پایان نامه بررسی مقایسه ای رابطه بهزیستی معنوی با شادکامی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر و حوزه های علمیه کرمان |
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
بخش روان شناسی
پایان نامه تحصیلی جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی
گرایش عمومی
عنوان:
بررسی مقایسه ای رابطه بهزیستی معنوی با شادکامی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر و حوزه های علمیه شهر کرمان
استاد راهنما:
دکتر قاسم عسکری زاده
استاد مشاور:
دکتر مسعود باقری
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: طرح پژوهش
1 ـ 1ـ مقدمه……………………………………………………………………………………………………….2
1 ـ 2ـ بیان مسأله………………………………………………………………………………………………….4
1 ـ 3ـ اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………………………………..6
1 ـ 4ـ اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………….8
1 ـ 4 ـ 1ـ هدف های کلی پژوهش…………………………………………………………………………8
1 ـ 4 ـ 2ـ هدف های جزئی پژوهش……………………………………………………………………….8
1 ـ 5 ـ سؤال های پژوهش…………………………………………………………………………………….10
1 ـ 5 ـ 1ـ سؤال های اصلی پژوهش………………………………………………………………………..10
1 ـ 5 ـ2ـ سؤال های جزئی پژوهش…………………………………………………………………………10
1 ـ 6 ـ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………..12
1 ـ 6 ـ 1ـ بهزیستی معنوی…………………………………………………………………………………….12
1 ـ 6 ـ 2ـ شادکامی……………………………………………………………………………………………..13
1 ـ 6 ـ 3ـ سلامت عمومی……………………………………………………………………………………..13
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….15
2 ـ 1ـ مبانی نظری……………………………………………………………………………………………….15
2 ـ 1 ـ 1ـ بهزیستی معنوی…………………………………………………………………………………….15
2 ـ 1 ـ 1 ـ 1ـ ابعاد بهزیستی معنوی از دیدگاه فیشر……………………………………………………19
2 ـ 1 ـ 2ـ شادکامی……………………………………………………………………………………………..19
2 ـ 1 ـ 2 ـ 1ـ دیدگاه های موجود درباره شادی………………………………………………………..22
2 ـ 1 ـ 2 ـ 1 ـ 1ـ نظریه نقطه ثابت…………………………………………………………………………..22
2 ـ 1 ـ 2 ـ 1 ـ 2ـ نظریه مقایسه……………………………………………………………………………….22
2 ـ 1 ـ 2 ـ 1 ـ 3ـ نظریه عاطفه………………………………………………………………………………..22
2 ـ 1 ـ 2 ـ 2ـ الگوی شادی از دیدگاه شلدون و لیبومیرسکی……………………………………….23
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3ـ نظریه های مختلف روانشناسی درباره شادی…………………………………………..23
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ 1ـ دیدگاه فروید……………………………………………………………………………..23
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ 2ـ دیدگاه اسکینر…………………………………………………………………………….24
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ 3ـ دید گاه مزلو……………………………………………………………………………….24
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ 4ـ دیدگاه اسلام درباره شادی…………………………………………………………….24
2 ـ 1 ـ 3ـ سلامت روان…………………………………………………………………………………………25
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1ـ سلامت روان و ابعاد آن……………………………………………………………………..26
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1 ـ 1ـ سلامت جسمانی………………………………………………………………………….26
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1 ـ 2ـ سلامت اجتماعی…………………………………………………………………………26
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1 ـ 3ـ سلامت هیجانی…………………………………………………………………………..27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1 ـ 4ـ سلامت معنوی……………………………………………………………………………27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2ـ مفهوم سلامت روان براساس رویکردهای مختلف روانشناسی…………………..27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2 ـ 1ـ رویکرد زیستی…………………………………………………………………………..27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2 ـ 2ـ رویکرد تحلیل روانی…………………………………………………………………..27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2 ـ 3ـ رویکرد رفتارگرایی…………………………………………………………………….28
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2 ـ 4ـ رویکرد انسان گرایی…………………………………………………………………..28
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3ـ نظریه های مختلف روانشناسی درباره سلامت روان……………………………….28
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 1ـ دیدگاه فروید و مکتب روانکاوی………………………………………………….28
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 2ـ دیدگاه آلپورت………………………………………………………………………….29
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 3ـ دیدگاه راجرز…………………………………………………………………………….29
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 4ـ دیدگاه فروم………………………………………………………………………………30
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 5ـ دیدگاه مزلو……………………………………………………………………………….30
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 6ـ دیدگاه فرانکل……………………………………………………………………………31
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 7ـ دیدگاه پرلز……………………………………………………………………………….31
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 8ـ سلامت روان از دیدگاه اسلام……………………………………………………….31
2 ـ 2ـ پیشینه تحقیقاتی………………………………………………………………………………………..33
2 ـ 2 ـ 1ـ تحقیقات انجام شده در ایران………………………………………………………………….33
2 ـ 2 ـ 2ـ تحقیقات انجام شده در خارج از ایران………………………………………………………36
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………45
3 ـ 1ـ روش پژوهش……………………………………………………………………………………………45
3 ـ 2ـ جامعه هدف، نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………..45
3 ـ 3ـ ابزارهای تحقیق…………………………………………………………………………………………46
3 ـ 3 ـ 1ـ پرسشنامه بهزیستی معنوی……………………………………………………………………….46
3 ـ 3 ـ 2ـ پرسشنامه شادکامی آکسفورد………………………………………………………………….47
3 ـ 3 ـ 3ـ پرسشنامه سلامت عمومی……………………………………………………………………….48
3 ـ 4ـ شیوه اجرای پژوهش………………………………………………………………………………….48
3 ـ 5ـ شیوه تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………..49
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………..51
4 ـ 1ـ یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………….51
4 ـ 2ـ یافته های استنباطی……………………………………………………………………………………53
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….84
5 ـ 1ـ بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………84
5 ـ 2ـ محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………..95
5 ـ 3ـ پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………..96
5 ـ 3 ـ 1ـ پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………….96
5 ـ 3 ـ 2ـ پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………96
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………97
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………..97
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………102
پیوست ها………………………………………………………………………………………………………107
چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بهزیستی معنوی با شادکامی و سلامت عمومی و مقایسه این ویژگی ها در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر و حوزه های علمیه شهر کرمان در سال تحصیلی 92-1391 بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسه ای است. به منظور جمع آوری نمونه، تعداد 376 نفر(188 دختر و 188 پسر) از دانشگاه شهید باهنر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای وتعداد 274 نفر(139 دختر و 135 پسر) از حوزه های علمیه شهر کرمان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون(1982)، شادکامی آکسفورد(1990) و سلامت عمومی فرم 28 سؤالی گلدبرگ و هیلر(1979) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان دادکه بین بهزیستی معنوی و دو زیر مقیاس آن؛ بهزیستی وجودی و بهزیستی مذهبی، با شادکامی رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و هر سه متغیر فوق با سلامت عمومی و چهار زیر مقیاس آن رابطه معنی دار و منفی دارند. دو گروه دانشجویان دانشگاه و حوزه در بهزیستی معنوی و شادکامی تفاوت معناداری با هم دارند. نتیجه گیری: از یافته های به دست آمده نتیجه گرفته می شود که بهزیستی معنوی پیش بین شادکامی و سلامت عمومی است و با افزایش آن، شادکامی و سلامت عمومی دانشجویان افزایش می یابد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:42:00 ب.ظ ]
|