پایان نامه رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
گرایش: تربیتی
عنوان :
رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی
دانش آموزان دبیرستان
استاد راهنما:
دکتر فریبا حسنی
پاییز 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده : 1
فصل اول کلیات پژوهش… 2
مقدمه. 3
بیان مسأله. 5
اهمیت و ضرورت تحقیق. 7
اهداف پژوهش… 9
هدف کلی.. 9
اهداف جزئی.. 9
فرضیههای پژوهش… 9
سوال پژوهشی: 9
تعاریف متغیرها 9
تعاریف نظری.. 9
سبکهای دلبستگی.. 9
سبکهای هویت.. 10
کفایت اجتماعی.. 10
تعاریف عملیاتی.. 10
سبکهای دلبستگی.. 10
سبکهای هویت.. 11
کفایت اجتماعی.. 11
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش… 12
کفایت اجتماعی: 13
کفایت اجتماعی، تمرکز بر رفتارهای فرا اجتماعی.. 14
مهارت ها و توانایی شناختی: 15
مهارتهای رفتاری.. 16
کفایت های هیجانی.. 16
آمایه های انگیزشی و انتظارات.. 17
کفایت اجتماعی و بهداشت روانی مثبت.. 17
دلبستگی.. 18
مفاهیم اساسی نظریه دلبستگی: 19
پایه های شکل گیری نظریههای دلبستگی.. 20
نظریه روان تحلیلی: 20
نظریه یادگیری.. 20
آنا فروید : 22
نظریه اشپیتز: 22
نظریه اریکسون: 22
نظریه وینی کات : 23
نظریه ماهلر: 23
نظریه شناختی : 24
مراحل دلبستگی.. 24
رویکرد رفتاری.. 24
مرحله پیش دلبستگی (تولد تا 6 هفتگی) 24
مرحله دلبستگی در حال انجام (6 هفتگی تا 6-8 ماهگی) 25
مرحله دلبستگی واضح (6-8 ماهگی تا 18 ماهگی- 2 سالگی) 25
تشکیل رابطه متقابل (18 ماهگی تا 2 سالگی و بعد از آن ) 26
الگوهای دلبستگی.. 27
دلبستگی اجتنابی یا مضطربانه- اجتنابی.. 27
دلبستگی مقاوم یا مضطربانه- مقاوم. 28
دلبستگی آشفته – سردرگم یا مضطربانه- سردرگم. 28
عوامل موثر بر کفیت دلبستگی : 29
انواع اختلالات دلبستگی.. 30
نوع اول: اختلال دلبستگی بدون تعلق (دلبسته) 30
نوع دوم: اختلال دلبستگی نامتمایز. 30
نوع سوم: اختلال دلبستگی بازداری شده (منع شده) 31
نوع چهارم: اختلال دلبستگی پرخاشگرانه. 32
نوع پنجم: اختلال نقش وارونه (جابجا شده) 32
دلبستگی اولیه و روابط رمانتیک بزرگسالان. 33
مواضع نظریه پردازان در رابطه با موضوع پژوهش… 35
در زمینه هویت.. 35
تعریف هویت.. 35
دیدگاههای نظری درباره هویت.. 37
رویکرد ساختاری هویت.. 38
دیدگاه اریکسون. 38
دیدگاه مارسیا 40
رویکرد فرآیندی به هویت.. 42
دیدگاه بورک (نظریه کنترل هویت) 42
دیدگاه برزونسکی به هویت.. 45
فرآیند هویت.. 46
محتوی هویت.. 47
شخصی، جمعی و اجتماعی.. 47
ساختار هویت.. 48
سبکهای پردازش هویت.. 49
سبک پردازش هویت اطلاعاتی.. 50
سبک پردازش هویت هنجاری.. 52
سبک پردازش هویت مغوشش – اجتنابی.. 54
یک مدل تصویری از سبکهای هویت.. 56
عوامل موثر بر شکلگیری هویت.. 57
جایگاه خود در نظریه سبک های پردازش هویت.. 58
سبکهای پردازش هویت و مبانی تعریف «خود» 59
سبکهای پردازش هویت و جهت گیری علّی.. 59
سبکهای هویت و مفروضههای معرفت شناختی.. 60
سبک پردازش هویت و اهداف تحصیلی و شغلی.. 61
سبک های پردازش هویت و روابط بین فردی.. 62
سبکهای پردازش هویت و سن.. 62
رابطه سبک های هویت با عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی.. 63
پیشینه مطالعاتی.. 66
فصل سوم روش پژوهش… 69
طرح پژوهش… 70
جامعه آماری: 70
حجم نمونه: 70
شیوه نمونه گیر ی: 71
روش گردآوری اطلاعات.. 71
نحوه نمره گذاری و تفسیر نتایج. 71
ویژگی های روان سنجی.. 72
.پرسشنامه سنجش سبک هویت (ISI-G6) 73
پرسشنامه کفایت اجتماعی.. 75
روش تجزیه تحلیل داده ها: 76
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل دادهها) 77
مقدمه: 78
4-1 : داده های توصیفی.. 78
4-2 : تحلیل داده ها 86
فصل پنجم بحث و نتیجهگیری.. 91
1-5 خلاصه پژوهش: 92
2-5 : بحث در چارچوب فرضیههای پژوهش… 93
3-5 محدودیتهای پژوهش… 97
4-5 پیشنهادها 97
پیشنهادهای پژوهشی: 97
پیشنهادهای کاربردی: 98
منابع : 99
پیوست ها 107
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 3-1- پرسشنامه سبک های هویت برحسب مولفه های آن. 73
جدول 4-1: شاخصهای توصیفی سبکهای دلبستگی دانش آموزان. 78
جدول 4-2: شاخصهای توصیفی سبکهای هویت دانش آموزان. 81
جدول 4-3: شاخصهای توصیفی کفایت اجتماعی دانش آموزان. 85
جدول 4-4 : ماتریس همبستگی سبکهای دلبستگی و کفایت اجتماعی دانشآموزان. 87
جدول 4-5 : ماتریس همبستگی سبکهای هویت و کفایت اجتماعی دانشآموزان. 88
جدول 4-6: خلاصه تحلیل رگرسیون چندمتغیری پیشبینی کفایت اجتماعی دانشآموزان از طریق سبکهای دلبستگی و سبکهای هویت.. 89
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 2-1.مؤلفه های فرایند کنترل هویت (اقتباس از بورک، 2007) 44
نمودار 2-2. پیامدهای با خورد هماهنگ و ناهماهنگ درباره هویت فرد (کرپلمن، 2008) 45
نمودار 2-3 تطبیق سبکهای پردازش هویت بر اساس فرایند «تعهد و کاوشگری» 57
نمودار 4-1: توزیع فراوانی نمرات سبک دلبستگی اجتنابی.. 79
نمودار 4-2: توزیع فراوانی نمرات سبک دلبستگی ایمن.. 80
نمودار 4-3: توزیع فراوانی نمرات سبک دلبستگی دوسوگرا 81
نمودار 4-4: توزیع فراوانی نمرات سبک هویت اطلاعاتی.. 82
نمودار 4-5: توزیع فراوانی نمرات سبک هویت هنجاری.. 83
نمودار 4-6: توزیع فراوانی نمرات سبک هویت سردرگم. 84
نمودار 4-7: توزیع فراوانی نمرات تعهد هویت.. 85
نمودار 4-8: توزیع فراوانی نمرات کفایت اجتماعی.. 86
فصل اول کلیات پژوهش
مقدمه
در مورد کفایت اجتماعی تعاریف متعددی از سوی روانشناسان و جامعهشناسان ارائه شده است کفایت به طور کلی رابطهای است که هر ارگانیسم نسبت به وضع موجود با محیط خود برقرار میکند. مفهوم ضمنی آن این است که افراد درگیر فرآیندی مستمر برای ابراز استعدادهای خود واکنش نسبت به محیط و در عین حال تغییر دادن آن به گونهای مؤثر و سالم میشود (افشارنیاکان، 1380).
به علاوه میتوان گفت که هرگاه تعادل جسمی و روحی فرد به گونهای دچار اختلال شود که حالت ناخوشایندی به فرد دست بدهد و برای ایجاد توازن نیازمند به کارگیری نیروهای درونی و حمایتی خارجی باشد و در این اسلوب در بکارگیری ساز و کارهایی جدید موفق شود به شکل درست حل نماید فرآیند کفایت به وقوع پیوسته است (اسلامینسب، 1383). اما کفایت اجتماعی به وضعیتی اطلاق میشود که افراد خود را به تدریج از روی عمد و غیرعمد تعدیل میکنند تا با فرهنگ موجود سازگار شوند، مانند رعایت عادت، عرف و یا تقلید (مصائبی، 1387). و این صحت نخواهد داشت جز اینکه کودک در یک محیط، این عاطفیگری و محبت مادرانه و پدرانه را بچشد و ارتباط عاطفی مناسبی با والدین خود برقرار نماید از این طریق زمینه را برای شکلگیری هویت مناسب و سازگاری اجتماعی مثبت و سازنده آماده نماید. بدون شک نوع ارتباط عاطفی با والدین یا نوع سبک دلبستگی[1] یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار است، در چگونگی شکلگیری هویت نوجوانان، هر کودکی که به دنیا میآید اولین کسی را که در بدو تولد مشاهده و لمس میکند مادر است در واقع کودک در حالی، دنیای بسته و امن جنبشی را وداع میگوید که امنیت از دست رفته را با آغوش پر مهر مادر میدان میکند و این پایگاه سرشار از عاطفه پایهگذار اولین روانبندهای عاطفی و طرحوارههای ارتباطی در نوزاد است که بیشک متضمن امنیت روانی ـ عاطفی کودک در چند سال اول زندگی است و چه بسا اثرات طولانی مدت عواطف مادری، گستره زندگی فرد را در بر میگیرد (بالبی[2]، 1969).نحوه شکلگیری و پرداخته شدن سبکهای دلبستگی ارتباط وتأثیر بسیار زیادی در چگونگی بروزکفایت اجتماعی دارد چرا که کفایت اجتماعی به معنی آن است که افراد یا گروهها رفتار خود را تعدیل و با فرهنگ و هنجارهای اجتماعی انطباق نمایند (اسماعیلی،1380).
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:17:00 ب.ظ ]
|