پایان نامه بررسی نقش کلاسهای تولید محتوای الکترونیکی برگزار شده در شیوه تدریس معلمان مشمول طرح شهرستان چایپاره |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ارومیه
دانشکده علوم انسانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
رشته:علوم تربیتی
گرایش : آموزش و پرورش ابتدایی
عنوان :
بررسی نقش کلاسهای تولید محتوای الکترونیکی برگزار شده در شیوه تدریس معلمان مشمول طرح شهرستان چایپاره
استاد راهنما :
دکتر علی زینالی
تابستان/ 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کلاس های آموزش الکترونیکی بر گزارشده برشیوه تدریس معلمان شرکت کننده در دوره بود. آزمودنی های پژوهش 296نفر بودند که 148نفر آنهارا معلمان ابتدایی آموزش دیده و 148نفر بقیه را معلمان آموزش ندیده شهرستان چایپاره تشکیل می دادند. آزمودنیها به صورت تصادفی خوشه ای برحسب جنسیت و شهری و روستایی انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسشنامه 22سوالی محقق ساخته که اعتبار و روایی آن مطلوب برآورد شد، جمع آوری گردید و در یک طرح علی مقایسه ای با آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان دادکه تفاوت معناداری بین روش تدریس معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده از نظر انتقال شفاف و واضح مطالب با استفاده از محتوای الکترونیکی، بهره گیری از وسایل کمک آموزشی، سازماندهی، توالی و تنظیم مطالب با استفاده از محتوای الکترونیکی، تعامل با دانش آموزان با استفاده از رسانه های الکترونیکی و میزان مهارت و تسلط معلمان بر تهیه و کار با رسانه ها وجود دارد. هم چنین میزان تهیه و استفاده از محتوای الکترونیکی در تدریس توسط معلمان مؤنث مؤنث آموزش دیده بیشتر از معلمان مذکر است. تهیه و استفاده از محتوای الکترونیکی نقش تعیین کننده ای در انتقال شفاف مطالب ، تعامل با دانش آموزان در زمینه های مختلف ،سازماندهی و توالی مطالب و تسلط بر مطالب آموزشی دارد، تهیه و استفاده از آن به تمامی آموزشگران عرصه علم و دانش توصیه می شود.
کلید واژه ها: دوره آموزشی ، معلمان، محتوای الکترونیکی، روش تدریس
فهرست مطالب
عنـــــــوان صفحه
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1 – مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………2
1-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………4
1-3- ضرورت و اهمیت اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………….7
1-4- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..8
1-5- فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………….9
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………………………..9
فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..12
2-2- ادبیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………14
2-2-1- تعریف آموزش …………………………………………………………………………………………………………………17
2-2-2- اهمیت دانش و آموزش در جهان امروز ……………………………………………………………………………….20
2-2-3- ارائه اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………………….25
2-2-4- مدل یادگیری در کلاسهای آینده ………………………………………………………………………………………28
2-2-5- تعریف اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………..31
2-2-6- فناوری اطلاعات و ارتباطات……………………………………………………………………………………………….31
2-2-7- مفهوم یادگیری الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………33
2-2-8- مدلهای یادگیری درمحیطهای الکترونیکی وب………………………………………………………………………..34
2-2-9- مدلهای مختلف فضاهای یادگیری………………………………………………………………………………………..35
2-2-10- محیطهای آموزشی و یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات………………………………………………………..37
2-2-11- مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش……………………………………………………………………..41
2-2-12- موانع استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش……………………………………………………………………….41
2-2-13- جهانی شدن و فناوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………42
2-2-14- آموزش الکترونیکی چیست ؟…………………………………………………………………………………………….43
2-2-15- مزایای بهره گیری ازآموزش الکترونیکی…………………………………………………………………………….44
2-2-16- نقش حیاتی فناوری الکترونیکی در آموزش و پرورش…………………………………………………………….44
2-2-17- روش یادگیری الکترونیکی………………………………………………………………………………………………..46
2-2-18- راهکارهای استفاده از یادگیری الکترونیکی………………………………………………………………………….47
2-2-19- تکنولوژی و تعامل دانشآموزان و معلمان……………………………………………………………………………48
2-2-20- نقش معلم و دانش آموز در روش یادگیری الکترونیکی……………………………………………………………49
2-2-21- مدارس هوشمند نیاز جوامع اطلاعاتی…………………………………………………………………………………50
2-2-22- ضرورت استفاده از تکنولوژی در آموزش…………………………………………………………………………….51
2-2-23- نقش معلم در فرایندICT…………………………………………………………………………………………………52
2-2-24- آموزشهای مرتبط با ICT برای معلمان در حال خدمت ………………………………………………………..54
2-2-25- اهداف ایجاد اینترانت در مدارس………………………………………………………………………………………55
2-2-26- نقش فناوری اطلاعات در آموزش الکترونیکی……………………………………………………………………….56
2-2-27- محتوای دروس الکترونیکی……………………………………………………………………………………………….59
2-2-28- بستر آموزش های الکترونیکی……………………………………………………………………………………………60
2-2-29- مدلی برای تدوین خط مشی آموزشهای الکترونیکی………………………………………………………………62
2-2-30- سامانه آموزش الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………68
2-3- پیشینه تجربی پژوهش……………………………………………………………………………………………………..71
2-3-1- پیشینه خارجی پژوهش………………………………………………………………………………………………………71
2-3-2- پیشینه داخلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………….74
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………79
3-2- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….79
3-3- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………….79
3-4- نمونه آماری و تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………………………79
3-5- ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………….80
3-6- مراحل ساخت و رواسازی ابزار……………………………………………………………………………………….81
3-7- امتیازدهی و تفسیر نتایج…………………………………………………………………………………………………..85
3-8- قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..87
3-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………87
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- توصیف نتایج……………………………………………………………………………………………………………………89
4-2- تحلیل نتایج( آزمون فرضیه ها) ……………………………………………………………………………………….94
فصل پنجم : نتایج تحقیق
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………103
5-2- خلاصه یافته های توصیفی تحقیق………………………….……………………………………..…..……………103
5-3- خلاصه یافته های تحلیل پژوهش……………………………………………………………………………………104
5-4- بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………104
5-5- پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………..111
5-6- محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………113
5-7- منابعومآخذ……………………………………………………………………………………………………………………..114
5-8- منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………..114
5-9- منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………….118
5-10- چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………..119
5-11- پیوستها ………………………………………………………………………………………………………………………….120
فهرست جداول
عنـــــــوان صفحه
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
جدول 3-1 – روایی محتوایی پرسشنامه……….. …………………………………………………………………………………….84
جدول3-2 – ضرایب پایایی ابزار گردآوری داده ها……………………………………………………………………………….85
جدول 3-3 – پایایی در اجرای اصلی (نمونه مورد بررسی)………………………………………………………………………86
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
جدول 4-1 – توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش برحسب جنست…………………………………….89
جدول 4-2 – توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش برحسب سن………………………………………….90
جدول 4-3 – توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش برحسب سابقه خدمت……………………………..91
جدول 4-4 – توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان در پژوهش برحسب مدرک تحصیلی…………………………92
جدول 4-5 – میانگین و انحراف معیار نمرات معلمان در هر یک از متغیرهای مورد مطالعه……………………………..93
جدول4-6 – میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………………………95
جدول 4-7 – نتایج آزمون کولموگروف …………………………………………………………………………………………….96
جدول 4-8 – نتایج آزمون باکس ……………………………………………………………………………………………………….96
جدول 4-9 – برابری واریانسهای متغیرهای پژوهش در گروه های مورد مطالعه……………………………………………97
جدول 4-10 – نتایج آزمون لامدای ویلکز …………………………………………………………………………………………..98
جدول 4-11 – نتایج پنج تحلیل واریانس تک متغیری برای 5 متغیر مورد مطالعه…………………………………………..99
جدول 4-12 – تفاوت در تهیه و استفاده از محتوای الکترونیکی توسط معلمان مذکر و مؤنث……………………….100
جدول 4-13 – تفاوت در تهیه و استفاده از محتوای الکترونیکی توسط معلمان مذکر و مؤنث ………………………101
فهرست نمودارها
عنـــــــوان صفحه
فصل اول:کلیات تحقیق
نمودار1- مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………10
فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق
نمودار 2-1- روند تعمیق و میزان استفاده از منابع سازمان در بستر زمان ادبیات تحقیق…………………………………….20
نمودار 2-2- رابطه مفاهیم تدریس، پرورش، آموزش و حرفهآموزی…………………………………………………………23
نمودار 2-3- تصویر یک کلاس مجازی ……………………………………………………………………………………………..30
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
نمودار3-1- کلیه معلمان ابتدایی شهرستان چایپاره………………………………………………………………………………..80
فصل چهارم : یافته های پژوهش
نمودار 4-1- درصد شرکت کنندگان در پژوهش بر حسب جنسیت………………………………………………………….89
نمودار 4-2- درصد شرکت کنندگان در پژوهش بر حسب سن……………………………………………………………….90
نمودار 4-3- درصد شرکت کنندگان در پژوهش بر حسب سابقه خدمت…………………………………………………..91
نمودار 4-4- درصد شرکت کنندگان در پژوهش بر حسب مدرک تحصیلی………………………………………………92
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:00:00 ب.ظ ]
|