موسسه آموزش عالی رجا

گروه حسابداری

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی

استاد راهنما:

دکتر حسن فرج‏زاده دهکردی

استاد مشاور:

دکتر حسن همتی

تابستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق. 1

1-1 مقدمه. 2

1-2 بیان مسئله. 3

1-3 اهمیت، ضرورت و نتایج احتمالی تحقیق. 6

1-4 اهداف تحقیق. 7

1-5 پرسش‏های اصلی تحقیق. 7

1-6 فرضیه‏های تحقیق. 8

1-7 جنبه نوآوری تحقیق. 8

1-8 روش تحقیق. 9

1-8-1 کلیات روش تحقیق. 9

1-8-2 قلمرو مکانی تحقیق. 9

1-8-3 قلمرو زمانی تحقیق. 9

1-8-4 جامعه و نمونه آماری تحقیق. 9

1-9 متغیرهای تحقیق. 10

1-9-1 متغیرهای وابسته. 10

1-9-2 متغیر مستقل. 11

1-9-3 متغیرهای کنترلی.. 12

1-10 مدل‏های آزمون فرضیه‏های تحقیق. 12

1-11 تعریف واژه‏ها و اصطلاحات تخصصی.. 13

1-12 ساختار سایر فصول. 15

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق. 16

2-1 مقدمه. 17

2-2 مدیریت سودهای غیر منتظره 18

2-2-1 انگیزه‏های مدیریت سودهای غیر منتظره 18

2-2-2 مکانیزم‏های اجتناب از (مدیریت) سودهای غیر منتظره منفی.. 19

2-2-2-1 مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری.. 20

2-2-2-2 مدیریت سود واقعی.. 22

2-2-2-3 مدیریت پیش‏بینی‏ها (انتظارات) 24

2-2-2-4 بکارگیری مکانیزم‏های اجتناب از سود غیر منتظره منفی.. 25

2-3 مکمل یا جایگزین بودن مکانیزم‏های مدیریت سودهای غیر منتظره 26

2-4 ترازنامه متورم. 28

2-5 پیشینه تحقیق. 29

2-5-1 پیشینه تحقیقات: خارجی.. 29

2-5-2 پیشینه تحقیق: داخلی.. 33

2-6 خلاصه و نتیجه‏گیری: تبیین نظری فرضیه‏ها 37

فصل سوم: روش تحقیق. 41

3-1 مقدمه. 42

3-2 بیان کلی مسئله تحقیق. 42

3-3 فرضیه‌های تحقیق. 43

3-4 روش تحقیق. 44

3-4-1 کلیات روش تحقیق. 44

3-4-2 مدل مورد استفاده برای آزمون فرضیه‌ها 45

3-4-3 متغیرهای تحقیق. 46

3-4-3-1 متغیرهای وابسته. 46

3-4-3-2 متغیر مستقل. 48

3-4-3-3 متغیرهای کنترلی.. 49

3-5 جامعه و نمونه آماری.. 50

3-5 قلمرو تحقیق. 53

3-8 جمع‌آوری داده‌های تحقیق. 54

3-9 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 55

فصل چهارم: نتایج. 56

4-1 مقدمه. 57

4-2 آماره‏های توصیفی.. 57

4-3 آزمون فرضیه‏های تحقیق. 62

4-3-1 آزمون فرضیه اول. 62

4-3-2 آزمون فرضیه دوم تحقیق. 66

فصل پنجم: بحث و نتیجه‏گیری.. 70

5-1 مقدمه. 71

5-2 خلاصه موضوع و روش تحقیق. 71

5-3 خلاصه نتایج آزمون فرضیه‏های تحقیق. 74

5-4 بحث و بررسی تطبیقی یافته‏های تحقیق. 75

5-5 محدودیت‏های تحقیق. 78

5-6 پیشنهادات تحقیق. 79

5-6-1 پیشنهادات کاربردی.. 79

5-6-2 پیشنهادات تحقیقات آتی.. 79

منابع. 81

 

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1   مقدمه

هدف حسابداری فراهم آوردن اطلاعاتی است که به سرمایه‏گذاران و سایر استفاده‏کنندگان از اطلاعات حسابداری کمک کند تا با استفاده از این اطلاعات تصمیمات اقتصادی خود را اتخاذ نمایند. اهمیت اطلاعات حسابداری در بازار سرمایه و واکنش مشارکت‏کنندگان در بازار به اطلاعات حسابداری باعث می‏شوند تا مدیران شرکت‏ها در خصوص اطلاعاتی که در قالب صورت‏های مالی در اختیار مشارکت‏کنندگان در بازار قرار می‏دهند، وسواس و دقت فراوانی را اعمال نمایند.

پیامدهای واکنش بازار به اطلاعات حسابداری برای مدیران می‏تواند بسیار با اهمیت باشد. برای مثال ممکن است، ارزابی عملکرد مدیریت تا حدود زیادی متکی به قیمت سهام شرکت در بازار پس از انتشار صورت‏های مالی باشد. در صورتی که گزارش‏های مالی منتشر شده از سوی شرکت باعث افزایش قیمت اوراق بهادار در بازار سرمایه شود، این افزایش قیمت (و به تبع آن، بازده) سهام باعث خواهد شد تا سرمایه‏گذاران عملکرد مدیریت را مثبت ارزیابی نمایند. این ارزیابی‏ها تاثیر مستقیمی بر امنیت شغلی مدیران و حقوق و مزایا و پاداش آنان خواهد داشت.

یکی دیگر از پیامدهای واکنش بازار به اطلاعات حسابداری برای مدیریت، تاثیر آن بر توانایی تامین مالی و هزینه تامین مالی شرکت است. شرکت‏هایی که بازار واکنش مثبتی به اطلاعات آنها نشان داده‏است، به منابع بیشتری جهت تامین مالی پروژه‏های سرمایه‏ای خود دسترسی دارند. همچنین، معمولاً در مقایسه با شرکت‏هایی که بازار واکنش منفی به اطلاعات آنها نشان داده‏است، هزینه سرمایه تامین مالی برای این شرکت‏ها پایین‏تر است.

پیامدهای متفاوت بازار سرمایه به اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‏ها باعث می‏شود تا مدیران شرکت‏ها این انگیزه را داشته باشند تا تمام تلاش خود را بکارگیرند تا بازار از اطلاعات منتشر شده توسط آنها استقبال نماید و درصورتی که شرکت در شرایط عادی و واقعی نتواند انتظارات را برآورده سازد، اقداماتی را بکارگیرد تا از این واکنش بازار اجتناب نماید یا از میزان آن بکاهد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت