پایان نامه بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه مازندران نسبت به فعالیتهای فرهنگی و هنری و میزان مشارکت آنها در این فعالیتها |
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
پایاننامه دوره کارشناسیارشد در رشته علوم تربیتی
(گرایش برنامه ریزی آموزشی)
موضوع:
بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه مازندران نسبت به فعالیتهای فرهنگی و هنری و میزان مشارکت آنها در این فعالیتها
استاد راهنما:
دکتر ابراهیم صالح عمران
استاد مشاور:
دکتر حجت صفار حیدری
خرداد 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست
6- تعاریف نظری و عملیاتی واژها 8
5- معرفی کانونهای اداره کل امور فرهنگی و زمینه فعالیت… 20
6- ارتباط برنامه ریزی فرهنگی با دانشگاه و آموزش عالی.. 23
8- الزامات برنامه ریزی فرهنگی مطلوب… 26
9- مفروضات و شروط برنامه ریزی فرهنگی مطلوب… 27
10-ویژگی های برنامه ریزی فرهنگی مطلوب… 30
11-ضرورت برنامه ریزی فرهنگی.. 31
12-انواع برنامه ریزی فرهنگی.. 32
13-رویکردهای نظری در باب برنامه ریزی فرهنگی.. 33
14-ضرورت مدل فرهنگی برای برنامه ریزی فرهنگی.. 35
15-رویکرد های برنامه ریزی فرهنگی.. 35
3-3- جامعه و نمونه ی آماری پژوهش…. 49
3-6- روایی و پایایی ابزار گرد آوری داده ها 55
3-7- شیوه تجزیه وتحلیل دادهها 55
4-2- توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان.. 58
4-4-بررسی سؤالات فرعی پژوهش: 65
4-5- پاسخ به سوال چهارم (بازپاسخ) 75
2- یافتههای پژوهش (سوالات اصلی) 83
3- یافتههای پژوهش (سوالات فرعی) 88
چکیده:
امروزه جایگاه ویژه دانشگاه در توسعه و پیشرفت کشور با توجه به اهمیت فرهنگی و نقش انکارناپذیر فعالیتهای فرهنگی و هنری به عنوان آموزش های غیر رسمی در جذب استعدادها، شکوفایی توانمندی ها و افزایش تجربیات سودمند دانشجویان، اهمیت و جایگاه اداره امور فرهنگی و فعالیت های فوق برنامه در هدایت و ساماندهی به فعالیت های فرهنگی و هنری بیش از پیش نمایان می شود، به همین علت در این پژوهش سعی شده است با نگاهی نسبتاً متفاوت به جایگاه ارزشمند این فعالیت ها و تاثیراتی که می توانند چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی داشته باشند نگریسته شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه مازندران نسبت به فعالیت های فرهنگی و هنری این دانشگاه و میزان مشارکت آن ها در این فعالیت ها صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانشجویان سال آخر، مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشکدههای علوم انسانی، هنر و معماری و فنی مهندسی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 93-92 می باشد. طی اطلاعات بدست آمده از مرکز آمار دانشگاه تعداد جامعه آماری 1494 نفر می باشد. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 310 نفر می باشند. روش نمونه گیری، طبقه ای تصادفی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. برای تعیین پایایی اولیه قبل از اجرای گسترده، این پرسشنامه بر روی 30 نفر از دانشجویان دانشکده های مذکور به صورت کاملاً تصادفی اجرا گردیدکه با استفاده از روش آلفای کرانباخ پایایی آن، 80/0 بدست آمد. نتایج بدست آمده نشان می دهدکه بین دو دانشکده ی هنر و معماری و علوم انسانی از لحاظ میزان رشد و ارتقای خلاقیت های هنری دانشجویان با توجه به شرکت در فعالیت های فرهنگی و هنری تفاوت معناداری وجود دارد، در حالی که بین دو گروه هنر و معماری و فنی – مهندسی و همین طور فنی – مهندسی و علوم انسانی تفاوت معناداری وجود ندارد. هم چنین از بین این دانشکدهها، دانشکده ی علوم انسانی کمترین میزان رشد وخلاقیت علمی و فرهنگی (23/3) و دانشکده هنر و معماری بیشترین میزان رشد و خلاقیت علمی و فرهنگی (47/3) را دارند. در مورد دو مقوله ی میزان رشد و ارتقای سطح مشارکت و همکاری های جمعی و میزان سامان بخشیدن به خواسته ها و تلاش های فردی بین سه دانشکده تفاوتی مشاهده نشد به این معنا که این سه دانشکده در میزان رشد و ارتقای سطح مشارکت و همکاری های جمعی و هم چنین میزان سامان بخشیدن به خواسته ها و تلاش های فردی یکسان هستند.
واژگان کلیدی: نگرش[1]، دانشجویان دانشگاه مازندران، فعالیت های فرهنگی و هنری[2]، مشارکت
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:00:00 ب.ظ ]
|