پایان نامه رابطه بین ساختارهای رقابتی در بازار و ریسک اعتباری در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده اقتصاد و حسابداری
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
گرایش : حسابداری
عنوان : رابطه بین ساختارهای رقابتی در بازار و ریسک اعتباری در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران
استاد راهنما : دکتر امیررضا کیقبادی
استاد مشاور : دکتر زهرا لشگری
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………………..
فصل اول: کلیات پژوهش………………………………………………………………………………… 1
1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 2
1-2- تشریح و بیان مساله……………………………………………………………………………….. 2
1-3- ضرورت انجام پژوهش ………………………………………………………………………….. 4
1-4- اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………….. 5
1-4-1- اهداف علمی پژوهش ………………………………………………………………………… 5
1-4-2- اهداف کاربردی پژوهش …………………………………………………………………….. 5
1-5- تبیین فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………….. 6
1-6- قلمرو پژوهش ……………………………………………………………………………………… 6
1-6-1- قلمرو موضوعی پژوهش …………………………………………………………………….. 6
1-6-2- قلمرو زمانی پژوهش …………………………………………………………………………. 6
1-6-3- قلمرو مکانی پژوهش ………………………………………………………………………… 6
1-7- متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………….. 6
1-8- ساختار کلی پژوهش ……………………………………………………………………………… 7
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش……………………………………………………… 8
2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 9
2-2- تعریف حسابرسی………………………………………………………………………………….. 9
2-3- ماهیت حسابرسی ………………………………………………………………………………….. 10
2-4- کیفیت حسابرسی ………………………………………………………………………………….. 10
2-5- معیارهای اندازه گیری کیفیت حسابرسی ……………………………………………………… 10
2-5-1- اندازه حسابرس…………………………………………………………………………………. 10
2-5-2- دوره تصدی حسابرس………………………………………………………………………… 10
2-5-2-1- تغییر موسسه حسابرسی و ملاحضات هزینه ای……………………………………… 10
2-5-2-2- فرایند تغییر موسسه حسابرسی و استقلال حسابرسان………………………………. 10
2-5-2-3- تجربه بین المللی از تجربیات تغیر موسسه حسابرسی……………………………… 10
2-5-2-4- تغییر حسابرس در ایران…………………………………………………………………… 10
2-6- محافظه کاری………………………………………………………………………………………… 10
2-7- دلایل تقاضا برای محافظه کاری از دیدگاه واتس……………………………………………. 10
2-7-1- دلیل قراردادی تقاضا برای محافظه کاری…………………………………………………. 10
2-7-1-1- محافظه کاری و قراردادهای بدهی……………………………………………………… 10
2-7-1-2- محافظه کاری و قراردادهای پاداش اجرایی …………………………………………. 10
2-8- ویژگی های کیفی سود……………………………………………………………………………. 10
2-8-1- پایداری سود…………………………………………………………………………………….. 10
2-8-2- اهمیت پیش بینی سود…………………………………………………………………………. 10
2-8-3- یکنواختی سود…………………………………………………………………………………… 10
2-8-4- مربوط بودن سود به ارزش سهام……………………………………………………………. 10
2-8-5- به موقع بودن سود……………………………………………………………………………… 10
2-8-6- محافظه کاران بودن سود………………………………………………………………………. 10
2-9- ارتباط بین تصدی حسابرس و ویژگی های کیفی سود…………………………………….. 10
2-10- پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………. 10
2-10-1- پیشینه خارجی پژوهش……………………………………………………………………… 10
2-10-2- پیشینه داخلی پژوهش………………………………………………………………………. 10
2-11- نگاره ای از پژوهش ها انجام شده……………………………………………………………. 10
2-12- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………. 10
فصل سوم: روش شناسی پژوهش……………………………………………………………………… 51
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 52
3-2- روش پژوهش………………………………………………………………………………………. 52
3-3- جامعه و نمونه آماری پژوهش ………………………………………………………………….. 53
3-3-1- روش نمونهگیری……………………………………………………………………………….. 53
3-4- تعداد نمونه گیری…………………………………………………………………………………… 53
3-5-فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………… 54
3-6- ابزار جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش ……………………………………………….. 54
3-7- قلمرو پژوهش ……………………………………………………………………………………… 55
3-7-1- قلمرو موضوعی پژوهش …………………………………………………………………….. 55
3-7-2- قلمرو زمانی انجام پژوهش …………………………………………………………………. 55
3-7-3- قلمرو مکانی پژوهش ………………………………………………………………………… 55
3-8- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………. 55
3-9- متغیرهای پژوهش و تعاریف عملیاتی آنها……………………………………………………. 55
3-9-1- متغیر مستقل……………………………………………………………………………………… 56
3-9-2- متغیرهای وابسته………………………………………………………………………………… 57
3-9-2-1- مربوط بودن سود……………………………………………………………………………. 57
3-9-2-2- محافظه کاری سود…………………………………………………………………………. 57
3-9-2-3- پایداری سود…………………………………………………………………………………. 57
3-9-3-متغیرهای کنترلی…………………………………………………………………………………. 58
3-10- روشهای آماری برای تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه های پژوهش ………………… 58
3-10-1- آمار توصیفی…………………………………………………………………………………… 59
3-10-2- آمار استباطی…………………………………………………………………………………… 59
3-10-2-1- آزمون نرمالیته داده ها……………………………………………………………………. 59
3-10-2-2- آزمون دوربین واتسون………………………………………………………………….. 59
3-10-2-3-آزمون ریشه واحد (مانایی)……………………………………………………………… 59
3-10-2-4- آزمون برازش مدل……………………………………………………………………….. 59
3-10-2-5- آزمون هاسمن…………………………………………………………………………….. 59
3-10-2-6- آزمون رگرسیون چند متغیره……………………………………………………………. 59
3-10-2-7- آزمون معنادار بودن ضرایب……………………………………………………………. 59
3-10-2-8- آزمون همخطی……………………………………………………………………………. 59
3-10-2-9- آزمون وایت……………………………………………………………………………….. 59
3
3-11- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………. 59
فصل چهارم: تحلیل یافتهها………………………………………………………………………………. 63
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 64
4-2- آمارتوصیفی داده ها………………………………………………………………………………… 65
4-3- آزمون نرمال بودن داده ها…………………………………………………………………………. 66
4-4- همبستگی بین متغیرها……………………………………………………………………………… 66
4-5- نتایج آزمون فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………. 69
4-5-1- نتایج آزمون های فرضیه اول…………………………………………………………………. 69
4-5-1-1- آزمون F لیمر………………………………………………………………………………… 69
4-5-1-2- آزمون وایت…………………………………………………………………………………. 69
4-5-1-3- آزمون براش گادفری………………………………………………………………………. 69
4-5-1-4- آزمون فرضیهی اول………………………………………………………………………… 69
4-5-2- نتایج آزمون های فرضیه دوم………………………………………………………………… 69
4-5-2-1- آزمون F لیمر………………………………………………………………………………… 69
4-5-2-2- آزمون وایت…………………………………………………………………………………. 69
4-5-2-3- آزمون براش گادفری………………………………………………………………………. 69
4-5-2-4- آزمون فرضیهی اول………………………………………………………………………… 69
4-5-3- نتایج آزمون های فرضیه سوم………………………………………………………………… 69
4-5-3-1- آزمون F لیمر………………………………………………………………………………… 69
4-5-3-2- آزمون وایت…………………………………………………………………………………. 69
4-5-3-3- آزمون براش گادفری………………………………………………………………………. 69
4-5-3-4- آزمون فرضیهی اول………………………………………………………………………… 69
4-6- خلاصه نتایج پژوهش …………………………………………………………………………….. 73
4-7- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………… 73
فصل پنجم: نتیجهگیری، بحث و پیشنهادات…………………………………………………………. 74
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 75
5-2- تحلیل و تفسیر نتایج آزمون فرضیه ها…………………………………………………………. 75
5-2-1- تحلیل و تفسیر نتایج آزمون فرضیه اول…………………………………………………… 76
5-2-2- تحلیل و تفسیر نتایج آزمون فرضیه دوم…………………………………………………… 76
5-2-3- تحلیل و تفسیر نتایج آزمون فرضیه سوم………………………………………………….. 76
5-3- بحث و نتیجه گیری کلی………………………………………………………………………….. 77
5-4- پیشنهادات پژوهش ……………………………………………………………………………….. 77
5-4-1- پیشنهادات منتج از نتایج پژوهش ………………………………………………………….. 77
5-4-2-پیشنهادات برای پژوهش آینده……………………………………………………………….. 78
5-5- محدودیت ها و موانع پژوهش …………………………………………………………………. 78
5-6- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………… 79
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………. 80
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………… 83
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………. 83
چکیده
رقابت در بازار محصول تاثیر قابل توجهی در سرمایه گذاری بنگاه ها و تصمیم گیری های عملیاتی دارد و به لحاظ نظری نشان دهنده حد بالا و پایین سرمایه گذاری در بنگاه اقتصادی است. این مورد پیامدهای نامطلوبی از قبیل کاهش کارایی بازار، افزایش هزینههای معاملاتی، ضعف بازار، نقد شوندگی پایین و بطور کلی، کاهش سود حاصل از معاملات در بازارهای سرمایه، در پی خواهد داشت. بر همین اساس این پژوهش به بررسی رابطه بین ساختارهای رقابتی در بازار و ریسک اعتباری در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این تحقیق تعداد 138 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1392-1387 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شده، یافته های پژوهش نشان می دهد که به طور کلی بین ساختارهای رقابتی در بازار و ریسک اعتباری رابطه منفی و معنادار وجود دارد و بین شاخص های ساختارهای رقابتی در بازار مانند اندازه بازار و تعداد شرکتهای فعال در یک صنعت با ریسک اعتباری رابطه منفی و معنادار و بین قابلیت جانشینی کالاها، هزینه های ورود به بازار و شدت تمرکز صنعت با ریسک اعتباری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
واژه های کلیدی:
ساختارهای رقابتی، اندازه بازار، ریسک اعتباری
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 06:32:00 ب.ظ ]
|