پایان نامه بررسی و مقایسه اثربخشی و کارآیی مدیران انتصابی و انتخابی از نظر میزان برخورداری از مهارت های مدیریتی |
دانشگاه ازاد
واحد علوم و تحقیقات
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
در رشته علوم تربیتی
موضوع
بررسی و مقایسه اثربخشی و کارآیی مدیران انتصابی و انتخابی از نظر میزان برخورداری از مهارت های مدیریتی
( انسانی – فنی- ادراکی)
با تأکید بر بخش آموزش و پرورش
استاد راهنما
دکتر مصطفی شیخ زاده
تابستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. .3 1-1. بیان مسأله 4 1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-3. اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 8
1-3-1. هدف کلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-3-2. اهداف اختصاصی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 8
1-4. سئوال های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-4-1. سئوال اصلی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 9
1-4 -2. سئوال های اختصاصی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 9
1-5. تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی……………………………………………………………………………………………. 10
فصل دوم: پیشینه ی تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 14
الف) بخش اول- مبانی نظری…………………………………………………………………………………………………………………………… 14
2-1.تعاریف مدیریت………………………………………………………………………………………………………………………………………… 14
2-2. پیشینه و تاریخچه مدیریت……………………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-2-1. اصول بنیادی مدیریت……………………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-2-2. سیری در تاریخچه مدیریت………………………………………………………………………………………………………………. 18
2-3. نظریه های عمومی مدیریت………………………………………………………………………………………………………………………. 21
2-4. وظایف و کارکردهای مدیران…………………………………………………………………………………………………………………….. 23
2-5. وظایف مدیران سازمان های اداری و آموزشی……………………………………………………………………………………………. 25
2-6. شیوه انتخاب مدیران آموزشی……………………………………………………………………………………………………………………. 34
2-7. نحوه انتخاب و انتصاب مدیران آ و پ در ایران…………………………………………………………………………………………. 35
2-8. انتخاب و انتصاب صحیح مدیران و فواید آن…………………………………………………………………………………………….. 36
2-9. مهارت های مورد نیاز مدیران……………………………………………………………………………………………………………………. 39
2-9-1. مهارت ادراکی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
2-9-2. مهارت انسانی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 41
2-9-3. مهارت فنی………………………………………………………………………………………………………………………………………… 48
2-9-4. مهارت حرفه ای…………………………………………………………………………………………………………………………………… 50
2-10. ارزش نسبی مهارتها در رده های مدیریت……………………………………………………………………………………………….. 66
2-11. اثربخشی و کارایی: مفهوم، تعریف و رابطه……………………………………………………………………………………………… 68
2-12. اثربخشی و کارایی مدیران آموزشی…………………………………………………………………………………………………………. 69
2-13. مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….. 70
ب) بخش دوم- پیشینه پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………………. 71
تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 71
تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 75
پ) بخش سوم- خلاصه ونتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………….. 77
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 81
3-1. روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 81
3-2. جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 81
3-3. نمونه آماری و روش انتخاب آن………………………………………………………………………………………………………………… 82
3-4. ابزار اندازه گیری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. 83
3-5. روایی و پایایی ابزارها……………………………………………………………………………………………………………………………….. 84
3-6. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………………….. 85
3-7. شیوه ی اجرا…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 86
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 88
الف) یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 88
4-1. جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 88
4-2. سن و سال……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 90
4-3. تحصیلات……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 91
4-4. سابقه مدیریت………………………………………………………………………………………………………………………………………… 92
4-5. رشته تحصیل…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 93
4-6. دوره/ محل اشتغال………………………………………………………………………………………………………………………………….. 94
4-7. مدیریت انتخابی/ انتصابی……………………………………………………………………………………………………………………….. 95
ب) آماره های توصیفی و استنباطی سوال های تحقیق………………………………………………………………………………………….. 96
سوال اول تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 96
سوال دوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 98
سوال سوم تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 99
سوال چهارم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………… 101
سوال پنجم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 103
سوال ششم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 104
سوال هفتم تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 105
سوال هشتم تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 106
خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 106
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 109
5-1. خلاصه یافته های مربوط به ویژگی های دموگرافیک…………………………………………………………………………………. 109
5-2. خلاصه یافته های مربوط به سوال های تحقیق…………………………………………………………………………………………… 111
سوال اول…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 111
سوال دوم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 112
سوال سوم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 113
سوال چهارم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 114
سوال پنجم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 115
سوال ششم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 116
سوال هفتم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 117
سوال هشتم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 118
5-3. بحث ونتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………. 118
5-4. محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………. 121
5-5. پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 121
5-5-1. پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………………. 122
5-5-2. پیشنهادهای پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………………………. 123
منابع و مآخذ
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 125
منابع انگلیسی 132
فهرست جداول
عنوان صفحه
فصل دوم:
جدول (2-1) : خلاصه سیر تکوین و تکمیل اندیشه های مدیریت……………………………………………………………………….. 20
جدول (2-2) : ابعاد شایستگی فردی و اجتماعی مدیران……………………………………………………………………………………….. 58
فصل سوم:
جدول (3-1) : توزیع جامعه آماری مدیران به تفکیک جنسیت…………………………………………………………………………….. 82
جدول (3-2) : توزیع جامعه آماری مدیران به تفکیک انتخابی یا انتصابی……………………………………………………………… 82
جدول (3-3) : پارامترهای موجود در فرمول کوکران……………………………………………………………………………………………. 83
جدول (3-4) : نتایج ضریب پایایی ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………………………. 85
فصل چهارم:
جدول(4-1) : توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان به تفکیک جنسیت…………………………………………………………….. 89
جدول(4-2) : توزیع فراوانی و درصدی مدیران به تفکیک گروه سنی………………………………………………………………… 90
جدول(4-3) : توزیع فراوانی و درصدی مدیران به تفکیک مدرک تحصیلی………………………………………………………… 91
جدول(4-4) : توزیع فراوانی و درصد فراوانی مدیران به تفکیک طبقات سابقه مدیریت………………………………………. 92
جدول(4-5) : توزیع فراوانی و درصد فراوانی مدیران به تفکیک رشته تحصیل………………………………………………….. 93
جدول(4-6) : توزیع فراوانی و درصد فراوانی مدیران به تفکیک دوره / محل اشتغال………………………………………….. 94
جدول(4-7): توزیع فراوانی و درصد فراوانی مدیران به تفکیک مدیریت……………………………………………………………. .95
جدول(4-8): توزیع فراوانی و درصدی دیدگاه پاسخگویان در خصوص مهارت انسانی………………………………………. .96
جدول(4-9): نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه مهارت انسانی مدیران……………………………………………………………. .97
جدول(4-10): توزیع فراوانی و درصدی دیدگاه مدیران در خصوص مهارت ادراکی………………………………………….. .98
جدول(4-11): نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه مهارت ادراکی مدیران…………………………………………………………. .99
جدول(4-12): توزیع فراوانی و درصدی دیدگاه مدیران در خصوص مهارت فنی………………………………………………. .100
جدول(4-13): نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه مهارت فنی مدیران……………………………………………………………… .100
جدول(4-14): توزیع فراوانی و درصدی دیدگاه پاسخگویان در خصوص میزان اثربخشی………………………………….. .101
جدول(4-15): نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه میزان اثربخشی…………………………………………………………………… .102
جدول(4-16): توزیع فراوانی و درصدی دیدگاه پاسخگویان در خصوص میزان کارایی……………………………………… .103
جدول(4-17): نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه میزان میزان کارایی……………………………………………………………… 104
جدول(4-18): نتایج آزمون تی مستقل مقایسه دیدگاه مدیران مرد و زن در مورد مهارتهای مدیریتی……………………. 105
جدول(4-19): نتایج آزمون تی مستقل مقایسه دیدگاه مدیران مرد و زن در مورد اثربخشی…………………………………. 105
جدول(4-20): نتایج آزمون تی مستقل مقایسه دیدگاه مدیران مرد و زن در مورد کارایی…………………………………….. 106
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
فصل دوم:
نمودار (2-1): مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… 76
فصل چهارم:
نمودار (4-1): درصد فراوانی معلمان به تفکیک جنسیت……………………………………………………………………………………….. 89
نمودار(4-2): توزیع درصد فراوانی مدیران به تفکیک گروه سنی…………………………………………………………………………… 90
نمودار(4-3): توزیع درصد فراوانی کارکنان به تفکیک مدرک تحصیلی………………………………………………………………….. 91
نمودار(4-4): توزیع درصد فراوانی افراد نمونهی آماری به تفکیک سابقه مدیریت…………………………………………………. 92
نمودار(4-5): توزیع درصد فراوانی افراد نمونه آماری به تفکیک رشته تحصیل……………………………………………………… 93
نمودار(4-6): توزیع درصد فراوانی افراد نمونه آماری به تفکیک دوره اشتغال………………………………………………………… 94
نمودار(4-7): توزیع درصد فراوانی افراد نمونه آماری به تفکیک مدیریت……………………………………………………………… 95
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه اثربخشی و کارآیی مدیران و مسئولین انتصابی و انتخابی از نظر میزان برخورداری از مهارت های مدیریتی( انسانی- فنی- ادراکی) با تأکید بر آموزش و پرورش بوده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوهی گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعهی آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران(مرد و زن)، شاغل در آموزش و پرورش ناحیهی یک ارومیه است که از میان آنها نمونه ای به حجم 186 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز ، از پرسشنامه استفاده شده است. دادههای حاصل نیز، به دو شیوهی توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و . . .) و استنباطی (آزمون تی گروه های مستقل)، تحلیل آماری شدند. نتایج پژوهش نشان داد که ، مدیران نمونهی آماری از مهارت های سه گانه مدیریتی در سطح متوسط به بالا برخوردار هستند؛ اما بین میانگین نمرات مدیران انتخابی و انتصابی تفاوت وجود دارد که این تفاوت برای مهارت ادراکی در سطح خطای 05/0 معنی دار می باشد. همچنین، مدیران دو گروه نمونه آماری در میزان اثربخشی و کارایی با هم تفاوت دارند و این تفاوت در سطح خطای 05/0 معنی دار می باشد. نتیجه این که به احتمال 95% مدیران انتخابی در مقایسه با مدیران انتصابی از میزان اثربخشی و کارایی بالاتری برخوردار هستند.
کلید واژهها: مهارت های سه گانه مدیریتی، کارایی، اثربخشی، سازمان آموزش و پرورش.
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 10:59:00 ب.ظ ]
|