پایان نامه رابطه بین شیوه های فرزندپروری و درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات (هرمزگان)
Science and Research Branch (Hormozgan), Islamic Azad University
پایاننامهی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی
عنوان پایان نامه
رابطه بین شیوه های فرزندپروری و درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس
استاد راهنما:
دکتر سید عبدالوهاب سماوی
استاد مشاور:
دکتر موسی جاودان
دی ماه1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده :……………………………………………………………………………………………………………………………….1
فصل اول: موضوع پژوهش
1-1مقدمه :…………………………………………………………………………………………………………………………….3
1-2 بیان مسأله :……………………………………………………………………………………………………………………4
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش :……………………………………………………………………………………..6
1-4 اهداف پژوهش :…………………………………………………………………………………………………………….7
1-4-1 هدف کلی :……………………………………………………………………………………………………7
- اهداف جزئی :……………………………………………………………………………………………..7
1-5 فرضیه های پژوهش :…………………………………………………………………………………………………….. 8
- فرضیه های اصلی :……………………………………………………………………………………..8
1-6 سوالات تحقیق:……………………………………………………………………………………………………………..8
1-7 تعریف واژه ها و اصطلاحات :…………………………………………………………………………………………..9
1-7-1 تعاریف مفهومی :………………………………………………………………………………………….9
1-6-2 تعاریف عملیاتی :………………………………………………………………………………………….9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه :……………………………………………………………………………………………………………………………12
2-2 بخش اول :………………………………………………………………………………………………………………………12
2- 2-1 عملکرد تحصیلی :………………………………………………………………………………………….12
2-2-1- 2 عوامل موثر در عملکرد تحصیلی :………………………………………………………………..14
2-2-1-3 ویژگی های شخصیتی و نقش آن در عملکرد تحصیلی :…………………………………16
2-2-1-4 خانواده و نقش آن در عملکرد تحصیلی :………………………………………………………18
2-2- 2 درگیری والدین در امور تحصیلی :…………………………………………………………………..19
2-2-2-1 دگیری خانواده در امور تحصیلی :…………………………………………………………………19
2-2-2-2 الگوی روابط والد و فرزند :…………………………………………………………………………..20
2-2-2-3 سبک های والدین :…………………………………………………………………………………….20
2-2-2-4 تحصیلات والدین :………………………………………………………………………………………21
2-2-3 عوامل مربوط به محیط آموزشی :…………………………………………………………………..22
2-2-3-1 کیفیت در آموزش :…………………………………………………………………………………….22
2-2-4 شیوه فرزندپروری و تعاریف آن :…………………………………………………………………….25
2-2-4-1 تاریخچه شیوه های فرزندپروری :………………………………………………………………26
2-2-4-2 طبقه بندی انواع شیوه های فرزندپروری :…………………………………………………..27
2-2-4-3 مقایسه والدین افراطی و والدین مسامحه کار :……………………………………………36
2-2-4-3-1 توقع داشتن :……………………………………………………………………………………….36
2-2-4-3-2 پذیرندگی :…………………………………………………………………………………………37
2-2-4-4 ابعاد شیوه های فرزندپروری :…………………………………………………………………..38
2-2-4-4-1 بعد گرم بودن والدین :………………………………………………………………………….39
2-2-4-4-2بعد کنترل:……………………………………………………………………………………………40
2-2-4-5 مهارت های فرزندپروری :………………………………………………………………………… 40
2-2-4-6 تأثیر شیوه های فرزندپروری :………………………………………………………………….. 42
2-2-4-7 عوامل مؤثر بر شیوه های فرزندپروری :……………………………………………………. 43
2-2-4-8 پیامدهای شیوه های فرزندپروری :…………………………………………………………….43
2-2-4-9 رابطه سبک فرزندپروری و عملکرد تحصیلی :…………………………………………….45
2-3 بخش دوم :…………………………………………………………………………………………………………………….46
2-3-1 پیشینه پژوهش:……………………………………………………………………………………………..46
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه :………………………………………………………………………………………………………………………….. 51
3-2 روش پژوهش :…………………………………………………………………………………………………………………51
3-3 جامعه آماری :…………………………………………………………………………………………………………………51
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری :………………………………………………………………………………………52
3-4-1 روش نمونه گیری :…………………………………………………………………………………………………52
3-4-2 نمونه گیری چند مرحله ای :………………………………………………………………………………….52
3-4-3 حجم نمونه :………………………………………………………………………………………………………..53
3-5 ابزارها و مقیاس های پژوهش :…………………………………………………………………………………………54
3-5-1 پرسشنامه شیوه های فرزندپروری دیانا باوم ریند…………………………………………………….54
3-5-1-1 معرفی آزمون :…………………………………………………………………………………………………..54
3-5-1-2 شیوه نمره گذاری :……………………………………………………………………………………………….54
3-5-1-3 پایایی :………………………………………………………………………………………………………………..54
3-5-2 پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی :…………………………………………………………….55
3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها :……………………………………………………………………………………….55
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1 مقدمه :…………………………………………………………………………………………………………………………58
4-2 یافته های توصیفی پژوهش :………………………………………………………………………………………… 58
4-2-1 جنسیت :………………………………………………………………………………………………………58
4-2-2 نوع مدرسه :…………………………………………………………………………………………………59
4-2-3 پایه تحصیلی :………………………………………………………………………………………………60
4-2-4 تحصیلات والدین :………………………………………………………………………………………….61
4-2-5 شغل والدین :…………………………………………………………………………………………………62
4-3 فرضیه های تحقیق :………………………………………………………………………………………………………64
4-3-1 فرضیه اول :…………………………………………………………………………………………………64
4-3-2 فرضیه دوم :………………………………………………………………………………………………..65
4-3-3 فرضیه سوم :………………………………………………………………………………………………66
4-3-4 فرضیه چهارم :…………………………………………………………………………………………….66
4-3-5 فرضیه پنجم :………………………………………………………………………………………………67
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه :………………………………………………………………………………...…………………………………………71
5-2 بحث و تفسیر نتایج :…………………………………………………………………..……………………………………71
5-2-1 فرضیه اول :…………………………………………………………………………………………………………….71
5-2-2 فرضیه دوم :……………………………………………………………………………………………………………72
5-2-3 فرضیه سوم :………………………………………………………………………………………………………….73
5-2-4 فرضیه چهارم :……………………………………………………………………………………………………….74
5-2-5 فرضیه پنجم :…………………………………………………………………………………………………………74
5-3 محدودیت های تحقیق :……………………………………………………..……………………………………………74
5-4 پیشنهادهای پژوهشی :…………………………………………………………..……………………………………….75
5-5 پیشنهادهای کاربردی :…………………………………………………………………………………………………….75
5-6 پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی :………………………………………………………………………………76
فهرست منابع ……………………………………………………………………….………………………………………..78
منابع فارسی…………………………………………………………………………..……………………………………….78
منابع لاتین …………………………………………………………………………...…………………………………….. 84
پیوست ها………………………………………………………………………………………...………………………………………94
پیوست شماره1 ………………………………………………………………………………….………………………………..95
پیوست شماره2…………………………………………………………………………………….………………………………100
چکیده لاتین…………………………………………………………………………………...…………………………………………102
فهرست جداول
جدول 2-1. الگوهای جدید فرزندپروری بامریند…………………………………………………………………………… 31
جدول 2-2. بررسی سبک والدین، توسط مک کوبی و ماریتن………………………………………………………..38
جدول3-1. دانش آموزان به تفکیک نواحی…………………………………………………………………………………..52
جدول4-1. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر برحسب
جنسیت……………………………………………………………………………………………………………………………… 58
جدول4-2. جدول توافقی فراوانی و درصد نوع مدارس در پژوهش حاضر………………………………………59
جدول4-3. جدول فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد شرکت کننده در پژوهش به تفکیک پایه تحصیلی
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..60
جدول4-4. جدول فراوانی، درصد و درصد تجمعی تحصیلات پدر دانشآموزان شرکت کننده در پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………….61
جدول4-5: جدول فراوانی، درصد و درصد شغل پدر دانشآموزان شرکت کننده در پژوهش………….62
جدول4-6. ضرایب همبستگی ساده بین شیوه های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….64
جدول4-7. ضرایب همبستگی ساده بین شیوه های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….65
جدول4-8. ضرایب همبستگی ساده بین درگیری والدین در امور تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر…………………………………………………………………………………………………………………………………………66
جدول 4-9. ضرایب همبستگی ساده بین درگیری والدین در امور تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر………………………………………………………………………………………………………………………………………66
جدول4-10. جدول خلاصه مدل رگرسیون همزمان جهت پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان براساس شیوه های فرزندپروری…………………………………………………………………………………………………………….67
جدول4-11. جدول خلاصه نتایج تحلیل واریانس یکراهه برای پیش بینی متغیر سبک حل تعارض زناشویی «یکپارچه سازی» بر اساس ابعاد دلبستگی……………………………………………………………………………….68
جدول4-12. جدول ضرایب معادله رگرسیونی همزمان، متغیر ابعاد دلبستگی………………………………….68
فهرست شکل ها و نمودارها
نمودار4-1. نمودار توزیع درصد شرکت کنندگان در پژوهش حاضر بر حسب جنسیت……………………….58
نمودار4-2. نمودار ستونی توزیع درصد مدارس در پژوهش حاضر…………………………………………………….59
نمودار4-3. نمودار ستونی توزیع پایه تحصیلی دانشآموزان در پژوهش حاضر………………………………….60
نمودار4-4. نمودار ستونی توزیع تحصیلات پدر دانشآموزان در پژوهش حاضر………………………………….62
نمودار4-5. نمودار ستونی توزیع شغل پدر دانشآموزان در پژوهش حاضر…………………………………………63
موضوع پژوهش |
1-1 .مقدمه :
خانواده سالمترین و بهترین راه جهت برآوردن نیازهایآدمی میباشد، یکی از مهمترین نقشهای خانواده بقای نسل، تربیت فرزندان سالم و کارآمد و مفید برای جامعه است و هرگونه موفقیت و فراز و نشیبی که در خانواده به وجود می آید و یا هر نقصان و کاستی که بر خانواده تحمیل می شود در وهله اول اثرات مستقیمی بر فرزندان خواهد گذاشت (شمس، 1377).
مطالعه روابط والدین و کودک، یکی از بحثهای علم روانشناسی را تشکیل میدهد، روابط بین کودکان و سایر اعضای خانواده را میتوان به عنوان نظام یا شبکه ای از بخشهایی دانست که در ارتباط متقابل با یکدیگرند. والدین ممکن است هم فرزند خودشان را دوست بدارند و هم این که آن ها را طرد کنند، و یا این که در عین دوست داشتن آن ها، در انضباط نیز سخت گیری نمایند. پاسخ کودک نیز صرفاً به یک جنبه از رفتار والدین یا شخصیت آن ها ارتباط پیدا نمی کند، بلکه تحت تأثیر ترکیبی از عوامل مختلف است (اسفندیاری ،1379).
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:19:00 ب.ظ ]
|