دانشگاه آزاد اسلامی

واحد

موضوع :

تاثیر ریسک سیستماتیک شرکتها با استفاده از تحلیل موجک با توجه به نوسان پذیری بازده

گرایش:

حسابداری

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

چکیده

در بازار سرمایه یکی از مهم ترین مباحث ارتباط بین ریسک و بازده است، مخصوصاً ریسک سیستماتیک؛ زیرا اعتقاد بر این است که بازده سهام فقط تابعی از ریسک سیستماتیک است. تحقیقات بسیاری در زمینه بررسی رابطه ی بین ریسک و بازده انجام شده است . از جمله این تلاشها ، تحقیقی است که توسط شارپ انجام شده است. که با معرفی (مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای) را فرض کرد که بین ریسک سیستماتیک و بازده اوراق بهادار رابطه خطی ساده و مثبتی وجود دارد. به منظور آزمون فرضیات تحقیق ابتدا دوره تحقیق را بر اساس وارایانس شاخص های تولیدات شرکتهای سهامی مورد آزمون به دو دسته دوره های پر نوسان و کم نوسان تقسیم شده است. سپس اطلاعات مربوط به ریسک سیستماتیک وبازده سهام در دوره های پر نوسان و کم نوسان را با روش تبدیل موجک گسسته همپوشانی(DWT) و با موجک دابشیز 4 با استفاده از نرم افزارspss به دوره زمانی کوچک تر تجزیه نموده، سپس به منظور آزمون فرضیه های تحقیق، ازتحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد رابطه معناداری بین ریسک سیستماتیک و بازده در دوره زمانی پر نوسان در افق های زمانی میان مدت و بلندمدت وجود دارد. همچنین در دروه های زمانی کم نوسان نیز در افق های زمانی میان مدت رابطه معناداری میان ریسک سیستماتیک و بازده وجود دارد ولی فقط در افق زمانی بلندمدت 176 روزه رابطه معنادار میان ریسک و بازده به اثبات می­رسد.

تحقیق حاضر به بررسی رابطه ی بین بازده سهام و ریسک سیستماتیک در افق های زمانی میان مدت و بلندمدت

و بررسی تأثیر میزان نوسانات بازار بر رابطه ی فوق در شرکت های سهامی در سال های 88 13تا 1393 بررسی شده است.

واژگان کلیدی: ریسک سیستماتیک، شاخص ریسک سیستماتیک (بتا)، بازده سهام، تحلیل موجک

 مقدمه

سرمایه گذاری یک امر ضروری و حیاتی در جهت رشد و توسعه اقتصادی هر کشور است. برای اینکه وجوه لازم جهت این سرمایه گذاری فراهم آید، باید یکسری منابع برای تأمین سرمایه وجود داشته باشد. بهترین منبع برای تأمین سرمایه پس انداز های مردم یک جامعه است. بورس اوراق بهادار بهترین مکانیزمی است که امکان استفاده از پس اندازها را در بخش تولید فراهم می آورد. پس بورس از یک طرف پس انداز­های سرگردان را به سمت تولید سوق می­دهد و از طرف دیگر احتیاجات مالی شرکت­ها و مؤسسات را برآورده می­کند (شفیع زاده، علی، 1375).

اصل ثابتی در فرهنگ سرمایه گذاری وجود دارد مبنی بر اینکه سرمایه گذار از ریسک و خطر گریزان است و به سوی بازده و سود تمایل دارد. به همین خاطر است که سرمایه گذاران ریسک گریز از ورود سرمایه خود به جایی که خطر و ریسک وجود دارد یا افق نامشخصی در برابر سود و اصل سرمایه شان هست، امتناع می کنند؛ اما آیا می توان جایی را پیدا کرد که سرمایه گذاری در آن ریسک نداشته باشد؟ ریسک و خطر از دست دادن اصل و فرع سرمایه در همه جا هست، بعضی سرمایه گذاری ها پرخطرند و برخی کم خطر. سرمایه گذار با توجه به میزان خطر و ریسک سرمایه گذاری، انتظار سود و بازده متناسب را دارا م یباشد. معمولاً سرمایه گذاران به وسیل هی تجزیه و تحلی لهای مالی خود به دنبال بازد هی متناسب، یا توجه به ریسک مربوط می باشند. در یک بازار متعارف که در آن عوامل بازار واجد اطلاعات می باشند، بازده بالا همواره ریسک بالاتری را نیز به دنبال خواهد داشت. این موجب م یشود که همواره تصمیم گیری جهت سرمایه گذاری بر اساس روابط میان ریسک و بازده صورت گیرد و یک سرمایه گذار همواره دو فاکتور ریسک و بازده را در تجزیه و تحلیل و مدیریت سبد سرمایه گذاری های خود مدنظر قرار دهد؛ به عبارت دیگر، سرمایه گذاری به عنوان یک تصمیم مالی همواره دارای دو مؤلفه ی ریسک و بازده ی . بوده که مبادله ی این دو، ترکیب های گوناگون سرمایه گذاری را عرضه میکند (ابزری و همکاران،1386 ).

از بعد تقاضا برای منابع مالی، شرکت ها باید سعی کنند که وجوه مورد نیاز خود را به طریقی تهیه کنند که هدف اصلی صاحبان شرکت، یعنی افزایش ارزش شرکت، تحقق یابد. در بعد عرضه سرمایه، سرمایه گذاران سعی دارند که حتی الامکان پس انداز های خود را در جایی سرمایه­گذاری کنند که بیش ترین بازده را داشته باشد؛ اما در این راستا به ریسک مربوط به سرمایه گذاری نیز توجه دارند و در صورتی تحمل ریسک را پذیرا می شوند که بابت آن ما به ازائی عایدشان گردد و این ما به ازا چیزی جز بازده بیشتر سرمایه گذاری ها نخواهد بود. لذا به منظور سرمایه گذاری در بورس ریسک و بازده سرمایه گذاری ها همزمان باید مورد توجه قرار گیرد. به همین علت شناخت ارتباط بین میزان ریسک و بازده از جهت تصمیم­گیری سرمایه گذاران اهمیت ویژه ای دارد(شفیع زاده، علی، 1375).

اهمیت ریسک و بازده و فقدان الگوی کامل و مورد پذیرش اهل فن، موجب شده تا پژوهشگران زیادی بخش عمده ای از پژوهش های خود را به این موضوع اختصاص دهند، بعلاوه جذابیت موضوع به دلیل فراگیر بودن آن در بازارهای مالی نیز عامل محرک دیگری بوده است، بطوریکه در چند دهه ی اخیر قسمت زیادی از تحقیقات بازار سرمایه و متون درسی دانشگاهی به تبیین و تشریح الگوی ریسک و بازده اختصاص یافته است.

در این پژوهش به دنبال یافتن ارتباط معنی دار بین ریسک سیستماتیک و بازده سهام در بورس اوراق بهادار با روشی متفاوت از روش های مرسوم اقتصادسنجی هستیم. بدین منظور اقدام به بررسی همزمانی ها با استفاده از روش موجک خواهیم کرد.

1-2-تعریف و بیان مسئله پژوهش

در بازار سرمایه یکی از مهم ترین مباحث ارتباط بین ریسک و بازده است، مخصوصاً ریسک ، سیستماتیک؛ زیرا اعتقاد بر این است که بازده سهام فقط تابعی از ریسک سیستماتیک است (فیشر و جردن،1991).

ریسک سیستماتیک در اوراق بهادار بیانگر بخشی از تغییرپذیری در بازده اوراق در اثر دخالت عوامل مؤثر بر مجموعه ی بازار از قبیل تغییر در دورنمای کلی تجارت ایجاد می شود که با استفاده از معیاری تحت عنوان بتا اندازه گیری می شود. سرمایه گذار در قبال تحمل ریسک سیستماتیک بیشتر بازده بیشتری را خواستار است. ریسک غیر سیستماتیک یک ریسک اضافه ایست که تحمل آن هیچ گونه صرفی برای سرمایه گذار ندارد و از طریق تنوع بخشیدن در اوراق بهادار و ایجاد سبد سرمایه گذاری تا حد زیادی کاهش یافته و یا به طور کامل می تواند حذف شود. نوسانات بازار به طور کلی به دوره های پر نوسان و کم نوسان تقسیم شده است. این تقسیم بندی بر اساس اینکه نوسانات در بالا و پایین مقدار متوسط نوسانات (رول و راس ،1984).

1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش

معمولاً در اقتصاد و به خصوص در سرمایه گذاری فرض بر این است که سرمایه گذاران منطقی عمل می کنند. سرمایه گذاران منطقی اطمینان را به عدم اطمینان ترجیح م یدهند و طبیعی است که در این حالت می توان گفت سرمایه گذاران نسبت به ریسک علاق های ندارند، به عبارت دقیق تر سرمایه گذاران ریسک گریز هستند. یک سرمایه گذار ریسک گریز[1] کسی است که در ازای قبول ریسک، انتظار دریافت بازده­ی مناسبی دارد. باید توجه داشت که در این حالت پذیرفتن ریسک یک کار غیرمنطقی نیست، اگرچه میزان ریسک خیلی زیاد باشد، چون در این حالت انتظار بازد هی بالایی نیز وجود دارد. در واقع، سرمایه گذاران به طور منطقی نمی توانند انتظار داشته باشند که بدون قبول ریسک بالا بازد هی بالایی کسب کنند. از طرف دیگر تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که افراد در تصمیم گیری های خود تحت شرایط ریسک، به هیچ وجه به صورت منطقی و عقلایی عمل نم یکنند (ابزری و همکاران، 1386).

اعتقاد بر این است که بازده سهام فقط تابعی از ریسک سیستماتیک است. سرمایه گذار در قبال تحمل ریسک سیستماتیک بیشتر بازده ی بیشتری دریافت می کند و ریسک غیرسیستماتیک یک ریسک اضافه ای است که تحمل آن هیچ گونه صرفی برای سرمایه گذار ندارد. پژوهش های بسیاری در زمینه ی بررسی رابطه ی بین ریسک و بازده انجام شده است. شناسایی ارتباط بین ریسک و بازده از این جهت اهمیت بیشتری می یابد که بکارگیری مدل های موجود در زمینه ی تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در اوراق بهادار مستلزم چنین شناختی می باشد. یکی از مدل های مورد استفاده برای قیمت گداری سهام که از دهه­ی 1960 تاکنون پژوهش های زیادی در مورد آن صورت گرفته مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای است (شفیع زاده، علی، 1375). از جمله این تلاش ها، پژوهشی است که توسط شارپ[2] انجام شد. او با معرفی مدل CAPM (مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای ) فرض کرد که بین ریسک سیستماتیک و بازده اوراق بهادار رابطه ای خطی ساده و مثبتی وجود دارد (شارپ ،1964).

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت