پایان نامه مطالعه اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه |
دانشگاه شیراز
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه ی کارشناسی ارشد در رشته ی
فلسفه تعلیم و تربیت
مطالعه اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه
اساتید راهنما
دکتر فریبا خوشبخت
دکتر محمدحسن کریمی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مطالعه اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران مدارس مقطع متوسطه میباشد. این پژوهش در پارادایم کیفی و با استفاده از مدل غالب- کم غالب انجام گرفت. در این مدل از ترکیب دو روش کمی و کیفی استفاده شده است. گردآوری دادهها در بخش کیفی، به روش مصاحبه نیمه عمیق صورت گرفت که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها در بخش کم غالب یعنی بخش کمی نیز با استفاده از مقیاس محققساخته اخلاق حرفهای مشاوران که بر اساس مبانی نظری موجود در زمینه اخلاق حرفهای و نیز اساسنامه سازمان نظام روانشناسی ساخته شد، در جامعه آماری مشاوران مدارس مقطع متوسطه انجام گرفته است که گویههای مقیاس اخلاق حرفهای مشاوران شامل چهار گویه است، رازداری، عدم آسیبرسانی، صداقت، برقراری مساوات. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر، آزمون تیتست برای گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که مشاوران جذب دانشآموز، جلب اعتماد او، توجه به شرایط مراجع، برقراری ارتباط کلامی، واقعنگری، توجه به نیاز مراجع، خلق نیکو، سرزنش نکردن، صداقت، انگیزهبخشی، عدم قضاوت ارزشی، ارائه پیامدهای مثبت و مطلوب، القای تواناییهای شخصیتی به فرد، عدم سوء استفاده از مراجع و تعهد، برقراری ارتباط غیرکلامی و داشتن فضای خصوصی را از جمله نکات و مواردی میدانند که در رابطه با دانشآموزان باید رعایت شود. آنان برقراری مساوات، اولویتبندی مراجعان بر اساس مشکل، ارائه خدمات مدبرانه (تشخیص افراد دارای مشکل در مدارس از طرف مشاور) به دانشآموز را در اولویت قرار دادهاند. همچنین رازداری را یکی از مهمترین اصول اخلاق حرفهای عنوان کردند و ضرورت در اختیار قرار دادن اطلاعات دانشآموز به گروههای دیگر تنها در دو حالت (خودکشی و دیگرکشی) مجاز دانستند. ایشان میزان پایبندی مشاوران به اصول اخلاق حرفهای را مثبت قلمداد کرده و معتقدند موانع رعایت این اصول عبارتند از: مجهول ماندن نقش مشاور، بیتوجهی به مشاوره سازشی، عدم آگاهی از نقش مشاور. دلایل اهمیت رعایت اخلاق حرفهای از دیدگاه مشاوران را، اخلاق حرفهای پیشنیازی برای مشاوره، رعایت نظم، اصلاح دانشآموز، افزایش انگیزه برای مراجعه، برطرف کردن موانع، عدم قضاوت افراد غیر متخصص عنوان کردند. نتایج کمی پژوهش، با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شده است. که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بالاترین میانگین بعد غالب اخلاق حرفهای مشاوران، عدم آسیبرسانی میباشد. همچنین بین سن و صداقت و برقراری مساوات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر آن بین جنسیت و ابعاد اخلاق حرفهای، فقط در بعد صداقت تفاوت معناداری وجود دارد.
واژههای کلیدی : اخلاقحرفهای- مشاوران مدارس- مقطع متوسطه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1- بیان مسئله. 4
1-2- اهمیّت و ضرورت پژوهش…. 7
1-3- اهداف پژوهش…. 11
1-3-1- اهداف بخش کیفی.. 12
1-3-2- اهداف بخش کمی.. 12
1-4- تعاریف مفهومی واژه ها و اصطلاحات… 12
1-4-1- اخلاق: 12
1-4-2 – اخلاق حرفه ای.. 12
1-4-3- مشاوره 13
فصل دوم: بررسی دیدگاه صاحبنظران و پیشینه پژوهش
2-1- مبانی نظری.. 16
2-1-1- مقدمه. 16
2-1-2- رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق.. 16
2-1-3- دیدگاه صاحبنظران.. 21
2-1-4- تاریخچه حرفه ای گری.. 37
2-1-5- تاریخچه اخلاق حرفهای.. 40
2-1-6- عوامل پایه ای اخلاق حرفهای.. 41
2-1-7- اخلاق حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی.. 42
2-1-8- ملاک نهایی اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام. 43
2-1-9- تاریخچه اخلاق حرفهای مشاوران.. 45
2-1-10- اصول اخلاق حرفه ای مشاوران و روانشناسان.. 46
پژوهش های پیشین.. 49
2-2-1- پژوهش های داخلی.. 49
2-2-2- پژوهش های خارجی.. 53
2-3- پرسش های پژوهش…. 56
2-3-1- بخش کیفی.. 56
2-3-2- بخش کمی.. 56
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- طرح پژوهش…. 58
3-1-1-بخش کیفی.. 58
3-2- روش اجرا: 60
3-3- اعتبارسنجی پژوهش…. 60
3-1-2- بخش کمی.. 61
3-1-2-2- جامعه آماری.. 61
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1- یافته های بخش کیفی پژوهش…. 66
4-1-1- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره یک…. 67
4-1-2- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دو 70
4-1-3- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره سه. 73
4-1-4- نکات کلیدی در متن مصاحبه شماره چهار 75
4-1-5-نکات اساسی در متن مصاحبه شماره پنج.. 78
4-1-6- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره شش…. 80
4-1-7- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره هفت… 82
4-1-8- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره هشت… 84
4-1-9- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره نه. 86
4-1-10- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دهم.. 88
4-1-11- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره یازدهم.. 89
4-1-12- نکات اساسی در متن مصاحبه شماره دوازدهم.. 90
4-2- مولفه های اصلی و محوری.. 92
4-2-1- مولفه های اصلی مربوط به نکات و مواردی که مشاوران باید رعایت کنند. 93
4-2-2- مولفه های اصلی مربوط به نحوه دریافت مشاوره 95
4-2-3- مولفه مربوط به ضرورت در اختیار قرار دادن اطلاعات دانش آموز 95
4-2-4- مولفه های اصلی مربوط به میزان پایبندی مشاوران به اصول اخلاق حرفه ای.. 95
4-2-5- مولفه های اصلی مربوط به اهمیت و لزوم رعایت اخلاق حرفه ای.. 96
4-3- تحلیل و بررسی بخش کمی پژوهش…. 98
4-3-1- ویژگیهای نمونه. 98
4-3-2- پاسخ به سوالات پژوهش…. 99
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه. 104
5-2- پرسش پژوهش…. 106
5-2-1- سوالات فرعی پژوهش…. 106
5-3- تحلیل بخش کمی.. 133
5-3-1- پرسش اول پژوهش…. 133
5-3-2- پرسش دوم پژوهش…. 134
5-4- جمع بندی نهایی.. 136
5-5 پیشنهادها 138
5-5-1 پیشنهادهای کاربردی.. 138
5-5-2 پیشنهادهای پژوهشی.. 138
5-5-3- محدودیتهای پژوهش…. 139
منابع و مأخذ
منابع فارسی.. 140
منابع انگلیسی ………. 149
مقدمه
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:51:00 ب.ظ ]
|