پایان نامه تأثیر آموزش ضمن خدمت برسطح رضایت شغلی پرستاران بیمارستان های دولتی |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد بین المللی بندر انزلی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی
گرایش : منابع انسانی
موضوع :
تأثیر آموزش ضمن خدمت برسطح رضایت شغلی پرستاران بیمارستان های دولتی شهر رشت
استاد راهنما :
دکتر مرتضی حضرتی
سال تحصیلی : 1393-1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده………………………………………… 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه…………………………………… 3
1-2- بیان مسأله……………………………….. 4
1-3- ضرورت و اهمیت موضوع……………………….. 6
1-4- اهداف پژوهش ……………………………… 7
1-5- سؤالات پژوهش………………………………. 7
1-6- فرضیه های پژوهش…………………………… 8
1-6-1- فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………………………………………………………8
1-6-2-فرضیه های فرعی ……………………………………………………………………………………………………………………..8
1-7- قلمرو تحقیق………………………………. 8
1-8- واژگان پژوهش……………………………… 9
فصل دوم : ادبیات تحقیق
بخش اول : آموزش ضمن خدمت…………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-1- 1- مقدمه…………………………………. 12
2-1-2- مفهوم آموزش…………………………….. 13
2-1-3- ضرورت آموزش…………………………….. 16
2-1-4- آموزش کارکنان…………………………… 17
2-1-5- ضرورت آموزش کارکنان در سازمان…………….. 17
2-1-6- تاریخچه آموزش کارکنان……………………. 21
2-1-7- ویژگی ها و اصول اساسی آموزش در سازمان……… 22
2-1-8- مزایای آموزش کارکنان…………………….. 25
2-1-9- انواع آموزش…………………………….. 27
2-1-10- آموزش ضمن خدمت………………………….. 28
2-1-11- روش های آموزش ضمن خدمت…………………… 29
2-1-12- برنامه ریزی دوره های آموزشی………………. 32
2-1-13- تاریخچه آموزش ضمن خدمت در جهان……………. 32
2-1-14- تاریخچه آموزش کارکنان در ایران…………… 34
2-1-15- ماهیت آموزش ضمن خدمت……………………. 35
2-1-16- ویژگی ها و اصول آموزش ضمن خدمت…………… 36
2-1-17- اهداف آموزش ضمن خدمت……………………. 37
2-1-18- سودمندی های آموزش ضمن خدمت………………………………………………………………………………………..38
2-1-19- برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت………………. 38
2-1-20- مراحل برنامه ریزی آموزش های ضمن خدمت……… 39
2-1-21- تعیین نیازهای آموزشی کارکنان…………….. 41
2-1-22- اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت…………….. 43
2-1-23- فرآیند آموزش نیروی انسانی……………….. 45
2-1-24- اهداف نیازسنجی…………………………. 46
2-1-25- منابع نیازهای آموزشی ضمن خدمت……………. 47
2-1-26- روش های نیازسنجی……………………….. 47
2-1-27- ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت ……… 48
2-1-28- مراحل ارزشیابی دوره های آموزشی…………… 49
2-1-29- ضرورت انجام ارزشیابی……………………. 50
2-1-30- مبانی قانونی آموزش کارکنان دولت………….. 50
بخش دوم : رضایت شغلی…………………………… 52
2-2-1- مقدمه………………………………….. 52
2-2-2- مفهوم رضایت شغلی………………………… 54
2-2-3- اهمیت رضایت شغلی………………………… 58
2-2-4- مدل رضایت شغلی………………………….. 59
2-2-5- پیامدهای رضایت شغلی……………………… 61
2-2-6- ارتباط بین رضایت کارکنان و مشتری………….. 63
2-2-7- عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران…………. 65
بخش سوم : رابطه بین آموزش ضمن خدمت و رضایت شغلی ……………………………………………………………………73
2-3-1- جنبه آموزشی کارکنان در رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………..73
بخش چهارم : پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 75
2-4-1- مروری بر پیشینه و مبانی نظری پژوهش در ایران… .75
2-4-2- مروری بر پیشینه و مبانی نظری پژوهش در جهان………………………………………………………………………….76
چارچوب نظری تحقیق……………………………… 79
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه……………………………………. 81
3-2- روش تحقیق………………………………… 81
3-3- جامعه و نمونه آماری……………………….. 81
3-4- روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات……………… 82
3-5- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات…………. 85
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات………….. 86
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات تحقیق
4-1- مقدمه……………………………………. 88
4-2- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان……. 88
4-3- توصیف متغیرهای تحقیق………………………. 92
4-4- آزمون نرمالیته……………………………. 96
4-5- آزمون فرضیه ها……………………………. 97
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق
5-1- مقدمه……………………………………. 102
5-2- نتایج بررسی توصیفی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…. 102
5-3- توصیف متغیرهای تحقیق………………………. 102
5-4- نتایج آمار استنباطی……………………….. 103
5-5- آزمون t-test سه نمونه ای …………………………………………………………………………………………………………105
5-6- پیشنهادات بر اساس فرضیه های تحقیق…………… 105
5-7- پیشنهادات برای تحقیقات آینده……………….. 108
5-8- محدویت های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….108
منابع و مآخذ……………………………………… 110
ضمائم…………………………………………….. 12
فهرست جداول
جدول 2-1- تمایز آموزش کارکنان از آموزش و پرورش عمومی. 24
جدول 2-2- پژوهش های انجام شده در ایران و جهان …………………………………………………………………………….77
جدول 3-1- سوالات پرسشنامه به تفکیک ابعاد و شاخصها ………………………………………………………………………83
جدول 3-2- پایایی متغیرهای تحقیق…………………. 85
جدول 4-1- توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان…………. 88
جدول 4-2- توصیف سن پاسخ دهندگان…………………. 89
جدول 4-3- توصیف وضعیت تأهل پاسخ دهندگان………….. 90
جدول 4-4- توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان……………………………………………………………………………………….90
جدول 4-5- توصیف سابقه کار پاسخ دهندگان…………… 91
جدول 4-6- توصیف متغیر رضایت شغلی………………… 92
جدول4-7- توصیف متغیر آموزش ضمن خدمت……………… 92
جدول4-8- توصیف متغیر رضایت از جلسه آموزش…………. 93
جدول4-9- توصیف متغیر رضایت از محتوای آموزش……….. 94
جدول4-10- توصیف متغیر رضایت از آموزش دهنده……….. 94
جدول4-11- توصیف متغیر انتقال یادگیری…………….. 95
جدول4-12- آزمون کولوموگروف-اسمیرنف………………. 96
جدول4-13- آزمون رگرسیون تأثیر آموزش ضمن خدمت بر رضایت شغلی 97
جدول4-14- آزمون رگرسیون تأثیر رضایت ازجلسات آموزش بر رضایت شغلی 97
جدول4-15- آزمون رگرسیون تأثیر رضایت از محتوای آموزش بر رضایت شغلی 98
جدول4-16- آزمون رگرسیون تأثیر رضایت از آموزش دهنده بر رضایت شغلی 99
جدول4-17- آزمون رگرسیون تأثیر انتقال یادگیری بر رضایت شغلی 99
جدول 4-18- آزمون t-test سه نمونه ای مقایسه تطبیقی بین سه بیمارستان …………………………………………….100
فهرست نمودارها
نمودار 2-1- مدل مفهومی تحقیق……………………. .79
نمودار4-1- نمودار میله ای جنسیت پاسخ دهندگان……… .88
نمودار4-2- نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان………… .89
نمودار4-3- نمودار میله ای وضعیت تأهل پاسخ دهندگان…. .90
نمودار4-4- نمودار میله ای میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.. .91
نمودار4-5- نمودار میله ای میزان سابقه کار پاسخ دهندگان .91
نمودار4-6- هیستوگرام متغیر رضایت شغلی…………… .92
نمودار4-7- هیستوگرام متغیر آموزش ضمن خدمت……….. .93
نمودار4-8- هیستوگرام متغیر رضایت از جلسه آموزش…… .93
نمودار4-9- هیستوگرام متغیر رضایت از محتوای آموزش…. .94
نمودار4-10- هیستوگرام متغیر رضایت از آموزش دهنده…. .95
نمودار4-11- هیستوگرام متغیر انتقال یادگیری………. .95
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت و ابعاد آن در سطح رضایت شغلی پرستاران بیمارستان های دولتی شهر رشت است. متغیر مستقل این پژوهش آموزش ضمن خدمت است. در این پژوهش از مدل چهار بعدی لطیف 2012 (رضایت از جلسه آموزش، رضایت از محتوای آموزش، رضایت از آموزش دهنده و انتقال یادگیری) استفاده شده است. متغیر وابسته این پژوهش رضایت شغلی است. جامعه آماری پژوهش، پرستاران بیمارستان های دولتی شهر رشت در سه گروه پورسینا، رازی و شفا با تعداد کل 900 نفر است. نمونه آماری پژوهش با توجه به فرمول کوکران جامعه محدود 165 نفر تخمین زده شده است. روش های جمع آوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی برای برآورد مشخصه های مرکزی و تنظیم جداول توزیع فراوانی آماری و به منظور بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر رضایت شغلی از آزمون رگرسیون برای تجزیه و تحلیل داده ها و از آزمون t-test سه نمونه ای جهت مقایسه تأثیر آموزش ضمن خدمت بر رضایت شغلی پرستاران در بین سه گروه از جامعه آماری استفاده شده است. یافته ها تمامی فرضیه های پژوهش را تأیید کرده و تأثیر آموزش ضمن خدمت و ابعاد آن بر رضایت شغلی را نشان داده است که نتایج این پژوهش با یافته های پژوهش لطیف 2012 همخوانی دارد. ضمناً بعد از مقایسه تطبیقی بین سه بیمارستان از طریق آزمون t-test سه نمونه ای مشاهده گردید در بیمارستان رازی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر رضایت شغلی پرستاران بیشتر است.
مفاهیم کلیدی : آموزش ضمن خدمت، رضایت از جلسه آموزش، رضایت از محتوای آموزش، رضایت از آموزش دهنده، انتقال یادگیری، رضایت شغلی
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
[شنبه 1399-01-09] [ 02:33:00 ق.ظ ]
|