پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی |
واحد علوم و تحقیقات شاهرود
دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته روانشناسی (M.A)
گرایش : بالینی
عنوان :
رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی
استاد راهنما :
دکتر الهه محمد اسماعیل
پاییز 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………….1
فصل اول: کلیات
-1-1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….3
-2-1بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………..Error! Bookmark not defined.
-3-1اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………….12
-4-1اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………14
-5-1فرضیه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….14
-6-1 تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق……………………………………………………………………………………………15
1-6-1- هوش هیجانی……………………………………………………………………………………………………………..15
2-6-1 – باور غیر منطقی …………………………………………………………………………………………………………Error! Bookmark not defined.
3-6-1 – سلامت روان …………………………………………………………………………………………………………….Error! Bookmark not defined.
فصل دوم پیشینه پژوهش
-1-2مقدمه: Error! Bookmark not defined.
-2-2سلامت روان و تعریف آن. 21
-3-2 تعریف بهداشت روان در فرهنگهای مختلف… 26
-4-2 اصول بهداشت روانی 30
-5-2 خصوصیات افراد دارای سلامت روان Error! Bookmark not defined.
-6-2 عوامل موثر در تامین سلامت روان. 38
-7-2 نقش خانواده در تامین سلامت روان. 39
-8-2 نظریات مرتبط با سلامت روانی……………………………………………………………………………………………………………………40
– نظریه زیگموند فروید …………………………………………………………………………………………………………….40
– نظریه الفرد ادلر……………………………………………………………………………………………………………………..41
– نظریه یونگ ……………………………………………………………………………………………………………………..42
– نظریه سالیوان ………………………………………………………………………………………………………………………………43
– نظریه راجرز ………………………………………………………………………………………………………………………..45
– نظریه الیس …………………………………………………………………………………………………………………………46
9-2 – نظریه مبتنی بر شناخت درمانی ………………………………………………………………………………………..48
– نظریه گلاس …………………………………………………………………………………………………………………………..49
– نظریه اسکینر ………………………………………………………………………………………………………………….50
– نظریه مازلو ……………………………………………………………………………………………………………………………51
– نظریه فروم …………………………………………………………………………………………………………………………52
– نظریه موری …………………………………………………………………………………………………………………….53
– نظریه اریکسون ………………………………………………………………………………………………………………..54
– نظریه الیس …………………………………………………………………………………………………………………………….54
– 2-10باورهای غیرمنطقی ………………………………………………………………………………………..56
1-10-2 – تعریف باور و باورهای غیرمنطقی…………………………………………………………………………………….60
2-10-2– انواع باورهای غیرمنطقی …………………………………………………………………………………………………………….61
3-10-2– خصوصیات باورهای منطقی ………………………………………………………………………………….64
4-10-2 – طبقه بندی باور غیرمنطقی …………………………………………………………………………….65
1–11-2 هیجان و اجزای آن ………………………………………………………………………………..71
2-11-2- اهمیت هیجان و ضرورت توجه به آن …………………………………………………………74
3-11-2- هوش هیجانی و ریشههای تاریخی ان ……………………………………………………………..74
4-11-2- هوش هیجانی و مقابله با استرس و سلامتی …………………………………………………………..81
5-11-2- اصطلاح شناسی هوش هیجانی …………………………………………………………………………….82
– هوش هیجانی و مفهوم روح زمان …………………………………………………………………………………….82
– هوش هیجانی و مفهوم شخصیت …………………………………………………………………………………85
– هوش هیجانی و مفهوم توانایی ذهنی ………………………………………………………………………………………………………………..89
6-11-2- مدلهای هوش هیجانی ………………………………………………………………………………………….92
– رویکرد توانایی( پردازش اطلاعات) ………………………………………………………………………………………….95
– رویکرد مختلط ……………………………………………………………………………………………………………………..111
– هوش هیجانی گلمن………………………………………………………………………………………………..113
– مدل هوش هیجانی با- آن ……………………………………………………………………………………………119
– پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………..122
الف) موارد مهمی از تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
ب) موارد مهمی از تحقیقات انجام شده در داخل کشور
فصل سوم طرح پژوهشی
-1-3طرح پژوهش…. 129
-2-3جامعه آماری.. 130
-3-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 130
-4-3روش گردآوری اطلاعات… Error! Bookmark not defined.
-5-3ابزار گرداوری اطلاعات… 131
– پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن………………………………………………………………………………131
– پرسشنامه باور غیرمنطقی جونز………………………………………………………………………………….133
– پرسشنامه سلامت عمومی…………………………………………………………………………………..134
فصل چهارم تجزیه وتحلیل آماری
4-1- تحلیل توصیفی داده های پژوهش…. 137
4-2- تحلیل استنباطی دادههای پژوهش…. 141
4-3- آنالیز رگرسیون. Error! Bookmark not defined.
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 146
5-2- محدودیتهای پژوهش…. 157
5-4- پیشنهادهای پژوهش…. 158
منابع ومآخذ. 159
فهرست منابع فارسی.. 159
فهرست منابع انگلیسی.. 167
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول1-4-میزان فراوانی و درصد مقطع تحصیلی و وضعیت تاهل به تفکیک جنسیت معلمان مورد بررسی…………..138
جدول 2-4-میانگین و انحراف استاندارد نمره کل سلامت به تفکیک جنسیت معلمان………………..139
جدول 3-4-میانگین و انحراف استاندارد نمره کل هوش هیجانی به تفکیک جنسیت معلمان……………..139
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد باور های غیر منطقی به تفکیک جنسیت معلمان 140
جدول 5-4- نتایج ماتریس همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه باور های غیر منطقی و سلامت روان معلمان Error! Bookmark not defined.141
جدول 6-4- نتایج ماتریس همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین نمره کل سلامت روان و نمره کل هوش هیجانی 142
جدول 7-4- نتایج آزمون t مستقل جهت مقایسه معلمان زن و مرد در میزان هوش هیجانی 142
جدول 8-4- نتایج آزمون t مستقل جهت مقایسه باورهای غیر منطقی بین معلمان زن و مرد 143
جدول 9-4 نتایج آزمون t مستقل جهت مقایسه نمره کل سلامت روان در معلمان زن و مرد 144
چکیده
هدف:هدف این پژوهش رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی می باشد.
روش:روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مرد و زن(تعداد 240 نفر)است که در دوره اول متوسطه مشغول خدمت هستند. نمونهی آماری این پژوهش تعداد 148 معلم زن و مرد است که با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و توسط پرسشنامههای هوش هیجانی، باورهای غیرمنطقی و سلامت روان بررسی شدند.دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد)و شیوههای آماراستنباطی(ماتریس همبستگی پیرسون و t مستقل) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین نمره کل سلامت و باور های غیر منطقی (تمایل به ارزش، واکنش نسبت به ناکامی، و کمال گرایی) رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین هوش هیجانی و سلامت روان رابطه معنی داری وجود ندارد و نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین معلمان زن و مرد در باور های غیر منطقی انتظار بالا از خود، واکنش نسبت به ناکامی، بی مسئولیتی هیجانی، نگرانی زیاد توام با اضطراب و درماندگی نسبت به تغییر(ناامیدی) تفاوت معنی داری وجود دارد و مقایسه میانگین ها حاکی از بالاتر بودن میزان این باور های غیر منطقی در معلمان زن بود. همچنین مشخص شد که بین معلمان زن و مرد در میزان نمره کل هوش هیجانی تفاوت معنی داری وجود دارد و بین دو گروه معلمان زن و مرد در نمره سلامت روان تفاوت معنی داری به دست نیامد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که برخورداری از سلامت روان در معلمان مورد بررسی با نوع باور های غیر منطقی و هوش هیجانی در آنان رابطه دارد. از این رو کمک به معلمان برای تغییر در باور های غیر منطقی خود، و پرورش هوش هیجانی در آنان که هدایت گران نسل آینده ما می باشند می تواند سلامت روان را در آن ها پیش بینی و در نهایت بر سلامت دانش آموزان نیز اثربخش باشد.
کلیدواژهها: باور های غیر منطقی، هوش هیجانی، سلامت روان، معلمان
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:16:00 ب.ظ ]
|