پایان نامه فرمت ورد : سن ازدواج :غیر رشید (سفیه) |
اعم از سفیه است زیرا غیر رشید کودکی را که بسن بلوغ رسیده و لیکن برشد کامل نرسیده شامل میشود.
مرحوم محقق صاحب شرایع در این خصوص میفرماید: “السفیه هوالذی یصرف امواله فی غیر اغراض صحیحه”[۱] بنابراین سفیه در مقابل رشید است و در این راستا قانونگذار ما به جای سفیه اصطلاح “غیر رشید” را آورده است و از آنجا که سفه، عدم رشد میباشد ما بحث رشد را در مبحث صغار مطرح ننموده تا در اینجا به تفضیل بدان بپردازیم.
البته قانونگذار ما در مورد غیر رشید به تعریف بسنده نکرده بود و اماره رشد را نیز در ماده ۱۲۰۹ قانون مدنی آورده بود و سن ۱۸ سالگی را ملاک میدانست که در اصلاحات اخیر (سال ۱۳۶۱) ماده مذکور حذف گردید.
در اینجا به اختصار میگوئیم که سفه یعنی عدم رشد و عدم رشد از دو جهت قابل توجه است:
۱- عدم رشد بدین معنی که شخص به سن کبر و رشد نرسیده است.
۲- عدم رشد ارتباطی به سن ندارد و منظور ضعف قوای دماغی و فکری است که در این معنی مساوی سفه است. پس غیر رشید هم ممکن است صغیر و یا کبیر باشد.
از تعاریف فوق به این نتیجه میرسیم که سفیه عقل معاش و اداره اموال، دارایی و حقوق مالی خود را ندارد و به همین جهت از اول ذهنمان باید متوجه تصرفات مالی، اموال و دارایی سفیه باشد.
به عبارت دیگر غیر رشید عاقلی است که شعور اداره اموال خود را ندارد.[۲]
مرحوم علامه حلی در کتاب قواعد در تعریف سفیه میفرماید: “اما السفیه فهوالذی یصرف امواله فی غیر الوجه الملائم لافعال العقلاء” این تعریف در حقیقت متضمن تعاریف دیگری است که از جمله در شرایع دیدیم که فرمودند: “فی غیر اغراض صحیحه” یا قول دیگر فقهای عظام به معنی “المبذر لا مواله فی غیر اغراض صحیحه”.[۳]
بنابراین از آنچه در تعریف گفته شد میتوان نتیجه گرفت: سفیه از طفل با بلوغ و از دیوانه با عقل متمایز است، پس سفاهت با ادراک و تمیز همراه است و سفیه کسی است که رتق و فتق اموال خود را به خوبی نمیداند و کاری میکند که فرد همانند او چنین کارهایی نمیکند و به خود و افراد تحت سرپرستی خود زیان میرساند و مردم میگویند رفتار او بسان روش عقلاء نیست. عمدهترین مشکل سفیه در عقل معاش، اموال و حقوق مالی است بطوریکه تبذیر و اسراف چنانچه به حد افراط رسد ناشی از عدم رشد و موجب حجر است.[۴]
به هر حال سفیه کسی است که نتواند اموال خود را حفظ کند و باعث اتلاف آن گردد. معاملاتش بر اساس درک زیرکی طرف و زیرکتر شدن از او و تحفظ از غبن نیست و باکی ندارد از اینکه مغبون شود، عقلاء و اهل عرف وقتی به درک وجدانی خود او را میبینند و کارهایش خارج از روال کار آنان و روش آنان نسبت به اموال است. نه بدست آوردن مالش مانند عقلا است و نه خرج کردنش، چنین کسی را که عرف و عقلا او را مثل خود نمیبینند سفیه و شرع او را منع از تصرف در مالش نموده است.[۵]
آنچه از تعاریف مذکور میتوان دریافت این است که شارع و قانونگذار در راستای حفظ اموال و حقوق مالی اشخاص و بیم از اسراف و تبذیر در اموال که منجر به عدم ثبات امنیت اقتصادی و تضیع دارائیها میشود به حمایت از سفیه پرداخته و او را محجور میداند، افرادی که عدم رشد مالی آنان سبب نقصان عقل عملی و معاش میباشد. اما باید درباره کودکانی که رشد جسمی آنان متناسب با رشد فکری و قوای دماغی نیست نیز قانونگذار دخالت مینمود. در روانشناسی بحث کودکان استثنائی و عقبمانده را داریم که در نتیجه بیماریهای گوناگون مورثی و خونی رشد پیدا نمیکنند و ضمن اینکه قانون فردی را که به بلوغ جسمی میرسد صغیر نمیداند عرف هم نمیپذیرد.
عقبماندگان ذهنی افراد هستند که به علت وقفه یا کمبود رشد ذهنی در شرایط عادی قادر به استفاده از برنامههای معمولی آموزش و پرورش، سازگاری اجتماعی و تطبیق با محیط نمیباشند. این افراد به دلیل عقبماندگی هوش از ادراک مبانی و مفاهیم و از قدرت استدلال و قضاوت صحیح و از توانایی دقت و یادگیری بدرجات مختلف محرومند.[۶]
وقتی به تعریف و مفهوم این نوع عقبماندگان ذهنی نگاه میکنیم میبینیم هر چند آنها از هر حیث مستحق حمایت قانون هستند ولی کمتر بدانها توجه شده است.
دکتر ناصر کاتوزیان در این خصوص معتقد است: بنظر میرسد که بایستی مفهوم غیر رشید را اعم از سفیه گرفت. بدین معنی که غیر رشید کسی است که بعد از بلوغ نیز شایستگی اداره اموال خود را ندارد و خواه در امور غیر مالی نیز رشد کافی پیدا کرده باشد یا عقبمانده به شمار آید. لیکن سفیه به غیر رشیدی گفته میشود که تنها عقل معاش ندارد و در سایر زمینهها زندگی متعارف میکند. با این نظر عقبماندگان ذهنی هم جزء گروه محجوران خواهند بود منتها حجر این گروه بایستی گستردهتر از سفیه باشد زیرا شعور ناپخته و عقل ناقص در امور غیر مالی نیز آثار نامطلوبی برای محجور و جامعه دارد و سرپرست محجور باید بر همه اعمال حقوقی او نظارت داشته باشد.[۷]
۲) تعریف غیر رشید در فقه عامه: همانطوریکه میدانیم ابوحنیفه بعنوان بیانگذار فقه حنفی خود حجر انسان بالغ و آزاد را به سبب سفه و عدم تدبیر در اموالش اجازه نمیدهد و معتقد است که آدمیت و شخصیت انسان بالاتر از اموال و دارائی اوست که به خاطر آن شخصی را محدود و از تصرف در اموال محجور نمائیم. اما حتی شاگردان نزدیک ابوحنیفه یعنی ابویوسف و محمدبنحسن این استدلال را نپذیرفتهاند و سفه را باعث حجر دانستهاند. آنان حجر سفیه را برای مصلحت و کمک به او و حفظ ثروتش جایز میدانند که این عقیده مالک، شافعی و ابنحنبل نیز میباشد. پس نزد این جماعت نیز سفیه کسی است که در مال خود تبذیر و اسراف میکند و در غیر موضعش قرار میدهد و بر خلاف مقتضای عقل و شرع عمل میکند و ثروت خود را بصورت ناثواب خرج مینماید.
از مجموع منابع معتبر فقه حنفی چون بدایع، الدارالمختار و تکملهالفتح و … بر میآید که سفه یعنی تبذیر مال و تضییع آن در چیزی که خلاف مقتضای شرع و عقل است ولو اینکه در راه خیر باشد و سفیه را کم عقل و اتلاف مال در راهی که غرضی در آن نباشد میدانند. ابوحنیفه حجر سفیه را نمیپذیرد و اگر صغیر به بلوغ جسمی برسد ولی غیر رشید باشد مال او را در اوائل بلوغش به وی تسلیم نمیکند تا اینکه به سن ۲۵ سالگی برسد.
از تعاریفی که برای سفاهت و سفیه ذکر گردید میتوان نتیجه گرفت:
۱- سفیه باید مالش را بر خلاف مقتضای عقل و شرع انفاق کند و ببخشد.
۲- دچار تبذیر در عمل بدون ضابطه عرف، عقل و منطق شود.
۳- بطور کلی تصرفات او خارج از عرف معمول و مخالف مقتضی عقل و شرع بوده و در نزد اکثر مردم عمل او نادرست باشد.
[۱] حلی،ابوالقاسم نجم الدین جعفربن الحسن (معروف به محقق)، شرایع الاحکام، نشر دارالهدی، ج ۲، ص ۱۰۹ به نقل از پایان نامه فوق ص ۳۹.
[۲] امامی، سیدحسن، حقوق مدنی، نشر گنج دانش، ج ۵، ص ۲۵۶.
[۳] حسینیالعاملی، سید محمدجواد، مفتاحالکرامه، ج ۵، ص ۲۷۳.
[۴] حائری شاهباغ، سیدعلی، شرح قانون مدنی، نشر میزان، ج ۸، ص ۷۶.
[۵] الموسویالخمینی، سید روحالله ، تحریرالوسیله (ترجمه)،نشر بی تا,ج ۳، ص ۲۳۶.
[۶] افروز، غلامعلی، مقدمهای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی، نشر یلدا,ص ۴۷.
[۷] کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، نشر میزان، ج ۳، ص ۳۶.
لیست پایان نامه ها (فایل کامل موجود است) در مورد ازدواج و طلاق :
پایان نامه بررسی منابع و ادله فقهی افزایش مهریه بعد از عقد نکاح
پایان نامه فسخ نکاح در حقوق مدنی ایران و مذاهب خمسه
پایان نامه بررسی شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح
پایان نامه کیفیت ابراز قصد انشاء معتبر در عقد نکاح
پایان نامه حقوق درباره:بررسی جراحی زیبایی و تدلیس در نکاح در حقوق ایران و فقه اسلامی
پایان نامه ارشد حقوق:بررسی فقهی حقوقی امکان تغییر و تعدیل مهریه بعد از وقوع نکاح
پایان نامه ارشد:بررسی تحلیلی تعهدات غیر مالی طرفین عقد نکاح در فقه و حقوق موضوعه
دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:تحلیل فقهی حقوقی جرم تدلیس در نکاح
دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:مطالعه تطبیقی حقوق زنان در ازدواج موقت و نکاح مسیار،با تمرکز بر فقه شیعه و فقه اهل سنت
دانلود پایان نامه ارشد: نکاح و طلاق در فقه حنفی و امامیه
پایان نامه حقوق : بررسی مقایسه ای احکام نکاح از دیدگاه قرآن کریم وکتاب مقدس
پایان نامه حقوق: جایگاه نظم عمومی در باب نکاح و طلاق در نظام حقوقی ایران
[چهارشنبه 1398-12-07] [ 01:16:00 ب.ظ ]
|