پایان نامه شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان با استفاده از نگاشت ادراکی فازی |
دانشگاه آزاد اسلامی
پایاننامه
جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
در رشته مدیریت اجرایی – استراتژیک
عنوان:
شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان با استفاده از نگاشت ادراکی فازی (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس )
استاد راهنما : دکتر مهدی باقری
پاییز 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
سازمانها و به ویژه سازمانهای آموزشی و پژوهشی نیازمند برنامهریزی راهبردی و تعیین اهداف بلندمدت هستند. در محیط پویای جهانی، آنها بایستی رفتاری فعال و پویا از خود نشان داده و محیط پویای خود را با نگاهی جامع رصد و شناسایی نمایند. سازمانها برای کسب موفقیت بایستی عوامل دستیابی به اهداف خود را شناسایی و تحلیل کنند و در برنامهریزی و تصمیمگیری، به عوامل موفقیت توجه نمایند. لذا باید موانعی که بر سر راه دستیابی به اهداف وجود دارد شناسایی و در جهت کاهش اثر آن گام برداشت. همچنین عواملی که باعث رسیدن به اهداف میشود را شناسایی و در جهت تقویت و حمایت از آن کوشید. از سوی دیگر نگاه کلی به عوامل دستیابی به اهداف سازمان و میزان تاثیر آنها برای سازمان بسیار مفید است. این پژوهش در راستای دستیابی به این اهداف صورت گرفته است.
در این پژوهش اهداف بلندمدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برای بررسی انتخاب شده است. عوامل موثر در موفقیت آموزش دانشگاه از ادبیات موضوع و محیط، شناسایی و از میان مدلهای تحلیل آن (پویایی سیستمها،تحلیل سلسله مراتبی ، زنجیره حیاتی موفقیت ، نگاشت ادراکی فازی) رویکرد نگاشت ادراکی فازی انتخاب میشود. نگاشت ادراکی فازی، گرافی جهتدار است که به بیان روابط علت و معلولی بین عوامل در سیستمهای پیچیده میپردازد. این نقشه حقایق، اشیاء و فرآیندها را به ارزشها، سیاستها و اهداف ارتباط میدهد.
پس از شناسایی عوامل موفقیت در حوزه آموزش ، عوامل مذکور در سه حوزه ورودی (بودجه، امکانات، اطلاعات، منابع انسانی)، فرآیند (برنامهریزی و کنترل و نظارت) و خروجیها تقسیمبندی میشوند. سپس روابط علی بین آنها و میزان تاثیر عوامل بر یکدیگر و اهداف مشخص میشوند. در مرحله بعدی نگاشت ادراکی فازی عوامل موفقیت در حوزه آموزش رسم میشوند. پس از رسم نگاشت ادراکی فازی ، عوامل حیاتی موفقیت با دو رویکرد مسیر کلیدی و مرکزیت شناسایی شده و در ادامه به تحلیل عوامل و سناریوها پرداخته میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که استفاده از رویکرد نگاشت ادراکی فازی برای بررسی عوامل موفقیت و دستیابی به اهداف سازمانها مفید است.
عنوان |
صفحه |
فهرست
1-8- تعریف کلیدواژه ها و اصطلاحات.. 10
1-9- موانع و محدودیت های پژوهش.. 11
2-2- مدیریت و برنامه ریزی راهبردی.. 14
2-2-1- اهداف راهبردی (بلند مدت) سازمان.. 17
2-2-2- برنامه ریزی راهبردی در آموزش عالی.. 18
2-2-3- اهداف مراکز آموزش عالی.. 19
2-2-4- کارکردهای اصلی آموزش عالی.. 21
2-3- عوامل حیاتی موفقیت و عوامل کلیدی موفقیت.. 22
2-3-1- منابع و ریشه های عوامل حیاتی موفقیت.. 27
2-3-2- روش های شناسایی و استخراج عوامل حیاتی موفقیت.. 28
2-4- نقش عوامل حیاتی موفقیت در برنامه ریزی و تعیین اهداف سازمان 28
2-5- شناسایی عوامل حیاتی موفقیت آموزش و پژوهش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی.. 30
2-5-1- عوامل موثر در فعالیت های آموزشی مراکز آموزش عالی.. 30
2-6- روش های به کارگیری و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت.. 38
2-6-1- زنجیره حیاتی موفقیت .. 38
2-6-2- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی .. 39
2-7-2- منطق فازی و روابط علی.. 45
2-9- نگاشت های ادراکی فازی .. 53
2-9-1- روش های ترکیب نگاشت های ادراکی فازی.. 60
2-9-2- خوشه بندی نگاشت های ادراکی فازی.. 64
2-10-3- حوزه های کاربردی نگاشت های ادراکی فازی.. 65
2-10- روش های ساخت و یادگیری نگاشت های ادراکی فازی.. 67
2-10-1- روش های دستی در توسعه مدلهای نگاشت های ادراکی فازی 68
2-10-2- روش های یادگیری نگاشت های ادراکی فازی.. 73
2-10-3- پیشینه نگاشت های ادراکی فازی در ایران.. 86
2-11-1- معرفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس .. 92
فصل سوم: روش تحقیق
3-6- روش ها و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات.. 110
3-7- روایی و پایایی ابزار سنجش پرسشنامه.. 112
3-7-1- روایی ابزار گردآوری اطلاعات.. 113
3-7-2- پایایی ابزار گردآوری اطلاعات.. 114
فصل چهارم: ارائه مدل و تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-2- تجزیه و تحلیل توصیفی.. 118
4-2-1- تجزیه و تحلیل توصیفی جمعیت شناختی.. 118
4-3- تجزیه و تحلیل استنباطی و آزمون فرض برای سوالات پرسشنامه ها 123
4-3-1- تعیین روایی سوالات پرسشنامه (آ-1) حوزه آموزش با کمک فرمول لاشه.. 123
4-3-2- آزمون فرض آماری برای سوالات پرسشنامه های (آ-2).. 123
4-4- مدل سازی عوامل موثر بر فعالیت های آموزش و پژوهش و تولید علم با کمک نگاشت ادراکی فازی.. 127
4-5- مدل سازی عوامل موثر بر فعالیت های آموزشی دانشکده با کمک نگاشت های ادراکی فازی.. 130
4-6- تحلیل عوامل حیاتی موفقیت.. 130
4-6-1- رویکرد مرکزیت در تعیین عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش 140
4-6-2- رویکرد مسیر اصلی در تعیین عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش 143
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
5-2-1- نتایج اجرا و پیاده سازی مدل.. 151
5-2-2- پاسخ به سوالات پژوهش.. 154
5-2-3- ویژگی ها و نوآوری های پژوهش.. 155
5-4-1- پیشنهادهایی به مدیران حوزه آموزش دانشکده.. 155
5-4-3- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 156
پیوست(1): پرسشنامه (آ-1) جهت بررسی روایی عوامل مؤثر در موفقیت فعالیت های آموزشی دانشکده.. 173
پیوست(2): پرسشنامه(آ-2) جهت بررسی پایایی عوامل مؤثر در موفقیت فعالیتهای آموزشی دانشگاه 178
پیوست(3): نتایج آزمون فرض مربوط به عوامل موثر در فعالیت های آموزشی 188
پیوست(4): خروجی نرم افزار FCMapper حوزه آموزش.. 191
پیوست(5): خروجی نرم افزار FCMapper حوزه آموزش.. 192
فهرست جدولها و شکلها
جدول(2-1): انواع روش های شناسایی عوامل حیاتی موفقیت 28
جدول(2-2): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در خارج از کشور 59
جدول(2-3): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در ایران 60
جدول(2-4): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در حوزه مدیریت و صنایع 66
جدول (2-5): روش های یادگیری FCM 85
جدول(2-6): مرور ادبیات پژوهش های مرتبط با نگاشت های ادراکی در ایران 91
جدول (3-1): تعیین نمونه آماری حوزه آموزش. 109
جدول (4-1): لیست افراد خبره حوزه آموزش 110
جدول (4-3): توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-2) حوزه آموزش 119
جدول (4-5): توزیع فراوانی سمت پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-2) حوزه آموزش 120
جدول (4-6): توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-2) حوزه آموزش 120
جدول (4-11): امتیاز روایی سوالات حذف شده حوزه آموزش طبق فرمول لاشه 123
جدول(4-12): امتیاز روایی سوالات حذف شده حوزه پژوهش طبق فرمول لاشه 124
جدول (4-13): عوامل موثر در موفقیت اهداف نهایی آموزشی دانشکده در پرسشنامه (آ-2) به صورت کد 125
جدول (4-14): عوامل حذف شده پرسشنامه (آ-2) که مقدار معنی دار بودن آنها (sin) بیشتر از 5.. 126
جدول (4-17): متغیرهای زبانی استفاده شده در فرآیند فازی سازی 128
جدول(4-21): درجه ورودی، خروجی و ورودی- خروجی (مرکزیت) مفاهیم حوزه آموزش 140
جدول(4-22): 12 عامل حیاتی موفقیت آموزش با رویکرد مرکزیت عامل 142
جدول(4-23): مسیرهای مهم دستیابی به اهداف نهایی بلند مدت حوزه آموزش 145
جدول(5-1): مقایسه عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش در دو رویکرد 151
شکل(2-2) : نقش و جایگاه عوامل حیاتی موفقیت در برنامه ریزی راهبردی 29
شکل (2-5): نمونه ای از توابع عضویت متغیرهای زبانی 50
شکل (2-15): مؤلفه های اصلی نگاشت ادراکی ((CM 51
شکل (2-16): مثالی از قسمتی از یک CM 52
شکل (3-1): مراحل انجام پژوهش 105
شکل (4-1): توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-2) حوزه آموزش 119
شکل (4-3): توزیع فراوانی سمت پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-2) حوزه آموزش 120
شکل (4-4): توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-2) حوزه آموزش 121
شکل (4-9): توابع عضویت متغیرهای زبانی 128
شکل(4-10): FCM حوزه آموزش با نظر خبرگان 140
شکل(4-11): FCM طبقه بندی شده کلی حوزه آموزش 142
شکل(4-12): FCM حوزه آموزش با نظر خبرگان با وزن های بیشتر از 0.7 144
شکل(4-15): FCM حوزه آموزش و مسیرهای کلیدی
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
[جمعه 1399-01-08] [ 11:38:00 ب.ظ ]
|