دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

گروه تحصیلات تکمیلی

رشته روانشناسی عمومی

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

 

عنوان :

مقایسه ابعاد سرشت و منش شخصیت افراد اقدام کننده به خودکشی

با افراد بهنجار در چارچوب مدل زیستی روانی کلونینجر

 

استاد راهنما:

دکترقاسم نظیری

 

استاد مشاور

دکتر لادن هاشمی

 

 بهار 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                           صفحه

 

چکیده  ……………………………………………………………………………………………………………………………………….1

فصل اول : کلیات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..2

1-1 مقدمه  ………………………………………………………………………………………………………………………………..3

1-2- بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………..4

1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ……………………………………………………………………………………………9

1-4- اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….11

1-5- فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………11

1-6- تعریف مفهومی متغیرها ………………………………………………………………………………………………………12

1-7- تعریف عملیاتی متغیرها ………………………………………………………………………………………………………15

فصل دوم : مباحث نظری و پیشینه تحقیق   ……………………………………………………………………………………………18

2-1- چهارچوب نظری متغیرها: …………………………………………………………………………………………………..19

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                        صفحه

 

2-1-1-1- شخصیت  …………………………………………………………………………………………………………………19

2-1-1-2- خصوصیات افراد با شخصیت سالم  ……………………………………………………………………………..23

2-1-1-3- عوامل بوجود آورنده شخصیت :  ………………………………………………………………………………..24

2-1-1-4- دیدگاه های قدیمی در حوزه شخصیت …………………………………………………………………………26

2-1-1-5- نظریه های روانشناسی شخصیت : ………………………………………………………………………………..30

2-1-1-6- ساختارزیستی در سیستم های مغزی رفتاری: …………………………………………………………………34

2-1-1-7- ابعاد سرشت: …………………………………………………………………………………………………………….36

2-1-1-8- ابعاد منش: ………………………………………………………………………………………………………………..38

2-1-2- خودکشی  …………………………………………………………………………………………………………………….39

2-1-2-1- تعاریف خودکشی ………………………………………………………………………………………………………40

2-1-2-2- رویکرد‏های خودکشی ………………………………………………………………………………………………..41

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                         صفحه

 

2-1-2-3- علت شناسی خودکشی ……………………………………………………………………………………………….47

2-1-2-4- انواع خودکشی …………………………………………………………………………………………………………..49

2-1-2-5- عوامل مرتبط با خودکشی ……………………………………………………………………………………………52

2-2- پیشینه تحقیقاتی …………………………………………………………………………………………………………………58

2-2-3- جمع بندی و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………..80

فصل سوم : روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………82

3-1- نوع مطالعه  ……………………………………………………………………………………………………………………….83

3-2- جامعه نمونه آماری و روش نمونه گیری : ……………………………………………………………………………..83

3-2-1- حجم نمونه: …………………………………………………………………………………………………………………..84

3-2-2- روش گردآوری اطلاعات(میدانی، کتابخانه ای و غیره): ………………………………………………………84

3-3- گروه های مورد مطالعه ……………………………………………………………………………………………………….84

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                         صفحه

 

3-3-1- اقدام کنندگان به خودکشی ………………………………………………………………………………………………84

3-3-2- افراد به هنجار ………………………………………………………………………………………………………………..86

3-4- ابزار گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………..86

3-4-1- پرسشنامه سرشت ومنش …………………………………………………………………………………………………86

3-4-1-1-  هنجارسنجی تست سرشت و منش TCI-125  در ایران …………………………………………………87

3-4-1-2-  هنجارسنجی تست سرشت و منش TCI-125  در شیراز ……………………………………………….96

3-4-1-2-  بررسی پایایی تست  TCI-125  ……………………………………………………………………………….103

3-4-2- پرسشنامه دموگرافیک ……………………………………………………………………………………………………103

3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………………….111

3-7- ملاحظات اخلاقی …………………………………………………………………………………………………………….111

فصل چهارم : تجریه و تحلیل نتایج …………………………………………………………………………………………………….112

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                         صفحه

 

4-1- هنجار ایرانی دکتر کاویانی …………………………………………………………………………………………………113

4-2- هنجار شیراز دکتر حق شناس و تهران دکتر کاویانی بر روی جوانان دانشجو…………………………….115

4-3-بررسی فرضیه‏های پژوهش …………………………………………………………………………………………………117

4-3-1-  فرضیه اصلی پژوهش …………………………………………………………………………………………………..117

4-3-2- فرضیه های فرعی پژوهش …………………………………………………………………………………………….118

4-3-2-1-  فرضیه فرعی اول ……………………………………………………………………………………………………118

4-3-2-2- فرضیه فرعی دوم  ……………………………………………………………………………………………………119

4-3-2-3- فرضیه فرعی سوم …………………………………………………………………………………………………….120

4-3-2-4- فرضیه فرعی چهارم ………………………………………………………………………………………………….121

4-3-2-5- فرضیه فرعی پنجم ……………………………………………………………………………………………………122

4-3-2-6-  فرضیه فرعی ششم ………………………………………………………………………………………………….123

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                         صفحه

 

4-3-2-7- فرضیه فرعی هفتم ……………………………………………………………………………………………………124

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری  ………………………………………………………………………………………………………125

5-1- خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….126

5-2- بحث و نتیجه گیری  ………………………………………………………………………………………………………..128

5-2-1-  بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه اصلی پژوهش ………………………………………………………….128

5-2-2-  بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی اول  پژوهش …………………………………………………..133

5-2-3-  بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی دوم  پژوهش ………………………………………………….134

5-2-4-  بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی سوم  پژوهش ………………………………………………….136

5-2-5-  بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی چهارم  پژوهش ……………………………………………….137

5-2-6-  بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی پنجم  پژوهش …………………………………………………139

5-2-7-  بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی ششم  پژوهش ………………………………………………..140

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                         صفحه

 

5-2-8-  بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی هفتم  پژوهش …………………………………………………142

5-3- نتیجه گیری نهایی  ……………………………………………………………………………………………………………143

5-4- پیشنهادات پژوهش  ………………………………………………………………………………………………………….146

5-5- پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………………………………….147

5-6- پیشنهاداتی برای مطالعات آینده  …………………………………………………………………………………………148

5-6- محدویت‏ها و موانع پژوهش ……………………………………………………………………………………………..148

5-7- کاربست ها  …………………………………………………………………………………………………………………….150

منابع   ……………………………………………………………………………………………………………………………………..151

منابع فارسی  …………………………………………………………………………………………………………………………….152

منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………159

پیوست ها   ………………………………………………………………………………………………………………………………173

پرسشنامه شخصیت سرشت و منش TCI-125   …………………………………………………………………………174

پرسشنامه دموگرافیک  ……………………………………………………………………………………………………………….180

چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………181

 

فهرست جداول

عنوان جدول                                                                                                                                   صفحه

 

جدول(3-1) توزیع سنی – جنسی شرکت کنندگان در مطالعه……………………………………………………………90

جدول(3-2) فراوانی و درصد آزمودنی ها در سطوح تحصیلی سه گانه و دسته های شغلی مختلف ……….91

جدول(3-3) ضرایب پایایی بازآزمایی مقیاس TCI…………………………………………………………………………92

جدول(3-4) همبستگی های درونی مقیاس‏ TCI …………………………………………………………………………. 92

جدول(3-5) ضرایب روایی مقیاس TCI……………………………………………………………………………………….93

جدول(3-6) ضرایب همبستگی درونی مقیاس TCI………………………………………………………………………..93

جدول(3-7) مشخصات سنی و جنسیتی نمونه را به تفکیک محل نمونه گیری ……………………………………98

جدول(3-8) میانگین و انحراف معیار به تفکیک جنسیت و هر محل نمونه گیری ………………………………..99

جدول(3-9) ضرایب همبستگی بین نمرات ابعاد هفتگانه TCI و همچنین سن در کل نمونه پژوهش…..101

جدول(3-10) داده‏های محاسبه آلفای کرونباخ  و ضرایب همبستگی بار ثبات  بازآزمایی  برای ابعاد  هفتگانه

TCI-125……………………………………………………………………………………………………………………………..102

جدول(3-11) بیمارستانهای در نظر گرفته شده در پژوهش …………………………………………………………….104

جدول (3-12) افراد اقدام کننده به خودکشی شرکت کننده در پژوهش  از نظر جنس  ……………………….105

فهرست جداول

عنوان جدول                                                                                                                                صفحه

 

جدول (3-13) افراد اقدام کننده به خودکشی از نظر وضعیت تاهل…………………………………………………..105

جدول (3-14) میزان تحصیلات افراد اقدام کننده به خودکشی…………………………………………………………106

جدول (3-15) محل سکونت افراد اقدام کننده به خودکشی ……………………………………………………………107

جدول (3-16) میزان درآمد  افراد اقدام کننده به خودکشی  ……………………………………………………………108

جدول(3-17) نوع ماده مصرف شده جهت اقدام کننده به خودکشی در افراد شرکت کننده در پژوهش …109

جدول (3-18)  تعداد دفعات اقدام به خودکشی   …………………………………………………………………………110

جدول (3-19) توزیع سنی شرکت کنندگان بر منبای شاخص های مرکزی و پراکندگی ……………………..110

جدول (4-1) میانگین (انحراف استاندارد، با فاصله اطمینان95%) نمرات کل و به تفکیک جنس در مقیاس TCI………………………………………………………………………………………………………………………………………..114

جدول (4-2) میانگین و انحراف معیار(در پرانتز) به تفکیک جنسیت و هر محل نمونه گیری……………….115

جدول (4-3) میانگین (انحراف استاندارد، با فاصله اطمینان95%) پژوهش حاضر و مقایسه با هنجارهای ایران، شیراز و تهران……………………………………………………………………………………………………………………116

فهرست جداول

عنوان جدول                                                                                                                                صفحه

 

جدول‏(4-4) نتایج آزمون t مستقل در بُعد نوجویی در مقایسه با هنجارهای موجود……………………………118

جدول‏(4-5) نتایج آزمون tمستقل دربُعد اجتناب از‏آسیب درمقایسه با‏هنجارهای موجود……………………..119

جدول ‏(4-6) نتایج آزمون tمستقل دربُعد پاداش-‏وابستگی‏درمقایسه‏با‏هنجارهای موجود……………………..120

جدول‏(4-7) نتایج آزمون t مستقل در بُعد پشتکار در مقایسه با هنجارهای موجود ……………………………121

جدول‏(4-8) نتایج آزمون t مستقل در بُعد همکاری در مقایسه با هنجارهای موجود…………………………..122

جدول‏(4-9) نتایج آزمون t مستقل  در بُعد خودراهبری در مقایسه با هنجارهای موجود……………………..123

جدول‏(4-10)نتایج آزمون t مستقل  در بُعد خودفرآوری در مقایسه با هنجارهای موجود…………………….124

 

چکیده:

هدف پژوهش حاضر تبیین نقش ابعاد سرشت و منش شخصیت در اقدام کنندگان به خودکشی        می‏باشد. بدین منظور 100 نفر از افراد اقدام کننده به خودکشی که با روش نمونه‏گیری در دسترس از بین افراد مراجعه کننده به بیمارستآن‏های شیراز انتخاب شده بودند؛ در ابعاد مقیاس شخصیت سرشت‏ و ‏منش‏ کلونینجرTCI-125، با افراد عادی از سه نمونه پژوهشی مختلف مقایسه شدند. داده‏ها با آزمون تی برای یک گروه با داده‏های هنجاری ایران، شهر شیراز و شهر تهران مقایسه شدند. نتایج نشان داد که در ابعاد شخصیت سرشت و منش، بین افراد اقدام‏کننده به خودکشی با افراد به‏هنجار در بیشتر زمینه‏ها تفاوت‏های معنی‏داری دیده می‏شود. به طوری که در ابعاد شخصیت سرشت، هم‏چون نوجویی، اجتناب از آسیب و پاداش-‏ وابستگی تفاوت معنی‏دار بوده و در بُعد پشتکار تفاوت معنی‏داری دیده نشد.  هم‏چنین در ابعاد شخصیت منش نیز هم‏چون همکاری و خود‏راهبری دارای تفاوت معنی‏دار بوده و در بُعد خودفرآوری تفاوت معنی‏داری مشاهده نشد. این نکته ضروری است که نتایج این پژوهش می‏تواند مورد توجه سیاست‏گزاران سلامت قرار گرفته، تا نسبت به تدوین یک برنامه مدون جهت آموزش و پیشگیری از اقدام به خودکشی و کاهش ابعاد فاجعه ‏‏‏‏بارآن در سطوح مختلف سازمانی و اداری، وزرای آموزش‏و‏پرورش، بهداشت و آموزش‏پزشکی، نیروهای نظامی و انتظامی، دانشگاه‏های سراسر کشور، ارباب جراید و رسانه‏ها، اقدام شود.

کلید واژه : ابعاد شخصیت سرشت و منش ، اقدام کنندگان به خودکشی، افراد به‏هنجار.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت