دانشگاه علامه طباطبایی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی

عنوان:

تأثیر اسباب بازی های فکری بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان

استاد راهنما:

دکتر فرخنده مفیدی

 

 

فهرست مطالب:

مقدمه—————————————— 12

بیان مسئله—————————————– 13

اهمیت و ضرورت پژوهش——————————– 15

هدف پژوهش—————————————— 17

فرضیه های پژوهش——————————– 17

تعریف واژه ها و اصطلاحات———————— 18

  • تعریف نظری مفاهیم————————– 18
  • تعریف عملیاتی مفاهیم———————– 18

فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش

آموزش و پرورش پیش دبستانی———————- 21

اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش پیش از دبستان—— 22

سیر تاریخی پژوهش های دیداری – حرکتی———— 24

ادراک و مهارت های ادراکی – حرکتی چیست؟——— 29

مؤلفه های ادراکی – حرکتی———————– 30

مهارت حرکتی———————————— 32

  • مهارت های حرکتی درشت———————– 33
  • مهارت های حرکتی ظریف———————– 33

ادراک دیداری———————————– 34

مهارت های هماهنگی دیداری———————– 36

  • هماهنگی دیداری – دیداری——————– 36
  • هماهنگی دیداری – شنیداری——————- 36
  • هماهنگی دیداری – حرکتی——————— 37

علائم و نشانه های اختلال در مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی  37

نظریه های ادراکی – حرکتی———————– 38

  • تئوری گتمن : ویژوموتور(دید حرکتی)———- 39
  • تئوری ادراکی – حرکتی کپارت—————– 42
  • تئوری حرکت آفرینی(موویژنی)—————– 44
  • تئوری تشکل نظام عصبی : «دُمن و دلاکاتو»—— 45

آزمون های دیداری – حرکتی———————– 47

  • آزمون رشدی یکپارچگی بینایی – حرکتی بیری—- 47
  • آزمون دیداری – حرکتی «بندر – گشتالت»——- 47

اسباب بازی————————————- 48

انواع اسباب بازی——————————- 49

اصولی در مورد بازی و اسباب بازی—————- 50

ویژگی های اسباب بازی مناسب——————— 52

تولید صنعتی اسباب بازی————————- 53

جورچین—————————————– 54

انواع جورچین ها——————————– 54

اهداف و فواید جورچین ها———————— 55

تنگرام—————————————– 56

اهداف تنگرام———————————– 57

پیشینه پژوهش———————————– 57

الف) تحقیقات انجام شده در داخل کشور———— 57

ب) تحقیقات انجام شده در خارج کشور————– 60

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

طرح پژوهش————————————– 64

جامعه مورد مطالعه—————————— 64

نمونه و روش نمونه گیری————————- 64

ابزار اندازه گیری—————————— 64

آزمون دیداری – حرکتی بندر – گشتالت————- 64

روایی و پایایی آزمون————————— 65

روش اجرا————————————— 66

روش تجزیه و تحلیل داده ها———————- 67

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های پژوهش

شاخصه های توصیفی مشخصات جمعیت شناختی پژوهش—– 70

  • از نظر گروه های کنترل و آزمایش————- 70
  • از نظر جنسیت——————————- 70

تحلیل توصیفی و استنباطی فرضیه های پژوهش——– 71

  • فرضیه اول پژوهش—————————- 71
  • فرضیه دوم پژوهش—————————- 74
  • فرضیه سوم پژوهش—————————- 76

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

بررسی یافته های پژوهش————————– 79

نتیجه گیری————————————- 81

محدودیت های پژوهش—————————— 82

پیشنهادات پژوهشی——————————- 82

پیشنهادات کاربردی—————————— 82

فهرست منایع———————————— 84

  • منابع فارسی——————————– 85
  • منابع لاتین——————————— 89

ضمائم و پیوست ها——————————- 90

چکیده لاتین————————————- 98

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت