پایان نامه همترازسازی نمرات هوشی به دست آمده از دو فرم A و B آزمون هوشی کتل |
دانشگاه علامه طباطبایی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
عنوان :
همترازسازی نمرات هوشی به دست آمده از دو فرم A و B آزمون هوشی کتل
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف پژوهش حاضر همترازسازی نمرات هوشی به دست آمده از دو فرم A و B آزمون هوشی کتل با توجه به پارامترهای c,b,a سوالات و توانایی افراد است، تا بر اساس آن بتوان معادل هر یک از نمرات هوشی فرم A را از روی فرم B پیدا کرد. هدف دیگر پژوهش بررسی این موضوع است که آیا وقتی فرم A قبل از فرم B روی افراد واحدی اجرا می شود نمرات خام فرم B بالا می رود؟
برای این منظور در مجموعه 200 نفر به عنوان واحد نمونه پژوهش از کل پیش دانشگاهی پسر شهر سقز به روش نمونه گیری تصادفی خودشه ای انتخاب شدند، که پس از حذف نمونه هایی که به هر دلیل نا مناسب تشخیص داده شدند، حجم نهایی نمونه به 180 نفر رسید. به ترتیب فرم A و با فاصله زمانی یک هفته فرم B روی همه آزمودنی ها اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا پایایی هر یک از ابزار اندازه گیری (فرم A و فرم B آزمون هوشی کتل مقیاس 3) با روش آلفای کرونباخ برآورد شد؛ که ضریب پایایی برای فرم A و فرم B به ترتیب 740/0 و 801/0 بدست آمد که نشان می دهد هر دو تست از پایایی کافی برای همتراز سازی برخوردارند. سپس برای تعیین تفاوت بین میانگین نمرات خام فرم B به گونه معناداری بالاتر از میانگین نمرات خام فرم A است (به دلیل اینکه اجرای فرم A و سپس فرم باعث یادگیری می شود و اثر ترتیب و تمرین ایجاد می کند).
در ادامه پارامترهای سوال و توانایی افراد بر اساس مدل سه پارامتری در هر دو تست با استفاده از برنامه BILOG-MG برآورد گردید؛ ودر انتها با استفاده از همین برنامه نمرات هوشی دو فرم A و B آزمون هوشی کتل بر اساس پارامترهای سوالات و توانایی های برآورد شده افراد، همتراز گردید که نتایج آن در جدول مربوطه ارائه شده است .
واژگان کلیدی:
همتراز سازی ،پارامترضریب تشخیص، پارامتر دشواری، پارامتر حدس و گمان، پارامتر توانایی افراد، آزمون هوشی کتل، مدل سه پارامتری و میانگین .
فهرست مطالب
تعاریف واژگان (مفهوم عملیات ) 7
1- وابستگی پارامترهای سوال به نمونه آزمونی. 13
2- وابستگی پارامتر توانایی افراد به نمونه سوالات آزمون. 13
3- محدودیت دیگر تعریف فرض آزمون های موازی است ؛ 13
4- خطاهای تصادفی اندازه گیری 14
5- دیگر محدوده نظریه کلاسیک به شیوه طرح و ساختن تست بر می گردد، 14
نظریه های جدید اندازه گیری.. 14
مفروضه های اصلی مدل های سوال- پاسخ (IRT) 15
نظریه صفت مکنون و ارتباط آن با IRT. 17
انواع مدل براساس تعداد پارامتر. 19
1- مدل منطقی تک پارامتری (مدل راش) 20
4- مدل منطقی چهار پارامتری.. 22
ویژگی ها و پیش نیازهای همتراز سازی.. 26
طرح های جمع آوری داده ها برای همترازسازی.. 29
4) طرح گروه های تصادفی با سوالات مشترک 31
5) طرح گروه های غیر همسان باسوالات مشترک.. 31
انواع روش های همترازسازی (نمرات مشاهده شده) در مدل کلاسیک.. 33
1) خطای تصادفی همتراز سازی.. 40
2) خطای نظام دار همتراز سازی.. 40
هموارسازی (در همترازسازی همصدک) 41
روش های همترازسازی در نظریه سوال- پاسخ. 42
ارزشیابی نتایج همترازسازی.. 47
2) اجرای آزمون های همتا یا معادل. 49
نظریۀ تواناییهای ذهنی اولیۀ ثرستون. 55
نظریه کتل درباره هوش متبلور وهوش سیال. 58
مرحله حسی – حرکتی (از تولد تا دوسالگی): 61
مرحله پیش عملیاتی (2 تا 6 سالگی): 61
مرحله عملیاتی عینی (7 تا 12 سالگی): 61
مرحله عملیاتی صوری (12 سال به بالا): 62
پردازش اطلاعات و نظریه های بیولوژیک هوش.. 62
نظریه هوش های چندگانه گاردنر. 64
نظریه داس، ناگلیری و کربای.. 64
رابطه آزمون ها و نظریه های هوش.. 65
مطالعات انجام شده درباره موضوع پژوهش… 66
سوال 1 : آیا بین میانگین نمرات حاصل از فرم هایA و Bتفاوت وجود دارد؟ 77
سوال 2: آیا همبستگی دو فرم A وB جهت همتراز سازی کافی است؟ 78
سوال 3 : آیا بین پایایی فرم Bو Aکتل تفاوت وجود دارد؟ 80
سوال 4: هر یک از نمرات فرم A در مقیاس 3 آزمون هوش کتل معادل چه نمره ای در فرم B این مقیاس است ؟ 86
منابع فارسی. Error! Bookmark not defined.
مقدمه
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:49:00 ب.ظ ]
|