پایان نامه تدوین راهبردهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی |
چکیده:
امروزه توجه به نقش و اهمیت برنامهریزی استراتژیک در دستیابی به اهداف سازمانها بسیار افزایش یافته و حتی برخی اندیشمندان علم مدیریت از آن به عنوان منبع کسب مزیت رقابتی یاد میکنند. هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام است، روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی تحلیلی است بدین صورت که ابتدا با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه باز، عوامل داخلی(نقاط قوت و ضعف)، و عوامل خارجی( فرصتها و تهدیدهای)، سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام شناسایی و در ادامه با استفاده از پرسشنامه بسته این عوامل به نظرسنجی گذاشته شده است، جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق آزمونهای آماری tتک نمونهای، تحلیل عاملی تأییدی و روش تجزیه و تحلیل SWOT بکار رفته است که در نهایت 17 استراتژی شامل: شش استراتژیSO، سه استراتژیST، پنج استراتژی WO و سه استراتژیWT برای سازمان تدوین و پیشنهاد گردید.
واژههای کلیدی: برنامهریزی راهبردی، هیئتهای دینی و مذهبی، سازمان تبلیغات اسلامی، استان ایلام، SWOT.
فصل اول: کلیات تحقیق
|
1-1. مقدمه
پیشرفتهای پرشتاب در محیطهای سازمانی از مهمترین ویژگیهای عصر معاصر میباشد، لذا مدیران با این چالش روبرو هستند که چگونه با آنها مواجه شوند تا بیشترین سود و منفعت را ببرند، زیرا سازمانهایی که سبک ثابت مدیریتی را انتخاب کرده و تلاش نمیکنند تا متناسب با تغییرات محیط پیش روند، موفق نخواهند بود (فروزنده دهکردی،1394). هیئتهای دینی و مذهبی که وظیفه حمایت و تبلیغ فرهنگ اسلامی را در بین مردم دارند، نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پیچیده بودن و وقوع تغییرات سریع محیطی کارشناسان این بخش را ناگزیر به پیشبینی روند تغییرات و تمرکز بیشتر بر آینده کرده است. به همین منظور یکی از عوامل کلیدی که در سازمانهای هوشمند قرن بیست و یکم بوجود آمده و آنها را از هم متمایز میسازد، داشتن برنامه بلند مدت استراتژیک است (دیوید،1394).
برنامهریزی استراتژیک عبارت است از الگو یا طرحی که هدفها، سیاستها و زنجیرههای عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب میکند (فرد،1393)، در سطوح بالای سازمان شکل میگیرد و نیاز به تخصیص میزان وسیعی از منابع دارد، تمرکز آن بر مقابله سازمان با محیط خارجی و دارای نگرش چند بعدی است (دیوید،1394).
برنامهریزی استراتژیک بخش مهمی از مدیریت استراتژیک است و چارچوبی برای مدیریت استراتژیک محسوب میشود (فرد،1393)، در مکتب موقعیتیابی راهبردی، سازمانها به پایش محیط بیرونی و محیط درونی خود در قیاس با رقبا با رویکرد تحلیلی میپردازند که این پایش پیش نیاز تدوین راهبردهای سازمان است. برنامهریزی راهبردی رسیدن از وضعیت موجود (مأموریت سازمان)، به وضعیت مطلوب را که به چشم انداز سازمان اشاره دارد، تشریح میکند(فروزنده دهکردی،1394). در برنامهریزی استراتژیک، سازمان تبلیغات اسلامی یک سیستم پویا است که تأثیراتی از بیرون متحمل میشود و به سهم خود تأثیراتی بر بیرون میگذارد. بنابراین لازم است برنامهریزی استراتژیک امری مداوم باشد تا بتواند در برابر این تأثیرات، مسیرهای روشن و موفقی را برای خود ترسیم کند. از سوی دیگر، سازمان تبلیغات اسلامی سازمانی پیچیده است و ویژهگیهایی دارد که بر فرهنگ جامعه تأثیر میگذارد. بدین ترتیب، تصمیمگیری در این سازمان صرفاً براساس شناخت و تشخیص مدیران ارشد صورت نمیگیرد(فرد،1393).
در سالهای اخیر، مطالعاتی درباره برنامهریزی راهبردی درباره فرهنگ و مذهب اسلام در کشور انجام گرفته که در آنها سعی بر ارتقاء امور و فعالیتهای جاری هیئتهای دینی و مذهبی، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در برنامهها و روشهای آموزشی میباشد، برنامهریزی راهبردی دورنمای روشنی برای رسیدن به جایگاه برتر هیئتهای دینی و مذهبی استان ایلام در امر تبلیغ و ترویج دین را نشان میدهد، اما امروزه شاهد تهاجم فرهنگی از سوی کشورهای غربی و آمریکایی میباشیم و این نیاز احساس میشود که از منظری متفاوت تر از آنچه که تا امروز به هیئتهای دینی و مذهبی استان ایلام نگریسته میشده، دیده شود، لذا در این پژوهش پس از بررسی محیط درونی و بیرونی این سازمان و تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده، استراتژهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی تدوین شده است.
1-2. بیان مسأله پژوهش
برنامهریزی راهبردی یک چهارچوب مفهومی را برای تصمیمگیری مهیا میکند که از دستاوردهای آن کسب راهبردهای جمعی مشترک است، یعنی اینکه توجهات را به سمت درک و همکاری فراسازمانی سوق میدهد که ابزاری مناسب برای مقابله با آشفتگی در محیط سازمان محسوب میشود، همچنین پاسخگویی سازمان به تهدیدهای برون سازمانی و رفع نقاط ضعف درون سازمانی نیز به نحو مطلوب محقق میشود و توانایی سازمان را برای استفاده از فرصتها و نقاط قوت افزایش میدهد (فروزنده دهکردی،1394).
تغییرات این چنین برای هیئتهای دینی و مذهبی که وظیفه حفظ، تبلیغ و توسعه فرهنگ و مذهب را دارند، وجود برنامهریزی را برای تطابق با این تغییرات به یک ضرورت حیاتی تبدیل کرده است، یکی از راههای رسیدن به این مزیت تدوین راهبردهای فرهنگی میباشد، چونکه عامل بقاء مذهب در محیط دائماً در حال تغییر امروزی تدوین راهبردهای جامع و واکنش به موقع میباشد.
بررسیهای انجام شده در دنیا نشان میدهد مدیریت راهبردی و برنامهریزی راهبردی پرکاربردترین ابزار مدیریتی دنیا است (مت و ذکریا، 2015)[1]. تمامی سازمانها و نهادهای موفق دنیا بخش عمدهای از موفقیت خود را مرهون برنامهریزی راهبردی میدانند. از طرفی باتوجه به شرایط پر شتاب، متغییر و پیچیده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، این سؤال در ذهن ایجاد میشود، که آیا هیئتهای دینی و مذهبی استان ایلام در راستای اهداف و برنامههای کلان کشوری اقداماتی انجام دادهاند؟. با توجه به این سؤال محقق در طی این مطالعه درصدد است که با بررسی اسناد و مطالعه کافی این مشکل را بررسی و راه کارهای لازم را ارائه نمایید. بدین منظور موضوع پژوهش تدوین راهبردیهای فرهنگی هیئتهای دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام انجام میپذیرد.
[شنبه 1399-01-09] [ 01:08:00 ق.ظ ]
|