پایان نامه مدلسازی عددی نفوذ امواج به داخل بنادر و بررسی آرامش حوضچه |
دانشگاه قم
دانشکده فنی و مهندسی
پایاننامه دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران- سازههای دریایی
عنوان:
مدلسازی عددی نفوذ امواج به داخل بنادر و بررسی آرامش حوضچه
مطالعه موردی بندر دیر
استاد راهنما:
دکتر امیر علیخانی
چکیده:
بندر دیر در استان بوشهر که بهعنوان بزرگترین بندر صیادی ایران شناخته میشود، پس از توسعه در سال 90 و احداث موجشکن جدید، دچار مشکل نفوذ موج و تلاطم حوضچه شد و مشکلات و حوادثی در این بندر به وجود آمد. علت بروز این پدیده تغییر دهانه ورودی بندر از غرب به جنوب شرقی و در پی آن نفوذ امواج و ایجاد تلاطم در حوضچه میباشد. در این تحقیق، بررسی نفوذ موج به بندر در پی تغییر پلان بندر با استفاده از مدلسازی عددی و با استفاده از ماژول BW نرمافزار MIKE 21 مورد بررسی قرار گرفت. بر پایه نتایج حاصل از این مدلسازی، در شرایط کلی امواج نفوذی به بندر که از جهات شرق تا جنوب میتابند، تهدیدی برای آرامش حوضچه بندر به شمار نمیروند و تنها در مواقع طوفانی که ممکن است امواجی به بزرگی 1/2 متر از جهت جنوب شرق تابیده شوند، آرامش حوضچه بندر به هم خورده و تلاطم بیشازحد مجاز در بندر ایجاد میشود. ارتفاع امواج در شرایط حوضچه متلاطم به بیش از 40 سانتیمتر میرسد و این شرایط خطری برای شناورهای پهلوگرفته و در حال پهلوگیری محسوب میگردد. این مسئله در نواحی نزدیک به دهانه ورودی بندر اهمیت دوچندان پیدا میکند؛ چون ارتفاع امواج در این نواحی به بیش از 5/1 متر رسیده و احتمال بروز آسیبهای شدید برای شناورهای در حال تردد در این نواحی بسیار بالاست. با توجه به معیارهای آرامش حوضچه و نظر به فراوانی بسیار ناچیز این امواج در سال، در حالت کلی میزان آرامش حوضچه این بندر در حد کافی و بیش از 5/97 درصد اوقات سال است. بااینحال برای شرایط طوفانی توصیه میشود با اطلاعرسانی بهموقع این شرایط از سوی مسئولین محلی، از تردد شناورها در نواحی نزدیک به دهانه ورودی بندر، جلوگیری به عمل آید.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
امروزه حدود 90 درصد مبادلات تجارت جهانی از طریق دریاها و بهوسیله کشتیرانی انجام میگیرد و نقش و اهمیت بنادر بهعنوان پایانههای حملونقل دریایی در پاسخگویی به این حجم عظیم از مبادلات کالا و مسافر، بیشازپیش نمایان میشود. در کشورهای همجوار با دریا، سواحل بهعنوان کانون فعالیتهای اقتصادی اعم از تجارت، صنعت، حملونقل کالا و مسافر، فعالیتهای تفریحی و گردشگری، شیلات و پرورش آبزیان محسوب گردیده و در همه حال فرصتهای ایده آلی را برای توسعه اقتصادی و سرمایهگذاریهای کلان فراهم میسازد. وجود قریب به 5800 کیلومتر طول سواحل کشور سبب شده است تا طی دهههای اخیر سرمایهگذاریهای قابلتوجهی در جهت ساخت و توسعه سازهها و تأسیسات ساحلی و دریایی صورت پذیرد و پیشرفتهای قابلتوجه علمی، فنی و اجرایی در زمینه طراحی و ساخت بنادر، احداث سازههای ساحلی نظیر موجشکن، اسکله، ابنیه حفاظتی و تجهیزات دریایی و بندری و سایر تأسیسات ساحلی و فراساحلی، بهنحویکه متضمن تردد ایمن شناورها باشد، حاصل گردد. رفع مشکلات فنی و اجرایی احداث انواع سازههای ساحلی و فراساحلی در محیط دریا و صرف هزینههای هنگفت اینگونه سازهها و تأسیسات مهندسی، اهتمام ویژه به طراحی مهندسی صحیح و مناسب بر طبق ضوابط، استانداردها و معیارهای طراحی را بیشازپیش ضروری میسازد]6[. بندر دیر در استان بوشهر که بزرگترین بندر صیادی ایران محسوب میشود، در پی توسعه آن در سالهای اخیر دچار مشکل نفوذ امواج به حوضچه بندر و تلاطم امواج درون آن شده و مشکلاتی برای تردد و پهلوگیری شناورهای بندر ایجاد گردید. در این تحقیق با استفاده از مدلسازی عددی، نحوه نفوذ امواج به حوضچه بندر و ایجاد تلاطم در آن بررسی میشود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 02:39:00 ق.ظ ]
|