پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانشآموزان متوسطه پسر شهرستان باوی |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحدعلوم تحقیقات ایلام
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته روان شناسی(M.A)
گرایش:بالینی
عنوان :
تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانشآموزان متوسطه پسر شهرستان باوی
استاد راهنما :
دکتر شهرام مامی
استاد مشاور:
دکتر قباد بهامین
بهار 1394
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسئله 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
1-4- اهداف تحقیق. 7
1-4-1- اهداف کلی. 7
1-4-2- اهداف کاربردی. 7
1-5- فرضیات تحقیق. 7
1-6- تعاریف مفهومیو عملیاتی متغیرها 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه 11
2-2- انگیزش تحصیلی. 13
2-3- الگوهای انگیزشی. 14
2-4- نظریات یادگیری. 17
2-5- نظریههای رفتاری. 17
2-6- نظریه شرطیسازی کلاسیک.. 18
2-7- نظریه کوشش و خطا 18
2-8- نظریه شرطیسازی کنشگر. 19
2-9- نظریههای شناختی. 20
2-10- نظریه یادگیری گشتالت.. 20
2-11- نظریه یادگیری معنیدار کلامی. 21
2-12- نظریه اجتماعی- شناختی. 21
2-13- مفهوم هویت یادگیری. 22
2-14- نظریه هویت ریچارد جنکینز. 23
2-15- مفهوم بهداشت روانی. 28
2-16- عوامل مؤثر بر سلامت روان. 32
2-17- نظریات سلامت روان. 33
2-18- مفهوم مشاوره تحصیلی. 36
2-19- پیشینه تحقیق. 47
2-19-1- پیشینه داخلی تحقیق. 47
2-19-2- پیشینه خارجی تحقیق. 49
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه 51
3-2- جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه 51
3-3- طرح تحقیق. 52
3-4- ابزارهای پژوهش… 52
3-5-پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر: 52
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه 52
3-7- پرسشنامه سلامت عمومیگلد برگ.. 53
3-8- اعتبار و روایی. 55
3-9- پرسشنامه هویت فردی بردبار 55
3-10- روش اجرا 56
3-11- روش تحلیل داده ها 57
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 یافته های توصیفی. 59
4-2- یافتههای فرضیات پژوهش… 60
4-3- تحلیل داده ها 61
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- نتیجه گیری. 66
5-2- محدودیتهای پژوهش… 71
5-3- پیشنهادات.. 71
5-3-1- پیشنهادات پژوهشی. 71
5-3-2- پیشنهادهای کاربردی. 72
منابع و مآخذ. 73
پیوست.. 77
چکیده انگلیسی. 86
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 3-1 طرح تحقیق. 52
جدول4ـ1: میانگین و انحراف معیار نمره انگیزش تحصیلی، هویت فردی، بهداشت روانی گروه های آزمایش و گواه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون. 59
جدول4ـ2: آزمون لوین جهت پیش فرض تساوی واریانسهای نمرههای متغیرهای تحقیق در دو گروه آزمایش و گواه 60
جدول4ـ3: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری(مانکوا)بر روی میانگین نمرات پس آزمون انگیزش تحصیلی، هویت فردی، بهداشت روانی دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی گروه های آزمایش و گواه با کنترل پیش آزمون. 61
جدول4ـ4: نتایج تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) بر روی میانگین نمرات پس آزمون انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی گروه های آزمایش و گواه با کنترل پیش آزمون. 62
جدول4ـ5: نتایج تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) بر روی میانگین نمرات پس آزمون هویت فردی دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی گروه های آزمایش و گواه با کنترل پیش آزمون. 63
جدول4ـ6: نتایج تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) بر روی میانگین نمرات پس آزمون بهداشت روانی دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی گروه های آزمایش و گواه با کنترل پیش آزمون. 64
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار4-1 مقایسه میانگین پیش آزمون وپس آزمون نمرات انگیزش تحصیلی گروههای آزمایش وگواه 70
نمودار4-2 مقایسه میانگین پیش آزمون وپس آزمون نمرات هویت فردی گروههای آزمایش وگواه 71
نمودار4-3 مقایسه میانگین پیش آزمون وپس آزمون نمرات بهداشت روانی گروههای آزمایش وگواه 72
چکیده:
هدف آموزش و پرورش تعلیم و تربیت و شکوفا نمودن و به فعلیت رساندن همه استعدادهای انسان با برنامههای سنجیده است، این امر مستلزم شناسایی و پی بردن به کم و کیف آنهاست، از دیرباز مشاوران نقش حساس و موثری در این زمینه داشته اند، لذا هدف اصلی این پژوهش تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی،هویت فردی ، و بهداشت روان در دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسظه پسر شهرستان باوی که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند که ازمیان آنها تعداد 60 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند سپس برای گروه آزمایش برنامه آموزش مشاوره تحصیلی در قالب 10جلسه 90 دقیقه ای برگزار گردید و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی هارتر، هویت فردی بردبار و سلامت عمومیگلدبرگ و همچنین، برای تحلیل دادها از روش آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس یک راهه آنکوا استفاده شد که سطح معنی داری برای فرضیهها 05/0 α= در نظر گرفته شد.و از نرم افزار spss استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان تأثیر مثبت دارد.
نتیجه:پس محقق با استناد به یافتههای بدست آمده از پژوهش فوق معتقد است برای استفاده بهینه از کلیه سرمایه گذاریهای مادی و معنوی صورت پذیرفته در آموزش و پرورش میبایستی از مشاوران تحصیل کرده در مدارس بهره جست تا موجبات رشد تحصیلی از این رهگذر فراهم آید.
کلمات کلیدی: مشاوره تحصیلی، انگیزش تحصیلی، بهداشت روان، هویت فردی، آموزش و پرورش
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:22:00 ب.ظ ]
|