پایان نامه مقایسه کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی و سلامت روان در دو گروه زنان یائسه و غیر یائسه با تأکید بر میزان تحصیلات |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ارسنجان
دانشکده علوم انسانی-گروه روان شناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A))
گرایش روان شناسی عمومی
موضوع:
مقایسه کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی و سلامت روان در دو گروه زنان یائسه و غیر یائسه با تأکید بر میزان تحصیلات آنان در شهر تهران
استاد راهنما
دکتر زهره خسروی
استاد مشاور
دکتر غلامرضا دهشیری
تابستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
چکیده 0
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه- 2
1-2. بیان مسئله- 5
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق- 8
1-4. اهداف این تحقیق- 10
1-5. فرضیه های تحقیق- 11
1-6. تعریف واژه ها، مفاهیم و متغیرها 11
1-6-1. تعاریف نظری- 11
1-6-1-1. کیفیت زندگی- 11
1-6-1-2. دوران بحران یائسگی- 11
1-6-1-3. سلامت روان- 12
1-6-1-4. تصویر بدنی- 12
1-6-1-5. معنای زندگی- 13
1-6-2. تعاریف عملیاتی- 13
1-6-2-1. کیفیت زندگی- 13
1-6-2-2. معنای زندگی- 13
1-6-2-3. سلامت روان- 14
1-6-2-4. تصویر بدنی- 14
فصل دوم: بررسی منابع
2-1- مقدمه- 16
2-2.کیفیت زندگی- 21
2-2-1. تاریخچه کیفیت زندگی- 21
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
2-2-2. کیفیت زندگی به عنوان مفهومی نسبی- 22
2-2-3. عوامل موثر بر کیفیت زندگی : 23
2-2-4. ویژگیهای کیفیت زندگی- 27
2-2-5. شیوه های بهبود کیفیت زندگی : 29
2-2-6. رویکرد روانشناختی مفهوم کیفیت زندگی- 29
2-2-7. مفهوم کیفیت زندگی از دیدگاه نظریه پردازان روانشناختی- 30
2-2-7-1. گودمن- 30
2-2-7-2. ریف و سینگر- 30
2-2-8. مفهوم کیفیت زندگی از دیدگاه نظریه پردازان جامعه شناختی- 31
2-2-8-1. نظریه یادگیری اجتماعی- 31
2-2-8-2. کالمن- 32
2-3. معنای زندگی- 37
2-3-1.رابطه معنای زندگی و خوش بینی با بهزیستی ذهنی- 40
2-4. یائسگی- 45
2-5. تصویر بدنی- 51
2-6.سلامت روان- 57
2-7. سوابق مربوطه و تحقیقات خارج و داخل کشور- 59
2-7-1. تحقیقات داخلی- 59
2-7-2. تحقیقات خارجی- 62
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه- 72
3-2 روش تحقیق- 72
3-3 جامعه و نمونه آماری- 72
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
3- 4. ابزار گردآوری دادهها 73
3-4-1 . پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی: 73
3-4-2 پرسشنامه کیفیت زندگی مخصوص زنان: 73
3-4-3. پرسشنامه معنای زندگی- 73
3-4-4 پرسشنامه خودتوصیف گری بدنی- 74
3-4-5 پرسشنامه سلامت عمومی- 76
3-5. روش تجزیه و تحلیل داده ها 77
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه- 79
4-2 تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی دادهها 79
4-3 آمار استنباطی- 83
4-3-1 آزمون تحلیل واریانس دوعاملی- 83
4-3-2 آزمون تحلیل واریانس دوعاملی- 87
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه- 103
5-1-1- فرضیه اول- 103
5-1-2- فرضیه دوم- 106
5-1-3- فرضیه سوم- 107
5-1-4- فرضیه چهارم- 108
5-2- بحث و نتیجه گیری- 109
5-3- محدودیت های تحقیق : 112
5-4- پیشنهادات: 112
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
فهرست منابع
منابع فارسی- 115
منابع لاتین- 120
پیوست
پرسشنامه- 126
فهرست جداول | |
عنوان | صفحه |
جدول (4-1) آمارههای مربوط به سن پاسخگویان به تفکیک وضعیت یائسگی- 80
جدول (4-2) جدول فراوانی ردههای سنی- 80
جدول (4-3) جدول فراوانی ویژگیهای جمعیتشناختی گروه نمونه- 81
جدول (4-4) آمارههای مربوط به سن یائسگی در بین پاسخگویان یائسه- 82
جدول (4-5) جدول فراوانی ردههای سن یائسگی- 83
جدول (4-6) نتایج آزمون تحلیل واریانس دوعاملی جهت برابری واریانسهای خطا 84
جدول (4-7) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 85
جدول (4-8) جدول آزمونهای اثرات بین آزمودنیها (آزمون مدل) 86
جدول (4-9) جدول تفاوت بین میانگینهای در آزمون بونفرونی- 86
جدول (4-9) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 87
جدول (4-10) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 88
جدول (4-11) نتایج آزمون تحلیل واریانس دوعاملی جهت برابری واریانسهای خطا 88
جدول (4-12) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 89
جدول (4-13) جدول آزمونهای اثرات بین آزمودنیها (آزمون مدل) 90
جدول (4-14) جدول تفاوت بین میانگینهای در آزمون بونفرونی- 91
جدول (4-15) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 92
جدول (4-16) نتایج آزمون تحلیل واریانس دوعاملی جهت برابری واریانسهای خطا 92
جدول (4-17) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 93
جدول (4-18) جدول آزمونهای اثرات بین آزمودنیها (آزمون مدل) 95
جدول (4-19) جدول تشکیل گروههای همگن به لحاظ تصویر بدنی و تحصیلات– 95
جدول (4-20) جدول تفاوت بین میانگینهای در آزمون بونفرونی- 96
جدول (4-21) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 97
جدول (4-22) نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف– 97
فهرست جداول | |
عنوان | صفحه |
جدول (4-23) نتایج آزمون تحلیل واریانس دوعاملی جهت برابری واریانسهای خطا 98
جدول (4-24) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 99
جدول (4-52) جدول آمارههای توصیفی جهت هر یک از متغیرها 99
جدول (4-26) جدول آزمونهای اثرات بین آزمودنیها (آزمون مدل) 100
جدول (4-27) جدول تفاوت بین میانگینهای در آزمون بونفرونی- 101
فهرست نمودارها | |
عنوان | صفحه |
نمودار (4-1) توزیع میانگین نمره کیفیت زندگی زنان یائسه و غیریائسه بر حسب تحصیلات– 86
نمودار (4-2) توزیع میانگین نمره معنای زندگی زنان یائسه و غیریائسه بر حسب تحصیلات– 91
نمودار (4-3) توزیع میانگین نمره تصویر بدنی زنان یائسه و غیریائسه بر حسب تحصیلات– 96
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی و سلامت روان در دو گروه زنان یائسه و غیر یائسه با تاکید بر میزان تحصیلات آنان صورت گرفته است.
روش بررسی: در پژوهش علی مقایسه ای حاضر، جامعه آماری شامل کلیه زنان یائسه و عیر یائسه منطقه 5 شهرتهران(1393) بود. نمونه آماری شامل 179 نفر که از این بین 94 نفر یائسه و 85 نفر غیر یائسه بودند که از طریق تجمعات زنان از بین زنانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند، انتخاب شدند. از پرسش نامه سلامت عمومی (28-GHQ)، پرسشنامه کیفیت زندگی زنان(26 سوال)و پرسش نامه 10 گویه معنای زندگی استایگر وفرایزر وپرسشنامه خود توصیف گری بدنی (47عبارت) و مشخصات جمعیت شناختی استفاده شد. داده ها با آزمون t مستقل و تحلیل واریانس دوعاملی بررسی شدند.
یافته های پژوهش حاکی از تفاوت معنی دار بین کیفیت زندگی در زنان یائسه و غیر یائسه با سطح تحصیلات دیپلم است بدین معنی که کیفیت زندگی در زنان غیریائسه با سطح تحصیلات دیپلم بهتر از کیفیت زندگی درزنان یائسه با همین سطح تحصیلات است . اما کیفیت زندگی در زنان با سطح تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی در این دو گروه (زنان یائسه و غیر یائسه)تفاوتی وجود نداشت، منتهی هرچه سطح تحصیلات بانوان بالاتر باشد کیفیت زندگی آنان مطلوب تر است.
هچنین در این پژوهش تصویربدنی ، معنای زندگی و سلامت روان در بین زنان یائسه و غیریائسه یکسان بوده و تفاوت معنی داری نداشتند اما هرچه سطح تحصیلات هردوگروه زنان بالاتر باشد تصویر بدنی مطلوبتر و از سطح سلامت روانی بالاتری برخوردار بودند.
کلیدواژه: یائسگی، کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی،سلامت روان
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:11:00 ب.ظ ]
|