پایان نامه بررسی فرآیند خم کاری فشاری لوله و بهینه سازی پارامترهای آن |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
بررسی فرآیند خم کاری فشاری لوله و بهینه سازی پارامترهای آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک
ارائه شده برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
استاد راهنما
دکتر بیژن ملائی داریانی
دانشکده مهندسی مکانیک
چکیده
در صنایع فضایی، هواپیماسازی، خودروسازی و غیره قطعات لولهای با شعاع خم کوچک از جنس آلیاژهای آلومینیوم، تیتانیوم و فولادهای زنگنزن، در سیستمهای هیدرولیکی، سوخترسانی و انتقال گاز به صورت وسیع مورد استفاده قرار میگیرند. شعاع خم این قطعات اغلب در حدود قطر خارجی لوله میباشد. در نتیجه امکان ایجاد عیوب چینخوردگی در شعاع داخلی خم، نازک شدن بیش از حد جدار لوله در شعاع بیرونی خم، خرابی سطح مقطع و غیره در این قطعات زیاد میباشد. خمکاری سرد این قطعات نیازمند استفاده از روشهای خاص میباشد. یکی از این روشها که برای خمکاری لولههای جدار نازک با شعاعهای خم کوچک مورد استفاده قرار میگیرد، روش خمکاری فشاری است. در این روش، از مواد انعطافپذیر به ویژه الاستومرهای پلی یورتان، لاستیکهای مصنوعی و غیره به عنوان مندرل در داخل لوله استفاده میشود. بعد از قرار دادن مندرل در داخل لوله و اعمال فشار به مندرل، لوله و مندرل توسط سنبه به صورت همزمان به داخل قالب خم هدایت میشوند و لوله شکل پروفیل خم را به خود میگیرد.
در این پایاننامه از روش ترکیبی شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک جهت یافتن مقادیر بهینه پارامترهای فرایند خمکاری فشاری لوله با هدف تولید خم با حداقل چینخوردگی استفاده شده است. پنج پارامتر قطر نسبی لوله، شعاع نسبی خم، اصطکاک بین لوله و قالب، اصطکاک بین لوله و مندرل و فشار وارده به لاستیک به عنوان پارامترهای ورودی و حداکثر ارتفاع چینخوردگی به عنوان پارامتر خروجی در نظر گرفته شده اند. دادههای مورد نیاز جهت آموزش شبکه عصبی از شبیهسازیهای المان محدود در نرم افزار ABAQUS استخراج شدند. از شبکه عصبی پس انتشار خطا با الگوریتم آموزش لونبرگ-مارکوارت استفاده شد. این شبکه به عنوان تابع برازندگی در الگوریتم ژنتیک مورد استفاده قرار گرفت. به کمک الگوریتم ژنتیک، مقدار بهینه پارامترهای فرایند که منجر به تولید خم بدون چینخوردگی در لوله میشود، به دست آمدند. لازم به ذکر است که نتایج شبیهسازیهای عددی با انجام تستهای تجربی خمکاری لوله با دقت قابل قبولی صحه گذاری شدند.
[جمعه 1399-01-08] [ 02:21:00 ق.ظ ]
|