانه…………………………………………. 83
جدول 4-6. نتایج آزمون کولموگروف ـ اسمیرنف………………………………………………………………………………. 84
جدول 4-7. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه اول………………………………………………… 84
جدول 4-8. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)………………………………… 85
جدول 4-9. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه دوم……………………………………………….. 85
جدول 4- 10. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)…………………………….. 85
جدول 4-11. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه سوم…………………………………………….. 86
جدول 4- 12. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)…………………………….. 86
جدول 4-13. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه چهارم………………………………………….. 86
جدول 4- 14. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)…………………………….. 87
جدول 4-15. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه پنجم…………………………………………… 87
جدول 4-16. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)………………………………. 87
جدول 4-17. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه ششم…………………………………………… 88
جدول 4-18. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)……………………………… 88
جدول 4-19. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه هفتم…………………………………………… 89
جدول 4-20. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)……………………………… 89
جدول 4-21. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه هشتم………………………………………….. 89
جدول 4-22. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)……………………………… 90
جدول 4-23. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه نهم……………………………………………… 90
جدول 4-24. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)……………………………… 90
جدول 4-25. فراوانی و درصد پاسخگویان نسبت به گویههای مؤلفه دهم…………………………………………….. 91
جدول 4-26. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی(3X=)………………………………. 91
جدول 4-27. مقایسه میانگین نمرات مولفههای سلامت سازمانی در کتابخانههای عمومی شهرداری اصفهان 92
جدول 4-28. آماره آزمودنیها برحسب جنسیت با توجه به مؤلفههای پژوهش…………………………………….. 92
جدول 4-29. آماره آزمودنیها برحسب رشته تحصیلی با توجه به مؤلفههای پژوهش……………………………. 93
جدول 4-30. آماره آزمودنیها برحسب سابقه خدمت با توجه به مؤلفههای پژوهش……………………………… 94
جدول 4-31. مقایسه زوجی اختلاف میانگین نمره مولفه توزیع بهینه قدرت با توجه به سابقه خدمت……. 95
جدول 4-32. آماره آزمودنیها برحسب میزان تحصیلات با توجه به مؤلفههای پژوهش…………………………. 95
جدول 4-33. آماره آزمودنیها برحسب نوع کار با توجه به مؤلفههای پژوهش………………………………………. 97
جدول 4- 34. نتایج آزمون t تک متغیره، مقایسه میانگین با میانگین فرضی (3X=)……………………………. 98
چکیده
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
فید نظر برای این مطلب